آریا بانو

آخرين مطالب

تجهیز مهدهای کودک شهری به دوربین مداربسته/یارانه نیم‌میلیونی کودکان در خانواده‌های جایگزین اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - مدیر کل امور کودکان و نوجوانان سا زمان بهزیستی کشور با اشاره به پذیرش 1600 کودک در سال گذشته به فرزندخواندگی از رشد 50 درصدی تعداد این فرزندان با تسهیل روند فرزندخواندگی خبر داد.

به‌ گزارش ‌ایسنا، محمد نفریه در نشست هفته‌ "ملی کودک" با بیان این که شعار امسال هفته‌ کودک "آینده را باید ساخت" گفت: 8500 کودک تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که در 640 مرکز نگه داری می‌شوند. 600 مرکز در بخش دولتی و خیریه‌ای فعال هستند.
وی با اشاره به این که 1450 نفر از کودکان در 34 شیرخوارگاه دولتی کشور پذیرش شده‌اند، افزود: 15 هزار و 700 کودک نیز در خانواده‌هایشان به سر می برند، چرا که سیاست سازمان بهزیستی نگه داری کودکان در مراکز جداگانه نیست ،‌ بلکه تلاش می‌کند تا این کودکان را در خانواده‌شان نگه‌داری کند.
مدیر کل امور کودکان و نوجوانان سا زمان بهزیستی کشور با بیان این که پیش از انقلاب با جمعیت 30 میلیونی کشور 12 هزار کودک در مراکز شبانه روزی نگهداری می‌شدند، اظهار کرد: اما در حال‌ حاضر با جمعیت 80 میلیونی کشور این تعداد کودک به 8500 نفر کاهش یافته است. یارانه امسال تخصیص یافته به هر کودک ماهیانه بیش از 500 هزار تومان است که به کودکان با حکم قاضی تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند و در خانواده‌های سببی و نسبی یا خانواده‌ جایگزین به سر می برند پرداخت می‌شود.
نفریه با بیان این که 25 هزار و 550 کودک به طور کلی تحت سرپرستی سازمان بهزیستی قرار دارند، اظهار کرد: سال گذشته 1600 کودک به فرزندخواندگی قبول شدند و از سال 92 که قانون حمایت از کودکان تغییر کرده است، فرایند فرزندخواندگی تا حدی تسهیل شده است که شاهد رشد 50 درصدی این آمار هستیم.
وی با بیان این که در سال 92 بین 800 تا 900 کودک مورد پذیرش قرار گرفته بودند، گفت: این‌ در حالی است که تعداد این کودکان در سال گذشته به 1600 مورد افزایش یافته است. همچنین 382 کودک نیز به شکل امین موقت واگذار شدند. همچنین بر اساس قانون سال 92 کودکان بدسرپرست نیز می‌توانند به فرزندخواندگی قبول شوند.
مدیر کل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به این که 648 کودک تحت پوشش سازمان بهزیستی به بالای 18 سال سن رسیده و از مرکز خارج شده‌اند، گفت: سازمان بهزیستی هزینه تحصیل این افراد را تا مقطع دکترا پرداخت می‌کند . همچنین این افراد تا پنج سال نیز بعد از ترخیص تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند.
نفریه با اشاره به این که در مجموع 17 هزار و 928 دانش‌آموز ‌تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند، اظهار کرد: همچنین 1423 دانشجو نیز تحت پوشش این سازمان هستند.
وی با اشاره به این که در مجموع 15 هزار و 500 کودک در مهد کودک‌های سازمان بهزیستی مشغول آموزش هستند نیز گفت: 6500 روستا مهد و 1400 مهد حاشیه نیز مشغول فعالیت هستند و 7500 مهد کودک نیز در مناطق شهری قرار دارند. این آمار نشان می‌دهد که بخش عمده فعالیت سازمان بهزیستی از روستا مهدها است.
مدیر کل امور کودکان نوجوانان سازمان بهزیستی با اشاره به توزیع یک وعده غذای گرم در همه مهد کودک‌های مناطق روستایی کشور، توضیح داد: این طرح ابتدا با محوریت هفت استان محروم کشور آغاز به کار کرد و به تدریج تمام روستامهدهای کشور را در بر گرفت. به طوری که سالانه 120 روز (پنج روز در هفته‌) با همکاری وزارت بهداشت یک وعده غذای گرم در روستا مهدها توزیع می‌شود و آمارها نشان می‌دهد که با انجام این طرح تا 40 درصد میزان سوءتغذیه در کودکان این مناطق کاهش یافته است. اعتبار تخصیص یافته برای این طرح امسال 70 میلیارد تومان بوده است و 700 هزار کودک را شامل می‌شود.
نفریه افزود: از سال گذشته نیز 50 درصد از مهد کودک‌های مناطق حاشیه‌ای تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند که این میزان امسال به 75 درصد افزایش یافته است و تلاش خواهیم کرد تا سال آینده همه مهد کودک‌های حاشیه یک وعده غذای گرم را دریافت کنند.
وی با اشاره به موارد کودک آزاری مهدها و روش‌های گزارش این موارد به سازمان بهزیستی توضیح داد: والدین می‌توانند به شماره پیامکی "3000012333" هر گونه شکایتی را گزارش کنند، اما آمارها نشان می‌دهد که بیشترین گزارشات مربوط به درگیری بین کودکان و حوادث پیرامون آن بوده است.
به گفته وی از ابتدای سال تاکنون دو مورد کودک آزاری از مهدها به سازمان بهزیستی گزارش و ثابت شده است که در حال‌ حاضر این دو پرونده در حال طی کردن مراحل دادرسی و قضایی هستند. کلیه شکایت‌های رسیده به سازمان بهزیستی از سوی تیم حراست بررسی می‌شود. همچنین تمام مهد کودک‌های مناطق شهری مجز به دوربین مدار بسته هستند.
به‌ گزارش ‌ایسنا، حبیب الله موسوی فرید با اشاره به این که سازمان بهزیستی در حوزه کودکان ارتقای کیفیت زندگی آنها را دنبال می‌کند، گفت: همه کودکان در کشور باید فضای رشد داشته باشند، در برخی از کشورها بین دو تا چهار درصد از تولید ناخالص داخلی در حوزه آموزش کودکان قبل از سن دبستان سرمایه‌گذاری می‌شود اما این میزان در کشور ما برای 12 سال آموزش تنها 1.5 درصد از تولید ناخالص داخلی است.
وی با اشاره به این که این آمارها نشان می‌دهد باید در کشور بیش از 1.5 درصد برای آموزش کودکان هزینه کنیم، اظهار کرد: بخش دیگری از اقدامات سازمان بهزیستی حمایت از کودکان در معرض آسیب و آسیب‌دیده است که شامل کودکان بی سرپرست، بد سرپرست یا با سرپرست غیر موثر است.
معاون اجتماعی سازمان بهزیستی با تاکید بر نقش رسانه‌ها در حوزه پیشگیری از آسیب ، اظهار کرد: باید پرسید که چرا درصد بودجه مربوط به رشد و آموزش کودکان افزایش نیافته است؟. پیش از این موارد کودک آزاری عمدتا به شکل نهان اتفاق می افتاد، تصریح کرد: این‌ در حالی است که در حال‌ حاضر مردم در این حوزه آگاه شده‌اند. در ‌عین ‌حال تلاش کرده‌ایم تا سیستم مداخلات به هنگام را نیز گسترش دهیم تا از افزایش آسیب به کودکان پیشگیری کنیم.
وی افزود: اگر چه در گذشته ممکن بود در مدرسه‌ای حتی 30 یا 40 کودک تنبیه شوند، اما الان همه می دانند که حتی در صورت تنبیه یک کودک باید پاسخگو باشند. بسیاری از کودک آزاری‌ها از سوی همسایه‌ها یا اقوام به سازمان بهزیستی گزارش می‌شود که این موارد نشان می‌دهد استانداردهای ما در حال افزایش است.
موسوی فرید با تاکید بر این که با کمک نهادهای ذی ربطی نظیر قوه قضاییه و نیروی انتظامی باید به شکل محکم‌تر و قوی‌تری به این حوزه وارد شد، گفت: هفت استراتژی راهبردی سازمان بهزیستی در حوزه مداخلات اورژانس اجتماعی شامل افزایش آگاهی و مهارت مردم و کودکان، شناسایی به هنگام کودکان، اقدامات قضایی و انتظامی به موقع، تاکید بر نقش رسانه‌ها، افزایش نقش سازمان‌های مردم نهاد ، پر رنگ کردن نقش قانون و توجه به حمایت‌های اقتصادی از خانواده‌ ها است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/92492/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لباس عروس مناسب برای متولدین هر ماه

با متولدین هر ماه چه چیزی حال میده؟

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

بجران کمبود 3 داروی اصلی برای این بیماران

خطر ناباروری با این نوع از رژیم های لاغری

دارالترجمه رسمی چیست و چه کاری انجام می دهد؟

با 7 مرحله آلزایمر آشنا شوید؛ از تغییرات خاموش تا فراموشی کامل

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

کبد سالم با مصرف این ویتامین ها

ورم و پف در نقاط مختلف بدن چه دلایلی دارد؟

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل

خلاقیت منحصر بفرد عاشقان باغ ارکیده در جزیره مالدیو / نفیسه روشن رونمایی کرد

حرف های دلی و عاشقانه بازیگر سریال پدر پسری برای همسرش در سالروز تولدش / به هر تپش قلبم جون دادی

امید اسماعیل خانی پسر گوهر خیراندیش و همسر در خانه ابدی پدرش با رونمایی از سنگ قبر بازیگر معروف

علایم افسردگی در سن یائسگی به چه شکل است؟

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

اسرائیلی‌ها به میزان خسارت خود پس از حمله پهپادی_موشکی سپاه ایران اعتراف کردند!

اولین واکنش ژیلا صادقی به ماجرای ممنوع الکار بودنش در برنامه تلویزیونی برمودا!

پیش بینی جدید درباره قیمت مسکن در سال 1403| تا آخرسال قیمت آپارتمان به این اعداد می‌رسد!

جشن تولد نیلوفر پارسا بیتای آوای باران در 33 سالگی / رونمایی از بارداری دوقلوهایش

خاطرات ناصرالدین‌شاه؛ خرس‌ها ول می‌شدند می‌رفتند توی مردم؛ خنده داشت

استایل جدید و متفاوت بهنوش طباطبایی بازیگر سینما و تلویزیون با شعری معنادار

دابسمش زیبای الهه حصاری کیمیا زخم کاری و دوستش با آهنگ چاوشی در خودروی لاکچری اش

لو رفتن اسم واقعی سیدجواد هاشمی در برنامه «صداتو»/ محسن کیایی افشاگری کرد

چهره جدید نیکا فرقانی دختر نقی و همای پایتخت در شهربازی استکهلم

رونمایی از تغییرات جدید چهره بهنوش طباطبایی خانم بازیگر همیشه خوشتیپ در آسانسور

دورهمی دوستانداران عارف لرستانی در سالگردش / بازیگر طنزی که در بهار مرگی تلخ داشت

فلزات سنگین تهدید جدی رژ لب های تقلبی

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

رونمایی سیدحسین حسینی دروازه بان استقلال از چهره عروسکی دخترش / این کوچولوی ریزه میزه ماشاالله داره

ماجرای عمل جراحی رهبر انقلاب بدون بیهوشی عمومی و آخرین وضعیت سلامتی ایشان | رهبر انقلاب رژیم غذایی خاصی دارند؟

بهترین راه برای داشتن همسری بهتر: نگاهی به تجربه‌ی یک زن ایرانی

10 نکته برای بهبود کیفیت خواب

پاتوق معتادان متجاهر در عمق 10 متری زمین در تهران

جدیدترین عکس منتشر شده از محمدرضا گلزار و همسرش آیسان آقاخانی بعد از ازدواج!

رفع تیرگی زانو، آرنج و قوزک پا با 5 روش موثر خانگی ارزان قیمت!

قانون فرزندآوری با آن همه بودجه و اعتبار و اصرار شکست خورد

از کجا بفهمیم آب مروارید داریم؟

رژیم تخم مرغ، یک رژیم سریع و آسان برای لاغری

جلوگیری از چین و چروک دور لب با چند پیشنهاد ساده

اثبات یک رابطه میان سدیم و بیماری های قلبی و عروقی

واکنش جالب و متفاوت ژیلا صادقی مجری مشهور به حمله سپاه پاسداران به اسرائیل

تعطیلی پنجشنبه ها قطعی شد؟ | خبر مهم و جدید درباره کاهش ساعت کاری ادارات

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب