آریا بانو

آخرين مطالب

چگونه کودک حرف گوش کن داشته باشیم؟ خانواده

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
چگونه کودک حرف گوش کن داشته باشیم؟
٩٧٧
٠
هنر زندگی/ بچه حرف گوش کن چگونه کودکی است؟ آیا حرف گوش کن بودن کودک به معنای مطیع بودن اوست؟ همه پدر و مادرها دوست دارند فرزندانشان از آن‌ها حرف شنوی داشته باشند تا در تربیت فرزند خود چالش‌های کم‌تری را تجربه کنند و کودکشان آن‌گونه که آن‌ها می‌خواهند رشد کند و پرورش یابد. گوش ندادن کودکان به حرف‌های والدینشان دلیل‌های زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به محیط تربیتی نادرست، خلق و خوی دشوار کودک و سبک‌های فرزند پروری نامناسب اشاره کرد. در ادامه به راهکارهایی برای داشتن کودک حرف شنو اشاره کرده‌ایم. اگر شما نیز در این زمینه با فرزندتان به مشکل برخورده‌اید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.
لزوم تغییر در نگرش و دیدگاه‌ها
پیش از هر چیز والدین باید بدانند که امروزه دیگر انتظارِ داشتن کودک کاملاً مطیع و فرمان‌بردار در حقیقت انتظاری نابجاست، به علاوه این امر عملاً امکان‌پذیر نیست و اصرار بر انجام آن می‌تواند صدماتی جدی به روابط کودک و والدین در آینده وارد کند. چرا که خاطرات دوران کودکی بخش مهمی از زندگی هر شخصی هستند، این خاطرات در واقع قسمت بزرگی از ضمیر ناخودآگاه فرزند شما را می سازد.
بیگمان هیچ‌کدام از ما نمی خواهیم کودکانی بدون اعتماد به نفس داشته باشیم؛ چرا این‌ کودکان مشکلاتی جدی در خصوص گذران زندگی و آینده خویش خواهند داشت. نوجوان و یا جوانی که دوران کودکی‌اش پر از خاطرات تحکم‌آمیز پدر و مادر خود باشد یقیناً نمی‌تواند ادعا کند دوران کودکی خوبی را پشت سر گذاشته است. افرادی که دوران کودکی مناسبی را سپری نکرده باشند با انواع مشکلات در آینده مواجه خواهند شد. بهترین دلیل برای صحت این ادعا می‌تواند رجوع به دوران کودکی خودتان باشد، بیگمان هیچ‌کدام از شما نمی‌توانید تأثیرات کودکی در شکل دهی نوع زندگی تان را انکار کنید.
چگونه بچه ای حرف گوش کن داشته باشیم
داشتن کودک حرف گوش کن آسانی نیست و خود به خود به وجود نمی‌آید. به‌خصوص در دنیای امروز که بچه‌ها تحت تأثیر عوامل گوناگونی نظیر شبکه‌های اجتماعی، ماهواره‌ای، دوستان و... قرار دارند. در این شرایط اگر روش‌های تربیتی خود را به روز نکنید نمی‌توانید فرزندتان را آن گونه که می‌خواهید بار بیاورید. در ادامه به چند راهکار برای داشتن کودک حرف گوش کن اشاره ‌کرده‌ایم. اگر این راهکارها برای شما کافی نبود برای دریافت اطلاعات تربیتی بیشتر می‌توانید به مقالات تربیت فرزند و نکات تربیتی فرزندان و آموزش والدین مراجعه کنید.
سبک فرزند پروری قاطعانه داشته باشید
برای اینکه کودکتان از شما حرف‌شنوی داشته باشد، در وهله اول باید تغییراتی در سبک تربیتی و فرزندپروری خود به وجود آورید. والدینی که بیش از حد سخت‌گیر هستند و یا بالعکس با سهلگیری های افراطی کودک خود را بد عادت می‌کنند؛ معمولاً کودکان حرف گوش کنی نخواهند داشت. مهم توانایی شما در رعایت اعتدال برای تربیت فرزندتان است. به جای سخت‌گیری یا سهل گیری زیاد، سعی کنید قاطع باشید. قاطع بودن به این معناست که شما در عین حال که ارتباط عاطفی مناسبی با فرزندتان دارید، خواسته‌ها و انتظاراتتان را نیز معقولانه و با برخورد مناسب با او مطرح می‌کنید و از کودک می‌خواهید که آن‌ها را رعایت کند.
زمان‌های مناسبی را برای پاداش دادن به کودک انتخاب کنید
ممکن است کودک شما به هر دلیلی شروع به لجبازی بکند و اصلاً نخواهد به آنچه که شما می‌گویید گوش دهد. در این زمان احتمال دارد که به دلیل گریه و زاری یا داد و فریادش تسلیم او شوید و هر آنچه می‌خواهد را در اختیار او بگذارید. لازم است بدانید که این نوع رفتار بدون آنکه خودتان آگاه باشید باعث می‌شود که نافرمانی‌های فرزندتان تشدید شود و او در دفعات بعدی با شدت بیشتری به شما واکنش نشان دهد.
در نتیجه بسیار اهمیت دارد که چه زمانی خواسته‌های کودک را برآورده می‌کنید و به او پاداش می‌دهید. برای مثال اگر فرزندتان یک اسباب بازی می‌خواهد اما شما فعلاً قصد خرید آن را ندارید نباید در برابر اصرارهای او و رفتارهای ناسازگارانه‌اش تسلیم شوید. به او بگویید که اگر بچه خوبی باشد و به حرف‌های شما گوش کند در اولین فرصت آن را برای او خواهید خرید. هنگامی که اسباب بازی را در قبال کارهای خوب فرزندتان به او می‌دهید، غیر مستقیم به او می‌آموزید که پاداش‌ها در قبال حرف شنوی و رفتارهای صحیح رخ می‌دهند نه در برابر نافرمانی و ناسازگاری. به این ترتیب نافرمانی و لجبازی در او تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.
به دنبال علت حرف گوش نکردن فرزندتان باشید
هنگامی که کودک به حرف شما گوش نمی‌کند ممکن است بسیار عصبانی شوید و احساس درماندگی کنید. در این شرایط نمی‌توانید تصمیم بگیرید که چه رفتاری باید انجام بدهید. اگر فرزندتان حرف‌شنوی بسیار کمی از شما دارد برای تغییر او باید ریشه این رفتار را پیدا کنید. علاوه بر اینکه نحوه تربیت شما بر او تأثیر می‌گذارد ممکن است که این حرف گوش نکردن‌ها نشانه‌ای از مشکلات روحی کودک باشد.
کودکانی که اضطراب‌های زیادی را تجربه می‌کنند، معمولاً اضطراب و استرس‌ خود را در قالب‌های دیگری از جمله نافرمانی نسبت به والدین نشان می‌دهند. در این شرایط واکنش تند پدر و مادر اضطراب آن‌ها را تشدید کرده و در نتیجه نافرمانی‌ها بیشتر خواهد شد. اگر کودکتان رفتارهای ناسازگارانه خود را مکرراً تکرار می‌کند و واکنش های مناسب شما نیز تأثیر کمی بر او می‌گذارد باید ارزیابی بیشتری از وضعیت روانی او انجام شود. به همین خاطر لازم است که برای اصلاح رفتارهای کودک و ایجاد آرامش بیشتر در او و خودتان به یک روانشناس کودک مراجعه کنید.
حرف گوش نکردن کودک می‌تواند ناشی از اختلال خاصی باشد؟
در شرایطی که نافرمانی‌های کودک بسیار شدید باشد به طوری که رفتارهای او نسبت به هم سن و سالانش عجیب و غیر نرمال به نظر برسد، احتمال مبتلا بودن کودک به اختلالاتی نظیر اختلال نافرمانی مقابله‌ای، بیش فعالی، اوتیسم و سایر اختلالات رفتاری مطرح می‌شود. اگر شکی در این زمینه دارید بهتر است که هرچه زودتر به یک روانشناس کودک مراجعه کنید. هرچقدر که این اختلالات زودتر تشخیص داده شوند و درمان آن‌ها نیز زودتر شوند، کودک با آسیب‌های کم‌تری مواجه خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/186229/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

نامزدهای کسب عنوان بهترین گل هفته لیگ اروپا

معرفی برترین‌های مسابقات آزاد اسکیت سرعت مردان

ستاره سیتی: به احترام رئال کلاه از سر برمی‌دارم

زنگ خطر مدیریتی برای فولاد در صورت شکست مقابل مس

بلینگام در یک قدمی رکورد BBC مشهور رئال

درخواست اوکراین برای محرومیت 15 جودوکار روسی

تیزر جذاب حریف امروز استقلال با آهنگ محبوب این روزها

حدادی‌فر: لیگ عجیب و آشفته‌ای داریم

وزیر ورزش و دبیر به بیشکک نرسیدند

اعزام تیم ملی جودو به هنگ کنگ لغو شد

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

موزیک ویدئوی «خط قرمز» با صدای سهراب پاکزاد

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

ساخت مجسمه شکری

اقدام خطرناک موتورسوار عجول در خیابان

نسخه خانگی بستنی سالار!

دیگه از بیرون کباب لقمه نخر

پایه‌گذار مکتب ایرانی در طب اسلامی را می‌شناسید؟

نوجوان کاراته کار: شکست واقعا مقدمه پیروزی بود

دروسی: لورکوزن شکست‌ناپذیر نیست

پرسپولیس کار سختی نسبت به استقلال دارد

کارشناس فوتبال: تجربه استقلال تعیین کننده است

علی چینی: نباید به استقلال ایراد گرفت

بازیکن سابق فوتسال: ایران منطقی بازی کرد

ایتالیا برای فصل آینده لیگ قهرمانان 5 سهمیه‌ای شد

ابراز نگرانی انگلیس نسبت به امنیت افتتاحیه المپیک پاریس

امیدوارم مدیران تراکتور تصمیم عجولانه‌ای برای نیمکت تیم نگیرند

آذرپیرا مقتدرانه از سد آزادکار ژاپنی گذشت

هشدار کاپلو به یوونتوس با تمجید از طارمی

آرزوی مایکل داگلاس برای مرگ در «مرد مورچه‌ای»

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

سفر به ایران قدیم؛ اولین هواپیمای ایران و سفر استانی احمدشاه

برای داشتن عمر طولانی از این مواد غذایی غافل نشوید

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

تصاویری دیوانه‌کننده از دوچرخه سواری روی دیواره یک سد

رنگرزی سنتی به سبک مدرن و خلاقانه

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

حریف تراکتور نصف تیمش را ندارد!

برد راحت امامی مقابل حریف کره‌ای و صعود به نیمه‌نهایی

بهترین موقعیت‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر

رکوردشکنی تاریخی بایرلورکوزن و ژابی آلونسو

گل دیدنی پولیتانو به فروزینونه از تمامی زوایا

حمایت کلوپ از ستاره لیورپول

2 خبر از فیلم کوتاه؛ آخرین وضعیت «ابله» و«آخرین شیهه»

چرا غیبت بازیگران و خوانندگان در مهمانی طهماسب، لطمه‌ای به آن وارد نکرده است؟

اولین تصویر منتشر شده از اسکناس 500 هزار تومانی جدید + واکنش بانک مرکزی