آریا بانو

آخرين مطالب

بیمه بیکاری اقتصادي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - اگر می‌خواهید بدانید که بیکاری به چه وضعیتی اطلاق می‌شود و برای دریافت بیمه بیکاری چه مدارک و شرایطی لازم است، خواندن این مطلب را از دست ندهید.
بیکاری چیست؟
از نظر عرف بیکار به کسی می‌گویند که دارای شغل و پیشه‌ای نباشد؛ چه به میل خود باشد و چه علی‌رغم میلش. با‌این‌حال این تعریف از نظر قانون کار کمی متفاوت است. در قانون کار بیکار به کسی گفته می‌شود که علی‌رغم میل خود بیکار شده و در صورت وجود کار، آماده به کار است.

بیمه بیکاری چیست؟
براساس قانون کار، چنانچه بیمه‌شده‌ای به‌علت تغییرات شرایط اقتصادی کارگاه و واحد مربوطه و به تشخیص وزارتخانه ذیربط و تأئید شورای عالیِ کار ، بیکار موقت شناخته شود و همچنین بیمه‌شدگانی که به‌علت حوادث غیرمترقبه‌ای مانند زلزله، سیل، آتش‌سوزی و جنگ بیکار شوند، می‌توانند از مقررات این قانون و درنتیجه بیمه بیکاری استفاده کنند. لازم به ذکر است که بر اساس قانون تشخیص ارادی‌بودن یا غیرارادی‌بودن بیکاری بیمه‌شده، برعهده کمیته‌ای از نمایندگان سازمان تأمین‌اجتماعی و اداره کار و امور اجتماعی محل اشتغال بیمه‌شده است.
نکتۀ قابل‌توجه دیگر در خصوص بیمه بیکاری این است که مدت دریافت بیمه بیکاری جزء سوابق پرداخت حق بیمۀ بیمه‌شده محسوب می‌شود.
شرایط دریافت بیمه بیکاری
بیمه‌شدگان بیکار، در صورتی که دارای شرایط زیر باشند می‌توانند بیمه بیکاری دریافت کنند:
مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی باشند. مستمری‌بگیرِ بازنشسته یا ازکارافتاده کلی نباشند. دارای حداقل 6 ماه سابقۀ پرداخت حق بیمه باشند. جزء صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه‌شدگان اختیاری نباشند. تبعۀ کشورهای خارجی نباشند. چه کسانی می‌توانند بیمه بیکاری دریافت کنند؟
اگر متقاضی یکی از شرایط بیمه بیکاری که در ادامه ذکر می‌شود را داشته باشد، می‌تواند از بیمه بیکاری استفاده کند:
افراد شاغل در کارهایی که ماهیت آن جنبه دائمی دارد و بر اساس قرارداد کار در مدت مشخصی مشغول به کار بوده‌اند، با تشخیص واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در صورتی که در پایان قراردادشان بیکار شوند و در آخرین کارگاه و واحد شغلی‌شان حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، مشمول دریافت بیمه بیکاری خواهند شد. همچنین بیکاران دارای قرارداد کار با مدت معین در صورتی که بر اساس رأی مراجع حل اختلاف در اثنای مدت قرارداد اخراج شده باشند، می‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند. علاوه‌بر موارد فوق، کارگران فصلی در صورتی که صرفاً در اثنای فصل کار اخراج شده و بیکاری آن‌ها غیرارادی تشخیص داده شود، مشمول دریافت بیمه بیکاری خواهند بود. مدارک لازم جهت دریافت بیمه بیکاری
اگر طبق توضیحات بالا شرایط دریافت بیمه بیکاری را دارید، قبل از مراجعه به اداره کار مدارک زیر را تهیه کنید:
اصل و کپی کارت ملی و تمامی صفحات شناسنامه اصل و کپی یک سال آخر قرارداد کار با رأی صادرشده اصل و کپی گواهی کار از شرکت اصل و کپی مدرک تحصیلی (یا مدرک فنی) کپی صفحه اول دفترچه بیمه اصل و کپی گواهی پایان خدمت 4 قطعه عکس جدید 4*3 چگونه بیمه بیکاری بگیریم؟
اگر شما نیز یکی از بیمه‌شدگانی هستید که شرایط دریافت بیمه‌بیکاری را دارید، برای دریافت بیمه بیکاری باید حداکثر ظرف مدت ٣٠ روز از تاریخ بیکاری موضوع را به واحد تعاون، کار و رفاه اجتماعی مربوطه اطلاع دهید و آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی خود یا کار مشابه آن اعلام کنید.
شرایط قطع بیمه بیکاری
بیمه‌شده مجدداً مشغول به کار شود. بیمه‌شدۀ بیکار بدون عذر موجه از شرکت در دوره‌های کارآموزی یا سوادآموزی اجتناب کند. بیمه‌شدۀ بیکار مشمول استفاده از مستمری بازنشستگی یا ازکارافتادگی کلی شود. مدت‌زمان استحقاقی بیمه‌شده برای دریافت بیمه بیکاری تمام شود. بیمه‌شدۀ بیکار از قبول شغل تخصصی خود یا شغل مشابه پیشنهادی خودداری کند. بیمه‌شده با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی به شغل اول خود برگردد. بیمه‌شده فوت نماید. مدت‌زمان دریافت حق بیمه بیکاری
مدت‌زمان دریافت حق بیمه‌بیکاری برای بیمه‌شدگان بیکار باتوجه‌به سابقه حق بیمه پرداختی متفاوت است که در ادامه ذکر می‌شود:
اگر بیمه‌شده از 6 تا 24 ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، مدت پرداخت بیمه‌بیکاری برای وی در صورت مجردبودن 6 ماه و در صورت متأهل‌بودن 12 ماه خواهد بود. اگر بیمه‌شده از 25 تا 120 ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، مدت پرداخت بیمه‌بیکاری برای وی در صورت مجردبودن 12 ماه و در صورت متأهل‌بودن 18 ماه خواهد بود. اگر بیمه‌شده از 121 تا 180 ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، مدت پرداخت بیمه‌بیکاری برای وی در صورت مجردبودن 18 ماه و در صورت متأهل‌بودن 26 ماه خواهد بود. اگر بیمه‌شده از 181 تا 240 ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، مدت پرداخت بیمه‌بیکاری برای وی در صورت مجردبودن 26 ماه و در صورت متأهل‌بودن 36 ماه خواهد بود. اگر بیمه‌شده 241 ماه به بالا سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، مدت پرداخت بیمه‌بیکاری برای وی در صورت مجردبودن 36 ماه و در صورت متأهل‌بودن 50 ماه خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/79020/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا ما انسان‌ها می‌خندیم؟

نظریه مزلو: سلسله مراتب نیازها

نکات ضروری برای مواجهه با ترس

آلکسی تایمیا چیست؟ علل، علائم و راه درمان

8 عادت برای تقویت اعتماد به نفس

9 نکته برای غلبه بر ترس

سروتونین چیست و خوراکی های منبع سروتونین کدامند؟

قصه درمانی چیست و چگونه میتوان با قصه درمانی از مشکلات دور شد؟

عواملی که باعث ایجاد عصبانیت می‌شود کدامند و برای کنترل خشم و عصبانیت چه باید کرد؟

8 عادت رفتاری برای افزایش اعتماد به نفس و داشتن زندگی شادتر

چرا از دیگران تقلید می کنیم؟

اختلالات کنترل تکانه چیست ؟علل و درمان آن

دلایل خودزنی نوجوان و راه درمان آن چیست؟

تئوری انتخاب چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کاردرمانی ذهنی چیست و کاربرد های آن کدامند؟

مدیتیشن چیست و انواع مدیتیشن کدامند؟

آنچه در مورد اریتروفوبیا (ترس از سرخ شدن) باید بدانید

انواع هدف چیست و داشتن هدف در زندگی چه اهمیتی دارد؟

تجسم خلاق چیست ؟

ماتریس بوستون چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

مهارت رهبری چیست ؟

هوش هیجانی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

دلایل اختلال خواب نوجوانان چیست و راههای درمان آن کدامند؟

پارانویا چیست و چه علائمی دارد؟

ماندالا چیست و چه کاربردی دارد؟

اختلال وسواس جبری چیست؟

استرس در دختران نوجوان

ویژگی های افراد خجالتی و چگونگی ترک خجالت

5 راهکار برای تقویت حافظه

افسردگی چیست؟

چگونه نه بگوییم؟

نوروسایکولوژی کیست؟

4 دمنوش گیاهی برای آرامش اعصاب

اختلال وحشت خواب: تعریف، علل، علائم و درمان

بحران سی سالگی

10 راهکار عملی برای کنترل خشم

گوش دادن فعال چیست و چه مزایایی دارد؟

اختلال مبدل پوشی

خشونت خانگی چیست و انواع آن کدامند؟

تاثیر گرما بر خلق و خو و پرخاشگری

با مزاحمت خیابانی چگونه برخورد کنیم؟

علت ایجاد حس تنفر از فرزند

تابو چیست؟ اهداف تابو کدامند؟

عقده ادیپ چیست؟ انواع و راه های درمان عقده ادیپ

سوگیری شناختی چیست و چه مسائلی باعث سوگیری می‌شوند؟

چطور با یک فرد معلول رفتار کنیم؟

بیش فعالی چیست ؟ علائم ، دلایل و درمان آن کدامند؟

عقدهٔ الکترا چیست و چگونه حل می شود؟

راه های تقویت بهره ی هوشی

قانون باور چیست و آیا می توان آن را تغییر داد؟