آریا بانو

آخرين مطالب

بررسی مشخصات سمند ef7، امکانات و قیمت اقتصادي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - سمند ef7 در واقع همان خودروی سمند مدل LX است که از مدتی قبل شاهد تجهیز آن به موتور EF7 هستیم. در مجموع می‌توان سمند ef7 را یکی از متداول‌ترین محصولات شرکت ایران خودرو به شمار آورد.


سرویس خودرو - سمند ef7 را می‌توان پس از خودروی سورن ELX به عنوان شاخص‌ترین، کارامدترین و به روزترین عضو خانواده‌ی سمند نام برد. به طور کل این خودرو یکی از آخرین ایستگاه‌های سیر تکاملی خودروی سمند به شمار می‌رود.
تاریخچه
در سال 1381 نخستین مدل از خودروی سمند که عنوان خودروی ملی را یدک می‌کشید وارد بازار خودروی ایران شد. هدف اصلی از تولید این خودرو گرفتن جای محصول قدیمی و کهنه کاری به نام پیکان بود. حدود دو سال بعد مدل بهینه‌تری از این خودرو با پسوند LX به بازار آمد که از وجود موتور مدل XU7JP/L3 در بطن خود بهره می‌برد. چندی بعد مدل ساده‌تری از خودروی LX به عنوان تاکسی وارد خیابان‌های ایران شد. این مدل از سمند که با پسوند SE شناخته می‌شد هم از همان موتور مدل XU7JP/L3 استفاده می‌کرد. با این حال قابلیت‌ها و امکانات آن نسبت به سمند LX کمتر بود.
سمند SE هنگامی که از قالب تاکسی بیرون آمد نتوانست موفقیت چندانی کسب کند و در نهایت تولید آن متوقف شد. در عوض مدل جدید سمند LX به موتور بهینه‌تری تحت عنوان EF7 مجهز گردید و به سمند ef7 مشهور شد. در سال 1389 سیستم الکترونیکی جدیدی با نام سیستم عیب‌یاب هوشمند که با نام سیستم مالتی پلکس نیز شناخته می‌شود برای سمند LX تولید شد. البته پیش از آن نیز سیستم الکترونیکی دیگری تحت عنوان سیستم هشدار دهنده‌ی گویا در این خودرو وجود داشت. به این ترتیب دست مشتریان برای انتخاب سیستم الکترونیکی خودروی سمند LX جدید بازتر از قبل شد.
در حال حاضر خودروی سمند ef7 در قالب دو مدل گازسوز (دوگانه‌سوز) و بنزین‌سوز تولید می‌شود که در برخی جزییات با یکدیگر تفاوت دارند. حال بهتر است به شرح مشخصات فنی این خودرو بپردازیم.

مشخصات فنی سمند ef7
خودروی سمند ef7 همان گونه که به آن اشاره شد به یک موتور مدل EF7 مجهز شده است. این موتور 4 سیلندر و 16 سوپاپ یک پیشرانه‌ی تنفس طبیعی به شمار می‌رود که از سیستم انژکتوری پاشش الکترونیکی چند نقطه‌ای بهره می‌برد. گفتنی است که نسخه‌ی قدیمی سمند LX از وجود 8 سوپاپ برخوردار است. همچنین نسبت تراکم 9.3 موتور آن نیز در برابر نسبت تراکم 11 خودروی سمند ای اف 7 قرار می‌گیرد. با این حال گنجایش موتور نسخه‌های قدیمی‌ سمند LX اندکی بیشتر از نسخه‌ی جدید آن یا سمند ای اف 7 است. به گونه‌ای که گنجایش 1761 سی‌سی موتور XU7JP/L3 آن در برابر گنجایش سی‌سی موتور EF7 نسخه‌ی جدید قرار می‌گیرد.
به هر حال موتور EF7 به کار رفته در خودروی سمند قادر است حداکثر توان خروجی معادل 113 اسب بخار با احتساب 6000 دور در دقیقه را تولید کرده و حداکثر گشتاوری برابر با 155 نیوتن‌متر با احتساب 3500 تا 4000 دور در دقیقه ایجاد نماید. البته ارقام اشاره شده به موتور بنزینی این خودرو اختصاص دارد. در حالت استفاده از سوخت گاز حداکثر توان و گستاور خروجی موتور این خودرو به ترتیب برابر با 100 اسب بخار و 136 نیوتن‌متر خواهد بود. لازم به ذکر است که موتور XU7JP/L3 به کار رفته در مدل‌های قدیمی سمند LX حداکثر توانی معادل 100 اسب بخار با احتساب 6000 دور در دقیقه ایجاد می‌کند و حداکثر گشتاوری برابر با 153 نیوتن‌متر را با احتساب 3000 دور در دقیقه به نمایش می‌گذارد.

به کمک برخورداری از مشخصات فنی یاد شده خودروی سمند ef7 قادر است در مدت زمانی حدود 12 ثانیه از حالت سکون و سرعت صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست یابد. حداکثر سرعت قابل دست‌یابی توسط این خودرو نیز معادل 190 کیلومتر در ساعت (در مدل بنزین‌سوز) و 180 کیلومتر در ساعت (در مدل گازسوز) آن است. نسخه‌های قدیمی سمند LX نیز شتاب صفر تا صد 13.1 ثانیه را از خود به نمایش می‌گذارند و حداکثر سرعت قابل دست‌یابی آنها هم حدود 185 کیلومتر در ساعت است.
نوع جعبه دنده‌ی سمند ای اف 7 نسبت به نسخه‌های قدیمی سمند LX تفاوت چندانی ندارد و همان جعبه دنده‌ی پنج سرعته‌ی دستی در این خودرو به کار رفته است. با این حال متوسط میزان مصرف سوخت در این خودرو بهینه‌تر از نسخه‌های قدیمی سمند LX است. به گونه‌ای که متوسط میزان مصرف سوخت این خودرو در حالت چرخه‌ی ترکیبی معادل 7.5 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت بوده و در حالت مصرف گاز این رقم به 7.8 متر مکعب گاز می‌رسد. در حالی که رقم مذکور در نسخه‌ی قدیمی سمند LX حدود 8.3 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت خواهد بود.
به طور کل مشخصات فنی سمند ای اف 7 به عنوان یک خودروی سواری معمولی و نه چندان گران قیمت قابل قبول به نظر می‌رسد. سایر مشخصات فنی خودروی سمند ای اف 7 را هم می‌توانید در ستون‌های جدول زیر مشاهده کنید.

مشخصات فنی خودروی سمند ef7
طول خودرو 4502 میلی متر
عرض خودرو 1720 میلی متر
ارتفاع خودرو 1460 میلی متر
فاصله موجود میان دو محور جلو و عقب خودرو 2671 میلی متر
وزن خودرو بدون سرنشین و تجهیزات اضافه 1344 کیلوگرم
گنجایش فضای صندوق عقب خودرو 350 لیتر
نوع موتور خودرو EF7
گنجایش موتور خودرو 1645 سی سی
حداکثر توان خروجی موتور خودرو با مصرف بنزین 113 اسب بخار با احتساب 6000 دور در دقیقه
حداکثر توان خروجی موتور خودرو با مصرف گاز 100 اسب بخار با احتساب 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی موتور خودرو با مصرف بنزین 155 نیوتن متر با احتساب 3500 تا 4500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی موتور خودرو با مصرف گاز 136 نیوتن متر با احتساب 3500 تا 4500 دور در دقیقه
نسبت تراکم 11
تعداد سیلندر 4 سیلندر
تعداد سوپاپ 16 سوپاپ
نوع سیستم انژکتوری خودرو پاشش الکترونیکی چند نقطه‌ای
استاندارد آلایندگی خودرو یورو 4
حداکثر سرعت قابل دست‌یابی با بنزین 190 کیلومتر در ساعت
حداکثر سرعت قابل دست‌یابی با گاز 180 کیلومتر در ساعت
شتاب صفر تا صد خودرو 12 ثانیه
نوع جعبه دنده خودرو دستی پنج سرعته
میزان مصرف سوخت در حالت برون شهری 5.8 لیتر به ازای پیمودن هر صد کیلومتر مسافت
میزان مصرف سوخت در حالت چرخه ترکیبی 7.5 لیتر بنزین و 7.8 متر مکعب گاز به ازای پیمودن هر صد کیلومتر مسافت
گنجایش مخزن سوخت 66 لیتر بنزین – 75 لیتر گاز


امکانات و قابلیت‌های خودروی سمند ef7
مدل‌های بنزین سوز و گاز سوز خودروی سمند ef7 از نظر امکانات و قابلیت‌های به کار رفته تفاوت چندان چشمگیری با یکدیگر ندارند و کم و بیش از آپشن‌های مشابهی بهره می‌برند. این خودرو مانند بسیاری از محصولات ایرانی مشابه در بخش ثبات و پایداری تنها به سیستم ضد قفل ABS و سیستم مکمل EBD مجهز است. دیگر وجه اشتراک این محصول با سایر خودروهای ارزان قیمت داخلی در کاسه‌ای بودن شکل طراحی ترمز عقب آن خلاصه می‌شود. این در حالی است که سیستم ترمز جلوی این خودرو به شکل دیسکی طراحی شده است.
این خودرو همچنین به دو عدد کیسه هوای ایمنی برای حفاظت از راننده و سرنشین صندلی جلوی آن مجهز است. از مهم‌ترین امکانات رفاهی این محصول هم می‌توان به سیستم صوتی آن اشاره کرد. این سیستم صوتی علاوه بر برخورداری از آنتن اکتیو به بلندگوی جلو و عقب مجهز بوده و از قابلیت پخش فایل‌های صوتی ام پی تری بهره می‌برد. سایر امکانات و قابلیت‌های موجود در نسخه‌ی بهینه شده از خودروی سمند را هم می‌توانید در ادامه‌ی این متن به صورت فهرست‌وار مشاهده کنید.

مجهز به فرمان هیدرولیک وجود ستون فرمان تلسکوپی به شکل جمع شونده برخورداری از سیستم تهویه تنظیم دستی که به کانال تهویه برای سرنشینان ردیف عقب مجهز است وجود چراغ مه شکن در بخش جلو و عقب خودرو بهره‌مندی از چراغ نقشه خوان و چراغ خطر سوم برخورداری از قابلیت تنظیم آینه‌های جانبی به شکل برقی وجود آینه‌ی چراغ‌دار روی آفتابگیر سمت شاگرد مجهز به شیشه بالابر برقی برای درهای جلو و عقب خودرو وجود تریم بژ و قطعات دکوری طرح چوب در کابین خودرو برخورداری از سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر بهره‌مندی از سیستم هشدار دهنده‌ی هوشمند مرکزی که به ورود غیر مجاز مربوط می‌شود مجهز به سیستم هشدار دهنده‌ی موانع عقب برخورداری از قفل مرکزی که به ریموت کنترل مجهز است بهره‌مندی از کمربندهای ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع وجود سیستم مالتی پلکس و سیستم گویا در خودرو برخورداری از رینگ فولادی 15 اینچ امکان تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو وجود قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده به شکل اهرمی بهره‌مندی از قابلیت دسترسی به صندوق عقب خودرو از داخل اتاق آن برخورداری پشت سری صندلی جلو از قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه طراحی پشت سری صندلی عقب خودرو به شکل یکپارچه با صندلی وجود قابلیت گشاینده‌ی در صندوق عقب خودرو از داخل اتاق آن و روی سوییچ خودرو در مجموع قابلیت‌ها و امکانات به کار رفته در این خودرو تفاوت چندانی با سایر محصولات ساخت داخل ندارد. چرا که این آپشن‌ها را می‌توان در سایر خودروهای هم رده یا هم قیمت با سمند LX جدید نیز کم و بیش مشاهده کرد.

مشخصات ظاهری خودروی سمند ef7
نمای جلو
سمند ef7 از نظر مشخصات ظاهری تفاوت چندانی با نسخه‌های قدیمی‌تر از خود نظیر مدل ابتدایی سمند LX یا سمند SE ندارد. در نمای جلوی این خودرو شاهد وجود چراغ‌های تقریبا مستطیل شکلی هستیم. فضای خالی مابین این چراغ‌ها را بخش جلو پنجره‌ی این خودرو پر کرده که از دو بخش مجزا و نه چندان بزرگ پنجره شکل و شبکه مانند تشکیل شده است. اندکی پایین تر از آن هم سپر این خودرو مشاهده می‌شود که از طراحی متوسطی برخوردار است. وجود دو خط حجم دهنده در دو طرف کاپوت این خودرو، سطح آن را تا حدی از حالت تخت و یکنواخت خارج کرده است. هر چند که این خطوط می‌توانستند از نظر تعداد بیشتر و از نظر کیفیت هم تاثیرگذارتر از حالت فعلی باشند. به طور کل می‌توان گفت که نمای جلوی این خودرو از طراحی متوسطی برخوردار است. موضوعی که در اکثر خودروهای ساخت داخل مشاهده می‌شود.

نمای کنار
شاید در نمای کنار سمند ef7 خط حجم دهنده‌ای که گلگیر جلو را به گلگیر عقب پیوند داده است بیش از همه جلب توجه کند. این خط حجم دهنده در نمونه‌های قدیمی‌تر خودروی سمند نیز مشاهده می‌شود و نمی‌توان آن را نکته‌ی چندان تازه‌ای به شمار آورد. سوای این موضوع ظرافت و تاثیرگذاری آن هم در حدی نیست که بتوان این خط را نکته‌ای کاملا شاخص در نمای ظاهری خودروی سمند لقب داد. با این حال وجود این خط نسبتا قطور موجب شده است تا نمای کناری خودروی سمند بیش از حد کم جزییات جلوه نکند.

نمای عقب
در نمای عقب، تفاوت‌های ظاهری موجود میان سمند ef7 و نسخه‌های قدیمی‌تر خودروی سمند بیشتر از دو نمای دیگر این محصول به چشم می‌آید. چراغ‌های عقب این خودرو نسبت به نسخه‌های دیگری نظیر SE تا حدی باریک‌تر و کم ارتفاع‌تر طراحی شده‌اند. همچنین اکنون بخش بیشتری از آنها فضای مربوط به صندوق عقب را به اشغال خود در آورده است. البته از نظر نوع طراحی سپر عقب یا سایر جزییات بخش پشتی این خودرو، تفاوت فاحشی میان آنها با سایر نسخه‌های خودروی سمند مشاهده نمی‌شود. به طور کل نمی‌توان تفاوت‌های ظاهری سمند LX جدید با نسخه‌های قدیمی‌تر این محصول را قابل توجه یا کافی دانست.

نمای دخلی
نمای داخلی سمند ef7 نیز مانند نمای بیرونی آن تفاوت فاحشی با نسخه‌های قدیمی‌تر خودروی سمند ندارد. شاید بتوان اندک تفاوت موجود در این زمینه را در شکل متفاوت فرمان این خودرو نسبت به نسخه‌های پیشین سمند خلاصه کرد. سایر جزییات فضای داخل کابین نظیر نوع طراحی داشبورد یا صندلی‌ها نیز تفاوت خاصی با نسخه‌های قدیمی‌تر سمند ندارد. همچنین ایراد مهم اکثر خودروهای ساخت داخل (و حتی بسیاری از خودروهای رده پایین چینی) یعنی کیفیت نازل مواد تشکیل دهنده‌ی اجزای داخل کابین، در این خودرو نیز مشاهده می‌شود.
در این میان استفاده از طرح چوب برای طراحی بخش میانی داشبورد، حالت جالب و چشم نوازی به فضای داخلی این خودرو بخشیده است. در مجوع نوع طراحی فضای داخلی سمند ef7 کم و بیش هم راستا با شکل ظاهری نمای بیرونی این خودرو قرار می‌گیرد و از کیفیت متوسطی برخوردار است.

قیمت خودروی سمند ef7
در حال حاضر و هنگام نوشته شدن این مطلب نسخه‌ی صفر کیلومتر مدل بنزین سوز خودروی سمند ef7 در بازار آزاد با متوسط قیمتی در حدود 56 میلیون تومان به فروش می‌رسد. مدل دوگانه سوز این خودرو نیز رقمی مابین دو تا دو و نیم میلیون تومان گران‌تر از مدل بنزین ‌سوز بوده و با متوسط قیمتی در حدود 58.5 میلیون تومان معامله می‌شود.
البته تیپ مجهزتر موجود از مدل دوگانه سوز این خودرو حدود چهار میلیون تومان با مدل بنزین‌سوز آن اختلاف قیمت دارد و در حال حاضر با قیمتی معادل 60 میلیون تومان در بازار آزاد به فروش می‌رسد. تمام موارد اشاره شده در شرایطی است که قیمت این خودرو در اواسط اردیبهشت ماه امسال حدود نصف ارقام یاد شده بود و فراتر از 35 میلیون تومان نمی‌رفت.
به هر حال سمند ef7 با وجود این جهش قیمت همچنان به عنوان یکی از قابل اتکاترین خودروهای سواری نسبتا ارزان قیمت حاضر در بازار شناخته می‌شود. بنابراین اگر بودجه‌ی قابل توجهی برای خرید یک خودروی جدید در اختیار ندارید بهتر است به سراغ همین خودرو بروید.
رضا حسینی

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/94859/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن