آریا بانو

آخرين مطالب

معرفی مکان‌های جذاب و دیدنی شهر تاریخی تبریز گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
معرفی مکان‌های جذاب و دیدنی شهر تاریخی تبریز 10
٢٣٧
١
باشگاه خبرنگاران / اگر دلتان می خواهد به تبریز سفر کنید، بهتر است تا انتهای این مقاله با ما همراه شده و بهترین و معروف ترین مکان های دیدنی تبریز را بشناسید. این شهر با توجه به موقعیت کوهستانی اش دارای آب و هوایی سرد است و برای همین در تمام فصول سال به ویژه پاییز و زمستان و گاهی اوایل بهار برای عده ای خوشایند نیست. از خرداد تا شهریور و به ویژه ماه های خرداد، شهریور و مهر را می توان از ماه های مناسب سفر به تبریز نام برد.
در سفر به تبریز کجا برویم؟
تبریز از جمله شهرهای تاریخی ایران است و از این لحاظ برای دوستداران تاریخ می تواند گزینه جالبی باشد. همچنین به خاطر شهر اولین ها بودن، تبریز دربرگیرنده بناهای معماری تاریخی متعددی نیز است و برای افراد علاقه مند به هنر و معماری هم می تواند شهر جالبی به حساب آید. اما اگر به تبریز رفتید بهتر است کجا را ببینید؟
بازار بزرگ تبریز
اگر به تبریز رفتید، حتما اولین مکان مدنظرتان بازار این شهر باشد. از شگفت انگیز ترین بناهای تاریخی ایرانی و معماری است که می توان با گشت و گذار چند ساعته در آن از زیبایی و شگفتی به وجد آمد. مساحت بازار سرپوشیده تبریز منحصربه فرد یک کیلومتر مربع است و به عنوان بزرگ ترین بازار سرپوشیده جهان شهرت دارد. شما با رفتن به این مکان تاریخی خاص می توانید از مدرسه، مسجد، کاروان سرای های تاریخی که دارای طاق ها و گنبدهای جذاب آجری هستند، هم دیدن کنید.
مسجد کبود
نام دیگر مسجد کبود، جهان شاه است و در ترکی گؤی مچید نامیده می‌شود. تاریخ ساخت این بنای عظیم به زمان قراقویونلو‌ها و قرن نهم هجری برمی گردد. مسجد جهان شاه در زلزله 1193 هجری قمری آسیب خیلی زیادی دید و امروزه فقط ایوان و ورودی اصلی آن باقی مانده است. البته با بازدید از این بنای باشکوه می‌توانید به خارق العاده بودن معماری ایرانی در زمان‌های گذشته پی ببرید. علت کبود نامیدن این مسجد وجود طرح‌های آبی پیچیده بر روی کاشی‌های ایوان است.
ارگ علیشاه تبریز
از نماد‌های تبریز به شمار می‌رود و تاریخ ساختش به قرن هشتم میلادی بازمی گردد. جالب است بدانید که این بنا در ابتدا با نیت ساخت مسجد بوده، ولی به علت مرگ علیشاه نیمه کاره رها شده است. در ادامه نیز زمان جنگ بین ایران و روسیه 1804 تا 1824 میلادی این بنا به دیواره نظامی بدل گردیده است.
در حال حاضر نیز تنها بخشی از دیواره های شبستان آن باقی مانده است ولی هم چنان نمادی از تاریخ و فرهنگ تبریز به شمار می رود.
مسجد جامع تبریز
موقعیت این مسجد در نزدیکی بازار است و از زمان های گذشته تا به کنون به عنوان مسجد جامع تبریز نام گرفته می شود و بازار اطراف آن ساخته شده است. گلدسته های عظیم و کاشی کاری های منحصربه فرد ورودی این بنا از مشهورترین قسمت هایش به شمار می روند.
موزه آذربایجان
اگر به بازدید مسجد کبود تبریز رفتید ، حتما به موزه عصر آهن و آذربایجان در همان حوالی هم سری بزنید. افتتاح این مکان به عنوان موزه به سال 1337 هجری شمسی برمی گردد وجالب توجه است که هم اکنون در این موزه تبریز 1200 شی عتیقه نگه داری می‌شود. پس از موزه ملی تهران این دومین موزه باستان شناسی در ایران است. از دیگر موزه‌های جالب توجه تبریز می‌توان به موزه سنجش اشاره داست که در آن کلیه ابزار و وسایل سنجش و اندازه گیری از زمان‌های قدیم به نمایش در می‌آید. با مراجعه به این موزه‌ها سفر به یادماندنی تری را برای خود رقم خواهید زد.
مقبره الشعرای تبریز
گورستانی باستانی در در دل شهر تبریز که تاریخ آن به قرن هشتم هجری بازمی گردد. علاوه بر این بر اثر بسیاری از بلایای طبیعی این مکان تخریب شد. اما در سال 1350 با برگزارب مسابقه طراحی بنا غلام رضا فروزان مهر توانست با طراحی خود امروزه این مکان را به نماد‌های تبریز تبدیل کند. در طی 800 سال گذشته بیش‌تر از 400 نفر فرد مشهور و پرآوازه از جمله حکیم اسدی طوسی و سید محمد حسین شهریار در این گورستان دفن شده اند.
ائل گلی تبریز
از مشهورترین مکان های دیدنی و تفریحی تبریز است که با دارا بودن استخری به عمق 12 متر و عمارت، فضای سبز، شهربازی و... به فضایی جهت گردش و تفریح برای خود اهالی تبریز و توریست ها تبدیل شده است. تاریخ احداث این بنا به زمان آق قویونلوها باز می گردد که طی سال های مختلف نیز مورد بازسازی قرار گرفته است.
روستای کندوان تبریز
از مشهورترین روستا‌های سنگی جهان که هنوز هم زندگی در آن جریان دارد. کندوان در شهرستان اسکو قرار دارد و با تبریز 48 کیلومتر فاصله دارد. قدمت تاریخی این بنا بخ 7000 سال پیش برمی گردد.
پارک کوهستانی عینالی تبریز
از دیگر مکان های دیدنی تبریز که می توانید در لیست بازدیدهایتان قرار دهید کوه عون بن علی است. تله کابین و دریاچه مصنوعی در این کوه آن را به مکانی دنج برای گذران اوقات تبریز بدل کرده است.
در این مقاله سعی شد به برخی از مکان های دیدنی تبریز به طور خلاصه اشاره شود اما تبریز فقط با این چند مکان دیده نمی شود و می توان بناهای دیگری هم چون میدان ساعت و محله مقصودیه و صدها بنا و خانه تاریخی را نام برد. پیشنهاد دیگر ما به شما این است که تنها به تبریز سفر نکنید؛ چرا که استان آذربایجان شرقی پر از جاذبه های طبیعی و گردشگری گوناگون است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/187568/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود