آریا بانو

آخرين مطالب

معاون شهردار تهران عنوان کرد

مناسب سازی شهری برای سالمندان/ اجرای طرح دوشنبه‌های سالمندی در بوستان‌ها اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران مناسب سازی شهر برای تردد سالمندان را یکی از مهم ترین برنامه های این معاونت اعلام کرد.

ولی الله شجاع پوریان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه افزایش چشمگیر جمعیت سالمندی در سراسر دنیا پدیده‌ای است که از قرن 20 آغاز شده است به گونه‌ای که قرن 21 را قرن سالخوردگی جمعیت دنیا می‌دانند، گفت: ایران هم به عنوان یکی از کشورهای در حال توسعه از این قضیه مستثنی نیست، به طوری که روند پیر شدن در کشورمان بالاتر از میانگین جهانی است.
وی اظهار کرد: بر اساس سرشماری سال 95 ،2.9 جمعیت کشور را سالمندان به خود اختصاص می‌دهند که این رقم در شهر تهران به 3.10 درصد می‌رسد که با توجه به افزایش جمعیت سالمندان، مطرح شدن نیازهای آنان و تعریف درست از رفاه جسمانی و سلامت اجتماعی سالمندان ضروری احساس می‌شود.
شجاع پوریان ادامه داد: معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و به صورت ویژه اداره کل سلامت به امور حوزه سالمندان می پردازد و خوشبختانه در ماه های اخیر هم اقدامات خوبی انجام شده است.
شجاع پوریان گفت: یکی از وظایف اصلی ما این است که شرایطی را در شهر فراهم کنیم تا همه اقشار و شهروندان به راحتی بتوانند در فضاها و اماکن شهری رفت و آمد کنند، لذا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که در این حوزه در حال پیگیری است موضوع مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری شهر برای سالمندان است که امیدواریم به بهبود فضای شهری برای سالمندان کمک کند، از سویی علاوه بر سازمان بازنشستگی و سایر بخش‌های شهرداری که خدماتی را به سالمندان ارائه می‌دهند ما تلاش کرده‌ایم در معاونت اجتماعی به مباحث روانی و سلامت سالمندان اهمیت بیشتری داده شود که به همین دلیل کانون‌های سالمندان محلات شهرداری تهران با حضور بیش از 60 هزار نفر عضو در 354 محله تهران ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه در این کانون‌ها برنامه‌هایی از قبیل تکریم و نکوداشت سالمندان، برگزاری تورهای زیارتی، تفریحی و آموزشی، بازدید و عیادت از سالمندان، برپایی ایستگاه های ورزش و... را در سطح محلات و مناطق اجرا می‌کنند که عموما مورد استقبال سالمندان قرار می‌گیرد، در مورد شهر دوستدار سالمند نیز گفت: مصوبه شهر دوستدار سالمند، مباحث و مطالبات اصلی سالمندان را پیگیری می‌کند، این مصوبه در قالب یک شورا متشکل از اعضای شورای شهر، متخصصین و اساتید حوزه سالمندی و نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد و کارشناسان شهری تشکیل و تصمیماتی را در حوزه مباحث سالمندی پیگیری، برنامه‌ریزی و اجرایی می‌کند و در این دوره از انفعال خارج و فعال شده است.
شجاع پوریان ادامه داد: ماموریت معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در بخش سالمندان متوجه مباحث سلامت و روان سالمندان می‌شود، اما از دغدغه‌های رفاهی سالمندان هم غافل نبوده‌ و تلاش کرده‌ایم حداقل سالمندان مرتبط با حوزه مدیریت شهری را از امکانات و تخفیف‌های مناسب بهره‌مند کنیم، لذا قریب به نیم میلیون نفر سالمند بالای 65 سال از خدمات کارت منزلت در جهت تکریم سالمندان و بازنشستگان استفاده می‌کنند و در اماکن و خدماتی مثل سالن‌های سینمایی، مراکز فرهنگی، هنری، سالن‌های ورزشی و استخر، کتابخانه‌ها، حمل و نقل عمومی مثل مترو و اتوبوس که ذیل مجموعه معاونت اجتماعی و فرهنگی، سازمان فرهنگی و هنری و سایر بخش‌های مدیریت شهری هستند استفاده می‌کنند.
وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مهم اداره کل سلامت در مجموعه معاونت اجتماعی و فرهنگی افزایش روحیه و نشاط اجتماعی سالمندان است، گفت: از این رو در سال جاری اجرای طرح بازی‌های نشاط سالمندی در دستور کار قرار یافته است به گونه‌ای که در این طرح بیش از 50 بازی بومی و محلی به 100 نفر از نمایندگان و سرگروه‌های سالمندان مناطق 22 گانه آموزش داده شده که پس از استقبال سالمندان محلات مختلف شهر تهران از این بازی ها، اداره کل سلامت در صدد برآمد تا در 6 رشته بازی مسابقات را به صورت منطقه ای در کلیه مناطق شهر تهران برگزار نماید که در این طرح بیش از 800 سالمند در قالب 132 تیم گروهی به رقابت پرداختند، علاوه بر این ما گردهمایی بزرگ اعضای کانون‌های سالمندان محلات شهر تهران را برگزار می‌کنیم که برنامه‌های متنوعی مثل پیاده‌روی، بازی‌های نشاط سالمندی و برنامه‌های هنری در آن پیش‌بینی شده است.
شجاع پوریان افزود: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های ما در معاونت تداوم فعالیت‌های مطلوب گذشته، آسیب‌شناسی برنامه‌های گذشته و ارائه برنامه‌های ابتکاری و خلاقانه در همه بخش‌هاست، در موضوع سالمندان هم اجرای طرح دوشنبه‌های سالمندی و طرح گفتگو در شهر با موضوع سالمندی به صورت ابتکاری اجرا شد که با استقبال شهروندان و سالمندان مواجه شد بگونه ای که در دوشنبه‌های سالمندان ما در هر دوشنبه با هدف فرهنگ سازی و ارائه خدمات یکپارچه و هدفمند به سالمندان، یک روز از برنامه‌های ادارات سلامت به سالمندان اختصاص می‌یابد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/92382/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سقوط از لیگ برتر با یک برزیلی لغو می‌شود

چرا پرسپولیس دربی را نبرد

منشا برای فولاد ضرر داشت رفت!

ویسی، ایده کمیته فنی در فولاد را رد کرد

اوسمار: در فوتبال ایران زیاد وقت تلف می‌کنید

زامهران: نساجی قطعا در لیگ برتر می‌ماند

عظیمی: تیم ملی در آرامش کامل قرار دارد

قرارداد یک سال و نیمه فولاد با ویسی ادامه دارد

اکبرپور: استقلال بازی سختی برابر تراکتور دارد

بلاتکلیفی قهرمان پارالمپیک برای دریافت پاداش توکیو!

منشی دکتر زیر آبشو زد!

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

حذف «زوج و فرد» در طرح جدید ترافیک پایتخت

یازده بازیکن برتر تاریخ ایران از نگاه خسرو حیدری

جوان‌ترین بازیکن تیم ملی: قرقیزستان با برزیل فرقی ندارد

ستاره سابق یونایتد: برمی‌گردم!

گلزن جدید استقلال از دفاع آمد

ویسی به یاد 9 بازیکن خوزستانی در تیم ملی

اورونوف، مهمترین اسلحه اوسمار برای انتقام

چه کنم نیمار و مسی نیستم، ولی عاشق رونالدو هستم!‏

شادی بلینگام و واسکز در تهران تکرار شد!

خطرناک‌ترین ورژن خدابنده‌لو شاید در اراک!

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

یک بازی لیگ برتر بدون تماشاگر شد

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

در خدمت و خیانت قوام؛ معمای یک نخست‌وزیر مرموز

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس