آریا بانو

آخرين مطالب

مهمترین عمل در عید غدیر کدام است؟ گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
مهمترین عمل در عید غدیر کدام است؟
٥١٩
٠
میزان / محمدرضا انصاری کارشناس علوم قرآنی با اشاره به اهمیت و فضیلت «عید سعید غدیر خم» گفت: عید غدیر سرآمد همه مناسبت‌ها و اعیاد دین بشمار می‌رود، رویدادی معنوی و فرهنگی در جهان اسلام به‌خصوص در مذهب شیعه که از جایگاه والایی برخوردار است. در حجه الوداع « پیامبر (ص)» از جانب خداوند مأمور شدند تا به ابلاغ مهم‌ترین مأموریتشان که جانشینی «حضرت علی (ع)» است بپردازند، هرچند پیش‌ از آن افرادی از اقوام مختلف نزد «پیامبر اکرم(ص)» می‌آمدند و درخواست می‌کردند که تا فردی از قوم آنان برای جانشینی برگزیده شود، اما هر بار «پیامبر (ص)» تذکر می‌دادند این امر یک موضوع سماوی و آسمانی است و مسئله‌ای زمینی نیست.
وی در همین راستا ادامه داد: «پیامبر اکرم(ص)» دستور مبتنی بر اعلام امامت و ولایت «امیرالمؤمنین (ع)» را اعلام کردند، اما این کار را با تدبیر انجام دادند. ایشان با تیزهوشی تلاش کردند تا نام «غدیر» ماندگار شود. «پیامبر اکرم(ص)» اعلام جانشینی «حضرت علی (ع)» را در انتهای مراسم حج برگزار کردند تا این امر مهم تحت‌الشعاع فریضه بزرگ حج قرار نگیرد، در عین‌حال این رویداد اگر در مکه انجام می‌شد قطعاً تحت تأثیر عناوین صفا و مروه قرار گرفته و کم‌رنگ می‌شد، لذا دعوت ایشان درجایی مطرح شد که به نام «غدیر خم» معروف بود.
انصاری ضمن توصیف منطقه «غدیر خم» اظهار کرد: «غدیر خم» منطقه‌ای گودال مانند بود که اطراف آن را تپه‌هایی بلند محصور کرده و هنگام معرفی «امیرالمؤمنین (ع)» همه حاضران به‌وضوح آنان را می‌دیدند و صدای آنان را می‌شنیدند لذا بهترین منطقه برای اعلام ولایت «حضرت علی (ع)» محسوب می‌شد. هرچند این معرفی برای اولین بار و یا آخرین بار نبود. زیرا «پیامبر (ص)» ولایت «امیرالمؤمنین (ع)» را بار‌ها به گوش مردم رسانده بودند، چون تکمیل رسالت پیامبر(ص) با معرفی «امیرالمؤمنین (ع)» انجام می‌شد.
وی پیرامون ابلاغ‌هایی که از جانب خداوند بر پیامبر(ص) واردشده بود ابراز کرد: در قرآن و در سوره سوم مائده آمده است «اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً، امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و اسلام را برای شما به عنوان آیینی برگزیدم». همچنین در آیه 67 سوره مائده اعلام‌شده است «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّـهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّـهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ، اى پیامبر، آنچه را از جانب پروردگارت به تو نازل شده، ابلاغ کن؛ و اگر نکنى رسالتش را به انجام نرسانده‌اى؛ و خدا تو را از گزند مردم نگاه مى‌دارد. بی‌گمان، خدا گروه کافران را هدایت نمى‌کند».
این کارشناس علوم قرآنی به اهمیت واقعه «غدیر خم» اشاره و تأکید کرد: اهمیت واقعه «غدیر» و تحت والشعاع قرار دادن رسالت پیامبر(ص) بیانگر ارزشمندی این رویداد است و نمی‌توان از آن به‌راحتی عبور کرد لذا سرآمد بودن عید غدیر بر همه اعیاد به‌وضوح مشخص است.
انصاری بیان کرد: مسئله خلافت و امامت «امیرالمؤمنین (ع)» تنها برای دوره زمانی خاصی روی نداده بلکه همه ادوار به آن نیازمند هستند. ولایت یک مسیر مستقیم برای کسانی بوده که می‌خواهند به سعادت و نجات دست پیدا کنند. اگر شیوه زندگی درست را طلب می‌کنید پس نیازمند سعادت هستید امری که به‌نوعی هدف از خلقت انسان نیز بشمار می‌رود لذا برای رسیدن به سعادت، نیازمند راهبرد و نقشه بوده که تبیین این نقشه نیز به افرادی راه‌بلد و رهبر نیاز دارد. لازمه حرکت در صراط مستقیم است و تنها مسیری که به این مهم ختم می‌شود الگو گیری و حرکت با کمک ولایت است.
این کارشناس علوم قرآنی ابراز کرد: هرکسی از مسیر ولایت دور شود در ورطه نابودی می‌افتد از راه هدایت دور شدن مشکلات زیادی را به دنبال دارد. در مسیر سبک زندگی نیز نیازمند الگوبرداری از سبک ولایت هستیم.
انصاری اظهار کرد: ولایت نقشه بندگی خداوند است تا به سرمنزل مقصود برسیم و نقشه بندگی از طریق سنت، سبک و ولایت در زندگی به اجرا گذاشته می‌شود بدین ترتیب به هدف نهایی و سعادت دست خواهیم یافت. درهرصورت هرکس بتواند غدیر را درک کند و آن را ترویج کند می‌تواند راه درست به سرمنزل مقصود را طی کند.
وی درباره اعمال نیکو و ارزشمند مومن در روز «عید غدیر» اظهار کرد: در روایات آمده است استفاده از زینت و بوی خوش در این روز ثواب فراوانی دارد، همچنین انفاق و هدیه دادن در این روز بسیار مورد تأکید قرار گرفته است، این امر بخصوص در شرایط اقتصادی امروز و مشکلات ناشی از فشار‌های اقتصادی زمینه را برای گشایش مالی در زندگی به همراه دارد. یکی از راه‌های خروج از مشکلات اقتصادی انفاق است چیزی که ائمه نیز بر آن تأکید داشته‌اند. برخی بر این باور هستند که در وضعیت معیشتی نامناسب نباید دست به انفاق زد در صورتی‌ که این تفکر نادرست بوده و روایات تأکید دارند انفاق در‌های رحمت بر روی بنگان را می‌گشاید لذا علاوه برگشایش اقتصادی گشایش‌های معنوی و آسمانی نیز شکل می‌گیرد.
انصاری ابراز کرد: هدیه و انفاق در «عید غدیر» بیش از سایر اعیاد باید انجام شود موضوعی که حتی «پیامبر (ص)» بر آن تأکید ویژه‌ای داشته‌اند، اگر در روز عید غدیر یک درهم به نیازمند کمک کنید خداوند هزاران هزار برابر به شما باز می‌گرداند.
وی در خصوص سایر اعمال روز «غدیر خم» ابراز کرد: در این روز غسل کردن از جمله اعمالی است که ثواب فراوانی دارد غسل همواره از نگاه اسلام و سلامتی مورد تأکید بوده است. لبخند زدن در این روز بسیار بر آن تأکید شده است، همچنین روزه در عید غدیر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و روزه در عید غدیر جزو 4 روزه برتر در طول سال بشمار می‌رود. اطعام دادن به دیگران نیز ثواب فراوانی در این روز دارد، اطعام که در سال‌های اخیر به‌صورت سنتی درآمده و توسعه پیداکرده است ارزشمند بوده و در جامعه امروز نهادینه‌شده است.
انصاری خاطرنشان کرد: خواندن زیارت غدیریِه که متعلق به «امیرالمؤمنین (ع)» است، در روز عید غدیر از ثواب ویژه‌ای برخوردار است، این زیارت از زبان «امام هادی (ع)» بیان‌شده است. هنگامی‌که «امام هادی (ع)» به‌ اجبار حاکم وقت مجبور به هجرت شدند در سر راه خود بر مزار «امیرالمؤمنین (ع)» حضور یافته و زیارت «غدیریه» را خواندند که در روز غدیر خواندش مورد تأکید قرارگرفته است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/187559/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!

امری در ویلا ماندنی شد

دو تمدید فوری که رئال مادرید می‌خواهد

زشته جلوی دوربین؛ بحث جالب یزدانی و میرزازاد برای شروع مجدد بازی

نصیرزاده: مشکل یحیی به کمک خودش حل می‌شود

مقصد غیرمنتظره رادامل فالکائو

گزینه بایرن با استون‌ویلا تمدید کرد

مورد عجیب بازیکن فولاد؛ 7 فصل و فقط 16 دقیقه بازی

سرخیو راموس اینگونه توپ را از روی خط دروازه تیمش بیرون کشید!

ماجرای «ساجده، مهلا» در صداگذاری‌های جواد خواجوی

گناه فرشته؛ چرخه‌ای بی‌پایان از انتقام و تباهی

آنونس رسمی «مست عشق» در آستانه اکران

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران/ پزشک زن یا پزشک مرد؟

نفخ زیاد می کنید؟ به هیچ وجه لب به این غذاها نزنید

کاهش قند خون با مصرف یک سبزی معطر

اجرای قطعه «پائیز در برگها گم بود» ساخته استاد فریبرز لاچینی

دستگیری اولین سارقی که با پابند الکترونیکی قصد سرقت داشت!

آخرین وضعیت بازگشایی راه‌های سیل‌زده

حرم امام رضا (ع) در گذر زمان

طبیعت دشت لاله‌های واژگون

سخن بزرگان/ دلیل آشوب ها و نابسامانی های روزگار ما

ویدئویی جالب از درگیری بین اردک و گربه

طرز تهیه ذرت آب پز با سس کره‌ای

این ترکیب مزش بهشتیه

ورزش عصرگاهی برای افراد چاق مفیدتر است

شخصیت شناسی افرادی که خانه بهم ریخته ‎ای دارند

شیشه‌هایی که مانع از رشد بیوفیلم دریایی می‌شوند

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

ترکیبی که بهترین تیم آسیا را از مرگ نجات می‌دهد

ستاره 21 ساله یوونتوس در رادار الاتحاد

تکرار یک رکورد تاریخی در سری A با قهرمانی اینتر

امید آلومینیوم به ارسال تأییدیه یوئل برای مجوز حرفه‌ای

«پرویزخان» به خانه‌ها می‌آید

کلوپ: همه چیز از باخت به یونایتد شروع شد

رضاییان: به رحمتی پیش قرارداد داده بودیم

رانگنیک به نیمکت بایرن مونیخ نزدیک شد

قرارداد واگذاری شش ساله برای پرسپولیس و استقلال

برهانی در آستانه ریاست دوباره آکادمی استقلال

دیالوگی که آغاز بازیگری مریم کاویانی بود

اتفاقات عجیبی که در مهمانی لاکچری افتاد!

ابراز عشق سلمان رو شیشه مینی بوس!

«خاطره ها» را با صدای مرتضی پاشایی گوش دهید

فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند

برخورد دو تریلی با هم!

جوانمردی امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه در جنگ ها

کوکو تن ماهی؛ سریع، راحت و خوشمزه

قبل از ورزش غذا بخوریم یا بعد از ورزش؟

توصیه به خانم‌ها؛ با خنده به استقبال مرد‌ها بروید

نسل جدیدی از نانوذرات نقره به تولید صنعتی رسید

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر