آریا بانو

آخرين مطالب

خطرات استفاده طولاني مدت از لوازم آرايش زنان جهان

  بزرگنمايي:

به گفته دکتر مسعود داودي، متخصص پوست و مو، در نحوه استفاده و تهيه لوازم آرايش همواره بايد به نکاتي دقت شود. نکته بسيار مهم اين است که لوازم آرايشي بايد از مراکز معتبر تهيه شود و در صورت خريد اين لوازم از دستفروشان يا مراکز غيرمعتبر احتمال تقلبي بودن آنها زياد است. بويژه در مورد لوازم آرايشي مخصوص چشم، پلک و دهان حساسيت بيشتري وجود دارد.

ضدآفتاب‌هاي کرم پودري بهداشتي يا آرايشي؟

چند سال است نوعي از کرم‌هاي ضدآفتاب که حالت کرم پودري دارند، مورد استقبال قرار گرفته‌اند. بايد توجه داشت مواد رنگي داخل اين کرم‌ها با مواد رنگي اي که در لوازم آرايش وجود دارد تا حدودي متفاوت است. مي‌توان گفت مشخص است تنوع رنگي که در لوازم آرايش وجود دارد، در کرم‌هاي ضدآفتاب ديده نمي‌شود. از طرفي کرم‌هاي ضدآفتاب به‌دليل اين که درمدت زمان طولاني و بخصوص در معرض نور خورشيد استفاده مي‌شوند، معمولا کيفيت بالاتري دارند. البته کيفيت بالا را در لوازم آرايش نيز مي‌توان انتظار داشت، اما در برندهاي ناشناخته و در مواردي مواد آرايشي تقلبي، احتمال عوارض بيش از ضدآفتابها ست. بنابراين گرچه اين ضدآفتاب‌ها داراي کرم پودر هستند، اما احتمال تقلبي بودن مواد رنگي که در آنها به کار رفته، کمتر از لوازم آرايش است.

استفاده طولاني مدت از لوازم آرايش

پوست افراد بسته به عوامل ژنتيک و محيطي مختلف از جمله مقاومت پوست، شرايط محيط و مواد شيميايي که در لوازم آرايش استفاده مي‌شود، متفاوت است. به همين دليل نمي‌توان دقيق گفت چه مدت لوازم آرايش مي‌تواند روي پوست بماند يا مشکل‌ساز شود. به‌طور کلي بعضي افراد، پوست بسيار حساسي دارند و در کوتاه‌ترين مدت، ممکن است پوست واکنش نشان دهد و در مقابل کساني هستند که سال‌ها مشکلي با استفاده از مواد آرايشي ندارند. آنچه مشخص است اين که تکرار استفاده از هر نوع کرم يا مواد آرايش و بهداشتي مي‌تواند بتدريج در بعضي از افراد باعث حساسيت پوستي شود. هرچه مدت زمان ماندگاري اين کرم‌ها و مواد روي پوست طولاني‌تر باشد، از نظر زماني حساسيت زودتر بروز پيدا مي‌کند. بنابراين پيشنهاد مي‌شود به‌طور کلي استفاده از لوازم آرايش محدود به مواقع ضروري شود.
در کشور ما استفاده از لوازم آرايش به‌صورت اغراق‌آميز زياد است، به‌طوري که حتي در محيط کار صبح تا شب پوست را درگير مي‌کند. اگر الگوي مصرف لوازم آرايش درست باشد، مي‌توان انتظار داشت حساسيت و مشکلات مربوط به استفاده از اين مواد کمتر ايجاد شود.البته اين مورد را نمي‌توان کتمان کرد که افرادي بنا به‌دليل ژنتيک، بيماري و مشکلاتي که بر اثر حوادث پيش مي‌آيد به استفاده از لوازم آرايش نياز دارند. ممکن است در صورت و ظاهر فرد ضايعاتي ايجاد شود که چون از نظر ظاهري خوشايند نيست از کرم‌هاي پوشاننده استفاده کند. اما در مورد کساني که چنين اجباري وجود ندارد پيشنهاد مي‌شود لوازم آرايش را تا جاي ممکن کمتر و محدود به بازه‌هاي زماني کوتاه استفاده کنند.

عوارض طولاني مدت کاشت مژه و ناخن

در مورد کاشت مژه ممکن است همان اولين ساعت‌هاي مصرف هم براي مصرف‌کننده عوارض داشته باشد، گرچه ممکن است افرادي مدت‌ها واکنشي نداشته باشند، اما نمي‌توان از قبل فهميد چه کسي بر اثر استفاده از اين مواد آسيب مي‌بيند. مهم‌ترين آسيب در استفاده از ناخن‌هاي مصنوعي، آسيب ناشي از رزين و چسبي است که در چسباندن ناخن‌هاي مصنوعي استفاده مي‌شود و ممکن است ريشه ناخن طوري آسيب ببيند که براي هميشه از بين برود. احتمال دارد زماني که فرد ناخن کاشته شده را بردارد، ناخن اصلي خودش را کاملا از دست داده باشد. متاسفانه چون مژه‌هاي مصنوعي در مجاورت حساس‌ترين عضو در دسترس بدن (چشم‌ها) قرار دارند، مسائل بهداشتي در مورد آنها بيشتر مطرح است. به‌طوري که ممکن است عفونت‌هايي در چشم ايجاد شود که گاهي اين عفونت‌ها بسيار مقاوم به درمان هستند و باعث آسيب‌هاي جدي مي‌شوند. گرچه اغلب سعي مي‌شود از موادي استفاده شود که مژه‌ها را به مژه‌هاي مجاور و لبه‌هاي پلک بچسباند تا حساسيتي ايجاد نشود، اما به هر حال در افرادي که چشم حساسي دارند، احتمال ايجاد عفونت هست.

مواد آرايشي ارگانيک چقدر قابل اعتمادند؟

در مجموع در مورد مواد آرايشي به کلمه ارگانيک يا مواد طبيعي و همچنين گياهي نمي‌توان براحتي اعتماد کرد. چون قطعا در حين ساخت، اين مواد تغيير ماهيت مي‌دهند و نمي‌توان يک محصول آرايشي را صددرصد گياهي تلقي کرد. اما ممکن است درصدي از آن ماده مورد استفاده را مواد گياهي تشکيل دهد. قطعا براي اين که آن ماده به شکل مواد آرايشي مصرفي در آورده شود، لازم است به آن مواد شيميايي افزوده شود.
اين نکته را هم بايد گفت صرف گياهي بودن و ارگانيک بودن يک ماده به اين معني نيست که آلرژي و عوارض به‌دنبال نداشته باشد. براي مثال گاهي ماليده شدن موادي که منشا گياهي دارد روي پوست باعث ايجاد قرمزي و حساسيت مي‌شود. براي مثال گياه گزنه اگر اتفاقي به پوست بخورد، مي‌تواند باعث ايجاد حساسيت‌هاي شديد پوستي شود يا خوردن ميوه‌هايي مثل توت‌فرنگي يا صيفي‌جات مثل گوجه‌فرنگي مي‌تواند باعث ايجاد حساسيت شود. بنابراين صرف استفاده از کلمه ارگانيک يا گياهي نمي‌تواند اين ذهنيت را ايجاد کند که واکنش حساسيتي نسبت به آنها بروز نمي‌يابد. البته همه اين صحبت‌ها با فرض اين است که ماده مورد نظر صددرصد گياهي باشد. اما بيشتر مواد در دسترس ما مخلوط گياهي و مواد شيميايي هستند و آنها هم محدوديت‌هايي دارند..

ديگر عوارض مصرف لوازم آرايش

در نهايت ممکن است کسي مدعي شود سال‌هاست لوازم آرايش مصرف مي‌کند و اتفاقي هم نيفتاده است. اما از طرف ديگر، افرادي با کمترين ميزان مصرف لوازم آرايش دچار خشکي بيش از حد پوست، قرمزي، التهاب، اگزما يا چرب شدن بيش از حد پوست و جوش زدن مي‌شوند. همچنين واضح‌تر شدن چروک‌هاي پوستي و بروز زودهنگام اين چروک‌ها ممکن است براي افراد زيادي اتفاق افتد.

در مجموع کساني که پوست حساسي دارند و مرتب دچار اگزماي پوستي مي‌شوند، تا جايي که مقدور است از استفاده از لوازم آرايش بپرهيزند. کساني که پوست چرب و آکنه‌دار دارند نيز از فرآورده‌هاي فاقد چربي استفاده کنند. در چنين مواردي مي‌توان انتظار داشت مشکلات کمتري براي مصرف کنندگان پيش آيد.

سرب رژ لب و لاک ناخن

مشهودترين عوارضي که در مصرف لوازم آرايش ديده مي‌شود، مسموميت با سرب است. سرب در رنگ‌هايي که در رژ لب استفاده مي‌شود، وجود دارد و احتمال زيادي دارد از طريق دهان وارد شود و به مرور زمان در بدن تجمع پيدا کند و آسيب‌رسان باشد. به همين دليل تاکيد مي‌شود در نوع مواد آرايش مصرفي بويژه لوازم آرايشي اطراف دهان و چشم دقت بيشتري صورت گيرد.

در مورد لاک ناخن بايد گفت، گرچه خود ناخن بافت مرده و پوست اطرافش نسبتا مقاومتر است، اما از آنجا که هنگام غذا خوردن يا به هر دليل ديگر ممکن است ناخن با مخاط دهان تماس پيدا کند، خطراتي فرد را تهديد مي‌کند. حتي هنگام تماس ناخن با پلک ممکن است اين سرب به بدن منتقل شود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/4470/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ مجله اختصاصی برای یک بازی لیگ برتر!

کدام تیم بیشترین شانس فتح لیگ قهرمانان اروپا را دارد؟

ترین‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر ایران

تمرین منچستریونایتد برای نیمه نهایی جام حذفی مقابل کاونتری

تمامی گل‌های هفته 29 لیگ برتر پرتغال

شبیه‌سازی بازی منچسترسیتی و رئال مادرید با عروسک لگو

تاریخ و روز بازی رئال تغییر کرد

ستاره بایرن جرات شوخی با رئال را نداشت

چرا مارتینس با وجود 2 اخطاره بودن، اخراج نشد؟

سردار در جذاب‌ترین بازی انتقامی فصل اروپا

واکنش جالب شبنم مقدمی به آهنگ گل پامچال

تلویزیون آخر هفته چه فیلم هایی پخش می کند؟

شایع‌ترین نشانه‌های وسواس چیست؟

نماهنگ «زندگی» با صدای محمد علیزاده

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

گربه علاقه‌مند به موسیقی!

صحنه ای خنده دار از دزدیدن موز توسط یک میمون!

تماشای خلیج فارس از ایستگاه فضایی

با این رسپی ماهی مخصوص بپزید

با ورزش کردن درد مفاصل را کاهش دهید

ترفند مسئولیت پذیر کردن کودکان

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

پشیمانی گوندوگان؛ ستاره بارسا دنبال عذرخواهی!

پیولی: رم باکیفیت‌تر از میلان بود!

شکست نماینده هاکی ایران در کاپ آزاد ترکمنستان

همیلتون: تا سال‌ها در فرمول یک می‌مانم

نصرتی به دنبال فرمول طلایی اوسمار

اولیایی: 33 سال است که به دنبال خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال هستند!

بلانکو تنها گلزن استقلال در سال 1403

ریوالدو اسطوره برزیلی پیشین بارسلونا 52 ساله شد

بررسی اتفاقات مهم فوتسال جام ملت‌ها

ماشینش «گاوکنترل» داره!

افشاگری عجیب امیرعلی نبویان از تقلب در بازی پدرخوانده و شب های مافیا

برای خوب شدن سرفه آنتی بیوتیک بخوریم؟

جزئیاتی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

اگر ترمز خودرو برید این گونه متوقفش کنید

هیچوقت کیف، موبایل و لوازم با ارزش را داخل ماشین نذارید!

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

نامزدهای کسب عنوان بهترین گل هفته لیگ اروپا

معرفی برترین‌های مسابقات آزاد اسکیت سرعت مردان