آریا بانو

آخرين مطالب

راهکار‌های پزشکان برای درمان کوتاهی قد پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - راهکار‌های پزشکان برای درمان کوتاهی قد
k ١.٦
٠
باشگاه خبرنگاران / پوپک اسدی، فوق تخصص بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم بالغین اظهار کرد: قد، نشانه حیاتی و مهم در دوران کودکی است که باید به حد لازم برسد چرا که انحراف از الگوی خط نرمال نشان‌دهنده اختلال است؛ این موضوع وقتی نگران‌کننده می‌شود که کودک در مقایسه با همسالان خود از نظر جنس متفاوت باشد.
او افزود: اگر بررسی‌های لازم در زمان رشد صورت نگیرد بعد از آن سودی نخواهد داشت البته رشد در فصل پاییز و زمستان آهسته‌تر است و زمانی که قد کودک زیر صدک، 3 درصد باشد رشد غیرطبیعی محسوب می‌شود و سرعت رشد قد در صدک 25 درصد نرمال است.
این فوق تخصص بیماری‌های غدد ادامه داد: بررسی سرعت رشد قد باید حداقل هر 6 ماه یک بار و حداکثر بین یک تا 12 ماه توسط پزشک انجام شود.
اسدی درباره عواملی که در کاهش رشد کودکان دخیل است، گفت: مادرانی که در دوران بارداری و شیردهی تغذیه نامناسب دارند و یا از دارو‌های غیر مجاز در این دوران استفاده کرده باشند، همچنین بی اشتهایی، مشکلات روانی، اختلال در ترشح و عملکرد هورمون‌ها مثل هورمون رشد و تیروئید یا بیماری‌های تب‌دار و ... در کودک از دیگر عوامل تاثیرگذار در کاهش رشد کودکان است.
این فوق تخصص بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم بالغین افزود: کوتاهی قد می‌تواند سرشتی باشد که قد والدین در قد کودک بسیار مؤثر است و یک مسئله ژنتیکی محسوب می‌شود.
او در ادامه بیان کرد: برای جلوگیری از کوتاهی قد، علاوه بر تغذیه مناسب مادر در دوران بارداری و شیردهی و مصرف نکردن دارو‌های غیر مجاز، توجه به تغذیه مناسب کودک در دوران رشد و بلوغ و همچنین مصرف مناسب املاح و مکمل‌ها و ویتامین‌ها نقش بسزایی دارد.
اسدی تصریح کرد: در نهایت اگر رشد کافی صورت نگیرد با مراجعه به متخصص غدد با بررسی‌های لازم آزمایشگاهی و انجام عکس گرافیک و بررسی سن استخوانی و توجه به شرایط بیمار، درمان مناسب در نظر گرفته می‌شود.
این فوق تخصص بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم بالغین در ادامه گفت: اگر اختلال، هورمونال باشد درمان می‌شود؛ اگر بلوغ زودرس باشد که تعریف آن برای دختران زیر 8 سال و برای پسران زیر 9 سال است با تزریق هورمون‌های مربوطه این پروسه به تعویق می‌افتد که فرد به قد نهایی برسد.
او بیان کرد: اگر علت کمبود هورمون رشد باشد و در آزمایشگاه‌های تخصصی به اثبات برسد برای بیمار آمپول هورمون رشد تجویز می‌شود.
اسدی در ادامه با تاکید بر اینکه بعد از رسیدن به سن بلوغ درخواست افزایش قد چندان سودی ندارد، اظهار کرد: عده‌ای بعد از رسیدن به سن بلوغ خواستار افزایش قد هستند که این مسئله امکان‌پذیر هست؛ البته با رفع بیماری‌های زمینه‌ای که برای رفع آن از تعدادی مکمل استفاده می‌شود، فرد می‌تواند تا سن 25 سالگی به اندازه‌ای افزایش رشد قد داشته باشد، اما افزایش رشد قدی بعد از بلوغ و بعد از بسته شدن رشد غضروف‌ها که رشد فرد به اندازه قبل از بلوغ نیست و آمپول‌های هورمون رشد بعد از این سن نه تنها باعث افزایش رشد طولی نمی‌شود بلکه باعث افزایش رشد عرضی می‌شود.

این فوق تخصص بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم بالغین گفت: در نهایت اگر بیماری از کوتاهی قد بسیار رنج می‌برد می‌تواند بعد از بلوغ با انجام جراحی‌های ارتوپدی، قدش را مقداری افزایش دهد.
او ادامه داد: تعریف قد، بستگی به نژاد و کشور هم دارد که به طور میانگین در ایران قد بالای 160 دختران و بالای 170 پسران نسبتا مناسب است.
4 فاکتور اصلی برای افزایش قد
انوشه، متخصص تغذیه نیز درباره تغذیه کودکان و نوجوانان در زمان رشد اظهار کرد: 4 فاکتور اصلی برای افزایش قد فرد وجود دارد که اولین فاکتور مهم ژنتیک یا وراثت است، فاکتور بعدی تغذیه و خواب مناسب و ورزش است.
او ادامه داد: از آن جایی که تغذیه نقش مهمی دارد فرد باید از همه گروه‌های غذایی لازم به مقدار کافی مصرف کند و غذا‌هایی که دریافت می‌کند ارزش کیفی و غذایی بالایی داشته باشد؛ معمولا غذا‌هایی مانند فست فود‌ها که پرکالری هستند و فقط ارزش کالریکی دارند و ارزش غذایی ندارند باید از رژیم غذایی حذف شوند یا به حداقل برسند.
انوشه افزود: رژیم غذایی در سه وعده اصلی و میان وعده‌های مناسب مثل میان وعده‌های بین صبح تا ظهر و میان وعده عصر و بعد از شام و وعده‌های غذایی اصلی شامل مواد نان و برنج و غلات، مواد پروتئینی، مغزی‌ها و سبزیجات باشد؛ نکته دیگر اینکه نظم مواد غذایی حداقلی حفظ و از مصرف غذا‌های چرب و پر کالری خودداری شود.
این متخصص تغذیه بیان کرد: عامل بعدی ورزش است که بهتر است برای افزایش قد ورزش مناسب و متعادلی انجام شود که رسوب گذاری کلسیم و رشد قدی فرد به اندازه کافی برسد؛ مورد دیگر خواب کافی که بهترین زمان برای خواب در ابتدای شب است چرا که هورمون‌ها به ویژه هورمون رشد در ابتدای شب دارای بیشترین میزان ترشح است.
او در ادامه تاکید کرد: هیچ ماده غذایی نیست که به تنهایی بر رشد اثر بگذارد؛ غذا‌هایی که حاوی کلسیم، منیزیم و زینک و ویتامین‌های D و C هستند بیشترین اثر را در افزایش رشد قدی دارند.
انوشه گفت: برای جذب این ویتامین‌ها و املاح مثلا ویتامین D، فرد خود را بیشتر در معرض تابش نور خورشید قرار دهد و یا اگر امکانش نبود از مکمل‌ها استفاده کند؛ در مورد کلسیم از شیر و لبنیات و برای دریافت منیزیم از مغزی‌ها مانند پسته، بادام، گردو و فندق استفاده کند و همچنین مصرف انواع گوشت‌ها فراموش نشود چرا که این مواد غذایی تأثیر بسیار زیادی در رشد فرد دارند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/202654/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای دنیا را ببینید

شعر خوانی دختر شیرین زبان

برخورد گرم کریم باقری با پیشکسوتان فوتبال

ستاره بایرن: اول رئال، بعد فینال تمام آلمانی!

واکنش وزیر فرانسوی به جدایی کیلیان امباپه از پار‌ی‌سن‌ژرمن

رکورد دست‌نیافتنی رئال

بهترین گل‌های هفته لیگ قهرمانان اروپا

آذرباد: این اتفاق را در عمرم ندیده‌ بودم!

هاشمی‌ نسب: به جای دخالت، از حق استقلال دفاع کنید

کریم باقری و محمد خاکپور در حال تمرین

عامل حذف سیتی حتی یک دقیقه هم بازی نکرد!

میرزازاده بهترین فرنگی‌کار سال 2023 آسیا شد؛ درستکار بهترین مربی

از مادر اصرار، از ارسطو انکار!

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

سلفی جدید نفیسه روشن از برادر و زن برادرش / چقدر این عروس تازه وارد خوشتیپ و مهربونه

نماهنگ «فصل همدلی» منتشر شد

ادعای جلیل محبی: این گشت ارشاد کار دولت است

ادامه امدادرسانی بی وقفه به متاثرین از سیلاب سیستان و بلوچستان

آخرین وضعیت لایحه حجاب از زبان معاون رئیس جمهور

گوناگون/ گورهای شگفت‌آور

سرقت ذخیره غذایی یک سنجاب توسط خرس سیاه

بزرگترین آبشار جهان در جنگل بارانی گویان

لحظه پیوستن روباه مادر به توله‌اش در ولنجک تهران

رول خرما دارچین یک عصرانه خوشمزه

عوارض آنتی هیستامین ها کم شد!

کف هنگام پخت گوشت را دور بریزیم؟

واکنش احساسی نادال پس از حذف در بارسلونا

بهترین بازیکنان هفته لیگ قهرمانان؛ یوفا گاف بزرگی داد!

مانوئل نویر بهترین دروازه تاریخ لیگ قهرمانان شد

گلایه های جواد خیابانی از وضعیت ساخت استادیوم جدید

جواد خیابانی: واگذاری و خصوصی سازی باشگاه ها یعنی رئال مادرید

جمله خاص رودیگر بعد از حذف سیتی؛ الله اکبر

خیابانی: با این تیم در جام ملت های آسیا خواهیم باخت

مگه تو کلئوپاترایی انقدر عروسیت طول می‌کشه!

فیلم‌های سینمایی تلویزیون در آخرین روز‌های فروردین

شوخی «نون خ» با تابلوهای روزشمار اتمام پروژه

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

رونمایی از لباس عروس ساده و شیک سوگل خلیق با تور گیپور زیبا / چقدر لباس عروس بشون میاد

«مجنون آن لیلی» به تالار حافظ می‌آید

بی خانمانی هزاران نفر از ساکنان کنیا در اثر جاری شدن سیل

عیدی رئیس سازمان سنجش به متقاضیان نوبت دوم کنکور

آماری از تعداد معتادان متجاهر در پایتخت

حرکت عجیب راننده که سبب حادثه شد

صحنه ای باورنکردنی از تلاش روباه قطبی برای بازی با جغد برفی

روش تهیه یک مزه ترکی برای مهمانی ها

سینوزیت آلرژیک چیست؟

سینوزیت آلرژیک در کودکان شایع تر است

صدای زمین را بشنوید

می رود این روزها گل می دهد لبخند ها

امباپه فصل بعد با رئال قهرمان اروپا می‌شود