آریا بانو

آخرين مطالب

کارشناس بیمه و تامین اجتماعی توضیح داد

جدایی وزارت «رفاه» از کار، جدایی سیاسی است نه کارشناسی اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - وزارت رفاه و تأمین اجتماعی در سال 1383 و پس از تصویب قانون نظام جامع تأمین اجتماعی در مجلس ششم تشکیل شد. هفت سال بعد و در تیرماه 1390 این وزارتخانه با دو وزارتخانه تعاون و کار ادغام و حاصل آن تشکیل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود.

به گزارش ایسنا، حالا هیئت دولت تصمیم گرفته مجدد به 14 سال قبل برگردد و وزارت رفاه را از وزارت تعاون و کار جدا کند و در همین راستا ابتدای هفته اخیر لایحه‌ای با قید دو فوریت برای تفکیک این دو وزارتخانه به مجلس شورای اسلامی فرستاده است.
گفته می شود ساختار رفاه و تأمین اجتماعی در 167 کشور، چنین مشهود است که وزارت رفاه و تأمین اجتماعی در بیش از 120 کشور دنیا وجود داشته و در مابقی آنها نیز عناوین مشابهی همچون وزارت خدمات اجتماعی، فوائد عامه، توسعه اجتماعی، امور اجتماعی و... در بین فهرست وزارتخانه‌ها دیده می‌شود.
عباس اورنگ، کارشناس بیمه و تامین اجتماعی در گفت‌وگو با ایسنا، ارزیابی متفاوتی از این تفکیکها و ادغامها دارد و در این باره اظهار می‌کند: اساسا نه هیچ تفکیکی می‌تواند مطلقا منفی باشد و نه می‌تواند مطلقا مثبت باشد. درباره ادغام هم همینطور است. مساله حائز اهمیت این است که چه نیتی از این تفکیک و یا ادغام داریم و به چه چیزی می‌خواهیم برسیم؟ وگرنه کوچک یا بزرگ کردن یک ساختار و یک ساختمان در کلیت هزینه‌های اداری کشور تاثیری ندارد.
وی می‌افزاید: اگر تفکیک وزارت رفاه از تعاون و کار مبنایش اثرات مثبت در حوزه رفاه باشد دیگر هزینه‌های چندمیلیاردی اداری نمی‌تواند مهم باشد.
این کارشناس بیمه و تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه باید به این نگاه که اگر هزینه‌های قند و چای را پایین بیاوریم اوضاع مملکت بهتر می‌شود؛ پایان داد می‌گوید: دوره آن دست تفکرات پوپولیستی به اتمام رسیده است.
اورنگ ادامه می‌دهد: مقوله رفاه و تامین اجتماعی در سطح کلان بسیار حائز اهمیت بوده و این ارزش را دارد که بخواهیم برای آن یک نهاد مستقل در کشور تشکیل دهیم که بتواند به شکل مستقلی سیاست‌گذاری کند.
وی با بیان اینکه وزارت رفاه در سال 83 تشکیل شد و در آن زمان بسیار روی آن مانور دادیم و برای ما مهم بود که این اتفاق در راستای وعده‌های رهبران انقلاب رخ داده می‌گوید: اما متاسفانه در سال 90 به واسطه کوچک کردن ساختار اداری کشور، وزارت رفاه حذف شد و از آن ساختمان فقط یک معاونت در طبقه هشتم ساختمان خیابان آزادی باقی ماند. نظام در آن زمان کار بزرگی نکرد و ادغامش کارشناسی نبود.
این کارشناس بیمه و تامین اجتماعی با بیان اینکه ارزش دارد هزینه پرسنلی و اداری بدهیم به شرط تامین رفاه و معیشت اظهار می‌کند: اکنون نگاه به نقشه کشورها و اندازه آن نمی‌کنند بلکه کشورها را با شاخص‌های رفاهی آن می‌سنجند. باید قبول کنیم نهاد وزارت کار و شخص وزیر، دغدغه‌های بسیاری دارد و ما از روز اول مخالف ادغام کار با رفاه بودیم. هر چند در آن زمان بحث ادغام با وزارت بهداشت یا وزارت کار مطرح بود که ما بین بد و بدتر، بد را انتخاب کردیم و به وزارت کار پیوستیم.
اورنگ ادامه می‌دهد: از سوی دیگر نباید از این نکته غافل شویم که وزارت کار متولی اشتغال نیست، بلکه خروجی فعالیت تمام نهادهای کشور است و وزارت کار تنها متولی تنظیم روابط کار است. ما یک کل به نام نظام رفاه و تامین اجتماعی داشتیم و یک جز این نظام، اشتغال بود. در واقع باید کار در رفاه ادغام می‌شد نه بر عکس. نتیجه این ادغام آن بود که حداکثر اختیارات حوزه رفاه در حد یک معاونت خلاصه شد در حالی که سازمان‌های مهمی زیر مجموعه خود دارد و یک معاونت نمی‌تواند همه آن را پوشش دهد.
جدایی وزارت کار و رفاه در این مقطع زمانی، یک جدایی سیاسی است
وی تاکید می کند: جدایی وزارت رفاه از تعاون و کار پدیده شومی نیست و خوب است؛ هر چند معتقدم دراین مقطع زمانی این جدایی یک جدایی سیاسی است و نه کارشناسی شده؛ حال این که یار کشی شده یا نه؟ و چه اتفاقاتی افتاده؟ مهم نیست بلکه هر بدی را می‌توان با کمی تدبیر و تعقل تبدیل به یک پدیده خوب کرد. این اقدام به هر دلیلی مطرح شده باید به نگاه مثبت به آن نگریست و خوبی‌هایش را دسته بندی کرد و از اشتباه درس گرفت.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/64201/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بمب ساعتی در بازار خودرو

افت تقاضا در اولین طرح فروش سامانه یکپارچه خودرو

«خودروی اقتصادی» کلیدواژه واردات

نماینده مجلس: 100 درصد قطعات خودرو در ایران چینی است

بازیگر جدید واردات خودرو

وزیر صمت: وضعیت صنعت خودرو کشور هنوز هم قابل دفاع نیست / خودرو گران نمی‌شود

فشار مجلس برای واردات خودرو بالاست | تولید یک خودرو در ایران چقد ارزبری دارد؟

آغاز قرعه کشی خودرو برای 4 میلیون نفر ثبت نامی/ نتایج فردا اعلام می‌شود

قیمت روغن موتور دیزلی و بنزینی 25 درصد افزایش یافت

شانس برنده شدن در قرعه‌کشی خودرو چقدر است؟

زمان اعلام نتایج قرعه‌کشی سامانه یکپارچه فروش خودرو تغییر کرد!

اینگونه پای مادران به طرح فروش خودرو باز شد!

مزایا و معایب سامانه فروش یکپارچه خودرو

شگرد جدید بازار خودرو/ تعمیر و فروش خودروهای ناقص به نام خودروی صفر!

کاهش نیرو و اخراج در خودروسازی تسلا/ وقتی ماسک تهدید می کند!

ازسرگیری خرید و فروش غیرقانونی حواله خودرو!

ماجرای تغییر وضعیت برخی برندگان اول ایران خودرو به رزرو

قالیباف قانون واردات خودرو را به دولت ابلاغ کرد

به منتخبان ذخیره در قرعه‌کشی، در مراحل بعدی خودرو داده می‌شود

سیستم قرعه‌کشی فروش خودرو مهندسی شده است؟

«سیاهکلی» نماینده مجلس: قیمت خودروی 206 در دنیا 150 میلیون تومان است، چرا باید در کشور ما 300 میلیون تومان باشد؟

به دستور وزارت صمت عرضه خودرو در بورس کالا تعلیق شد!

تمدید مهلت واریز وجه برندگان قرعه‌کشی خودرو

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان: به منتخبان فهرست ذخیره خودرو تخصیص داده خواهد شد

...دوبــاره به کــام دلالان خــودرو!

آخرین جزییات درباره واردات خودرو/ تعرفه ورود خودروی برقی زیر 10 درصد است

توضیحات صمت در مورد علل توقف عرضه خودرو در بورس

خودرو به همه منتخبان قطعی و ذخیره تعلق می‌گیرد

مرحله دوم قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه تیرماه برگزار می‌شود

ریزش قیمت خودرو در بازار/ بازار راکد خودرو در انتظار سیگنال‌های جدید

اختصاص خودرو به همه 38 هزار و 457 نفر منتخب اصلی و ذخیره طرح جوانی جمعیت/ افزایش تولید خودرو بدون کیفیت بی فایده است

عامل افزایش قیمت خودروهای جدید؟

مونتاژ به جای خودروی ملی/ تا 30 سال آینده درگیر پراید و پژو خواهیم بود

جدول زمانی‌ فروش عادی خودرو

دادفر: مخالفان واردات خودرو، بنزسوار هستند

خبر عجیب از حذف قرعه‌کشی خودرو | حذف قرعه کشی برای خودروهایی که وجود ندارد

ماجرای «ذخیره‌ها» چه بود؟

منتخبان رزرو سامانه فروش خودرو از امروز به سایت خودروسازان مراجعه کنند

خبر مهم وزیر صنعت درباره واردات خودرو/ این خودروهای خارجی جایگزین تیبا و سمند می‌شود

اولین پیش‌فروش بدون قرعه‌کشی محصولات سایپا از فردا

نخستین گام حذف قرعه‌کشی خودرو برداشته شد

آخرین وضعیت مالیات از خودروهای گران قیمت

ایلان ماسک: کارخانه‌های تسلا، کوره پول سوزی هستند

وزیر صمت: خودروهای وارداتی در محدوده 10 هزار دلار و کمتر خواهد بود/ از سرگیری تولید تندر 90 با قطعات روسی!

​​​​​​​ آغاز طرح پیش فروش بدون قرعه کشی محصولات ایران خودرو+جدول

پیش‌فروش 4 محصول ایران خودرو بدون قرعه کشی از فردا (6 تیر 1401)

لغو قرعه‌کشی خودرو تا اطلاع ثانوی/ سامانه یکپارچه تخصیص خودرو اصلا تایید فنی و امنیتی نداشته است

ایست ارزی به ریزش خودرو

فاطمی‌امین:خودروهای اقتصادی سال آینده وارد بازار می‌شوند!

تبعات عبور از اصلاح قیمت خودرو