آریا بانو

آخرين مطالب

14 سال انتظار برای اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان / جوانانی که در انتظار این قانون پیر شدند! اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - درحالی 14 سال است که قانون تسهیل ازدواج جوانان در محاق عملیاتی شدن قرار دارد که به نظر می‌رسد اجرای این قانون می‌توانست و می‌تواند گره‌های بزرگی را از جلوی پای جوانان دم بخت باز کند.

قانون تسهیل ازدواج جوانان که 14 سال است منتظر اجرایی شدن توسط دولت‌هاست و متأسفانه در محاق قرار گرفته است. قانونی که در صورت فراهم کردن امکانات حمایتی برای جوانان از جمله ازدواج، اشتغال، مسکن مناسب و ...می‌توانست سیاست‌های جمعیتی را به خوبی پیش ببرد، قانونی که اگر پس از سالها مغفول ماندن به مرحله اجرایی می‌رسید بسیاری از نگرانی‌های والدین در خصوص ازدواج جوانانشان را به صفر می‌رساند.
مقام معظم رهبری به شکل‌های مختلف و در سخنرانی‌های مختلف روی این مسئله تأکید داشتند و حتی در سال 1397 در خصوص اجرایی نشدن این قانون ابراز گلایه کردند ولی متأسفانه هنوز تلاشی برای اجرایی شدن آن مشاهده نمی‌شود.
قانون تسهیل ازدواج جوانان یک طرح کلی بود که 27 آذر 1384 در مجلس شورای اسلامی تصویب و سپس به تأیید شورای نگهبان رسید. مواردی که در آن طبق قانون، صندوق اندوخته ازدواج جوانان برای دادن وام، ودیعه مسکن، خانه‌های برای سکونت موقت و یا اجاره و مواردی اینچنینی برای ازدواج آسان جوانان بود به چشم می‌خورد.
اجرایی شدن این قانون که به منظور توانمندسازی جوانان برای تشکیل خانواده و تشویق آنان به ازدواج در 13 ماده و چهار تبصره تهیه شده بود می‌توانست مقداری از مشکلات جامعه را حل کند.
این قانون شرایط را برای دختران و پسرانی که در سن مناسب ازدواج قرار دارند، مهیا کرده است و با توجه به مواردی که در دل این قانون وجود داشت از جمله مسکن موقت، ودیعه اجاره مسکن و وام مناسب با بازپرداخت طولانی بسیاری از مشکلات جوانان دم بخت حل می‌شد.
البته برخی ماده‌های این قانون تاکنون اجرایی شده اما به طور کامل عملیاتی نشده به طوری که صندوق اندوخته ازدواج جوانان که پایه اصلی این قانون بود به اجرایی نرسیده است. صندوقی که اگر تشکیل آن قطعی می‌شد افزایش سن ازدواج را نداشتیم و بسیاری از جوانان در سن مناسب ازدواج به تعهدات خود در خصوص تاهلی جامعه عمل می‌پوشاندند.
در همین خصوص محمد مهدی تندگویان در گفتگویی که با خبرنگار خبرگزاری آنا داشت، درباره قانون تسهیل ازدواج جوانان گفت: قرار بود صندوقی برای تسهیل امور ازدواج جوانان در کشور مثل صندوق اندوخته ملی به وجود بیاید و بخشی از درآمدهای دولت همیشه به آن صندوق واریز شود؛ همچنین این صندوق مدیریت تسهیلات در حوزه ازدواج، چه در حوزه مسکن، چه در بحث اشتغال، چه در زمینه تأمین جهیزیه را بر عهده بگیرد که متأسفانه اصلاً انجام نشد.
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اضافه کرد: صندوق ذخیره اندوخته ازدواج باید توسط دولت نهم تشکیل می‌شد که صورت نگرفت و همچنان باقی مانده است.
وی درباره چرایی اجرایی نشدن این قانون با توجه به تصویب آن در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر این قانون اجرایی می‌شد، معضلی به نام ازدواج نداشتیم. این قانون درباره راه‌های انجام بهینه ازدواج در کشور، دادن امکانات، تسهیلات و اشتغال به جوانان کشور است و امیدواریم با درایت دولت این قانون به‌طور کامل اجرایی شود.
بنا بر این گزارش، در این قانون کلیه دستگاه‌ها از جمله وزارت راه و شهرسازی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت آ‌موزش و پرورش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صدا و سیما موظفند بخشی از امکانات خود را برای اجرای آن اختصاص دهند.
حسین سبحانی‌نیا نماینده ادوار مجلس در خصوص اجرا نشدن قانون تسهیل ازدواج که بیش از 14 سال از تصویب آن در مجلس می‌گذرد، اظهار کرد: دولت‌ها در اجرایی کردن این طرح کوتاهی کرده‌اند و بسیاری از قوانین و مقررات تصویب‌شده در این خصوص متوقف شده است.
وی با بیان اینکه مشکل اجرایی نشدن قانون تسهیل ازدواج برعهده دولت است، گفت: دولت باید در فراهم‌آوری برخی مسائل همچون زیرساخت‌ها، فرهنگ‌سازی، تربیت نسل جوان و تولید محتوا تلاش کند.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی افزود: دولت‌ها در بخش خانواده اصلا کاری نکرده و بخش فرهنگ خانواده را رها کرده‌اند و خلأ ایجاد شده باعث جولان افرادی شده که با هر کیفیتی در این فضا کار را آنطور که دلشان می‌خواهد انجام می‌دهند، یعنی کسانی که نقش سربازان فرهنگ غرب دارند بیشتر نقش‌آفرینی می‌کنند.
البته برخی ماده‌های قانون تسهیل ازدواج جوانان مثل نامگذاری روز اول ذی‌الحجه (روز ازدواج امیرالمؤمنین «ع» و فاطه زهرا «س») به عنوان روز ازدواج جوانان و یا مشاوره قبل و بعد از ازدواج اجرایی شده اما آنچه که برای جوانان نقش کلیدی را ایفا می‌کند اشتغال و مسکن است که مغفول مانده است.
بسیاری معتقد بودند که مشکلات مالی و اقتصادی می‌تواند علت اجرایی نشدن این قانون باشد به طوری که علیرضا شریفی یزدی در گفتگو با خبرگزاری آنا تامین نشدن منابع مالی این قانون را عنوان می‌کند و می‌گوید: هر زمانی که قانونی را تصویب می‌کنیم، باید قوه مجریه را مکلف به تخصیص بودجه سالانه کنیم تا اعتبارات آن را منظور کند.
جامعه شناس و مدرس دانشگاه با بیان این‌که علت مغفول ماندن آن می‌تواند نقش نظارتی مجلس بر عملکرد قوه مجریه باشد اظهار کرد: مجلس باید نقش نظارتی بر عملکرد قوه مجریه در قانون‌های تصویب شده داشته باشد و قوه مجریه هم مکلف است به‌عنوان قانون آن را اجرا کند که متأسفانه گاهی مجلس در اجرای نظارتش، تسامح و سستی دارد که نتیجه‌ آن مغفول ماندن طرح می‌شود.
بنابراین گزارش اگر این قانون با توجه به گذشت زمان اجرایی شود قطعا اتفاقات خوبی برای جوانان رخ خواهد داد؛ البته به نظر می‌رسد کوتاهی دولت در اجرایی شدن آن را باید از مجلس جستجو کرد زیرا اگر مجلس بر روی قانون تصویب شده خود نظارت داشت اجرای این قانون مغفول نمی‌ماند و بنابر گفته طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی نماینده مردم تهران در مجلس دیگر کار به شکایت مجلس از دولت به قوه قضائیه نمی‌رسید.
و این درحالی است که قانون تسهیل ازدواج جوانان 14 سال در محاق عملیاتی شدن قرار دارد و به نظر می‌رسد اجرای این قانون می‌توانست و می‌تواند گره‌های بزرگی را از جلوی پای جوانان دم بخت باز کند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/199651/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود