آریا بانو

آخرين مطالب

علی نصیریان و تقاضای مکانی ثابت برای نمایش‌های آیینی و سنتی خواهان فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
علی نصیریان و تقاضای مکانی ثابت برای نمایش‌های آیینی و سنتی خواهان
٨٢
٠
تسنیم / علی نصیریان در اختتامیه نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی خواهان مکانی ثابت برای نمایش‌های آیینی و سنتی کشور شد.
اختتامیه نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی عصر امروز شنبه 26 مرداد ماه همزمان در خیابان بهشت و تماشاخانه سنگلج در فضایی شاد و با حضور مردم و هنرمندان برگزار شد. مراسمی که با تبدیل کردن خیابان بهشت به یک گذر، مورد استقبال مردم قرار گرفت. در این گذر علاوه بر اجرای برنامه‌هایی چون سیاه‌بازی، خیمه‌شب‌بازی و آیین‌های ایرانی، با نوشیدنی و خوراکی‌های سنتی از مردم پذیرایی شد.
اتابک نادری کارگردانی مراسم بخش داخلی را برعهده داشت و میلاد نیک‌آبادی هم کارگردانی بخش خیابانی را عهده دار بود. قبل از آغار رسمی مراسم اختتامیه نیز، داود فتحعلی‌بیگی دبیر جشنواره، کیک ویژه آیین پایانی، منقش به پوسترهای جشنواره را برید تا با حضور جمع کثیری از هنرمندان نمایش‌های آیینی و سنتی و همراهی سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی نصیریان، رییس افتخاری جشنواره، سیدمحمد مجتبی حسینی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی مراسم نهایی در تماشاخانه سنگلج برگزار شود.
اجرای برنامه اختتامه بر عهده افشین هاشمی بود.وزیر ارشاد که به درخواست هاشمی بسیار کوتاه سخن گفت، عنوان کرد: «تئاتر هنر گفتگو است و تئاترهای آیینی هم هنر گفتگوی مردم با مردم هستند. ایران تمدن دیرینی دارد و فرصت خوبی را به واسطه نمایش‌های مختلف برای پیشرفت ایجاد کرده است.»
وی افزود: «نمایش‌های آیینی از لحاظ غنا، سبک و شیوه بسیار پر بار هستند. امروز اختتامیه جشنواره آیینی و سنتی است و این رویداد فرصت‌سازی خوبی برای نمایش‌های این حوزه فراهم کرده است.»
وی تأکید کرد: «از تمام بزرگان هنرهای نمایشی در طول تاریخ تشکر می‌کنم که بار نمایش‌های ایرانی را بر دوش کشیدند. این جشنواره گام به گام پیش آمده است و بخش‌های متنوع و غنی‌ای دارد.»
وزیر ارشاد در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: «ما فرصت‌های خوبی داریم که می‌توانیم به واسطه آن به آینده ایران امیدوار باشیم. نمایش‌های آیینی ریشه در سنت این کهن‌بوم دارد ومی توانند مردم ایران را با سنت های گذشته آشنا سازند.»
علی نصیریان که از اولین هنرمندان اجراگر در تماشاخانه سنگلج به حساب می‌آید، در سخنرانی خود گفت: «تالار سنگلج نماد نمایش‌های ایرانی است و آن موقعی هم که قرار بر شروع به کار سنگلج شد، تمام گروه‌های نمایشی در اداره تئاتر تصمیم گرفتند که در این سالن تنها نمایش ایرانی اجرا کنند. دلیل این تصمیم نیز این بود که تئاتر یک ملت، اجراهایش نیست؛ بلکه ادبیات دراماتیکش است.»
وی تاکید کرد: «تئاتر و سینما را از غرب اقتباس کردیم؛ ولی خودمان آثار و روایت‌هایی داریم که به صورت نمایش درآمده است. تخت‌حوضی و خرده‌نمایش‌ها مانند نقالی و مارگیری و بازی با حیوانات و خیمه‌شب‌بازی خیلی ارتباطی به تئاتر ندارند؛ ولی گونه‌ای از نمایش هستند. توجه‌ای که در آن دوران جوانی به نمایش های ایرانی کردیم از این جهت بود که این آثار با خلق و خوی ایرانی انس و الفت داشت. مثلاً موسیقی و آواز خواندن در نمایش خیلی مطلوب تماشاگر ایرانی است و این موضوع بر خلاف تئاترهای غربی است. البته این موضوع سوای اپرا و نمایش‌های موزیکال است.»
نصیریان ادامه داد: «عنایت و توجه به نمایش‌های ایرانی منجر به جشنواره‌های گوناگون شد و برگزاری این جشنواره‌های خیلی به ما کمک می‌کند و من الآن که به گذشته این نمایش‌ها فکر می‌کنم، می‌بینیم که خیلی پیشرفت کرده است.»
وی با اشاره به شعار روی پوستر ضمن بیان اینکه: «نمایش ایرانی فرصتی برای تئاتر معاصر ایران است و باید فکر کنیم که چطور می‌شود که شکل‌ها و ساختارها و صورت ظاهری آثار هنری را در حرف و صحبت و نمایش امروز استفاده کنیم»؛ افزود: «درخواستی دارم زیرا که بسیاری از اساتید نمایش‌های ایرانی به علت بیماری از بین رفته‌اند و آقای فتحعلی‌بیگی بود که نمایش ایرانی را پس از انقلاب حفظ کرد. درخواست من این است که شهردار تهران حالا که به فضای سبز خیلی توجه کرده است و ساختارهای فرهنگی مانند فرهنگسراها را هم ایجاد کرده و نشان می‌دهد که تنها به فیزیک شهر اهمیت نمی‌دهد و به زندگی انسانی‌تر هم توجه دارد. تمام فرهنگ و هنر برای این است که به سمت و سوی انسانی‌تر برویم پس درخواست دارم که جاهایی مخصوص تابستان‌ها و زمستان‌ها تاسیس کنند تا نمایش‌های ایرانی به صورت مستمر در آنجا اجرا شوند.»
نصیریان در همین راستا از کافه شهرداری و برخی قهوه‌خانه‌های بزرگ یاد کرد که در آنها نمایش‌های ایرانی به صورت مستمر اجرا می‌شدند.
داود فتحعلی‌بیگی، داود مودبیان، اردشیر صالح‌پور، علی محمد سعادتی، شهردار منطقه 12 و حمید نیلی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی از نویسندگان و ناشران برتر قدردانی کردند. شهناز روستایی برای نگارش کتاب «مبانی اصول نمایشنامه نویسی»، مهدی دریایی برای کتاب «همای رحمت»، هوشنگ جاوید برای نگارش کتاب «سیری بر تاریخ داستان پردازی و موسیقایی در ایران»، محمدحسین ناصربخت برای نگارش «کنکاشی در احوال مجالس مضحکه» و بنگاه ترجمه و نشر چاپ پارسه و سعید ابریشمی راد شهردار کاشان شخصیت‌هایی بودند که در این مراسم مورد قدردانی قرار گرفتند.
پس از هنرنمای استاد صادق‌علی فرجی‌فر، از بازماندگان آیین‌های کولی‌های جنوب، سید عباس صالحی، سید مجتبی حسینی، شهرام کرمی، اسماعیل خلج و مهدی بهداروند از پیشکسوتان هنرهای آیینی و سنتی تقدیر کردند. در این بخش از غلامعلی ایوبی، محمدرضا (نادر) شهسواری فرد، ابوالفضل کبابیان و پرویز سنگ سهیل از هنرمندان پیشکسوت عرصه نمایش‌های آیینی و سنتی تجلیل شد.
حسن ختام مراسم اختتامیه به اجرای گروه آیلان و حرکات موزون آذری اختصاص داشت.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/186583/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اگر این نشانه‌ها را دارید یعنی شخصیت قوی دارید

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی Orion

رضایت کادر فنی نساجی از لوان پولی

قد کشتی ایران از آسیا بلندتر است

قربانعلی‌پور: قلعه‌نویی سعی در کمترین تعطیلی دارد

هافبک استقلال زیر تیغ جراحی

قاب مشترک ستاره استقلال با غول بسکتبال ایران

محرومیت مادام‌العمر برای بازیکنی که شرط‌بندی می‌کرد

فیفا در جریان اقدامات مربوط به پیشرفت فوتبال ایران قرار گرفت

«مارال»؛ روایت دختری 15 ساله که مجبور به ازدواج است

متلک بانمک سریال «نون خ» به قیمت طلا

اکران آنلاین «آخرین تولد» با بازی الناز شاکردوست

رونمایی از پوستر رسمی جشنواره فیلم «کن»

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

سهم هر ایرانی از مصرف سیگار؛ سالی 860 نخ!

هدیه عجیب و ویژه مهسا طهماسبی برای حامد آهنگی در «شب‌ آهنگی» که سوژه شد

رونمایی از دفتر کار محمد بن سلمان / استایل جالب و متفاوت ولیعهد عربستان در محل کارش که پربازدید شد!

قسمتی از دکوراسیون امروزی و شیک خانه یوسف تیموری بازیگر فولاد سریال «زیر آسمان شهر» / چه مبلمان زیبایی

حذف هپاتیت C در ایران رسما اعلام شود

مرد ثروتمند قربانی طلب یک میلیارد تومانی‌اش شد

احداث آرامستان جدید پایتخت در 2 نقطه تهران

زیبایی های یک پل در میان ابر ها

ساحل زیبای اقیانوس هند

کی حاضره امتحانش کنه؟

چطور کوکو سبزی پف می‌کند؟

این بیماران به کنسرو لب نزنند

7 متهم طلاق بعد از 20سال زندگی

مطالعه جدید؛ ژن‌های قدرت می‌توانند از ما در برابر بیماری و مرگ زودرس محافظت کنند

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

ظهور یک برزیلی واقعی در لیگ برتر

ماجرای جدایی دروازه‌بان استقلال چیست؟

اینتر به دنبال زدن 3 نشان با یک تیر در دربی میلان!

بازی زیبای پرسپولیس حال هواداران را خوب کرده است

سرمربی پیشین فوتسال: بازیکنان با استرس بازی کردند

پیشنهاد پزشکی به بیرانوند برای بازگشت به دروازه پرسپولیس

باشگاه تراکتور: سرمربی امروز مشخص می‌شود

رویه‌های امنیتی مراسم افتتاحیه المپیک پاریس

ورود کمیته انضباطی فدراسیون به بازی استقلال - شمس‌آذر

فروش بالای فیلم‌ها دستاورد سینماگران است نه دولتمردان

معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی

چهره بازیگر سریال «پایتخت» در 50 سالگی

عضو گروه بیتلز و همسرش چرا به ایران آمدند؟/ از بازارگردی و خوردن کباب تا دیدار با ویگن/ تصاویر

خوانندگی مهدی سلطانی با صدای بهشتی و اجرایی عاشقانه + ویدیو / خوشا روزی که این دنیا سر آید

تصاویر آخرالزمانی و باورنکردنی منتشر شده از لحظه شروع طوفان و سیل وحشتناک و بی‌سابقه در دبی

ایمان صفا ممدچاخان نیسان آبی در دورهمی خانوادگی از عشقش رونمایی کرد / چقد همشون صمیمی و با اصالتن

اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست

شیوع 3 بیماری از داخل افغانستان به ایران