آریا بانو

آخرين مطالب

استاد دانشگاه تهران:

تکریم از زنان نباید شفاهی باشد اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- استاد دانشگاه علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: یکی از مهمترین وظایف اعمال نظارت دولت و مجلس در ایجاد دسترسی ها و تکریم ها، توجه به برابری حقوق زنان و مردان است و باید تکریم های شفاهی از زنان ما به ازای عملی پیدا کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، الهه کولایی، روز چهارشنبه در هفتمین نشست بیان تجارب زیسته زنان در دفاع مقدس افزود: 6 هزار و 400 زن شهیده دار در کشور داریم، اما حتی یکی از خیابانهای شهر را به نام آنان آذین نبخشیده ایم و حتی در فیلم ها نیز این تبعیض ها وجود دارد.
وی گفت: زنان در کنار کودکان قربانیان اصلی جنگ ها هستند. چه در مناطق جنگی حضور داشته باشند چه دور باشند وقتی با حذف فیزیکی یکی از اعضای خانواده رو به رو می شویم و در غیبت هر یک از اعضای خانواده، آسیب غیر قابل جبرانی به خانواده وارد می شود.
وی افزود: جنگ یکی از زشت ترین، پرخسارت ترین و سنگین ترین مسائل در هر جامعه است. هر چند جنگ های رهایی بخش و مقدس نیز داریم. واقعیت این است که تمام تلاش جامعه بشری برای این است که از در غلطیدن جوامع به این ورطه (جنگ) جلوگیری کند.
کولایی ادامه داد: وظیفه ما جلوگیری از به فراموشی سپردن و تحریف این دوران و انتقال این ارزش ها به کسانی است که دوران جنگ را تجربه نکرده اند. وظیفه تک تک ما این است که این ارزش ها را به نسل بعدی به عنوان مباحث تاریخی منتقل کنیم.
وی افزود: ما در این زمینه کوتاهی هایی داشته ایم. بعد از جنگ جهانی اول و دوم فیلم هایی ساخته شد اما در کشور ما در زمینه دفاع مقدس کوتاهی شده است. یکی از دلایل آن سیاسی شدن ابعاد جنگ است که موجب می شود نتوانیم وظیفه خود را در این زمینه به انجام رسانیم. در تمام سطوح در انتقال این ارزش ها کوتاهی داشته ایم.
استاد دانشگاه تهران گفت: تاریخ ما تاریخی مردانه است. جنگ نیز پدیده ای مردانه است و نقش زن در جنگ نادیده گرفته می شود. امام خمینی (ره) به نقش اجتماعی زنان چه در جنگ و چه در جامعه توجه کردند و در این مسئله ایستادگی نشان دادند و حضور زنان را در همه ابعاد حیات اجتماعی نه به عنوان یک توصیه بلکه به عنوان یک فتوا لازم دانستند و معتقد بودند که زنان باید در مقدرات اصلی کشور شرکت کنند.
وی در ادامه بیان داشت: کسانی این تصور را داشتند که زن فقط به خانه تعلق دارد. زن به عنوان نماینده مجلس،مدیر و وزیر از درون جامعه و الگوهای اسلامی به پا خاسته است. این یک اتفاق مهم است که نه بر اساس الگوهای وارداتی و بیرونی بلکه بر اساس الگوی اسلامی زنان وارد جامعه شده اند. الگوهایی چون حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) نیز بر نقش اجتماعی زن تاکید داشتند.
کولایی درباره تاثیر جنگ بر حضور اجتماعی زنان اظهار داشت: جنگ با تمام دردها و آلام حضور زن را در جامعه تسهیل کرد و این امکان را فراهم کرد تا زنان به نمایش شایستگی های خود بپردازند و به عنوان شخصیتی تاثیرگذار ظاهر شوند. تغییر نگرشی که بر اثر ایفای نقش جدید زنان در جامعه ایجاد می شود غیرقابل انکار است.
وی ادامه داد: این اتفاق فقط در جامعه ما نبوده است و تجربه جامعه بشری است. با این همه این تاثیر را بر حیات اجتماعی زنان داشته است که به بازشناسی هویت اجتماعی و نقش های اجتماعی خود بپردازند و از فرصت هایی که در سال های بعد در جامعه ایجاد می شود، استفاده کنند.
کولایی گفت: اعتقادات و باورهای اسلامی این امکان را فراهم کرد تا زنان به تشویق مردان برای حضور در جنگ و ایجاد فضایی مناسب بپردازند. پذیرش غیبت مردان در نهاد خانواده با همه سختی ها، فرصتی ایجاد می کند که بتوان به ایفای نقش برابر و مبتنی برکفایت انسانی پرداخت.
* 3377* 1193* 3063

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/92524/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

با تقاضای دورکاری موافقت می‌کنید یا خیر؟

سرد بودن بینی نشانه استرس است

چگونه شغلی متناسب با شخصیت خود پیدا کنیم؟

چگونه با ترس‌هایمان مبارزه کنیم؟

سه راهکار برای آن‌که بفهمیم طرف مقابل دروغ می‌گوید

افراد الهام بخشی که باعث می‌شوند تسلیم نشوید

با این روش های استثنایی حافظه خود را تقویت کنید

چرا عکس خودمان را دوست نداریم؟!

8 علامت دور از ذهن ابتلا به افسردگی را بشناسید

اگر پول اضافی به دست آوردید، با آن چه کنید؟

هنردرمانی، استفاده از مصالح هنری برای ابراز و بازتاب شخص است

«هیجان خوب» و «هیجان بد» چیست؟

افسردگی بعد از زایمان و تاثیر آن بر نوزاد

تاثیر داروهای مُسکن بر رفتارهای احساسی زنان و مردان

نقش خانواده در سلامت روان

درمان وسواس با روش های طبیعی

روشی حیرت‌انگیز در درمان افسردگی

کنترل خشم و عصبانیت با 10 ترفند

چگونه ارتباط ذهن، بدن و روح را در زمستان تقویت کنیم؟

قرص‌های ضد افسردگی نتیجه‌بخش است؟

یوگا و رهایی از اضطراب مادربودن

حقایق عجیب زنانه!

درمان وسواس و افسردگی با چند راهکار کم‌خرج

با این ترفند ساده از اعتیاد به تلفن همراه خلاص شوید

غلبه بر ترس و راه اندازی کسب و کار جدید

5 نشانه‌ ظاهری اضطراب بیمارگونه

رژیم غذایی برای مقابله با افسردگی

فرار دختران از خانه، دلایل و راه های پیشگیری

اکراه مردان در پذیرش مشکلات سلامت روان

بی‌ادب ها هرگز موفق نمی‌شوند!

راهکارهایی برای کنترل عصبانیت

چگونه با رازهای‌مان خوشحال باشیم؟

چرا دختران بیشتر از پسران در معرض افسردگی قرار دارند؟

نقش استرس در بروز دردهای قلبی!

اعتیاد به کار؛ بلایی که عمرمان را می‌گیرد

با بیماران چگونه برخورد کنیم؟

فواید خنده و گریه

چرا مجردها منزوی می‌شوند؟

اضطراب و استرس، مسری است

9عامل کمتر شناخته‌شده زوال عقل

شخصیت شما چه تاثیری بر سلامت شما دارد؟

12 علامت اینکه واقعا باهوش هستید

روان‌شناسی نابرابری

آیا احساسات را به فرزندانمان یاد می دهیم یا ارث می دهیم؟

افسردگی ناشی از تعطیلات چیست؟

9 عادت روزانه‌ای که باید هر چه زودتر ترک کنید

ویژگی‌های چهره که باعث جذاب‌تر دیده شدن افراد می‌شود

اضطراب بیشتر با استفاده بیش از اندازه از اسمارت فون ها

چرا بی دلیل گریه می کنیم؟

آیا افراد تحصیل‌کرده به مشکلات روحی بیشتری دچار می‌شوند؟