آریا بانو

آخرين مطالب

یک کارشناس برنامه‌ریزی محیط زیست تاکید کرد

ضرورت دخالت متخصصان در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور اجتماعي

  بزرگنمايي:

بانو نیوز - یک کارشناس برنامه‌ریزی محیط زیست تاکید کرد: متخصصان موظف هستند در موضوعات مختلف هشدارهای لازم را به تصمیم گیران سیاسی بدهند. تصمیم گیران سیاسی نیز باید نظر متخصصان را در فرآیندهای تصمیم گیری دخالت دهند.

به گزارش ایسنا، اطهره نژادی در نشست تخصصی انجمن جامعه شناسی ایران با موضوع محیط زیست؛ سیاست و صلح اظهار کرد: محیط زیست، سیاست و صلح سه واژه‌ای هستند که فارغ از گستردگی، از یک منظر مهم با یکدیگر شباهت دارند. پویایی عنصری است که در هر سه این موضوعات وجود دارد.
وی با اشاره به تعریف محیط زیست گفت: محیط زیست بستری است که موجودات با محیط خود در ارتباط هستند که البته در این سخنرانی بیشتر به رابطه انسان با محیط زیست خواهم پرداخت. رابطه‌ای که انسان در بستر طبیعت با سایر اجزای محیط زیست دارد.
این کارشناس حوزه برنامه ریزی محیط زیست با بیان اینکه محیط زیست وسیع‌ترین دایره زندگی است، گفت: همین گستردگی باعث ارتباط محیط زیست با مباحث صلح و سیاست می‌شود. لازم به ذکر است امکان ندارد که در مورد یک محیط پویا و داینامیک با نگاه استاتیک صحبت کنیم. امکانپذیر نیست که اصلی را که 20 سال پیش پذیرفته‌ایم به دنیای کنونی تسری دهیم.
نژادی با اشاره به وجود بحران‌های جدی در حوزه محیط زیست اظهار کرد: واضح است که بحران‌های محیط زیستی ما را در برابر بلایای طبیعی نیز آسیب پذیر می‌کند. البته باید دقت کنیم که وقوع یک بلای طبیعی در کشور در حال توسعه یافته‌ای مثل ایران با وقوع همان حادثه در دو بستر متفاوت مثل کشور توسعه یافته و یک کشور عقب افتاده متفاوت است. به عبارت ساده‌تر بلایای طبیعی در نقاط مختلف پیامدها و اثرات متفاوتی دارند و قطعا اثرپذیری از یک بلا حتی در یک مقیاس و یک مدل به یک اندازه نخواهد بود.
معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به موضوع صلح، گفت: نبود صلح دایره گسترده‌ای از منازعات و مناقشات را در بر می‌گیرد که شاید خطرناکترین آن جنگ است. جنگ موضوعی است که در پنج دقیقه می‌تواند دستاوردهای سال‌های متمادی را به راحتی نابود کند. بنابراین در بستری از پویایی‌هایی به اسم محیط زیست صحبت می‌کنیم که جنگ می‌تواند اثر بسیار روشن و قابل توجهی به صورت مستقیم و غیرمستقیم روی آن داشته باشد.
این کارشناس حوزه محیط زیست با اشاره به سخنان دبیرکل سازمان ملل در سال 2017 تاکید کرد: دبیرکل سازمان ملل در روز اول کاری اشاره کرد که چطور می‌توانیم به ملت‌هایی کمک کنیم که درگیر مخاصمات هستند و چطور می‌توانیم به میلیون‌ها آدمی که درگیر جنگ هستند و جنگ آنها پایان نزدیکی ندارد کمک کنیم. همچنین این مقام بین‌المللی تاکید کرد که باید همگی به سمتی حرکت کنیم که سال 2017 سال مهربانی و شفقت در امور روزمره و در حل منازعات و اختلافات سیاسی میان اقوام و ملت‌ها باشد. او تاکید داشت که در جنگ هیچ کسی برنده نیست و همه بازنده هستند.
وی در ادامه با اشاره به مفهوم سیاست اظهار کرد: تعاریف مختلفی برای این مفهوم وجود دارد اما آنچه واضح است این است که در حوزه سیاست نیز پویایی وجود دارد. سیاست در معنای اداره امور اجتماعی و رتق و فتق امور مربوط به یک واحد سیاسی است. همچنین سیاست به معنای تصمیم گیری برای تدبیر امور و اداره کل یک سیستم است که تاثیر روشنی بر انسان که با انواع سیستم‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روبرو است دارد.
نژادی تاکید کرد: در سیاست بین‌الملل این موضوع وجود دارد که سیاست کل جهان بر اساس اشتراک بین اذهان شکل می‌گیرد. هر یک از کشورها با ابزارهایی مثل مذاکره، تعامل و گفت‌وگو در حوزه سیاست فعالیت می‌کنند. آنچه در این فعالیت‌ها اهمیت دارد این است که حرکت و پیشرفت علمی به تصمیمات جدید منجر می‌شود یعنی اگر بر تصمیم‌هایی اصرار داریم که مطابق با شرایط فعلی نیست؛ یعنی از نظر پشتوانه علمی جایگاه کافی را نداشته‌ایم و خود را با مطالبات جدید به روز نکرده‌ایم. نکته دوم این است که دانشمندان و متخصصان موظف هستند آنچه که به صورت بالفعل و بالقوه کشف می‌کنند به تصمیم گیران سیاسی هشدار دهند و این نکته نباید دور از ذهن باشد که تحت هر شرایطی دانشمندان موظفند نظرات خود را بیان کنند و به عنوان متخصص نظر خود را مطرح کنند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر این اندیشه باید در تصمیم گیران سیاسی وجود داشته باشد که نظر متخصصان را در فرآیندهای تصمیم گیری دخالت دهند و موضوع سوم گروه‌های تخصصی جامعه است که باید بتوانند در چهارچوبی بی طرفانه مسائل مد نظر خود را مطرح کنند.
این کارشناس حوزه برنامه ریزی محیط زیست گفت: صلح به معنای نبود تعارض نیست، بلکه صلح بستر و شرایطی است که در آن به تعارضات رسیدگی می‌شود. بنابراین باید با ابزارهای صلح طلبانه این تعارضات حل و فصل شود. لازم به ذکر است صلح پایدار بحثی است که امروزه در ادبیات بین‌الملل مورد توجه قرار می‌گیرد. بحث صلح پایدار موضوعی است که بودن یا نبودن آن در شرایطی اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست قابل بررسی است.
نژادی تاکید کرد: در حال حاضر شاهد مناقشات در پیرامون‌مان هستیم که اثرات مخربی روی محیط زیست گذاشته و از آنجا که محیط زیست مرز نمی‌شناسد؛ روی محیط زیست کشور ما نیز اثرگذار بوده است. واضح است که صلح پیش نیاز توسعه است و اگر در فکر برنامه ریزان غیر از این باشد امکان پرداخت ابعاد توسعه پایدار را نخواهیم داشت. افزون بر این برای دستیابی به توسعه پایدار باید در مسیر دموکراسی و جلب مشارکت‌های مردم حرکت کنیم.
وی در ادامه با اشاره به منشور سازمان ملل گفت:‌ در این منشور به طور خاص به موضوع صلح و مکانیسم‌های ایجاد آن تاکید شده است. البته حوادث دنیای امروز نشان می‌دهد که این مکانیسم‌ها به درستی به واقعیت نپیوسته است. افزون بر این در حوزه محیط زیست دارای حقوق بین‌الملل مقابله با تخریب محیط زیست هستیم که تمام طرفین منازعات بین‌المللی باید بر اساس اینکه عضوی از سازمان ملل هستند بدانند که نمی‌توانند در تمام منازعات از کنار آثار و پیامدهای تخریب محیط زیست بگذرند.
نژادی ادامه داد: اگر کشوری این موضوع را رعایت نکند باید خسارت ناشی از تخریب محیط زیست را بپردازد که این موضوع در حمل و نقل نفتکش‌ها و آلودگی ناشی از آنها برای اکوسیستم‌های دریایی و ساحلی تجربه شده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/49330/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گوشت چروکیده؛ مردی که 3 قرن را به چشم دید!

بهترین زمان برای نوشیدن قهوه جهت افزایش تمرکز

برای خوب شدن سرفه آنتی‌بیوتیک بخوریم؟

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه