آریا بانو

آخرين مطالب

اگر چمدانتان در فرودگاه مفقود شود چکار می کنید؟! گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو - اگر چمدانتان در فرودگاه مفقود شود چکار می کنید؟!
٢٥
١
توریسم آنلاین / شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در سفر هنگام ترک فرودگاه به دنبال چمدان های خود بگردید. تاخیر و یا مفقود شدن چمدان چه در سفر های داخلی و چه در سفر های خارجی اتفاق می افتد. اما در زمانی که این اتفاق می افتد چه کار هایی را باید انجام دهید ؟
به طور کلی خطوط هوایی در زمان هایی که چمدان مسافران تاخیر دارد و یا مفقود شده است، ملزم به پرداخت هزینه هستند البته این موضوع کاملا به شرکت های هواپیمایی بستگی دارد. قوانین هم در این حوزه مبهم هستند. و البته هیچ ایرلاینی اطلاعاتی در هنگام خرید بلیط هواپیما به شما نمی دهد.
از دست رفتن چمدان به هر علتی که باشد یکی از بزرگترین دلایل شکایت در سفر است. زمانی که مسئولیت شرکت هواپیمایی در مورد چمدان شما ثابت شود، قوانین واضح هستند. اما رفتار خطوط هوایی در دو مورد واضح نیست:
1- شرکت ها چگونه شکایت را ارائه می دهند.
2- آنها به شما برای جبران خسارت چه چیزی را پیشنهاد می­دهند.
کنوانسیون مونترال، قوانین بین المللی «حمل مسافر، چمدان و محموله» را که در سال 1999 تنظیم شده است بیان می کند. این کنوانسیون چهارچوب مسئولیت شرکت هواپیمایی را در مورد چمدان های مفقود و یا آسیب دیده و ضرب الاجل هایی که مسافران و شرکت ها با آن ها روبرو هستند را اعلام می کند.
قوانین تاخیر، مفقود و یا خراب شدن چمدان
خطوط هوایی در مورد تاخیر، مفقود و یا خراب شدن چمدا ن هایی که چک شده و به آنها تحویل داده شده است مسئول هستند، حتی اگر قصوری صورت نگرفته باشد.
میزان جبران خسارت حدود 1100 پوند است. اگر فکر می کنید بارتان ارزش بیشتری دارد باید حدود مسئولیت شرکت هواپیمایی را با یک «اظهارنامه ویژه برای سرمایه» افزایش دهید. حداکثر میزان جبران خسارت حدود 2200 پوند است.
همچنین کنوانسیون بیان می کند که اگر چمدان آسیب ببیند یا از بین برود، باید ظرف 7 روز از شرکت هوایی شکایت کتبی ارائه شود.
چمدان هایی که تا 21 روز تحویل داده نشوند گم شده محسوب می شوند. شکایت کتبی هم باید در اولین فرصت بعد از 21 روز نوشته شود.
مهلت نوشتن شکایت تاخیر، گم یا خراب شدن چمدان
بسته به اتفاقی که برای چمدان شما افتاده است ( تاخیر، گم یا خراب شدن چمدان ) شما محدوده های زمانی متفاوتی برای طرح شکایت دارید.
در صورت آسیب دیدن چمدان، 7 روز بعد از گرفتن چمدان فرصت دارید تا با شرکت هواپیمایی تماس بگیرید.
اگر اقلام موجود در چمدان مفقود و یا آسیب ببیند نیز، هفت روز برای اطلاع دادن به شرکت فرصت دارید.
برای مفقود شدن یا تاخیر چمدان بعد از 21 روز از روزی که پرواز به مقصد رسیده است برای شکایت باید اقدام کنید. چمدان­ها بعد از 21 روز رسما گم شده محسوب می­شوند. بعد از 21 روز باید در اسرع وقت با شرکت تماس بگیرید.
فرم «پی آی آر» و طرح شکایت تاخیر، مفقود یا خراب شدن چمدان
شما می­توانید بدون «پی آی آر» هم شکایت کنید اما بدون آن کار کمی سخت­تر است. (پی آی آر) یک شکایت واقعی نیست و بیشتر شبیه یک گزارش خرابی است و اثبات می کند شما مشکل را گزارش داده اید. «پی آی آر» را پیوست شکایت خود کنید. البته این را هم بدانید که «پی آی آر» تضمینی برایقبول ادعای شما نیست. بهتر است اگر مدارکی مانند عکس هم دارید ارسال کنید. بنابراین پیش از اینکه سفر خود را آغاز کنید از چمدان های خود عکس بگیرید. روی چمدان تان هم یک برچسب اطلاعات تماس و آدرس نصب کنید.
اگر به شما گفته شد که کالاها ضروری را جایگزین می کنند، ممکن است لازم باشد اطلاعات مربوط به هزینه ها را هم ضمیمه شکایت کنید. همچنین ممکن است کارت اعتباری، شناسنامه و تخمین میزان هزینه تعمیر یا جایگزینی نیز از شما خواسته شود. البته شما ارزش چمدان و اقلام داخل آن را باید با رسیدهای کارت اعتباری ثابت کنید.
مسیر را دنبال کنید
بسیاری ازخطوط هوایی به مسافران اجازه می­دهند تا به وسیله یک صفحه اینترنتی، با یک شماره مرجع آنلاین بار خود را ردیابی کنند. این شماره مرجع که مربوط به رسید چمدان شماست معمولا به پاسپورت یا کارت پرواز شما الصاق شده است. بنابراین لازم است که حتما آن را نگه دارید. اگر بعد از سه هفته خبری از چمدان نشد به عنوان مفقود شده شناخته می شود. اگر شرکت هواپیمایی امکان دنبال کردن مسیر چمدان را فراهم نکرد با خدمات بار در تماس باشید.
نحوه ارائه خدمات در برخی از شرکت های هواپیمایی
شرکت هواپیمایی بریتیش: مسافران می­توانند برای اقلام ضروری مانند لوازم بهداشتی و اساسی برای تاخیر یا مفقود شدن چمدان ادعای خسارت کنند. این ادعا باید معقول و منطقی باشد، پس یادتان باشد رسیدهای خرید را نزد خود نگه دارید. زمانی که چمدان پیدا شد « شرکت هواپیمایی بریتیش » آن را به صورت رایگان به آدرسی که شما می­خواهید ( حتی به آدرسی که رزرو هتل را انجام داده اید) خواهد آورد.
شرکت هواپیمایی امارات: اگر بلیط هواپیما تهران دبی و یا سایر مقاصدی که شرکت هواپیمایی امارات را در دست دارید. در هنگام بروز مشکلات این چنینی شرکت هواپیمایی امارات اطلاعات خیلی مشخصی را بیان نمی کند. چرا که آنها معتقدند تاخیریا مفقود شدن چمدان در این شرکت هواپیمایی بسیار بعید است. اما به هر حال امارات به کنوانسیون ها احترام می گذارد و به موجب آن به مسافران خسارت پرداخت می کند.
شرکت هواپیمایی ایزی جت: ایزیجت به مسافرانی که دور از خانه هستند به مدت 25 پوند هر روز به مدت سه روز برای خرید وسایل مورد نیاز پرداخت می­کند. برای این موضوع می­توان به مدت 21 روز به صورت آنلاین با مدرکی برای اثبات خرید چمدان، شکایت کرد. زمانی که چمدان پیدا شد به آدرس شما بازگردانده می­شود و یا می توانید خودتان برای آوردن چمدان به فرودگاه بروید.
شرکت هواپیمایی رایان ایر: رایان ایر بیان می­کند که هزینه های معقول برای یک ادعای معتبر را پرداخت می­کند.
ایران: این امر طبق «آیین‌نامه حقوق مسافر در پروازهای داخلی» در ایران در صورت آسیب دیدگی یا مفقود شدن چمدان و بار همراه، شرکت حمل‌کننده بر دستور پیگیری، جست‌وجو یا جبران خسارت خود (طبق پیمان ورشو که عینا در تاریخ 19/8/1364 به تصویب مجلس شورای اسلامی نیز رسیده است) موظف به تامین رضایت مسافر است:
اگر چمدان‌هایتان پیدا نشد، باید گزارش دومی را صادر کنید که معمولا کمی زمان خواهد برد. به طور معمول، رسیدگی به این گزارش از 6 هفته تا 3 ماه زمان خواهد برد. در این کشور، در صورت مفقود شدن چمدان و بار مسافر، تقریبا 3 هزار و 400 دلار به مسافر پرداخت می‌شود. در پروازهای بین‌المللی میزان این پرداخت متفاوت خواهد بود
البته باید متوجه محدودیت‌ های خود نیز باشید. در ایران و طبق آیین‌نامه یاد‌شده در بالا، مسافر باید خسارت یا مفقود شدن چمدان خود را بلافاصله (قبل از ترک فرودگاه) به اطلاع شرکت حمل‌کننده برساند و فهرستی از اقلام موجود در چمدان خود را تحویل شرکت حمل‌کننده دهد. تاخیر در تحویل چمدان در ایران باید حداکثر تا 21 روز از طریق شرکت حمل‌کننده پیگیری شود. البته برای تخمین هزینه اگر چمدان شما پیدا نشود نیاز به رسیدهای خرید چمدان و اقلام داخل آن و یا مدرکی برای اثبات ادعای خود داشته باشید. پس رسید ها را نزد خود نگه دارید و حتما از چمدان و اقلام داخل آن قبل از سفر عکس بگیرید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/203207/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گوشت چروکیده؛ مردی که 3 قرن را به چشم دید!

بهترین زمان برای نوشیدن قهوه جهت افزایش تمرکز

برای خوب شدن سرفه آنتی‌بیوتیک بخوریم؟

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه