آریا بانو

آخرين مطالب

چگونه با بی‌اشتهایی مقابله کنیم؟ پزشکي

چگونه با بی‌اشتهایی مقابله کنیم؟

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
چگونه با بی‌اشتهایی مقابله کنیم؟
٦٠
٠
مجله ایلیاد / بی‌اشتهایی یک بیماری جدی و خطرناک در زندگی است که ممکن است به دلایل مختلف روانی، فرهنگی و جسمی، فرد را در معرض بسیار از مشکلات و حتی مرگ قرار دهد. این بیماری در زنان 15 تا 24 ساله بیشترین میزان مرگ و میر را داشته است. علاوه‌براین، با وجود اینکه بیشتر افرادی که از این بیماری رنج می‌برند خانم‌ها هستند، ولی حدود 10 تا 15 درصد این افراد را آقایان تشکیل می‌دهند. با مقابله کردن با این بیماری به عنوان یک بیمار می‌توانید قدرت، استقامت و شجاعت خود را باز یابید و با یک نگرش و حمایت صحیح می‌توانید در مسیر بهبودی کامل قرار بگیرید.
احساسات‌تان را روزانه یادداشت کنید
داشتن یک بایگانی از احساساتی که روزانه یادداشت کرده‌اید به شما کمک می‌کند تا آگاهی بهتری از وضعیت خود داشته باشید. این به شما کمک می‌کند تا سابقه‌ای از احساسات خود در طول روز، به ویژه در مورد مسائل مربوط به غذا داشته باشید.
با پزشک خود مشورت کنید.
بی‌اشتهایی می‌تواند عوارض جدی مثل کم‌خونی، پوکی استخوان، مشکلات دستگاه گوارش، مشکلات قلبی و حتی مرگ را به همراه داشته باشد. اگر فکر می‌کنید که بی‌اشتهایی دارید، با یک پزشک مشورت کنید تا درمان‌های لازم را انجام دهید.
در صورت بروز علائم زیر با پزشک مشورت کنید:
• کاهش قابل‌توجه وزن به دلیل نخوردن غذا
• ترس از چاق‌شدن در حالی‌که از نظر بسیاری از افراد لاغر به نظر می‌رسید.
• رژیم و ورزش بیش از حد.
• اضطراب، نوسانات خلقی یا بیش فعالی.
• مشکل خواب.
• میل جنسی سرکوب شده.
• داشتن وسواس
• در خانم‌ها، قاعدگی نامنظم یا یائسگی زودرس
تعیین اهداف قابل دستیابی
تعیین اهداف غیرواقعی باعث بروز مشکلات زیادی خواهد شد، زیرا در دستیابی به آنها مشکل خواهید داشت و در نتیجه زود تسلیم می‌شوید. پس، ابتدا هدف خود را کوچک انتخاب کنید، و بعد از رسیدن به اهداف اولیه، به سراغ اهداف بزرگتر بروید.
• به عنوان مثال، اگر روزانه فقط یک وعده‌ی غذایی می‌خورید، یک میان وعده‌ی کوچک اضافه کنید. لازم نیست روزانه سه وعده غذایی کامل اضافه کنید.
• به عنوان مثال دیگر، اگر روزانه وزن خود را بیش از 10 بار بررسی می‌کنید ، سعی کنید این عدد را به 8 کاهش دهید. اگر هدف را عدم بررسی قرار دهید، ممکن است کمی غیر منطقی باشد، اما می‌توانید تلاش کنید که دفعات چک کردن وزن‌تان را کمی کاهش دهید.
مراقب محرک‌ها باشید
محرک هر چیزی است که شما را به سمت بی‌اشتهایی و عدم خوردن غذا سوق دهد. اگر بتوانید محرک‌ها را شناسایی کنید، بهتر می‌توانید افراد و موقعیت‌هایی که شما را به سمت بی‌اشتهایی سوق می‌دهند را کنترل کنید. وقتی که بدانید چه کسی و چه چیزی باعث بی‌اشتهایی شما می‌شود، می‌توانید از قبل برنامه‌ای برای مقابله با آن داشته باشید.
برخی از محرک‌ها که باید مراقب آن‌ها باشید:
• روابط خانوادگی استرس‌زا
• موقعیت‌های شغلی استرس‌زا
• تصاویر یا رویدادهایی که بدن شما را به بی‌اشتهایی تحریک می‌کند.
• غذاهای خاصی که با آن‌ها مشکل دارید.
در مورد تغذیه‌ی بصری مطالعه کنید
در مورد تغذیه‌ی بصری مطالعه کنید
در مورد تغذیه‌‌ی بصری مطالعه کنید
تغذیه‌ی بصری یک سیستم تغذیه‌ای است که توسط متخصصان تغذیه اِوِلین تریبول و اِلیس رِچ طراحی شده است. این روش به شما کمک می‌کند که به سیگنال‌های بدن‌تان گوش دهید، مثل زمانی که گرسنه‌اید یا احساس سیری می‌کنید.
برخی از مزایای این روش:
• به شما کمک می‌کند تا خوردن برای شما یک فعالیت لذت‌بخش شود.
• به مکانیزم بدن و ژنتیک‌تان پی ببرید.
• ذهنیت رژیم و رژیم گرفتن را از ذهنتان پاک کنید.
نوع بدن‌تان را بشناسید
تعداد زیادی از انواع بدن‌ها در جهان وجود دارد. اگر در پذیرفتن بدن خود مشکل دارید، به انواع و اقسام بدن‌ها توجه کنید تا به نوع بدن‌تان پی ببرید. به عنوان مثال می‌توانید به یک موزه هنری سر بزنید و نقاشی‌های کلاسیک را ببینید که انسان‌های مختلف، فیزیک‌های مختلف را به تصویر کشیده‌اند.
هرگاه احساس بی‌اشتهایی کردید، مثبت بیاندیشید
هرگاه احساس استرس داشتید و بی‌اشتهایی به سراغ‌تان آمد، از یک جمله مثبت برای مقابله با آن استفاده کنید، مثلاً بگویید «با اینکه احساس بدی دارم ولی می‌توانم یک مسیر جدید و سالم را انتخاب کنم» یا مثلاً بگویید با اینکه این کار سخت و ناراحت کننده است ولی کاملاً موقتی است»
از متخصص کمک بگیرید
از متخصص کمک بگیرید
از متخصص کمک بگیرید
به پزشک مراجعه کنید
برای درمان کامل بی‌اشتهایی، معمولاً به کمک خارجی نیاز دارید. اولین قدم، صحبت کردن با یک پزشک و پیدا کردن درمان مناسب است. درمان بی‌اشتهایی با بررسی افکار و عقاید خود درمورد زندگی، به شما کمک می‌کند تا رابطه‌ی خود را با بدن و غذا تغییر دهید. در اینجا برخی از درمان‌های رایج آورده شده است:
رفتار درمانی شناختی یا CBT :CBT رایج‌ترین و بررسی‌شده‌ترین روش درمانی در مورد اختلالات تغذیه‌ای است. این روش به شما کمک می‌کند تا افکار و رفتارهای خود در رابطه با غذا و غذا خوردن را تغییر دهید.
درمان بین فردی یا IPT: این روش بر بهبود روابط در زندگی متمرکز است. اگر زندگی اجتماعی شما سالم‌تر باشد، به طور طبیعی اثرات مثبتی بر بی‌اشتهایی شما خواهد داشت.
درمان با بستری شدن را در نظر بگیرید
از آنجا که بی‌اشتهایی جدی می‌تواند وجود داشته باشد، گزینه‌های مختلفی برای درمان حرفه‌ای وجود دارد. معالجه با بستری‌شدن، شامل زندگی در یک مرکز مسکونی است که در آنجا می‌توانید تحت مراقبت باشید و درمان‌های جدی‌تری را دریافت کنید. این روش شامل نظارت پزشکان بر سطح تغذیه بیمار، درمان‌های فردی و گروهی و داروهای روانپزشکی می‌باشد. این نوع معالجه در صورت سوتغذیه و لاغری شدید بسیار مهم است.
در مورد درمان غیر‌بستری‌شدن‌ اطلاعات کسب کنید
این نوع درمان شدت کمتری نسبت به درمان با بستری‌شدن دارد. این درمان به این صورت است که باید به کلینیک یا بیمارستان مراجعه کرد ولی می‌توان در خانه و با خانواده زندگی عادی خود را داشت.
برخی از مزایای این روش درمانی به شرح زیر است:
• اگر در مراحل اولیه‌ی بی‌اشتهایی هستید، بدون به خطر افتادن استقلال و نظم زندگی‌تان، می‌توانید درمان شوید.
• می‌توانید به کارهای روزمره‌تان برسید و از زندگی با خانواده لذت ببرید.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

راهکار‌هایی فوق‌العاده برای پرپشتی مو‌ها در زمان خواب

با طب سنتی فشار خون‌تان را درمان کنید

موادغذایی که باید خام مصرف کنید

با ماسک خیار و آلوئه‌ورا پوستی جوان و زیبا داشته باشید

راهکار‌های پزشکان برای درمان کوتاهی قد

با این ترفند حیرت‌انگیز کالری برنج را نصف کنید!

آب بخورید، لاغر شوید!

افسردگی، بیماری خاموشی که روح را از درون می‌تراشد

درمان معجزه‌آسای سنگ‌کلیه با شربتی گوارا

بیماری‌هایی که باعث ریزش مو می‌شوند

تأثیر شگفت انگیز زالو درمانی در زخم معده و بیماری‌های روده‌ای

11 اتفاقی که با حذف گوشت قرمز در بدن می‌‌افتد

خون ایرانیان، جزء سالم‌ترین خون‌هاست

اینجور ضدآفتاب‌ها را اصلا استفاده نکنید!

خون ایرانیان، جزو سالم‌ترین خون‌هاست

اگر می‌خواهید پوکی استخوان نگیرید، شیر را فراموش نکنید!

علل ایجاد انقباض عضلانی و نحوه تسکین آن‌ها

چه چیزهایی برای دستگاه گوارش مضر است؟

دندان های ما چه طور رشد می کنند؟

تناسب اندام/ معرفی ادویه جاتی که باعث لاغری می‌شوند

عنبیه و شبکیه چشم، آیینه سلامتی

نکات ورزشی برای مبتلایان به دیابت

چرا فشار خون پایین می‌آید؟

تغذیه/ 5 ماده ضروری در رژیم غذایی ورزشکاران

مزایای خوابیدن به پهلوی چپ برای بدن

خوراکی‌هایی که موجب تسکین درد قاعدگی بانوان می‌شود

یک ترکیب جادویی برای رشد سریع موهای ریخته

وقت تنظیم «خواب» بچه مدرسه‌ای‌هاست

رژیم غذایی سالم از بروز سندروم متابولیک در کودکان جلوگیری می‌کند

5 نشانه سطح پایین اکسیژن در خون

پوست و مو/ علت‌های عجیب آکنه در بزرگسالان و پیشگیری از آن

آیا میان مصرف شکر و سرطان ارتباطی وجود دارد؟

راهکاریی برای رهایی از گلودرد

شیوع بیماری پوستی تیفوس بین دانش‌آموزان بیشتر است

با رعایت این نکته‌ها در فصل پاییز سلامت بمانید!

نشانه‌هایی که خبر از نزدیک بودن وقت زایمان می‌دهند

بالا رفتن چربی خون علامت خاصی دارد؟

خون بندناف درمان‌کننده بیماری‌های صعب العلاج

استفاده از داروى مجاز لاغرى در همه افراد بالغ هم جایز نیست

توصیه طب سنتی؛ لیموترش را پس از آبگیری دور نریزید

جورابتان را هر روز بشویید

هشدار سازمان غذا و دارو درباره تبلیغ برخی دستگاه‌های لاغری

آمادگی 9 بیمارستان در کرمانشاه برای خدمت‌رسانی در اربعین

چطور ناخن‌های زیبا و سالمی داشته باشیم؟

بهترین میوه‌ها و سبزیجات برای کلیه‌ها

فشارخونی‌ها یوگای داغ را امتحان کنند!

بهترین خوراکی‌ها برای جلوگیری از غلظت خون

کیست‌های دردناکی که روی دست ظاهر می‌شوند

همه چیز درباره میزان نوشیدن آب در طول روز

برای تقویت قلب، ویتامین D مصرف کنیم؟