آریا بانو

آخرين مطالب

راهنمای کامل آموزش و رشد نوزاد یازده ماهه خانواده

  بزرگنمايي:

آریا بانو - رشد نوزاد یازده ماهه سرشار از فعالیت‌های جدید و شگفتی آور برای شماست. او می‌تواند به تنهایی بایستد و در میان گفتگو‌های شما، اظهار نظر کند! در خانه مشغول اکتشافات جدید است و موقع غذا خوردن، همه جا را کثیف می‌کند. او دارای شخصیتی منحصر به فرد با علایق مشخص است.


سرویس مادر و کودک - کودک شما اکنون در حال گذار از نوزادی به کودکی نوپاست. اگر کودک زمان بیشتری صرف ایستادن می‌کند ممکن است رفتار او شبیه یک کودک نوپا شود و احساس بزرگی کند. او خیلی دوست دارد به شما کمک کند و یک همنشین شاد برای شما خواهد بود.
در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست زیر، به موضوع دلخواه خود برسید:
رشد ذهنی رشد نوزاد حرکتی رشد مهارت‌های دستی رشد اجتماعی نشانه‌های تاخیر در رشد! بازی‌های نوزاد یازده ماهه
رشد نوزاد یازده ماهه از لحاظ ذهنی
کودک شما می‌تواند یک کلمه قابل فهم به زبان بیاورد. او ممکن است چیز‌هایی را در کتاب‌ها به شما نشان دهد، ولی برای مدت زیادی تمرکز ندارد. او دایما اسباب‌بازی‌هایش را از کالسکه به بیرون پرتاب می‌کند، دنبال آن‌ها می‌گردد و از شما می‌خواهد که آن‌ها را بردارید. او به تدریج مفهوم داخل و خارج، اینجا و آنجا را می‌فهمد.
فعالیت‌هایی در جهت رشد ذهنی
کتاب‌ها و مجلات مختلف را برایش بخوانید. سعی کنید میزان تمرکز او را با تعریف کردن یک قصه ساده و کوتاه در مورد چیزی که به آن نگاه می‌کنید افزایش دهید. بازی "دس دسی" را انجام دهید و به او یاد بدهید چگونه دست بزند. دائما رابطه علت و معلولی را به او نشان دهید. ستونی از مکعب‌ها را واژگون کنید و بگویید "همشون می‌افتند". تمرین
به اشکال و اشیا اشاره کنید. چند شکل موجود در یک صفحه کتاب یا مجله را نام ببرید. دست کودک خود را بگیرید و به اشیای مختلف اشاره کنید. آن‌ها را نام ببرید و تکرار کنید. بیشتر بخوانید: دیر حرف زدن کودک؛ نشانه های هشدار دهنده را بشناسیم
رشد نوزاد یازده ماهه از لحاظ جابجایی حرکتی
در این سن کودک شما علاوه بر اینکه در حالت نشسته کاملا حرکت می‌کند. چهار دست و پا نیز به همه جا می‌رود. او می‌تواند وقتی ایستاده است پای خود را از زمین بلند کند.
فعالیت‌هایی در جهت رشد جابجایی حرکتی
کار‌هایی را در مورد رشد نوزاد ده ماهه گفته شده است انجام دهید. او را در حالت چهار دست و پا قرار دهید و تشویقش کنید مسافت‌های کوتاهی را طی کند. برای اینکه قدم برداشتن را به او یاد دهید، در حالتی که ایستاده یکی از زانوهایش را خم کنید و پایش را از زمین بلند کنید. وقتی این کار را کرد بگویید "آفرین عزیزم". برای اینکه او را وادار کنید به دو طرف خود بچرخد یک اسباب بازی را در پشت او و جایی که مجبور باشد برای رسیدن به آن بچرخد، قرار دهید. وقتی می‌چرخد کمکش کنید تا نیفتد. تمرین
کمکش کنید بایستد. انگشتان خود را به کودکتان بدهید تا بتواند خود را بالا بکشد. با لبخند زدن به او و تشویق‌هایی مانند "آفرین" گفتن و دست زدن، کاری کنید که از موفقیت خود احساس غرور کند. بیشتر بخوانید: نکاتی مهم درباره چهار دست و پا رفتن نوزادان
قاشق را به دست کودک بدهید
رشد نوزاد یازده ماهه از لحاظ مهارت‌های دستی
کودک شما می‌تواند به سادگی اشیا را رها کند و می‌تواند مدت زیادی را صرف گذاشتن چیز‌های مختلف در داخل ظروف و درآوردن آن‌ها کند. اگر دست خود را به طرف او دراز کنید، چیزی را که در دست دارد به سوی شما می‌گیرد. او دوست دارد بازی‌های دست زدنی مثل "دس دسی" را انجام دهد.
فعالیت‌هایی در جهت رشد مهارت‌های دستی
رها کردن آسان اشیا حرکتی است که تسلط بر آن و کنترل آن برای مغز دشوار است و به تمرین زیاد احتیاج دارد. مقدار زیادی چیز‌های کوچک برای او فراهم کنید تا داخل ظروف بگذارد و از آن‌ها بیرون آورد. بازی دادن اشیا به یکدیگر و پس گرفتن آن‌ها را بدون اینکه او را مجبور به رها کردن کنید، انجام دهید. بازی‌هایی انجام دهید که شامل حرکات نوسانی مکرر و موزون هستند. تمرین
او را در رها کردن اشیا تمرین دهید. به او چند قوطی و یک جعبه، چند مکعب و یک سبد، یا چند قاشق چوبی و یک کاسه پلاستیکی بدهید تا داخل گذاشتن و بیرون آوردن اشیا را تمرین کند.
رشد نوزاد یازده ماهه از لحاظ اجتماعی
کودک شما نام خود را می‌داند و "نه" را می‌فهمد. او حس شوخ طبعی دارد و خیلی دوست دارد شما را بخنداند. او با فشردن سر و صورت خود به صورت شما محبت زیادش را نشان می‌دهد. او بعضی از تشریفات اجتماعی مثل بای بای کردن و بوسیدن را بلد است. اگر اسباب بازی او را بگیرید خشمگین می‌شود.
فعالیت‌هایی در جهت رشد اجتماعی
رضایت خود را از هر چیز با خندیدن نشان دهید. در لابه‌لای بازی‌ها و داستان‌ها بخندید و با او شوخی کنید تا حس شوخ طبعی او را در برخورد‌های اجتماعی پرورش دهید. او را با کودکان دیگر آشنا کنید و گاهی او را با پرستار بچه و سایر اشخاصی که خوب نمی‌شناسد تنها بگذارید. اگر مراقب دیگری در کار نباشد، کودک به یک شخص وابسته می‌شود و هنگام جدایی احساس ناامنی می‌کند. تمرین
تشریفات اجتماعی را نشان دهید. هنگام خروج از منزل، حتما او را ببوسید و برایش دست تکان دهید. در ورود به منزل با او جداگانه سلام و احوال پرسی کنید.
رها کردن اجسام را با کودک تمرین کنید
مراقب باشید!
وجود هر یک از نشانه‌های زیر هشداری برای تاخیر در رشد نوزاد یازده ماهه است. در صورت مشاهده هریک از موارد زیر با پزشک کودک خود مشورت کنید.
نوزاد سینه خیز یا چهار دست و پا نمی‌رود. با حمایت شما هم قادر به ایستادن نیست. قادر به گفتن هیچ کلمه‌ای نیست. به دستور‌های ساده شما پاسخ نمی‌دهد. هماهنگی میان دست‌ها، چشم‌ها و دیگر حواسش بسیار ضعیف است.
بازی‌های مناسب رشد نوزاد یازده ماهه
جعبه پست. جعبه‌های پست (همان جعبه‌هایی که می‌تواند چیزی را در آن بیندازد) باید محکم و با اشکالی که می‌خواهد در آن‌ها بیندازد، هماهنگ باشد. دقت کنید این اشکال آنقدر ریز نباشد که او بتواند آن‌ها را در دهان بگذارد. کتاب‌های مقوایی. مجموعه‌ کتاب‌های مختلف به کودک نگاه جدیدی از جهان می‌دهد. از کتاب‌هایی که از دوام کافی برخوردار است و تصاویر روشن و واضحی دارند، استفاده کنید. اگر اوقاتی در روز را که هر دوی شما آرام هستید به کتاب خوانی اختصاص دهید، مطالعه به بخشی از زندگی روزانه او تبدیل خواهد شد. تلفن اسباب بازی. کودک از اسباب بازی‌های تقلیدی مثل تلفن – مخصوصا آن‌هایی که صدا دارند – لذت می‌برد. تقلید از شما اولین گام کودک به سوی تخیل است. سعی کنید یک تلفن بی خطر و خوب برایش بخرید.
بازی با جعبه پست
به خاطر داشته باشید هر کودکی شخصیتی منحصر به فرد دارد و با سرعت خاصی رشد می‌کند و مهارت‌هایش را توسعه می‌بخشد. با انجام بازی‌ها و فعالیت‌های گفته شده، می‌توانید این سرعت را بهبود ببخشید، اما در نظر داشته باشید که هیچ فشار و اجباری در کاری نباشد. بازی با کودک بایستی موجب شادی و لذت شما و دلبندتان شود.
برگرفته از: momjunction ، همه کودکان تیزهوشند اگر / دکتر میریام استاپرد، کودک از شش تا دوازده ماهگی / تریسی گادریج
لیدا محمودی

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/72395/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گفت و گوی خبرنگاران با امیررضا معصومی در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران

اهدای جایزه برترین فدراسیون سال به فدراسیون کشتی و علیرضا دبیر

صحبت های علی نادری سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی پس از انتخاب به عنوان برترین سرمربی سال 1402

تجلیل از حسین عبدی، سرمربی تیم ملی جوانان و شوخی های پیمان یوسفی

گل اول اورتون به لیورپول توسط جارد برنثویت در دقیقه 27

خطر از بغل گوش ستاره آرژانتینی گذشت

ستاره رئال در انتظار بایرن مونیخ پرستاره!

تاج و کافا قدرت‌ اول فوتسال آسیا

آخرین خبر در مورد حضور یحیی در تراکتور

رفتار عجیب از رییس فدراسیون کشتی؛ دبیر با پیمان یوسفی دست نداد!

ژاوی در بارسلونا می‌ماند

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم