آریا بانو

آخرين مطالب

کاهش 45 درصدی مرگ نوزادان با تغذیه انحصاری با شیر مادر پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - سلامانه: دکتر علی بهرامی ـ متخصص کودکان در مورد تغذیه با شیر مادر می‌گوید: در 6 ماه اول پس از تولد تغذیه شیرخوار فقط با شیر مادر و بدون دریافت مایع ومواد غذایی جامد، بجز ویتامین، موادمعدنی و دارو است این در حالی است که شیوع تغذیه انحصاری با شیر مادر در 6 ماه اول پس از تولد در کشور ایران و مناطق مختلف آن از 33درصد تا 70 درصد متفاوت است. این مساله می‌تواند بیان‌کننده نیاز زنان به حمایت از تداوم شیردهی انحصاری از سینه در دوران پس از زایمان باشد. ‏ وی با بیان این مطلب که بیشترین علل جایگزینی تغذیه مصنوعی به جای شیر مادر، تصور مادر از ضعیف بودن کودک، کمبود شیر وگرسنگی کودک، گریه و بی‌قراری کودک و امتناع از گرفتن سینه بوده است می‌افزاید: مادر برای شیر‌دهی موفقیت‌آمیز نیاز به اطلاعات صحیح، آرامش، اعتماد به نفس و کسب مهارت‌های لازم دارد و بررسی‌ها حاکی از این است که مشاوره تغذیه با شیر مادر هم در افزایش سرعت شروع تغذیه با شیر مادر و هم در افزایش مدت زمان تغذیه با شیر مادر موثر است. ‏
فواید شیر مادر
این متخصص کودکان با بیان این مطلب که احتمال مرگ نوزادانی که از شیر مادر تغذیه نمی‌کنند، در 6 ماه اول زندگی خود 14 برابر کودکانی است که منحصرا از شیر مادر تغذیه می‌کنند یاد آوری می‌کند: آغاز تغذیه کودک با شیر مادر در روز بعد از تولد، خطر مرگ نوزاد را تا 45 درصد کاهش می‌دهد.
وی با بیان این مطلب که تغذیه با شیر مادر به توانایی‌های کودک برای یادگیری کمک می‌کند و از ابتلای او به چاقی و بیماری‌های مزمن پیشگیری به عمل می‌آورد، می‌افزاید: مطالعات انجام شده نشان داده است که تغذیه با شیر مادر به پس‌انداز‌های مالی زیادی در نظام مراقبت‌های بهداشتی منجر می‌شود، زیرا کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، کمتر از سایر کودکان به بیماری‌های گوناگون مبتلا می‌شوند.
دکتر بهرامی یاد آوری می‌کند: استفاده از مزایای تغذیه با شیر مادر مختص کودکان نیست، بلکه احتمال باردار شدن مادرانی هم که به کودکان‌شان به طور انحصاری شیر می‌دهند، در 6ماه بعد از زایمان بسیار کم است، بهبود آنان بعد از زایمان بسیار سریعتر است و زودتر به وزن قبل از بارداری خود باز می‌گردند.
شواهد نشان می‌دهد که این مادران کمتر افسردگی بعد از زایمان را تجربه می‌کنند و احتمال ابتلای‌شان به سرطان سینه و تخمدان هم کمتر است.‏
مشکلات مادران شاغل ‏
وی با اشاره به این مطلب که معمولاً مادران شاغل ترجیح می‌دهند در ساعاتی که کنار نوزادان‌شان حضور ندارند، فرزندشان شیرخشک و زمانی که در کنار فرزندشان هستند، کودک شیر مادر بخورد تا نیازهای تغذیه‌ای او تامین شود، می‌گوید: گاهی شیر مادر برای نوزاد کافی نیست که در این صورت باید به او به عنوان غذای مکمل، شیر خشک خورانده شود.
در این شرایط توصیه می‌شود، فقط یک نوع شیر خشک برای کودک انتخاب شود. علاوه بر آن، حتی اگر شیر مادر دوشیده و از طریق بطری به کودک داده می‌شود، فقط یک نوع سرشیشه باید برای نوزاد در نظر گرفته شود و سرشیشه‌ای که برای شیر خشک انتخاب می‌شود، نباید با این سرشیشه متفاوت باشد تا کودک بدخلقی نکند.
البته باید توجه داشت علیرغم فوایدی که شیر مادر دارد، معمولا نوزادانی که فقط شیر مادر می‌خورند، دچار کمبود ویتامین ‏‏‎D می‌شوند و از اینرو بهتر است از مکمل‌های غذایی حاوی ویتامین ‏‏D‏ استفاده کنند. تغذیه با شیرخشک می‌تواند ویتامین ‏‏D‏ مورد نیاز بدن کودک را تامین کند.
تسهیلات برای مادران ‏
این متخصص کودکان با اشاره به این مطلب که مادران شاغل در مدت شیردهی، به توجه خاص و حمایت‌های خانواده و جامعه نیاز دارند می‌گوید: درمحل کار زنان کارمند باید تسهیلاتی ایجاد شود تا شیردهی آنان در کنار کارشان، ادامه یابد. مثلا افزایش مدت مرخصی زایمان، تاسیس شیرخوارگاه در جوار محل کار مادران و بهترین کار، گذاشتن کودک در شیرخوارگاه نزدیک به محل کار مادر است تا امکان تغذیه از سینه مادر هر 2 ساعت یک بار وجود داشته باشد. ‏
‏وی یادآوری می‌کند: توجه خاص و حمایت افراد خانواده و به ویژه جامعه از مادران شاغل در دوران شیردهی ضروری است، تا با ایجاد تغییرات اجتماعی و قانونی لازم ترتیبی اتخاذ شود که جدایی مادر و فرزند شیرخوارش به حداقل برسد.
مادر باید از مرخصی کافی زایمان، مرخصی‌های ساعتی شیردهی، ساعت‌های کار قابل تغییر و انعطاف‌پذیر یا شیفتی، مهد کودک و تسهیلات لازم برای دوشیدن شیر در محل کار، برخوردار شود.‏ این متخصص بیماری‌های کودکان توصیه می‌کند: مادران در صورت امکان باید از مرخصی‌های طولانی بیشتری استفاده کنند و یک هفته پیش از بازگشت به سر کار، فرزند شیرخوار خود را با فردی که قرار است مراقبت او را به عهده گیرد، آشنا سازند. وی همچنین می‌گوید:
برای افزایش میزان تغذیه نوزادان با شیر مادر درکشور چین، نهضتی به نام «10مترمربع عشق» راه‌اندازی شده است که در آن هر سازمانی می‌تواند اتاق‌های شیردهی را که برای کارمندان، حامیان و یا مشتریان خود مطابق با استانداردهای ساده جهانی در نظر گرفته است، به ثبت برساند. ‏‏

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/183875/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود