آریا بانو

آخرين مطالب

جامعه زير طوفان آسيب هاي اجتماعي گفتگو

  بزرگنمايي:

بانو نيوز - با توجه به فقدان آموزش مهارت هاي زندگي در خانواده ها ودر مدارس امروزه با کمبود آموزش هاي اجتماعي روبه رو هستيم و اين خلا باعث به وجود آمدن آسيب هاي اجتماعي مي شود.

به گزارش بانو نيوز؛ دکتر مجيد ابهري طي مصاحبه اي گفت:  با توجه به فقدان آموزش مهارت هاي زندگي در خانواده ها ودر مدارس امروزه با کمبود آموزش هاي اجتماعي روبه رو هستيم و اين خلا باعث به وجود آمدن آسيب هاي اجتماعي مي شود.
موضوع آسيب هاي اجتماعي و گسترش روز افزون آن بستگي مستقيم به #سه_عامل_اصلي دارد که شامل فرد، خانواده و جامعه مي شود.
دکترمجيد ابهري آسيب شناس و متخصص علوم رفتاري  با اشاره زنجيروار بودن #معظلات اجتماعي در جامعه اظهار داشت:متاسفانه آسيب هاي اجتماعي مانند اعتياد، طلاق، زنان سرپرست خانوار،مانند زنجير ارتباط پيوسته اي دارند که با پديد آمدن ديگري نيز از پس آن به وجود مي آيد.اعتياد باعث طلاق و فروپاشي خانواده ها گرديده است و 65 درصد از زندانيان ارتباط مستقيم با مواد مخدر و اعتياد دارند از طرفي ديگر تا امروز نزديک به 3000 هزار نفر شهيد در راه مبارزه با مواد مخدر و قاچاقچيان و باندهاي مافيايي تقديم پيشگاه خداوند گرديده است.با توجه به متلاشي شدن خانواده ها فرزندان بي سرپرست و زنان سرپرست  خانوار و دختران وپسران فراري از خانه و جنايت هاي ناشي از اعتياد ملاحظه مي شود که اعتياد و طلاق دو عامل تاثيرگذار بر يکديگر مي باشد مي توان با  مراقبت هاي پس از ترک ، آموزش جامعه پذيري، آموزش مهارت هاي شغلي نيز از بازگشت معتاد به مصرف مواد مخدر جلوگيري کند.
اين آسيب شناس افزود:با توجه به اينکه 90درصد از مراکز ترک اعتياد دست بخش خصوصي است و به معتاد به ديد کالا و وسيله اقتصادي ديده مي شود و به همين دليل فرد معتاد بيشتر از 100 بار ترک مي کند و طبق آمار 95 درصد از معتادين پس از ترک دوباره به چرخه اعتياد باز مي گردند. وي با اشار به کاهش سن طلاق افزود:از طرفي ديگر ظهور بيوه هاي جوان و رسيدن سن بيوگي به هفده سال و نگاه فرهنگي جامعه به ازدواج دوباره زنان بيوه ها با افراد سالخورده و يا متاهل مانع بزرگي بر سر راه بازگشت آنها به زندگي مي باشد و باعث ازدواج سفيد و زندگي بدون هيچ مسوليت و تعهد ديني و مادي به يکديگر مي شود.
وي افزود:از ديگر آسيب هاي اجتماعي  که  به تخريب فضاي فرهنگي کشور مشغول است زنان خياباني ،کارگران جنسي ، دوجنسيتي ها، همجنسگران و منحرفان جنسي از آسيب هاي مطرح در جامعه هستند. که  به دليل افزايش سن ازدواج و فاصل زياد بين زمان بلوغ و ازدواج،  باعث گرديده است روابط نامشروع و روابط فرا زناشويي و استفاده از زنان خياباني نيزصعود چشمگيري پيدا کند. وي با انتقاد از پايين آمدن آستانه تحمل مردم عنوان کرد: خشونت هاي فردي و اجتماعي و خشونت در مورد همسران و فرزندان و درگيري هاي لفظي در اماکن عمومي از مشکلاتي است که با توجه به گرماي  فصل و تنش هاي عصبي و مشکلات اقتصادي آمار رو به افزايش دارد و  آشکارا در جامعه ديده مي شود.بعضي مواقع يک معذرت خواهي ساده مي تواند از يک قتل جلوگيري کند اما کمبود آموزش هاي فردي براي مديريت و کنترل احساسات فردي باعث گرديده است بسياري از درگيري هاي لفطي منجر به جنايات و ضرب و جرح گردد .
دکتر ابهري با اشاره به تکدي گري در سطح جامعه بيان کرد: متکديان نيز بخشي از آسيب هاي اجتماعي هستند با توجه به اينکه متکديان فصلي در شهرهايي توريست پذير مانند شمال کشور  و در زمستان در مناطق جنوبي و گرم و در بهار در شيراز و اصفهان در کنار مراکز باستاني و تاريخي و فصل پاييز در تهران و استان مرکزي مشغول تکدي گري هستند. کرايه دادن کودکان و خريد فروش نوزادان در ميان خانواده هايي که اعتياد به مواد مخدر دارند از اسيب هايي است که بايد به آن دقت نمود
وي ادامه داد:کودکان کار و خياباني امروز،  بذهکاران  ودسته هاي تبهکاران آينده را تشکيل مي دهند خشونت بر عليه کودکان و آزارهاي جنسي نيز که در اين جند وقت اخير سرباز زده نيز بايد مورد توجه اساسي قرار گيرد.
اين جامعه شناس در پايان افزود:بنابراين آسيب هاي اجتماعي مانند زنجيرهايي بهم پيوسته است که بدون محيا ساختن زيرساخت ها فقط مبارزات سطحي صورت مي گيرد بايد براي کاهش آسيب هاي اجتماعي در خانواده پيش از ازدواج آموزش زندگي و فرزند آوري و مهارت هاي اجتماعي داده شود.

مشرق

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/8485/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ مجله اختصاصی برای یک بازی لیگ برتر!

کدام تیم بیشترین شانس فتح لیگ قهرمانان اروپا را دارد؟

ترین‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر ایران

تمرین منچستریونایتد برای نیمه نهایی جام حذفی مقابل کاونتری

تمامی گل‌های هفته 29 لیگ برتر پرتغال

شبیه‌سازی بازی منچسترسیتی و رئال مادرید با عروسک لگو

تاریخ و روز بازی رئال تغییر کرد

ستاره بایرن جرات شوخی با رئال را نداشت

چرا مارتینس با وجود 2 اخطاره بودن، اخراج نشد؟

سردار در جذاب‌ترین بازی انتقامی فصل اروپا

واکنش جالب شبنم مقدمی به آهنگ گل پامچال

تلویزیون آخر هفته چه فیلم هایی پخش می کند؟

شایع‌ترین نشانه‌های وسواس چیست؟

نماهنگ «زندگی» با صدای محمد علیزاده

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

گربه علاقه‌مند به موسیقی!

صحنه ای خنده دار از دزدیدن موز توسط یک میمون!

تماشای خلیج فارس از ایستگاه فضایی

با این رسپی ماهی مخصوص بپزید

با ورزش کردن درد مفاصل را کاهش دهید

ترفند مسئولیت پذیر کردن کودکان

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

پشیمانی گوندوگان؛ ستاره بارسا دنبال عذرخواهی!

پیولی: رم باکیفیت‌تر از میلان بود!

شکست نماینده هاکی ایران در کاپ آزاد ترکمنستان

همیلتون: تا سال‌ها در فرمول یک می‌مانم

نصرتی به دنبال فرمول طلایی اوسمار

اولیایی: 33 سال است که به دنبال خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال هستند!

بلانکو تنها گلزن استقلال در سال 1403

ریوالدو اسطوره برزیلی پیشین بارسلونا 52 ساله شد

بررسی اتفاقات مهم فوتسال جام ملت‌ها

ماشینش «گاوکنترل» داره!

افشاگری عجیب امیرعلی نبویان از تقلب در بازی پدرخوانده و شب های مافیا

برای خوب شدن سرفه آنتی بیوتیک بخوریم؟

جزئیاتی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

اگر ترمز خودرو برید این گونه متوقفش کنید

هیچوقت کیف، موبایل و لوازم با ارزش را داخل ماشین نذارید!

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

نامزدهای کسب عنوان بهترین گل هفته لیگ اروپا

معرفی برترین‌های مسابقات آزاد اسکیت سرعت مردان