آریا بانو

آخرين مطالب

مافی در مجمع نمایندگان زن اتحادیه بین المجالس جهانی:

مجلس ایران تلاش دارد نابرابری جنستی را کاهش دهد سياسي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- عضو شورای اجرایی ایران در اتحادیه بین المجالس جهانی (IPU) گفت: ایران ضمن توجه جدی به ارتقا و بهبود وضعیت زنان، توانمندسازی آنان را به عنوان عامل ایجاد توسعه پایدار در تلاش ­های خود مدنظر قرار داده و مجلس شورای اسلامی نیز تلاش دارد با توسعه و تصویب قوانین، نابرابری جنسیتی در عرصه های اجتماعی و اقتصادی را شناسایی و کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، پروانه مافی در مجمع نمایندگان زن اتحادیه بین المجالس جهانی در ژنو سوئیس افزود: رفع موانع تبعیض آمیز در حوزه علمی و فناوری بویژه در دوره تحصیل در مدارس و دانشگاه عامل بنیادین پیشرفت زنان در این عرصه است.
وی یادآور شد: ارتقای حقوق و کرامت انسانی زنان و توانمندسازی آنان از جمله پیش شرط های لازم برای توسعه همه جوامع به شمار می ­آید.
وی ادامه داد: نشست های IPU فرصت بسیار مناسبی برای تبادل آراء صاحب­نظران پیرامون موضوعات و نگرانی های حوزه زنان و اتخاذ تدابیر و ابتکارات لازم در این زمینه است. در عین حال فرصتی برای بررسی چالش ­ها و توجه به ضرورت­ هایی همچون تنوع فرهنگی و اجتماعی است.
عضو شورای اجرایی ایران در اتحادیه بین المجالس جهانی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن توجه جدی به ارتقا و بهبود وضعیت زنان، توانمندسازی آنان را به عنوان عامل ایجاد توسعه پایدار در تلاش ­های خود مد نظر قرار داده است و مجلس شورای اسلامی نیز تلاش دارد با توسعه و تصویب قوانین، نابرابری اجتماعی و اقتصادی را شناسایی و کاهش دهد.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: فراهم کردن امکان دسترسی کامل زنان به علم و دانش، مهارت های فناوری و مشارکت آنها در آموزش علوم و فنون تضمین کننده این امر است که آنها می توانند در تولید و کاربرد علم و فناوری، خلاقیت و مدیریت مشارکت کنند و نیازهای خود و جامعه در روند دستیابی به دانش، علوم و فناوری تامین و توسعه جوامع را تسریع کنند.
مافی خاطرنشان کرد: این در حالی است که تصاویر قالبی و کلیشه­ های جنسیتی در سراسر جهان زنان را از ورود به عرصه­ های فناوری و مهندسی دور نگاه داشته است، رفع موانع تبعیض آمیز در حوزه علم و فناوری بویژه در دوره تحصیل در مدارس و دانشگاه ­ها به عنوان عامل بنیادین پیشرفت زنان در این حوزه محسوب می شود.
رییس فراکسیون خانواده مجلس یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران، تولید، کسب، انتقال و اشاعه فناوری­ های نوین و کاربردی کردن و تجاری­ سازی دستاوردهای علمی و پژوهشی با مشارکت مستقیم زنان ایرانی را سیاست اصلی خود قرار داده است. در این رابطه به منظور برنامه ریزی و سیاست گذاری برای شناسایی، هدایت، حمایت مادی و معنوی نخبگان علمی بویژه محققین زن در پژوهش و فناوری «بنیاد ملی نخبگان» از یک دهه پیش در جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است.
مافی تصریح کرد: امروزه دختران دانشجو و دانش آموزان بخش قابل توجهی از شرکت کنندگان در المپیادها و جشنواره ­های علمی و فناوری دانشجویی و دانش­ آموزی را تشکیل می­ دهند.
وی یادآور شد: حمایت از تشکیل و توسعه انجمن های علمی زنان و تخصیص امکانات علمی و پژوهشی مناسب جهت جذب نخبگان علمی زن محور تصمیمات و سیاست­ های کشور قرار دارد.
عضو شورای اجرایی ایران در اتحادیه بین المجالس جهانی همچنین گفت: در حال حاضر تعداد 56 درصد کل دانشجویان در مقطع کارشناسی در دانشگاه ­های دولتی را زنان تشکیل می دهند. علاوه بر این 69 درصد از دانشجویان علوم پایه، 23 درصد فنی و مهندسی، 52 درصد رشته ­های کشاورزی و 53 درصد از دانشجویان در رشته ­های پزشکی را زنان تشکیل می دهند.
مافی خاطرنشان کرد: سهم معنادار زنان ایرانی در رشته ­های تحصیلی علوم پایه، پزشکی و فنی و مهندسی بیانگر علاقمندی آنان به نقش ­آفرینی در عرصه­ های نوین و اثرگذار است. ما معتقدیم «آینده­ای که می خواهیم» در صورتی قابل تحقق است که زنان نقش فعالی در همه عرصه­ های مختلف داشته باشند و مشارکت آنان در عرصه اقتصاد نیازمند دانش حرفه­ای و مهارت­های فنی است تا دسترسی آنان را به فرصت­ها و منابع اقتصادی و افق ­های مثبت شغلی فراهم آورد. به همین منظور در یک دهه گذشته تعداد مراکز آموزش فنی و حرفه­ای در کشور چهار برابر شده و زنان در حال حاضر به آموزش 784 رشته فنی از جمله مکانیک، کامپیوتر، الکترونیک و فناوری دسترسی دارند.
وی تصریح کرد: علاوه بر این به منظور ارتقاء مهارت­های زنان در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات، برنامه جامعی برای توانمندسازی زنان توسط وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران طراحی شده و در 96 نقطه کشور به اجرا درآمده و هزاران زن و دختر روستایی با شرکت در این برنامه علاوه بر کسب مهارت، با فرصت­های کسب و کار دیجیتالی آشنا شده­ اند.
رییس فراکسیون خانواده زنان مجلس دهم افزود: در حالی که جهان در آستانه انقلاب چهارم صنعتی قرار گرفته و توسعه سریع فناوری­ های نوین و هوشمند نوید بخش آینده­ای متفاوت است، اما همچنان زنان نابرابری­ های مختلفی را تجربه می کنند. شکاف جنسیتی عمیق در حوزه اقتصاد، شکاف جنسیتی در عرصه فناوری و رسانه و آسیب ­پذیری شدید زنان در این عرصه نگران کننده است.
مافی ادامه داد: بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، با توسعه فناوری­ های نوین و هوشمند تا سال 2026 نزدیک به 4/1 میلیون شغل از بین خواهند رفت، که بیشترین بخش آن شامل مشاغل مربوط به زنان است. این امر هشداری است که اگر به آن توجه نشود باعث بازماندگی مضاعف زنان از روند پر شتاب اقتصادی در دهه­ های آتی خواهد بود.
سیام*9121**1336

