آریا بانو

آخرين مطالب

برنامه های دولت در حوزه زنان نتیجه داد اجتماعي

  بزرگنمايي:

بانو نیوز - تهران- موفقیت های علمی، ورزشی و افزایش توانمندی های زنان در عرصه های اقتصادی، سیاسی و مدنی، از تدبیر دولت دوازدهم در برآورده سازی مطالبات نیمی از جمعیت کشور در سال گذشته حکایت دارد؛ برنامه هایی که با گذر از مرز سوگیری های جنسیتی و رویکردهای تبعیض آمیز به منصه ظهور رسیده است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، درخشش مدال های رنگین ورزشی بر گردن زنان ورزشکار ایرانی، افزایش نرخ با سوادی، حضور30 درصدی زنان در به عنوان عضو هیات علمی دو وزارتخانه علوم و بهداشت، درمان و گسترش حضور زنان توانمند در عرصه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی از جمله دستاوردهای دولت دوازدهم در عملگرایی به وعده های انتخاباتی سال 96 است.
در آغازین روزهای سال جدید، مروری بر عملکرد دولت تدبیر و امید در برآوردن مطالبات زنان به عنوان نیمی از پیکره جامعه خالی از لطف نیست؛ عملکردی تدبیرانه که با وجود انگاره های مردسالارانه و نبود توازن جنسیتی، حضور زنان را در عرصه های مختلف گسترش داده است.
**فرش قرمز عرصه های سیاسی برای زنان توانمند
مشارکت زنان در انتخابات ریاست جمهوری سال 96، زمینه را برای بیان خواسته ها و مطالبات آنان فراهم کرد تا بدون احساس تبعیض، از توانمندی و نقش آفرینی خود در مدیریت کلان و حوزه های سیاسی کشور سخن بگویند.
اقداماتی که بنابر تصویب‌نامه شورای عالی اداری، انتخاب سه زن در قامت معاون و دستیار ویژه در کابینه دولت دوازدهم و همچنین انتخاب مدیران کلان در وزارتخانه ها و سازمان های دولتی از سوی «حسن روحانی» رییس جمهوری را به همراه داشته و عملکرد قابل قبولی در ارتباط با ارتقا جایگاه زنان در کارنامه دولت دوازدهم به جای گذاشته است.
در همین زمینه به ویژه درباره افزایش میزان اشتغال زنان رییس جمهوری در ارایه گزارش عملکرد 100 روزه دولت در حوزه بانوان افزود: از سال 93 تا 96 که سالانه به طور متوسط 685 هزار اشتغال ایجاد شده که از این تعداد 307 هزار شغل به طور متوسط متعلق به زنان بوده است. یعنی اشتغال آنها قابل ملاحظه بوده و حدود نیمی از اشتغال‌ها را شامل می شود.
نگاهی که جامعه زنان کشور را امیدوار کرده است تا پس از مدت‌ها برای حضور فعال در عرصه‌های گوناگون، به دور از هرگونه نگاه جنسیتی وارد عمل شوند و فعالیت بیشتری را برای اثبات توانمندی‌های خود نشان دهند.
با وجود تمام پیشرفت ها در حوزه فعالیت اقتصادی و سیاسی زنان، این حضور همچنان بسیار ناچیز به نظر می‌رسد و به برنامه ریزی و پیگیری های مستمر در جهت ایجاد زیرساخت های لازم و بهینه برای مشارکت زنان نیاز دارد.
**میدان داری زنان در عرصه های مدال آوری ورزشی
کسب 208 مدال ورزشی اعم از 73 مدال طلا، 54 مدال نقره و 81 مدال برنز در سال 96 و در رقابت های مختلف آسیایی، جهانی و بین المللی، از رقابت تنگاتنگ زنان در بزنگاه های ورزشی حکایت دارد؛کسب موفقیت هایی که نگاه ویژه دولت تدبیر و امید به ورزش بانوان موجب بالفعل شدن آن شده است.
دستاوردهای حوزه ورزش زنان به همین جا ختم نمی شود؛ بلکه پذیرش و ساماندهی لباس تخصصی بانوان در رشته بسکتبال بعد از 37 سال از سوی فدراسیون جهانی ( FIBA )، کسب سهمیه المپیک زمستانی 2018 کره جنوبی در رشته اسکی _آلپاین، سهمیه المپیک زمستانی 2018 کره جنوبی در رشته اسکی (صحرا نوردی)، عنوان برترین ورزشکار معلول تیراندازی با کمان جهان در سال 2017، سهمیه پارالمپیک زمستانی در رشته اسکی نابینایان، سهیمه پاراالمپیک زمستانی در رشته اسکی نابینایان از جمله افتخاراتی بود که بانوان ورزشکار ما در سالی که گذشت با تلاش خود کسب کردند.
تدوین و اجرای برنامه های توانمندسازی نیروهای متخصص ورزش بانوان با رویکرد افزایش تصدی گری مدیریت زنان در سازمان های مختلف ورزشی اعم از ادارات کل، فدراسیون ها، هیات ها و باشگاه های ورزشی نیز از دیگر تلاش های دولت دوازدهم در حوزه ورزش زنان در سال 96 بود.
**توسعه توانایی زنان با دامن گستری سازمان های مردم‌نهاد
افزایش تعداد سمن‌های حوزه زنان و خانواده از 1677 سازمان در سال 92 به 2670 سازمان در سال 96 از دیگر از دستاوردهای دولت دوازدهم در جهت توانمندسازی زنان بود.
در کنار دامن گستری سمن ها، راه‌اندازی بانک اطلاعاتی سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه زنان و خانواده و حمایت از 300 طرح و پروژه از 600 طرح و پروژه ارایه‌شده توسط این سازمان‌ها که غالبا به توانمندسازی اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و معنوی زنان و خانواده‌ها اختصاص دارند از دیگر رهآوردهای دولت تدبیر و امید است که در مجموع حکایت از افزایش میزان مشارکت زنان در فعالیت های انجمنی و ارتقای مشارکت اجتماعی زنان دارد.
با بررسی عملکرد دولت دوازدهم در سال 96 و در حوزه زنان می توان گفت، دولت با آگاهی و بینش کامل در خصوص چالش های حوزه زنان، برخورد با بی قانونی ها و بازدارنگی ها در این حوزه را در پیش گرفته؛ عملکردی که زنان را به گام های بلندتر مسوولان در زمینه رفع موانع و آسیب های حوزه زنان و رسیدگی به مطالبات آنان امیدوارتر کرده است.
پژوهشم**9294**3050 **
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهش های خبری ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/39261/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن