آریا بانو

آخرين مطالب

باخت بزرگ غول‌های خودروساز وطنی به کارگاه‌های کوچک! اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - باخت بزرگ غول‌های خودروساز وطنی به کارگاه‌های کوچک!
٥٩
٠
تابناک با تو / بسیاری از این عیب و ایرادات آنقدر آشکار و مشخص هستند که در گفت‌وگو با مالکان خودرو‌ها، می‌توان فهرستی از آن‌ها تهیه کرد و حتی به راهکار‌های رفعشان نیز پی برد. مثل این نقص که باز کردن در صندوق عقب بسیاری از خودرو‌ها ساده است و راه مقابله با آنها، نصب برخی قفل‌های ایمن است.
برای مقابله با سرقت خودرو و لوازم آن چه باید کرد؟ این پرسشی است که پاسخ‌های شفاف و مشخصی دارد، اما نه برای خودروسازان وطنی!
به گزارش «تابناک»؛ از جمله معضلاتی که بسیاری از ایرانیان، به ویژه ساکنان شهر‌های بزرگ با آن دست به گریبان هستند، سرقت خودرو و تجهیزات آن است؛ سرقتی رایج که سابقه نسبتا طولانی در کشورمان دارد و ظاهرا بسان شتری که درِ خانه همه می‌خوابد، راه گریزی از آن نیست.
رویدادی پرشمار که از صفحه حوادث رسانه‌ها تا محافل خانوادگی و دوستانه، نقل محافل است و به مدد شبکه‌های اجتماعی و امثال کانال‌های تلگرامی، گاه آمار و ارقام و اخبار عجیب و غریبی از آن به گوش می‌رسد؛ اخباری مانند رقم خوردن سلسله سرقت‌هایی مشابه از خودرو‌ها در آبادان توسط یک جوان هفده ساله!
خبر‌هایی پرتعداد که اخیرا در سایه افزایش شدید قیمت خودرو و لوازم آن، گاه به دستگیری سارقانی اشاره دارد که سریالی و به نوعی تخصصی فعالیت می‌کنند و با انبوه باتری خودرو، کیسه هوای سرنشین و راننده، ای‌سی‌یو و امثال آن‌ها به دام می‌افتند و برایشان پرونده تشکیل می‌شود.
سریال سرقت‌هایی که بر پاشنه نقص‌های شناخته خودرو‌ها رقم می‌خورد و راه مقابله با آن‌ها هم تا حدود زیادی مشخص است، اما نه خودروساز‌ها تن به رفعشان می‌دهند و نه نهاد‌های نظارتی تأکیدی بر رفعشان دارند، تا جایی که عجیب نیست بشنویم یکی از مقامات پلیس، زبان به گلایه از این موضوع باز کند.
«تمام کاستی‌های خودرو به خودروسازان اعلام شده و قابل حل است، اما هنوز اراده جمعی در خودروسازان و دستگاه‌های ناظر ایجاد نشده است. به عنوان یک شهروند از خودروسازی گله‌مندیم و ما این ظرفیت را داریم تا بتوانیم خودرو‌های بهتر را تولید کنیم»؛ جملاتی که از زبان رئیس پلیس تهران و در واکنش به توصیه‌های یک سارق به مردم بیان شد و گویی بیان دردی مشترک بود.
این را می‌شود از بازتاب شدید اظهارنظر سردار رحیمی در شبکه‌های اجتماعی و موج تأیید آن دریافت. اینکه خودرو‌های تولیدی در کشورمان کاستی‌های شناخته شده‌ای دارند که قابل حل هستند و پلیس آن‌ها را فهرست و به خودروساز اعلام کرده، اما نه خودروسازن تن به رفعشان می‌دهند و نه دستگاه نظارتی عزمی برای رفعشان دارد.
جالب آنکه بسیاری از این عیب و ایرادات آنقدر آشکار و مشخص هستند که در گفت‌وگو با مالکان خودرو‌ها، می‌توان فهرستی از آن‌ها تهیه کرد و حتی به راهکار‌های رفعشان نیز پی برد. مثل این نقص که باز کردن در صندوق عقب بسیاری از خودرو‌ها ساده است و راه مقابله با آنها، نصب برخی قفل‌های ایمن است.
یا این نقص که لاستیک زاپاس برخی خودرو‌ها بیرون از صندوق نصب شده و برای مقابله با سرقتش لازم است قفلی خاص خریداری و رویش نصب کرد. یا این ایراد که ای‌سی‌یو یا به تعبیر عموم، کامپیوتر خودرو‌ها با باز کردن کاپوت در دسترس سارقان است و حفظ آن تنها با خرید و نصب قفلی ویژه ممکن است.
از این دست موارد پرشمارند، اما جالب آنجاست که بسیاری شان به مدد ابتکار کارگاه‌هایی رفع می‌شوند که نیاز عموم مردم به رفع این نقایص را دریافته و طراحی و تولید تجهیزات ایمن سازی را در دستور کار قرار داده‌اند؛ کارگاه‌هایی که دست کم در این زمینه از غول‌های خودروساز کشورمان پیشروتر و موفق‌تر عمل کرده و می‌کنند!
موضوعی قابل تامل که هرچند حکم باختی بزرگ برای غول‌های خودروساز کشورمان را دارد، موجب نشده تغییری در رویه آن‌ها صورت گیرد؛ تغییری که پلیس هم بر ضروری بودن آن تأکید دارد، اما ظاهرا قرار نیست رقم بخورد، که اگر این گونه بود، نه لازم بود رسانه ملی توصیه‌های سارقان به مردم را به تصویر بکشد و نه نیازی بود پلیس از خودروسازان گلایه کند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/201534/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اینجا، یک میلیارد کیلومتر دورتر از زمین، حیات زنده می‌ماند!

جسم فلزی مرموز در کالیفرنیا، زباله فضایی بود

آمده ام بلکه نگاهم‌ کنی!

وضعیت کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان

کری‌خوانی یامال برای رئال؛ سه‌تایی می‌شوید

لغو پرواز ملی‌پوشان تنیس به اردن

گل دوم بحرین به ایران توسط صالح احمد

شکست غیرمنتظره ایران برابر بحرین در نیمه اول

فروش سرخابی‌ها؛ خصوصی‌سازی یا رفع تکلیف؟

فرانسه بسیج شد تا امباپه چمپیونزلیگ ببرد

مسی را برای کوپا با پر قو حفظ می‌کنند

آمار جالب مهاجم استقلال خوزستان؛ آسو تایم

گل دوم ایران به بحرین توسط مهدی کریمی

گزارش زنده؛ ایران 1 - 2 بحرین

ترکیب پیشنهادی خرید سهم باشگاه استقلال

جواد تشکری مدیر رادیو اربعین شد

بین مال دنیا و نورالدین همه دنیا رو انتخاب کردن!

درس بزرگ معادی به پسرش در «افعی تهران»

ضرر سنگین ستاره لژیونر پس از طلاق از همسرش!

این عروس و دامادم که همیشه خدا باهم قهرن!

انتظاراتی که یک مرد از همسرش دارد و هرگز نمی گوید!!

اجرایی تاثیرگذار از علیرضا قربانی در کنسرت

دادستان کل کشور: پرونده قضایی برای بانوان بی‌حجاب تشکیل نمی‌شود

آغاز اعزام زائران به حج عمره از سوم اردیبهشت

تصاویری از کردستان که چشم مردم ایران را به خود خیره کرد

قاری نوجوان به مسابقه 50 میلیاردی دعوت شد

4 گوشه دنیا/ این پسر آلمانی 73 هزار دلار خرج کرد تا شکل عروسک شود

مرگ دلخراش یک موتورسوار در برخورد با نیلی‌گاو

بخشی از مراسم «هزار دف» در روستای پالنگان کردستان

4 گوشه دنیا/ اولین هتل طلایی جهان از طلای 24 عیار!

کیک تخته ای دورنگ مجلسی

مرغ زعفرانی با سس زرشک

عواملی که باعث آسیب دیدن گردن می شود

خانم گلی در 4 دقیقه!

خلاق ترین ایده برای جای عروسک

چرا به اهدافمان در زندگی نمی‌رسیم؟

ماجرای دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر

شعرخوانی دختر شیرین زبان

کونسیسائو: طارمی حالا همان بازیکنی است که همیشه بود

ترکیب تیم ملی فوتسال در بازی دوم جام ملت‌ها

ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان مشخص شد

قدوس متفاوت از نیم‌فصل اول مقابل لوتون

میداوودی: استقلال نکونام لایق قهرمانی است

بدشانسی گریبان یک تراکتوری را گرفت

علی علیپور جایگاهش را پس گرفت

سهیل مهدی: خودمان راخرج قهرمانی یا سقوط تیم‌ها نمی‌کنیم

کری خوانی گرافیکی هوادار ادامه دارد

گزارش زنده؛ ایران 0 - 0 بحرین

ماهی خاویار به رودخانه روستای نورالدین اومده!

نمایش و نقد «گیج گاه» به ارسباران رسید