آریا بانو

آخرين مطالب

پیش نویس نظام حقوقی سالمندان آماده شد اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور از تهیه پیش نویس نظام حقوقی سالمندی خبر داد و گفت: به دنبال فعال کردن نظام حقوقی سالمندی هستیم تا دستگاه های مختلف در برنامه های بودجه ای خود منابعی را به حوزه سالمندان اختصاص دهند.

محسن سلمان نژاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: لایحه نظام حقوقی سالمندان باید از دولت به مجلس شورای اسلامی برود. اما فعال کردن این نظام، زمانبر است و به اقدامات زیادی نیاز دارد. به طور مثال نقش تشکل های مردم نهاد باید در نظام حقوقی روشن شود.
* سند ملی سالمندان در شورای رفاه
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور گفت: سالمندی در کشور مساله جدیدی نیست و طی دو سال اخیر توجهات زیادی را به خود معطوف کرده به طوری که اقدامات مرتبط با سند سالمندان سریعتر پیش رفته است. سند ملی سالمندان در شورای سلامت تصویب شده اما لازم است اقدامات مربوطه در شورای عالی رفاه نیز انجام شود.
سلمان نژاد افزود: بهزیستی با وزارت بهداشت درباره سند ملی سالمندان چالش داشت که در نهایت در شورای عالی سلامت مصوب شد اما با توجه به برنامه ششم توسعه، اجرای این سند وظیفه شورای عالی رفاه است و اکنون به دنبال چگونگی اعمال این قانون هستیم.
وی تاکید کرد: مقوله سند ملی سالمندان یک مقوله به شدت چند دستگاهی است که در بازه زمانی کوتاه نمی توان آن را به اجرا رساند البته اکنون خدمات و وظایف در رابطه با حوزه سالمندی اعمال می شود اما به دنبال ایجاد شرایط ایده آل برای سالمندان هستیم.
* 15 هزار سالمند در مراکز بهزیستی نگهداری می شوند
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور اظهار داشت: هفت و نیم تا هشت میلیون نفر سالمند در کشور بسر می برند که تنها تعداد کمی از آنها تحت پوشش صندوق های حمایتی هستند به آن معنا که هم اکنون فقط 15 هزار سالمند در مراکز شبانه روزی و روزانه نگهداری می شوند و تحت پوشش صندوق های حمایتی هستند و این به آن علت است که خانواده های ایرانی علاقمند هستند خود از سالمندان نگهداری کنند.
به گفته سلمان نژاد، خانواده ها فقط در مواردی مانند آلزایمر پیشرفته، سالمندان را به مراکز نگهداری می سپارند.
وی ادامه داد: بخشی از سالمندان نیز مجهول الهویه هستند که به دلیل مسائل شخصی، اقتصادی و اجتماعی خانواده ها، ناگزیر به زندگی در مراکز نگهداری هستند.
سلمان نژاد اضافه کرد: بخشی از سالمندان مراکز نگهداری نیز متکمن هستند اما به واسطه اینکه مراقبی ندارند و به دلیل مسائل امنیتی و خدمات ارائه شده از سوی مراکز در این مراکز زندگی کنند.
* جمعیت ایران به سرعت به سمت پیرشدن می رود
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور گفت: محیط جامعه باید به گونه ای توانمند شود که سالمندان وابسته، غیروابسته و مستقل در تمام شرایط بتوانند از امکانات موجود استفاده کنند، دنیای گذشته را جوانان برای جوانان ساختند اما با پیرشدن این جمعیت جوان، محیط باید برای سالمندان به طوری طراحی شود که بتوانند در آن زندگی راحت تری داشته باشند.
سلمان نژاد با اشاره به شعار امسال سازمان جهانی بهداشت برای روز سالمند مبنی بر "پیشکسوتان و قهرمانان، حقوق سالمندی" افزود: دبیرخانه شورای ملی سالمندان از چند ماه گذشته روی این مساله کار می کند تا تمام دستگاه های عضور شورای عالی رفاه را با آن همراه کند.
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور ادامه داد: این دبیرخانه ارتباطات بین المللی خوبی در این زمینه دارد و ایران فوکال پوینت (نقطه کانونی) منطقه خاورمیانه در حوزه سالمندی است و امسال بزرگ ترین همایش سالمندی آسیا و اقیانوسیه در ایران برگزار می شود.
سلمان نژاد افزود: ایران کشوری در حال گذار از پنجره جمعیتی جوان است و جزو چند کشور اول دنیا است که به سمت جمعیت سالمندی حرکت می کند و لازم است تدبیری اساسی برای سالمندی بیندیشد.
وی تاکید کرد: با برنامه ریزی می توان جمعیت سالمند را به جمعیتی پویا تبدیل کرد؛ سالمندان در جوامع پیشرفته کاملا با سایر اقشار جامعه، ادغام شده اند و در جامعه نقش دارند هرچند ممکن است مانند نقش گذشته نباشد اما اغلب سالمندان اشتغال دارند و از اینکه در جامعه تردد کنند و از خانه بیرون بیایند ترسی ندارند. تکریم سالمندان باید قوی تر از گذشته دنبال شود.
وی ادامه داد: بیشتر خانواده های ایرانی با مسائل مربوط به سالمندان آشنا هستند. سالمند باید در خانه و جامعه تکریم شود و استقلال داشته باشد و تکریم سالمند در گروی استقلال اوست.
* 40 درصد سالمندان در مراکز بهزیستی، آلزایمر دارند
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور گفت: برخی خانواده ها به دلیل منابع اقتصادی در نگهداری سالمندان مشکل دارند، معمولا 30 تا 40 درصد جمعیت سالمند مراکز نگهداری به دلیل آلزایمر در این مراکز نگهداری می شوند.
سلمان نژاد افزود: بیماری آلزایمر در مراکز نگهداری بالای شهر تهران مانند زعفرانیه کمتر بین سالمندان دیده می شود اما در مناطق پایین تر، تعداد آنان بیشتر است زیرا خانواده ها توان مالی نگهداری این بیماران را ندارند.
وی گفت: معتقد هستیم حتی یک سالمند دچار بیماری آلزایمر نیز به شرط تامین منابع مالی می تواند در خانه نگهداری شود اما نوع شدید آن نیاز به نگهداری در بیمارستان یا مرکز نگهداری دارد.
سلمان نژاد یادآور شد: سازمان بهزیستی کشور به مناسبت هفته سالمند (هفتم تا سیزدهم مهرماه)، برنامه های متعددی را برگزار خواهد کرد.
شنبه هفتم مهرماه به عنوان نخستین روز هفته سالمند به نام «مشارکت سالمندان در مناسبت های مذهبی» و یکشنبه هشتم مهرماه به نام مناسب سازی فضاها برای سالمندان نامگذاری شده است.
دوشنبه نهم مهرماه با عنوان «تجلیل از پیشکسوتان عرصه اجتماع و زندگی» و سه شنبه دهم مهرماه نیز با عنوان «بهره مندی سالمندان از خدمات اجتماعی و بهداشتی – درمانی» ، چهارشنبه یازدهم مهرماه با عنوان «تداوم آموزش و یادگیری سالمندان» و پنجشنبه دوازدهم مهرماه با عنوان «استمرار روابط خانوادگی و اجتماعی سالمندان» و نیز جمعه سیزدهم مهرماه با عنوان «امنیت اجتماعی برای سالمندان» نامیده شده است.
در حال حاضر، 9.28 درصد جمعیت کشور معادل هفت میلیون و 450 هزار نفر سالمند هستند. بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، افراد بیشتر از 60 سال، سالمند محسوب می شوند.
*9185*1834

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/92038/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

سالگرد زادروز یوهان کرویف؛ منتخب حرکات دوران بازی نابغه هلندی

ستاره چلسی فصل را از دست داد، آرژانتین نگران کوپا!‏

ژاوی اشک خوان لاپورتا را در آورد

به حذف رئال از لیگ قهرمانان باور دارم

شاگردان محرم آماده برای جدال با پیکان

عنایتی با پیکان جوانان مقابل تیم محرم

غیرمنتظره؛ چه بلایی بر سر صلاح آمده!

غیبت ادامه‌دار عراقی‌ها در اردوی مس رفسنجان

زمان بازگشت بهترین گلر دنیا مشخص شد

پیکان رکورد کاهش سن فوتبال ایران را جابجا کرد!

شوخی با سیدجواد هاشمی در فضای مجازی!

رونمایی از فصل جدید «آقای قاضی» با بازی بهزاد خلج

توضیحات جالب سیدجواد هاشمی درباره مد در ایران

آهنگ زیبای «شهر بارونی» از سیامک عباسی

تصادف زنجیره‌ای عجیب در ارومیه

سردار رادان: موضوع حجاب اصلا موضوع امنیتی نیست

آخرین وضعیت سیل در سیستان‌وبلوچستان؛ راه‌ ارتباطی 70 روستا همچنان مسدود است

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

قلعه جزیره مونت سن میشل در فرانسه

گناهان زبان؛ بداخلاقی

دره ای زیبا در ایسلند

نحوه تنظیم آینه ها در خودروی فورد کراون

الویه مهمانی ها رو اینطوری تزئین کنید

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

هر دختری باید کفش سفید داشته باشد

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

آخرین تمرین پرسپولیس برای بازی حذفی

درگیری اسطوره‌های یونایتد و آرسنال بر سر برونو!

زادگاه مسعود ده نمکی کجاست؟

2 خبر خوش فوتبالی رئیس صداوسیما

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها

آبگرفتگی خیابان‌های شهر کرمان پس از بارش شدید باران

بارندگی شدید در شهر شنژن چین

طوفان شن بنغازی لیبی را درنوردید

نجات دراماتیک راننده خودرو از میان شعله‌های آتش در آمریکا

کیک برش خورده و شیک برای جشن ها

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

مژده 500 میلیاردی وزیر در دیدار با ورزشکاران

بارسلونا به ستاره پی‌اس‌جی باخت!