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/94852/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» می‌تواند همه ما را مسموم کند

آتشفشان‌های خشن، قمر مشتری را برای میلیاردها سال شکسته اند

چین برای ارسال 3 فضانورد به مدار آماده می‌شود

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

شهاب زاهدی علیه تیمی که استقلال دوست ندارد!

بایرن تماسی با زیزو نداشته است

کارشناس فوتسال: ایران شخصیت قهرمانی را به نمایش گذاشت

تاکتیک‌هایی که دیگر هیچ کس از آن‌ها استفاده نمی‌کند

مدیرعامل ملوان: سکوت می‌کنم تا آقایان سر ما را ببرند

بیشتر شدن شانس الاتحاد برای انتقال محمد صلاح

آذرپیرا و سرشاخ با غول‌های کشتی مطرح جهان

مهدی طارمی شاهزاده شد!

بنسو سورال: بعد از «مست عشق» هر نقشی را قبول نمی‌کنم

کروز کنترلی که فقط ماشین ارسطو عامل داره!

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

مدل مانتو شیک و مزونی بهاره کیان افشار با طرح بته جقه خاص و بی نظیر / خانم بازیگر از حلقه ازدواجش رونمایی کرد

زمان دقیق اعمال و میزان افزایش حقوق 1403 بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی اعلام شد

تغییر چهره دیدنی مریم اوزرلی بازیگر نقش «خرم سلطان» بعد از 12 سال در آلمان که پربازدید شد

آهنگ جدید/ علی زندوکیلی از «خط پایان» خواند

رونمایی از موزیک ویدئوی سریال «افعی تهران» با صدای رضا یزدانی

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل و آبگرفتگی 9 استان

پیش‌بینی هواشناسی؛ روز دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

حکمت/ راهکاری برای انجام کارهای سخت

خوشمزه ترین کتلت مامان پز

کووید باعث تحریک آسم در کودکان نمی شود

خطای شناختی در اعتماد به اتفاق‌های تازه

آقای مدیر پرسپولیس! فقط لایک نبود

سلیمان‌زاده: با نویدکیا تاکتیکی و ذهنی رشد کردیم

خداحافظی کوه عضله آمریکایی پیش از رسیدن به اسنایدر

تصمیم انتحاری ویسی بعد از شکست تلخ

اعلام آتش‌بس گوندوغان پیش از ال‌کلاسیکو

فاطمه مجلل به فینال روئینگ قهرمانی آسیا راه یافت

دختر قایقران ایران سهمیه المپیک نگرفت

وقتی کارگردان مشهور قلیان چاق می‌کرد

لباس عروسی لاکچری بر تن خانم بازیگر

اولین سالگرد ازدواج ساده و خلوت آرین بهاری خواننده پازل بند و همسرش / خوشبخت باشید

پیرزن 81 ساله بعد از 60 سال به اولین عشق خود بله گفت / دود از کنده بلند میشه

تغییر چهره عسل امیرپور همسر سام درخشانی 9 سال بعد از ازدواجش / چقدر ساده و مهربون

رونمایی از استایل دامادی احمد مهرانفر ارسطو سریال پایتخت در ششمین سالروز ازدواجشان

علائم هشداردهنده حمله قلبی

به یاد مرتضی پاشایی، در کنسرت «محسن ابراهیم زاده»

درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود

اجرای آزمایشی طرح متمرکز سازی چاپ و صدور شناسنامه در 5 استان

حذف کامل کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه

تفال/ تاب بنفشه می دهد طره مشک سای تو

تقویم تاریخ/ درگذشت "ملک‏ الشعراء بهار" ادیب و سیاستمدار

این دستور پخت مرغ زعفرانی را از دست ندهید

3 روغن طبیعی که به تسریع رشد مو کمک می‌کند