ماجرای یک مجسمه «محرمانه»!
فرهنگی هنری
بزرگنمايي:
آریا بانو -
ماجرای یک مجسمه «محرمانه»!
٨٦٠
٠
فارس / بازیگر نقش «مجسمه» در سریال محرمانه، گفت: این سریال راحت و بدون ترس به مسائلی میپردازد که برای اولین بار در تلویزیون مطرح میشوند.
«مهدی ابراهیمی» بازیگر نقش مجسمه و بازیگردان سریال «محرمانه» است. به تعبیر خودش قرار بوده مجسمه «محرمانه» روانشناس باشد؛ روانشناسی که در دفتر کار خود یا به شکلی با بچهها برخورد میکند. اما بعداً تصمیم میگیرند یک مقداری این نقش نمایشیتر باشد.
در همین رابطه ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس تأکید کرد: کاراکتر مجسمه برخلاف چیزی که به نظر میرسد کاملاً مثل انسانها رفتار میکند و حرف میزند و از جایی تعریف شده بیرون میآید و با بچهها و حتی بزرگترها صمیمی است.
وی ادامه داد: این شخصیت مثل یک بزرگتر شهر یا محل که آدمها با آن راحتند مردم اعم از کوچک و بزرگ با او درد و دل میکنند و راهکار میدهند و مشکلاتشان را مطرح میکنند. مجسمه هم خیلی دلسوز با آنها برخورد میکند و البته با همه برخورد یکسانی ندارد؛ بسته به کسی است که مقابل این مجسمه قرار میگیرد. اگر پسری ناامید آمده مجسمه لازم است به او امید بدهد گاهی اوقات با منفعل رفتار کردن این کار را انجام میدهد. در نهایت رفتارش از سر خیرخواهی و یک کمکی به آن شخص کرده باشد.
وی با اشاره به اینکه نگرانِ «مجسمه» محرمانه بودند، افزود: شکل و جنسِ بازی برای این نقش انتخاب کردم در ابتدا از طرف برخی از دوستان که باید درباره آن نظر میدادند یک نگرانی بود که این جنس بازی مناسب نباشد. منتها به قول معروف با ایده، کار کردم. اینکه کاملاً حساب شده و براساس تکنیک بازیگری پیشنهادی "برشت" این کار را انجام دادم. چون در یک ریتم هیجانی سریال پیش میرود و بچهها مشکلشان را مطرح میکنند و ما داستان را میبینیم. خواستم زمانیکه به مجسمه میرسند زمانی باشد که آن ریتم سست بشود و یک مقداری کند بشود و حرفها در هیجان گم نشود.
ابراهیمی درباره فضای سریال، افزود: تیم «محرمانه» میدانستند چکار میخواهند انجام دهند و چه اهدافی دارند. در صحنه و به لحظه چیزی را تغییر نمیدادند؛ اتفاقی که در بسیاری از کارها شاهد هستیم. خیلی کم بوجود میآمد به خاطر شرایط دکور و نور مجبور بشوند تغییرات جزئی بدهند. من از دوره دانشگاه سال 82 دغدغه کودک و نوجوان داشتم و نظر شخصیام این است در این حوزه به شدت کمبود محتوا داریم. خیلی نیازمندیم تولید محتوای نوجوانانه داشته باشیم.
این بازیگر خاطرنشان کرد: دغدغه نوجوان مرا به سمت این کشاند با یکی از اساتیدم یک جشنواره کودک برای 4 تا 7 سال برگزار کنیم. من در یک دوره دو سال و نیم تولیدات تئاتر کودک و نوجوان هم در چهار سالن داشتم. با خیلی از کسانی که تحصیلات عالیه داشتند کار نمایش کودک و نوجوان را به مشورت بهرام شاهمحمدلو(آقای حکایتی» و رضا فیاضی انجام دادیم. یک کار تصویری هم با امیر توده روستا داشتیم و دغدغههای ناجا را با بازیگران کودک و نوجوان، مطرح کردیم.
ابراهیمی در پاسخ به این سوال که سریال «محرمانه» چه تفاوتهایی با دیگر آثار نوجوانانه، داشت افزود: اولین نکته و وجه تمایز «محرمانه» با دیگر سریالها این بود که سریالها و آثار نمایشی دیگر که با ممیزی و خط قرمز همراه میشدند یا اجازه پخش نداشتند. شاید اجازه پخش هم بود اما همکارانمان ریسک نمیکردند و کار لبه تیغی انجام نمیدادند به این معنا که سانسور نشوند این سریال، این ترس را ندارد و خیلی به قول معروف راحت و بدون ترس به مسائلی میپردازد که جوان سیگاری که من جایی ندیدم برای نوجوان به این شکل بپردازند و مسائلی که در 24 قسمت اول بیشتر میبینیم خیلی با جسارت به این مسائل پرداخته شده است. مسائلی که برخیهایشان برای اولین بار حداقل با آگاهی و اطلاعاتی که من دارم در تلویزیون مطرح میشوند.
این بازیگر به تیترهای هوشمندی اشاره کردند که میتوانست پرداخت بهتری داشته باشد، ادامه داد: تیترهایی که برای این سریال انتخاب شده و دغدغههایی که مطرح کردند خیلی هوشمندانه است و خیلی عمیق بررسی شده و شاید به دلیل پرداخت به خاطر مدت زمانی که داریم نمیشود بهتر پرداخته شود. لااقل به اندازه تیتر این کار هوشمندانه بوده و با جسارت بوده است. البته که متنها می توانست بهتر باشد و به عنوان کسی که بازیگر و بازیگردان هم هستم با متنها برخورد میکند حالا شاید یک دلیل زیاد آن مدت زمان هر قسمت است که بیشتر از 30 دقیقه بیشتر وقت نداریم درباره آن موضوع صحبت کنیم میتوانستیم متنهای بهتری داشته باشیم. در حد تیتر خوب است اما در پرداخت میتوانست به اتفاقات بهتری برسد، شاید اگر زمان بیشتری داشت.
وی در پاسخ به این سوال که از نظر شما چرا در حوزه نوجوان آثار کمی ساخته میشود و آیا اینگونه برنامهها مخاطب ندارد، خاطرنشان کرد: اتفاقاً که سریالهایی شبیه به محرمانه که درباره کودک و نوجوان است مخاطب پیگیر و جدی دارد. ولی من فکر میکنم به لحاظ سیاستگذاری دارای مشکل و ضعف است. از طرفی همکارانمان هم از بازیگران تا عوامل دیگر، اثر کودک و نوجوان را خیلی جدی نمیگیرند. اکثر بازیگران فکر می کنند کار کودک و نوجوان، شوخی است. دیدم که خود بازیگرها هم خیلی جدی نمیگیرند خود کارگردان و عوامل سر یک کار کودک و نوجوان هستند خیلی برایشان کار بزرگی محسوب نمیشود.
ابراهیمی اظهارداشت: خبر دارم برای کارهای کودک و نوجوان سرمایهگذاری جدی نمیشود وقتی به جلسه با عوامل و بازیگران میرسند میگویند کار کودک و نوجوان است و به ما تخفیف بدهید. خودشان این رویه را جا میاندازند که به سمت کار کودک و نوجوان نرویم، پولی در کار نیست. البته این نکته را در این سریال به این شکل ندیدم پول کم دارند ولی این باور را ندارند کار سبک و کوچکی نیست و این سوء تفاهم نشود. ولی ما اگر از هر لحاظ از متن گرفته تا مسائل بصری و دکور خوب هزینه کنیم نه اینکه سر هم کنیم. در این کار البته اینطور نبود و در حد بضاعت با کمترین پول بهترین خروجی را میبینیم.
وی با اشاره به ضعف در نظام آموزشی، اشاره کرد: نظام آموزشی دچار مشکل است سریالهایی مثل «محرمانه» و دیگر آثار کودکان و نوجوانان میتواند ضعفهای نظام آموزشی را تا حدودی پوشش بدهد. همه خانواده و مدرسه نیست و خیلی از نهادهای دیگر مثل صداوسیما و وزارت ارشاد این رسالت برعهدهشان است ولی حیف که اصلاً جدی گرفته نمیشود. به شدت حوزه کودک و نوجوان پولساز است و فضای تجاری دارد. حتی بزرگسال هم برخورد داشتم پا به پای کودک تئاتر را میبینند نه صرفا الان باید کنار کودکشان باشند، با شوق می بینند و خیلی از وقتها خیلی نکات به درد آن ها میخورد این تأثیر را دیدم. مخاطب دارد ولی سیاستگذاری نمیشود و هنوز به این باور نرسیدهایم چقدر میتواند این حوزه پولساز باشد.
محرمانه خانوادگی یک برنامه ترکیبی با آیتمهای متنوع است، که در 13 قسمت به موضوع ازدواج میپردازد. پرداختن به دغدغههای فکری و هیجانات و پرسشهایی که در ذهن هر نوجوان در برابر مسائل مختلف شکل میگیرد، کارگردان و گروه سازنده را بر آن داشت تا مجموعهای مختص آنان تولید کند.
یکی دیگر از نکات مثبت این مجموعه تصویری است که نویسنده و کارگردان از ارتباط نوجوانان با والدین خود به عنوان اعضای یک خانواده به بیننده ارائه میدهد. چرا که نوجوان امروز به دلیل برخی مسائل کمتر با والدین خود در ارتباط است و کمتر با یکدیگر گفتوگو و تعامل میکنند که یکی از مهمترین دلایلی که باعث میشود نوجوان راه نادرست و خطا را انتخاب کند و درگیر شرایط نامساعد شود، همین عدم ارتباط با والدین خود است. از طرفی دسترسی آسان نوجوان امروزی به اطلاعات روز و اینترنت و ماهواره باعث شده تا نیاز بیشتری به یک ارتباط درست و منطقی با پدر و مادر خود داشته باشد که مخاطب در این سریال با این مسئله روبرو است. نوجوانان این مجموعه به راحتی با والدین خود گفتمان و تعامل کرده و همین ارتباط درست باعث می شود تا پاسخ های مناسبی به پرسش هایشان داده شود. از این رو این مجموعه در صورت ادامه یافتن در فصلهای بعد نیز میتواند تاثیرات بسیار مناسبی را روی مخاطب خود بگذارد.
در نهایت اینکه «محرمانه» مجموعهای خوش ساخت و خوش ریتم و مناسب هر نوجوان ایرانی و حتی خانواده اش است تا با دیدن آن نحوه ارتباط برقرار کردن با فرزند خود را بیاموزد. چرا که نوجوانی که پاسخ پرسش ها و دغدغههای ذهنی اش را در محیط خانواده و از طرف پدر و مادرش دریافت میکند و از آنها به عنوان بهترین مشاور در زندگی بهره میگیرد، در آینده به فرد بسیار موفقی تبدیل میشود.
بنابراین تولید و ساخت برنامهها و مجموعههای از این دست برای نوجوانان و خانوادههایشان بسیار حائز اهمیت است و تلویزیون باید ساخت چنین آثاری را در اولویت خود قرار بدهد. چرا که تنها رسانه ملی است و مخاطبان گستردهای دارد و چه بسا در برخی نقاط کشور تنها وسیلهای است که مخاطب برای اوقات فراغت در اختیار دارد. از این رو در تولید برنامهها و مجموعههایی با چنین مضمون و محتوایی بیشتر باید همت گمارد.
گرچه «محرمانه» در ساعات مناسبتر و به قولی ساعت پیک تلویزیون باید پخش میشد تا با توجه به موضوعاتی که در آن مطرح میشود تأثیرگذاری بیشتری روی مخاطبان خود داشته باشد، اما با توجه به تعطیلات تابستانی و اوقات فراغت نوجوانان میتوان گفت که در زمان مناسبی در حال پخش است. به خصوص اینکه نوجوان در این زمان فارغ از دغدغههای معمول فرصت بیشتری برای تفکر در مسائل مختلف دارد. از این رو پیامهایی که در این مجموعه در قالب طنز و نمایش به مخاطب منتقل میشود، بسیار حائز اهمیت است.
در این مجموعه که قسمتهای ابتدایی آن در حال پخش است، پیامهای بسیار مهم اخلاقی و رفتاری به مخاطب منتقل میشود. از جمله روابط اجتماعی و نحوه برخورد نوجوان در جامعه با افراد و دوستان و خانواده و به طور کلی هر آنچه که در شکلگیری یک شخصیت وجود دارد، در این سریال نمود پیدا میکند. گرچه شاید بتوان گفت که زمان مناسبی در پخش ندارد، اما با این وجود توانسته تا حدودی مورد توجه قرار گرفته و به اصطلاح دیده شود. فصل اول این برنامه به موضوع رازهای انتخاب همسر میپرداخت و شامل موضوعاتی مانند سن مناسب ازدواج ، شیوه خواستگاری، ازدواج فامیلی، ازدواج دانشجویی، ازدواج اینترنتی، ازدواج عاشقانه و … بود.
فصل دوم برنامه «محرمانه خانوادگی» هم به موضوعاتی مانند تعریف نامزدی، رازهای یک خواستگاری خوب، تصورات نادرست از دوران نامزدی، شناخت همسر در دوران نامزدی، زنگ خطرهای دوران نامزدی، یک مراسم عروسی خوب و … میپردازد.
«محرمانه خانوادگی» یک مجله تصویری است که سعی کرده با استفاده از فرمهای نو و با لحنی نرم و با چاشنی رازآلود و طنزآمیز کردن جزئیات زندگی به بررسی نکات ریز و کاربردی در موضوع ازدواج بپردازد. این برنامه به دنبال پیچیدن یک نسخه واحد برای همه مخاطبان نیست و سعی سازندگان برنامه این است که نشان دهند برای هر موضوع مهم زندگی مثل انتخاب همسر یا دوران نامزدی نسخههای متعددی به عدد آدمها وجود دارد. در برنامه «محرمانه خانوادگی» ضمن روایت تعدادی از این نسخههای شخصی، با استفاده از فرمهای مختلف تلاش شده نکات کاربردی لازم به بیننده منتقل شود تا او هم بتواند نسخه شخصی خودش را برای انتخاب همسر و داشتن یک دوران نامزدی خوب پیدا کند. روایت محرمانه، رازهای محرمانه، بایگانی محرمانه، راز مادربزرگها و خرده روایتهای عروس و دامادی عناوین آیتمهای برنامه «محرمانه خانوادگی» هستند.
عوامل فصل دوم برنامه «محرمانه خانوادگی» عبارتند از:
مشاور پروژه: نفیسه مرشد زاده، طراح و سردبیر: محمد جباری، تهیهکننده: علی نظری، کارگردان و مدیر هنری: حسین فروتن، اجرا: ایمان جلیلی، دستیار سردبیر: علی سیفالهی، تصویرسازی و لوگو: محمدرضا دوستمحمدی، نویسنده: سیداحسان عمادی، راوی: حمید محمدی، بایگانی محرمانه: مونا تاروردی، راز مادربزرگها: سمانه رحیمی، خردهروایتهای عروس و دامادی: مهدی صالحپور و محیا ساعدی، کارشناس و مشاور: سعید بینیاز، پژوهش تاریخی: نازیلا ناظمی، گوینده بایگانی محرمانه: زهرهسادات هاشمی، موشن گرافیک و تیتراژ: علی نکویی، تدوین: رهام صادقی و علی نکویی، مدیر تصویربرداری: محسن کالجی، تصویربردار: حسن ناحی و میثم بابایی، دستیار تصویربردار: امیرحسین نوشآذر، محمدجواد اژدری، صدابردار: داود قلیپور، طراح و اجرای دکور: محسن رحیمی و احسان رحیمی، مدیر تولید: سیدمحمد حمزهجعفری و تهیهشده در سازمان هنری رسانهای اوج.
برنامه « محرمانه خانوادگی 2 » کاری است از خانه مستند انقلاب اسلامی که از شنبه تا چهارشنبه ساعت 16:30 روانه آنتن شبکه سه سیما میشود.
-
سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵:۴۰
-
۱۱۱ بازديد
-
-
آریا بانو
لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/181811/