آریا بانو

آخرين مطالب

بیماری «تب دانگ» و ضرورت پیشگیری در سیستان و بلوچستان اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - زاهدان - سرپرست معاونت سیاسی اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: این استان از نظر سازمان جهانی بهداشت در معرض خطر شیوع بیماری تب دانگ از طریق پشه ناقل آئدس است و اگر اقدامات پیشگیرانه انجام نشود سه تا پنج سال آینده شاهد شیوع آن در این نقطه از کشور خواهیم بود.

به گزارش ایرنا محمد هادی مرعشی روز سه شنبه در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: اگر این بیماری شیوع و توسعه پیدا کند کنترل آن بسیار سخت خواهد بود به همین دلیل باید جلوتر از این بیماری حرکت کنیم.
وی ادامه داد: با اقدامات پیشگیرانه باید جلوی شیوع این بیماری خطرناک به سیستان و بلوچستان و دیگر استانهای کشور را بگیریم.
سرپرست معاونت سیاسی اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه چابهار و شهرهای جنوبی این استان بیشتر از سایر نقاط مستعد شیوع پشه آئدس و بیماری تب دانگ هستند، ادامه داد: نشست بعدی این کارگروه برای بررسی بیشتر این بیماری در چابهار به میزبانی دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر برگزار می شود.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه پشه ناقل این بیماری از طریق بارهای منتقل شده در بازارچه های مرزی و بنادر وارد کشور می شود، ضرورت دارد تا این سطح خطر متوجه همه دستگاهها از جمله سازمان بنادر و دریانوردی، شیلات و بازارچه های مرزی شود.
مرعشی خاطر نشان کرد: اهمیت کارگروه سلامت و امنیت غذایی به اندازه اهمیت شورای تامین سیستان و بلوچستان است به همین دلیل همه دستگاه های عضو مکلف به اجرای مصوبات و وظایف خود هستند.
وی با بیان اینکه خطر این بیماری در راه است و باید قبل از آن به فکر پیشگیری بود، اظهار داشت: کنترل بیماری های خطرناکی مانند فلج اطفال و مالاریا در ایران و همین طور در سیستان و بلوچستان نشان می دهد که کنترل بیماری های نوپدید مانند تب دانگ نیز غیرممکن نیست و می توان با برنامه زمان بندی شده از اثرات و پیامدهای احتمالی جلوگیری کرد.
معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: برای مبارزه با این بیماری باید همه توان خود را در جنوب این استان به کار گیریم تا این مشکل به مرکز و شمال استان و همچنین استانهای دیگر توسعه پیدا نکند.
**لاستیک های فرسوده در چابهار محل اصلی رشد آئدس
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در این نشست اظهار داشت: یکی از مکان هایی که این پشه علاقه زیادی برای تخم ریزی دارد درون لاستیک های فرسوده است که وجود تعداد زیاد این لاستیک ها در چابهار یکی از معضلات اصلی در این زمینه به شمار می رود و نیاز به اقدام اساسی دارد.
وی ادامه داد: از آنجایی که این بیماری در 60 کیلومتری مرز چابهار با کشور پاکستان قرار دارد وجود لاستیک های فرسوده که به وفور در حاشیه این شهر دیده می شود شرایط را مستعد برای رشد و تکثیر این پشه می کند.
طباطبایی خاطر نشان کرد: گلدان گیاهان تزئینی و گیاه بامبو که به کشور وارد می شود از دیگر راههای انتقال پشه آئدس از محلی به محل دیگر است.
وی اظهار داشت: همچنین آبی که در زیر کولرهای گازی جمع می شود و برای شهرهای جنوبی سیستان و بلوچستان موضوعیت دارد یکی دیگر از محل های مستعد برای رشد این پشه است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: گزارشی در سال 2017 در رسانه های پاکستان منتشر شد که براساس آن 472 نفر در بندر گوادر این کشور به تب دانک مبتلا شدند و این موضوع خطر بزرگی برای کشور ما محسوب می شود.
وی ادامه داد: مناطق مستعد برای رشد این پشه در سیستان و بلوچستان شناسایی شده و در جنوب این استان به شدت خطر انتقال تب دانگ و رشد و تکثیر ناقل بیماری بالاست.
طباطبایی تصریح کرد: از آنجایی که این پشه از طریق بار منتقل می شود با افزایش تبادلات تجاری ایران با پاکستان تمامی جاده های سیستان و بلوچستان از جمله نقاط مستعد برای انتقال این پشه محسوب می شود.
وی بیان کرد: به دلیل وجود منطقه آزاد تجاری، وجود لنج ها و کشتی های باربری در چابهار، بیشترین خطر انتقال و شیوع این بیماری در این شهر وجود دارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با وجود پیشرفت های ایجاد شده در علوم پزشکی و کاهش قابل توجه بیماری های عفونی با بیماری های نوپدید مواجه هستیم که به دلایل متعدد گسترش پیدا می کنند.
وی افزود: یکی از این بیماری های نوپدید بیماری 'تب دانگ' از طریق پشه آئدس است که بیش از 100 کشور دنیا درگیر آن هستند.
طباطبایی ادامه داد: سالانه 390 میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا می شوند و تا کنون 25 هزار نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.
وی با بیان اینکه نکته قابل توجه درباره بیماری تب دانگ همه گیری بسیار وسیع آن است، تصریح کرد: پاکستان بیش از هشت سال با این بیماری درگیر است و در محل هایی که تب دانگ به صورت ایپدمی شیوع پیدا می کند آن قدر موارد بستری زیاد است که مجبور می شوند بیمارستان ها را از بیماران دیگر خالی و فقط مبتلایان به تب دانگ را پذیرش کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: پشه آئدس که ناقل این بیماری است با وجود آنکه شعاع پروازی زیادی ندارد اما از کوچکترین فرصت استفاده و در همه جا تخم ریزی می کند.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان واقع در جنوب شرق ایران اسلامی حدود هزار و 600 کیلومتر یعنی معادل یک ششم از مجموع مرزهای جمهوری اسلامی ایران، با کشورهای افغانستان، پاکستان و حوزه دریای عمان مرز دارد.
9908**3213

