آریا بانو

آخرين مطالب

روایت یک نشست جنجالی فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

بانو نیوز -
اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,فیلم خوک
لیلا حاتمی از هزینه اعتراض در ایران گفت و مانی حقیقی از طرح سوالات تکراری با مفاهیم سیاسی انتقاد کرد
حضور نماینده ایران در شصت و هشتمین جشنواره فیلم برلین با واکنش‌های متفاوتی همراه بود. روزی که خبر رسید «خوک»؛ آخرین فیلم سینمایی مانی حقیقی بناست در جشنواره برلین به نمایش درآید به احتمال خیلی‌ها فکرش را هم نمی‌کردند حضور عوامل این فیلم تا این حد مورد توجه رسانه های داخلی و خارجی قرار بگیرد. البته که حقیقی در همان مسیری راه می رود و فیلم می سازد که در سال های اخیر به سینمای مورد علاقه اش تبدیل شده: «هجو و بازنمایی اغراق شده ای از مصائب آدم هایی که بعضی هاشان متعلق به نا کجا آباد اند!».
در حالی که حضور لیلا حاتمی با فیلم «خوک» در جشنواره برلین تحت الشعاع اظهار نظر سیاسی او در نشست پرسش و پاسخ این فیلم قرار گرفت، روز گذشته او در گفت‌وگویی کوتاه درباره خود فیلم هم صحبت کرد. حاتمی درباره دلیل حضورش در «خوک» به یورونیوز گفته: «چیزی که در این فیلم دوست داشتم این بود که می‌توانستم در آن خودم و همکارانم و حرفه‌ام را مسخره کنم و دوست داشتم که به (صاحبان) دیگر حرفه‌ها بگویم که می‌شود این کار را کرد و آنقدرها مهم نیست، تمام ما این نقایص را داریم چراکه همه انسان هستیم و (داشتن) نقص عیب نیست.»
پیش از آخرین اظهار نظر، اما مهمترین اتفاق برلیناله برای ایران به روز برگزاری نشست خبری «خوک» باز می گشت.
«خوک» چهارشنبه هفته گذشته به نمایش درآمد و نشست پرسش و پاسخ آن با حضور مانی حقیقی کارگردان، لیلا حاتمی، حسن معجونی، علی مصفا و دیگر بازیگران فیلم برگزار شد. انعکاس این نشست رسانه ای آنقدر زیاد بود که حضور سازندگان «خوک» روی فرش قرمز برلیناله در عصر روز چهارشنبه هم دیگر چندان به چشم نمی آمد.
توجه ها به نشست رسانه ای «خوک» وقتی بیشتر شد که مردم اظهار کوتاه بازیگر شناخته شده سینمای ایران را در فضای مجازی دست به دست کردند. لیلا حاتمی در این نشست نسبت به برخورد با اعتراض‌های مردمی در ایران واکنش نشان داد.
حاتمی گفت: «می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و خشم و اندوه عمیق خودم را از نحوه برخوردهای اخیر با معترضان در ایران اعلام کنم. تظاهرات در کشورم به بهای جان معترضان تمام می‌شود.» او البته بعد از این اظهارات چند ثانیه ای این را هم گفت که برای اولین بار است دارد درباره مسائل سیاسی اظهار نظر می کند.
این البته تمام ماجرا نبود. اظهارات رک و بی پرده کارگردان «خوک» هم آنقدر مهم بود که لازم باشد چند بار و چند بار آنها را از نظر گذراند. مانی حقیقی کارگردان فیلم «خوک» در نشست پرسش و پاسخ این فیلم در جشنواره برلین با انتقاد از طرح مداوم سوال‌های سیاسی از سینماگران ایرانی گفت در ایران سانسور وجود دارد، ولی فیلمسازان ایرانی با آن کنار می‌آیند. او خواست که به فیلم‌های ایرانی به چشم فیلم و اثر هنری نگاه شود، نه یک جور راهنمای گردشگری که قربانی بودن ایرانی‌ها را نشان دهد.
حقیقی درباره سوال‌های سیاسی گفت: «نمی‌توانم به شما بگویم که چقدر آزار دهنده است که مدام از ما سوال سیاسی پرسیده می‌شود. همه شما آزادید که سوال سیاسی بپرسید و هیچکس نمی‌گوید که نپرسید. ولی ما یک اثر هنری ساخته‌ایم که می‌تواند خوب یا بد باشد. دوست دارم درباره این صحبت کنم که چطور کارمان را انجام داده‌ایم و معنایش برای شما چیست؟»
او با بیان این که «بیایید فراموش نکنیم که هنر قرار است نوعی زبان جهانی باشد و بر مرزهایی که ما را از هم جدا می‌کند، غلبه کند» ادامه داد « هر مصاحبه‌ای که می‌کنم، در این مورد است که اصلاح‌طلب‌ها درباره شما چه فکر می‌کنند، تندروها درباره شما چه ‌فکر می‌کنند؟ کارتان سانسور شده؟ سانسور نشده؟ چطور با سانسور کنار می‌آیید؟ بسیار خب! چند بار باید این را بشنوید؟ بله در ایران سانسور هست. بله، زندگی با آن سخت است. بله، ما به روش‌های متفاوتی که به وضعیت سیاسی بستگی دارد، با آن کنار می‌آییم.»
مانی حقیقی در ادامه انتقادهایش به طرح پرتکرار سوال های سیاسی در جشنواره های مختلفی که شرکت کرده به خبرنگاران حاضر در نشست رسانه‌ای فیلم خوک گفت:« بگذارید من از شما سوال کنم: چرا فکر می‌کنید فیلم‌های ایرانی قرار است برای شما نوعی راهنمای گردشگری از ایران باشند؟ قرار نیست ما اینجا باشیم و کشورمان را عرضه کنیم و بگوییم: ببینید ما چقدر قربانی هستیم. بیایید ما را کمک کنید! این خسته کننده و حال به هم زن است. پس شما را تشویق می‌کنم این فیلم را به عنوان فیلم ببینید.»
او در ادامه رفت سراغ صحبت کردن درباره کمدی عجیب موجود در فیلمش:«مخاطب می‌تواند چیزی را جدی بگیرد و در عین حال بتواند به آن بخندد این موضوع بسته به میزان حس شوخ طبعی شما دارد.»
او در ادامه به سانسور نشدن حتی یک بخش «خوک» اشاره کرد و توضیح داد:« ما یک اثر هنری ساخته‌ایم و می‌خواهیم درباره هنر صحبت کنیم.»
فیلم مانی حقیقی با واکنش‌های متفاوتی از سوی منتقدان روبه‌رو شده، اما تقریبا همه نوشته‌ها به این نکته اشاره دارند که «خوک» با زبان طنز و در قالب یک کمدی سیاه توانسته به مجموعه‌ای از مسائل امروز جامعه ایران نزدیک شود.
آنطور که آی سینما نوشته؛«خوک» داستان یک کارگردان سینما با بازی حسن معجونی است که «ممنوع‌الکار» شده و وقتی یک قاتل زنجیره‌ای شروع به کشتن فیلمسازان مشهور ایرانی می‌کند، دچار این مساله می‌شود که قاتل چرا سراغ او نیامده و این می‌تواند اهمیت او به عنوان کارگردان را زیر سوال ببرد. لیلا حاتمی در این فیلم نقش بازیگری را بازی می‌کند که از ممنوعیت فعالیت حسن خسته شده و سراغ همکاری با فیلمسازی که رقیب اوست می‌رود.
«خوک» یکی از فیلم‌های بخش مسابقه برلیناله 2018 است که برای دریافت خرس طلایی با دیگر آثار رقابت می‌کند.
روزنامه همدلی

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/35137/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شعرخوانی دختر شیرین زبان

کونسیسائو: طارمی حالا همان بازیکنی است که همیشه بود

ترکیب تیم ملی فوتسال در بازی دوم جام ملت‌ها

ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان مشخص شد

قدوس متفاوت از نیم‌فصل اول مقابل لوتون

میداوودی: استقلال نکونام لایق قهرمانی است

بدشانسی گریبان یک تراکتوری را گرفت

علی علیپور جایگاهش را پس گرفت

سهیل مهدی: خودمان راخرج قهرمانی یا سقوط تیم‌ها نمی‌کنیم

کری خوانی گرافیکی هوادار ادامه دارد

گزارش زنده؛ ایران 0 - 0 بحرین

ماهی خاویار به رودخانه روستای نورالدین اومده!

نمایش و نقد «گیج گاه» به ارسباران رسید

حضور 3 فیلم کانون در جشنواره بین‌المللی کودکان لکنوی هند

بازی دیدنی پیمان معادی در سریال افعی تهران

تا قیامت منتظرت میمونم

مردم دختر ترشیده رو هم اینجوری شوهر نمیدن!

زن‌ها وفا نمی‌بینند که بی‌وفایی می‌کنند

قطعه «سرگشته» از موسیقی متن سریال در چشم باد

امدادرسانی هوایی در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

پاسخ ضرغامی به بحث گرانی ورودی موزه‌های ایران

داستان شنیدنی سعدی و پدرش را از زبان حجت الاسلام عالی

تو نمیتونی به دیگران عشق ببخشی، وقتی خودت اون رو نداری!

برخورد سخت کامیون و سواری سر تقاطع

آفرین به این دست فرمون

آموزش کیک ابری با طعمی متفاوت

یک غذای فوق العاده خوشمزه و اقتصادی

این 9 کار را بعد از 40 سالگی انجام ندهید

تا حالا دچار انجماد عملکردی شدید؟!

فرود فضانورد روسی با سرعت ونتاج کوپه استون مارتین بر روی قطب شمال!

گواردیولا: پارسال لوکاکو ما را قهرمان اروپا کرد

وضعیت مبهم سنگربان پرسپولیس؛ بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

حسینی یاد ذوب‌آهنی های محبوب را زنده نگه داشت

استقلال و پرسپولیس یک قدم تا واگذاری

کنایه تاج به باشگاه‌های معترض سقف قرارداد

استراتژی استقلال خوزستان برای بقا جواب داد

بارسلونا در اضطراب؛ الان وقت ال‌کلاسیکو نبود

تیموری: برای قهرمانی جام حذفی می‌جنگیم

در السد برای اولین بار خشم ژاوی را دیدم

محل برگزاری فینال جام حذفی مشخص شد

عماد گَند زد!

حسین رفیعی: سیامک حرف میزنه من میخندم

هنرنمایی زنده یاد رضا داوودنژاد در «زندگی به شرط خنده»

همکاری علی نصیریان و شبنم مقدمی در «نوروز»

هرجایی زالو درمانی نکنید!

خیام خوانی زیبا و تماشایی با خوانندگی آکا صفوی

واکنش سازمان ثبت احوال به حذف نام پدر از کارت هوشمند ملی

بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده

نماهنگ نسخه طوفان

دستامو بگیر، آقای دلم