آریا بانو

آخرين مطالب

با کمترین خطر برنزه شوید خانه داري

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
با کمترین خطر برنزه شوید
٩٠٠
٦
زیباشو / برنزه کردن یکی از روش ها برای افزایش زیبایی و جذابیت است که در بین جوانان طرفدران زیادی دارد. این افراد با استفاده از شیوه های مختلفی پوست خود را برنزه و تیره می کنند.
برخی از آنها با قرار گرفتن در زیر نور مستقیم خورشید و با زدن انواع کرم های برنزه کننده، قهوه، روغن زیتون، حنا، ماءالشعیر و حتی آب هویج پوست خود را تیره می کنند اما برخی دیگر خوابیدن درون دستگاهای برنزه کننده (سولاریوم) را به نور مستقیم خورشید ترجیح می دهند.
باید بدانید هر یک از این روش ها عواقب جبران ناپذیری دارد که در این بخش از دنیای مد نمناک شما را با عوارض روش های برنزه کردن پوست آشنا می کنیم.
عوارض برنزه کردن پوست با آفتاب
نورخورشید از ترکیب چند نور (ماورای بنفش، نور مرئی و نور مادون قرمز) تشکیل شده است. در بین این ترکیب های نوری، نور ماورای بنفش می تواند به بدن و پوست انسان نفوذ کند و ضرر و مزیت هایی برای پوست دارد.
نور ماورای بنفش ویتامین D را در بدن فعال می کند و استخوان ها را مستحکم تر می کند. این نور سبب ضد عفونی شدن زمین و اجسام شده و میکروب های مضرر را از بین می برد.
اما تابش بیش از حد نور آفتاب به بدن برای پوست مضر است و باعث تغییراتی در هسته سلولی بدن می شود که این تغییرات زمینه را برای ضایعات خوش خیم و بدخیم پوستی فراهم می کنند.
تابش نور آفتاب برای خانم ها به علت نازک تر بودن پوستشان مضر است . نازک شدن لایه ازون مشکلات ما را در مورد تابش بیش از حد نور ماورای بنفش بیشتر می کند.
هنگامی که نور ماورای بنفش بیشتر از حد نیاز به بدن بتابد، سلول های رنگدانه ساز شروع به تیره کردن پوست می کنند. تیره شدن پوست قصد دارد به فرد هشدار دهد که نور ماورای بنفش بیشتر از حد نیاز به بدن تابیده شده است و یک فاکتور دفاعی است که بیشتر افراد این مساله را به اشتباه به عنوان یک فاکتور زیبایی یعنی برنزه شدن پوست می شناسند.
عوارض طولانی مدت برنزه کردن پوست
عوارض ناشی از آفتاب مانند آفتاب سوختگی، قرمزی پوست و حتی تاول ها در برخی مواقع سریعا درمان می شود و ماندگاری کمی دارد اما برنزه نمودن پوست به وسیله آفتاب شما را در آینده دچار عوارضی مانند پیری زودرس، لکه های رنگی پوستی و حتی سرطان های پوست می کند.
ملانومای بدخیم (نوعی سرطان پوست) بعد از سرطان ریه کشنده ترین نوع سرطان در دنیاست . افرادی که پوستشان روشن است بیش از افرادی که پوست تیره دارند ، دچار عوارض برنزه کردن پوست با آفتاب قرار دارند.
فیتوفتودرماتیت و ارتباط آن با برنزه کردن با روش های گیاهی
بسیاری از افراد با استفاده از ترکیبات مختلف پوست صورت و بدن خود را در معرض نور آفتاب برنزه می کنند و بدون توجه به خطرات این کار احساس رضایت دارند.
این افراد باید بدانند که وقتی فراورده های گیاهی به پوست مالیده می شوند، پوست را بیشتر دچار عوارض آفتاب سوختگی می کنند زیرا تماس پوست با ترشحات گیاهی یا شیره گیاهان و قرار گرفتن زیر نور خورشید سبب ایجاد واکنش های آلرژیک در پوست می شود که در پزشکی به آن فیتوفتودرماتیت می گویند.
خیلی از افراد ناخواسته دچار فیتوفتودرماتیت می شوند و وقتی در جنگل و مراتع پوست شان به شاخه و برگ گیاهان و گل ها کشیده می شود پوست آنها نسبت به آفتاب حساسیت بیشتری نشان می دهد.
امروزه اغلب جوانان با فراورده های گیاهی یا شیمیایی مانند دلستر، قهوه، تنباکو، آب هویج و. . . دوست دارند که رنگ پوست شان را برنزه کنند اما نمی دانند این مواد آسیب بیشتری به پوست آنها می رساند.
عوارض برنزه کردن با روغن های زیتون و نارگیل
برخی از افراد برای برنزه کردن پوستشان از روغن های گیاهی مثل روغن زیتون یا روغن نارگیل استفاده می کنند و ساعت ها زیر آفتاب قرار می گیرند . دنیای مد نمناک اشاره کرده است این روغن ها توان و طاقت پوست را در برابر آفتاب افزایش می دهند و خالی از عارضه نیستند به طور غیر مستقیم به پوست ضرر می رسانند اما قهوه، حنا و امثال آنها مستقیم پوست را دچار عوارض می کنند.
عوارض برنزه کردن با سولاریوم
برخی افراد برای برنزه کردن پوستشان از دستگاهی به نام سولاریوم استفاده می کنند و می پندارند که چون مدت زمان کوتاه تری در دستگاه قرار می گیرند ، ضرر سولاریوم از نور آفتاب کمتر است اما باید بدانید که سولاریوم عوارض بیشتری از آفتاب دارد .
نور مادون قرمز خورشید باعث گرم شدن و بالا رفتن پوست شده و فرد مدت کوتاهی در زیر نور آفتاب طاقت می آورد اما نور چراغ های سولاریوم نور خالص شده ماورای بنفش می باشد به همین علت بیمار تحمل بیشتری برای ماندن در چنین نورهایی دارد بنابراین عوارض سولاریوم بیشتر بوده چون طول زمان کوتاه تر و طاقت فرد بیشتر است.
اشعه ماوراء بنفش برای بدن مضر است و این اشعه ها قادرند جهش های ژنتیکی در بدنتان ایجاد کنند و این جهش ها ممکن است فرد را به چند نوع سرطان پوست مبتلا نماید .
کدام روش برای برنزه کردن پوست بی خطرتر است ؟
کرم های اتوبرنز برای برنزه کردن پوست مناسب هستند وعارضه خاصی برای پوست به همراه ندارند، اما ممکن است برخی از پوست ها نسبت به آنها آلرژی و حساسیت نشان دهند که در این صورت نباید این افراد از این نوع کرم ها استفاده نمایند.
اما استفاده کرم های برنزه کننده برای افرادی که به آن حساسیت ندارند ، بلامانع است. البته فراموش نشود که هیچ یک از روش ها را بدون تایید متخصص و پزشک قابل اعتماد پوست انجام ندهید.
ضدآفتاب از پوستتان کاملا محافظت نمی کند
برخی از افراد تصور می کنند با زدن کرم ضدآفتاب می توانند کاملا از پوست شان در مقابل نور آفتاب محافظت کنند اما باید بدانید حتی ضدآفتاب هایی باspf 100 هم کاملا از پوست آنها محافظت نمی کنند. کرم ضد آفتاب تا حدودی از رسیدن نورماورای بنفش به پوست جلوگیری می کنند.
برای برنزه کردن پوست برخی از افراد از کرم ضد آفتاب استفاده می کنند و سپس در معرض نور خورشید قرار می گیرند و می پندارند این کار علاوه بر اینکه پوست آنها را برنزه می کند سبب محافظت از پوستشان در مقابل آفتاب نیز می شود.
اما این کار سرطان های پوستی را در این افراد بیشتر می کند زیرا ضدآفتاب تحمل این افراد را در برابر نور خورشید بالا می برد و موجب می شود آنها مدت طولانی تری زیر نور خورشید قرار گیرند به همین دلیل دچار عوارض پوستی بیشتری خواهند شد.
نکاتی که لازم است از ضدآفتاب ها بدانید
هرچه spf ضدآفتاب ها بالاتر باشد، ضد آفتاب شما بهتر نیست زیرا اگرپوست شما چرب باشد سنگینی روی پوست بیشتر بوده و شما را دچار مشکل می کند.
قبل از بیرون رفتن و قرار گیری در معرض آفتاب به اندازه یک قاشق چای خوری پر باید ضدآفتاب روی پوست صورت، گردن، دست ها و. . بزنید و هر 2 تا 3 ساعت یک بار آن را تکرار نمایید.
همانطور که گفتیم خطر برنزه کردن پوست با کرم برنزه بسیار کمتر است پس از کرم برنزه برای تیره شدن پوستتان استفاده کنید تا با یکبار شستشو هم به رنگ پوست خودتان بازگردید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/181479/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

این افراد بیشتر در معرض حملات قلبی هستند

تایپوگرافی جدید از آهنگ زیبای محسن چاوشی

معاون رئیس جمهور: دیدگاه دولت به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها نزدیک‌تر است

وزیر کشور: فراجا به عنوان ضابط قوه قضائیه وظیفه ذاتی در حوزه حجاب دارد

اظهارات فرمانده سابق سپاه در مورد طرح نور و لایحهٔ حجاب و عفاف

مخبر: مراقبت کنید تا اخلال و مشکلی در برگزاری کنکور سراسری رخ ندهد

ضرغامی: آمارها نشانگر رشد قابل‌توجه گردشگری است

ممنوعیت همراه داشتن 14 قلم دارو در عربستان برای زائران حج

گوناگون/ یادی از شکست آمریکا در طبس

صحنه ای هولناک از رعد و برق در شهربازی!

یه گاز از این ترکیب مقوی روزتو‌ میسازه

این غذا مزه پیتزا میده و سریع آماده میشه

یک روش خفن برای درست کردن سیب زمینی ترد و خوشمزه

هشدار آژانس بیماری‌های اروپا درباره کاهش واکسیناسیون کودکان

پیوند اعضای یک بیمار آمبولی ریه و ایست کامل قلبی، برای نخستین بار در کشور

این تنبیه رو برای بچه ها قبول دارید؟

اشتباهات مهلک در تربیت فرزند

عجیب تر از این دم کنی تا حالا ندیدی

هشدار درباره همه‌گیری «تنهایی» در آمریکا

اسپیس‌ایکس سیصدمین فرود موفق با بوستر فالکون 9 را تکمیل کرد

برای اولین‌بار، ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟

کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

پیمان حدادی: عدد 6 برای پرسپولیس مقدس است

گل چهارم ایران به قرقیزستان توسط مهدی کریمی

جلسه فنی تیم‌های ملی تکواندو برگزار شد

اولین حرف‌های یحیی در مورد تراکتور!

زمان پایان لیگ تنیس روی میز مشخص شد

نتایج کمانداران کشورمان در دور مقدماتی کاپ جهانی شانگهای

دورتموند هنوز از بلینگام پول درمی‌آورد!

ابراز اطمینان مکرون از پاکسازی رود سِن تا المپیک

شوت زیبای خلیلوند به تیر دروازه قرقیزستان برخورد کرد

افغانستان 1 تاجیکستان 2؛ تاریخ‌سازی تاجیک‌ها

گزارش زنده؛ ایران 4 - قرقیزستان 1

مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران می‌رسد

اولین اثر بانکی شدن پرسپولیس

منظور از «خانم بازیگر» در اعترافات امیر تتلو که بود؟

بالاخره «سووشون» نرگس آبیار آماده شد/ عکسی از 3 بازیگر اصلی

زمان پخش قسمت آخر «نون خ 5»

چرا سریال «الحشاشین» جلب توجه کرد؟

درباره کنسرت‌های عصر گاهی بانوان و چند چالش

ورژن پیانو آهنگ آرمان گرشاسبی به نام «از تو گفتم»

وکیل توماج صالحی: رای پرونده موکلم صادر شده، اما هنوز به ما ابلاغ نشده

تخریب یک خانه بر اثر بارندگی شدید و سیلاب در بافت تاریخی زواره اصفهان

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری آزمون سراسری تشریح شد

تصاویر عجیب از سیل شدید در کنیا و رفت‌وآمد مردم از روی سقف خانه‌ها!

معاون رئیس جمهور: پنجشنبه‌ها عملا تعطیل است، نمی‌دانم چه شده که عده‌ای می‌گویند شنبه تعطیل باشد

کوچک ترین اسب سوار دنیا

طرز تهیه سوسیس تخم مرغ قلبی

از علائم تا درمان سرطان تخمدان