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/90923/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

مقایسه گل‌ها و مهارت‌های وینیسیوس و یامال

تاریخ بازگشت بارسلونا به نوکمپ مشخص شد

رقابت جدید و جذاب پرسپولیس و استقلال

پرسپولیس امروز به مصاف پیکان می‌رود

4 ستاره در لیست فروش آرسنال

مروری بر گل‌ها و مهارت‌های برتر رونالدو نازاریو در اینتر

گرم کردن جالب مارادونا پیش از بازی مقابل بایرن مونیخ

حرکت منشوری دانیال اسماعیلی‌فر پس از گلزنی به نفت آبادان

رئیسی‌کیا: وضعیت واگذاری با دهه پیش متفاوت است

کنایه مدافع ذوب‌آهن به پنالتی سپاهان!

بازیگر سفارشی که کارگردان رو تحقیر میکنه!

شبکه های اجتماعی و تاثیر آن بر صنعت موسیقی

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

شور و شادی مردم اصفهان با اجرای سرود ای ایران در کنار زاینده رود

4 گوشه دنیا/ بزرگترین مارِ تاریخ طبیعت کشف شد

مهارت شگفت‌انگیز جانی دپ در کشیدن نقاشی

کاپ‌کیک شکلاتی بدون فر و همزن

اگر این نشانه های ساده را دارید سلامتی تان به خطر افتاده است!

چطور با خودشیفته‌ها رفتار کنیم؟

چاپ مجله اختصاصی برای یک بازی لیگ برتر!

کدام تیم بیشترین شانس فتح لیگ قهرمانان اروپا را دارد؟

ترین‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر ایران

تمرین منچستریونایتد برای نیمه نهایی جام حذفی مقابل کاونتری

تمامی گل‌های هفته 29 لیگ برتر پرتغال

شبیه‌سازی بازی منچسترسیتی و رئال مادرید با عروسک لگو

تاریخ و روز بازی رئال تغییر کرد

ستاره بایرن جرات شوخی با رئال را نداشت

چرا مارتینس با وجود 2 اخطاره بودن، اخراج نشد؟

سردار در جذاب‌ترین بازی انتقامی فصل اروپا

واکنش جالب شبنم مقدمی به آهنگ گل پامچال

تلویزیون آخر هفته چه فیلم هایی پخش می کند؟

شایع‌ترین نشانه‌های وسواس چیست؟

نماهنگ «زندگی» با صدای محمد علیزاده

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

گربه علاقه‌مند به موسیقی!

صحنه ای خنده دار از دزدیدن موز توسط یک میمون!

تماشای خلیج فارس از ایستگاه فضایی

با این رسپی ماهی مخصوص بپزید

با ورزش کردن درد مفاصل را کاهش دهید

ترفند مسئولیت پذیر کردن کودکان

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

پشیمانی گوندوگان؛ ستاره بارسا دنبال عذرخواهی!