آریا بانو

آخرين مطالب

اهمیت امضا در حوزه نشانه‌شناسی از منظر حمیدرضا اردلان فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - حمیدرضا اردلان آهنگساز و پژوهشگر موسیقی از انتشار کتابی با عنوان "امضا" تا دو ماه آینده خبر داد که در آن امضاهای شخصیت‌های سیاسی، هنری، اجتماعی و... تجزیه و تحلیل شده است.


سرویس موسیقی هنرآنلاین: حمیدرضا اردلان آهنگساز و پژوهشگر موسیقی درباره آخرین فعالیت‌های خود در حوزه هنر به هنرآنلاین گفت: کتابی تحت عنوان "امضا" را در حال چاپ است که در آن امضاهای شخصیت‌های سیاسی، هنری، اجتماعی و... چاپ و تا حدودی تجزیه و تحلیل شده است. من رساله‌ای به نام "امضا" نوشته‌ام که در این کتاب منتشر می‌شود. کتاب "امضا" توسط مکتب تهران تولید می‌شود و این روزها برای پیدا کردن ناشر در حال انجام مذاکرات هستیم.
او با تأکید بر اهمیت امضا در تاریخ بشر، ادامه داد: امضا یک شی ویژه است که از مقطعی انسان‌ها بر آثار، اموال و اشیا حک می‌کردند. انسان خود به تعبیری امضا هستی است و از طریق انسان هستی تمایز پیدا می‌کند. امضا در حوزه‌ نشانه‌شناسی یک موضوع بسیار مهم است. در حوزه‌های روانشناسی و زیبایی‌شناسی نیز جنبه‌هایی از امضا قابل‌تحلیل و آنالیز است. بنابراین امضای هر شخص از لحاظ جنبه‌های مختلف قابل نگاه کردن و تحلیل است. در سال‌های بسیار دور به‌جای امضا، مهرهایی بود که بعضی از این مهرها به‌صورت انگشتر یا اشیایی بودند که در جاهای امن نگه‌داری می‌شدند. این مهرها کارکردی کاملاً فراگیر داشتند و مجوز رخدادها، قراردادها و توافقنامه‌ها بودند. در کنار آن یک هویت شناسایی نیز به‌حساب می‌آمدند.
اردلان افزود: اگر به دوره‌های قبل‌تر برمی‌گردیم، نشانه‌گذاری‌هایی در مکان‌های جغرافیایی صورت می‌گرفت که مرزها را معین می‌کرد یا بر محصولات یک نشان به‌وسیله تخته چوبی نشانه‌گذاری می‌شد. باز دوباره به قدیم‌تر که برمی‌گردیم، تفاوت نژادها و فرهنگ‌ها می‌توانست به‌طور کلی یک امضا به‌حساب بیاید.
اردلان با اشاره به این که کتاب "امضا" قرار است تا دو ماه دیگر به چاپ برسد، ادامه داد: این کتاب تدوین و آماده چاپ است و این روزها مراحل اخذ مجوز را طی می‌کند.
این آهنگساز و پژوهشگر موسیقی درباره دیگر فعالیت‌های خود گفت: هفتمین سمینار نمایش‌های آیینی سنتی که یک سمینار بین‌المللی است، 19 و 20 مردادماه در قمصر کاشان برپا می‌شود که بنده دبیر این سمینار هستم. حدود 40 سخنران در این سمینار مقاله‌های خودشان را ارائه می‌دهند. علاوه بر پژوهشگران ایرانی، پژوهشگرانی از ایتالیا، مکزیک، اسپانیا و افغانستان نیز در سمینار شرکت می‌کنند. همچنین در حاشیه سمینار به سه نفر از پژوهشگران داخلی و خارجی جایزه جلال ستاری اهدا می‌شود.
اردلان که عضو هیئت داوران سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی و مشاور دبیر جشنواره در بخش موسیقی نواحی نیز هست، در مورد این رویداد، گفت: جشنواره موسیقی جوان نسبت به سال‌های گذشته هم به لحاظ کمی تعداد نوازندگان هر منطقه و هم از نظر اصالت‌ها و کارکردهای موسیقی اصیل در تداوم فرهنگی، به‌طور آرام اما محسوس در حال رشد است. به‌طور کلی اجراها نسبت به کاری که جشنواره انجام می‌دهد، رضایت‌بخش بودند. در نسبت با اصالت‌های منطقه و گذشته، موسیقی ایران در حوزه موسیقی مقامی در دورانی به سر می‌برد که اگر فکری بنیادین برایش نشود، ممکن است بعضی از لحن‌ها و رپرتوارها آسیب جدی ببیند.
وی افزود: در این دوره تاریخی، هجوم صداهای فرهنگ‌های دیگر و صداهایی که در دوران مدرنیته تولید شده سبب شده است که توجه و مراقبه نسبت به فرهنگ‌های بومی و موسیقی مقامی کم شود. یکی از تأثیرات آن در نوازندگی این نوازنده‌ها است و این تأثیر به طبع آن تأثیر بزرگ‌تر، چشمگیر است، اما وظیفه‌ای که جشنواره دارد این است که به‌خوبی نوازنده‌ها را به مراقبه و تمرین بر اساس اصالت‌ها دعوت کند و این مسائل در چارچوب جشنواره، بسیار خوب قابل ارزیابی است.
اردلان در پایان خاطرنشان کرد: در اغلب نقاط دنیا اجازه می‌دهند که رویدادهای فرهنگی مداوم باشد. موضوع دیگر این است که ساختار مدیریتی، داوران، نگاه و رویکردها طوری بوده است که اجازه داده است یک مقیاس و عیاری به دست آید که ما در وهله اول دانشمان راجع به موسیقی جوان در کشور بسیار اضافه شود و در وهله دوم بتوانیم بفهمیم در مناطق مختلف موسیقی در چه وضعیتی به سر می‌برد. به دلیل اینکه این جشنواره برقرار است، سیاست‌های خودمان را بر اساس تغییرات تنظیم می‌کنیم و این تداوم جشنواره سبب شده موسیقی ما در حوزه موسیقی مقامی وضعیت خوبی داشته باشد که تأثیرات جشنواره بر آن کاملاً مشهود است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/181302/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رحمان و رحیم پایتخت و یک اجرای دلی

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

تصاویری از سیل مرگبار در عمان

گوناگون/ روایتی از قرینه ترین کوچه پایتخت

خیابان‌های دبی رودخانه شدند!

چیز کیکی که تا به حال امتحان نکرده اید

مواد غذایی مناسب در اختلالات خواب

نحوه صحیح چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی

دروازه‌بان ذوب‌آهن: پنالتی‌های مشابه سپاهان برای ما گرفته نشد

تورنمنت بین المللی بیشکک؛ بوکسورهای ایرانی فردا به مصاف حریفان خود می روند

آغاز جدال شهرداری گرگان و مهرام در نیمه نهایی لیگ برتر بسکتبال از فردا

حرکت دیدنی نریمان‌جهان؛گل اول پیکان به هوادار توسط محمدجواد آزاده

حضور مربیان تیم ملی در ورزشگاه پاس قوامین برای تماشای دیدار پیکان و هوادار

تجلیل مسئولان باشگاه هوادار از رضا عنایتی سرمربی تیم پیکان

پیام سپاهان برای تیم و هواداران پس از برد دربی

پاکدل مستقیم به رختکن رفت

سورپرایز رضا رشیدپور با اجرای یک برنامه متفاوت

«استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن

واکنش «علیخانی» به عکس جنجالی: حداقل بگین ادیت کردین!

مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید/ چطور هندوانه غیرسالم را تشخیص بدهیم؟

4گوشه دنیا/ مرد جوانی که 57 ساله‌ است!

معبدی که 1200 سال قبل در دل کوه با ابزار و تکنولوژی تراشیده شده است!

ساختمانی عجیب و خاص که برخلاف اصول مهندسی ساخته شد!

چقدر این روحیه در ما جاری است؟

رنگ چشم در مورد سلامت ما چه می‌گوید؟

خطرات افت قند خون در بیماران دیابتی

صداهای وحشتناک ثبت شده از اجرام واقعی کیهان

وعده امباپه؛ بهترین کیلیان در نیمه‌نهایی

تجلیل باشگاه هوادار از رضا عنایتی

تنش بالا گرفت؛ جواب قاطعانه آرائوخو به گوندوگان

تبریک تولد پرسپولیس به شماره هشت بدشانس

لطفی دربی دوم تهران را از دست داد

پاس تماشایی NO LOOK و رونالدینیویی شجاعیان؛ گل اول هوادار توسط سفیدچغایی

گل دوم هوادار به پیکان توسط یونس شاکری در دقیقه 28

واکنش سریع عنایتی؛ تعویض عجیب پاکدل در دقیقه 25

وقتی رضا عطاران و پژمان جمشیدی ویلا کرایه می‌دهند

وصف راب استارک از زبان آریا استارک در سریال بازی تاج و تخت

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

نماهنگ "به حکم عشق" کاری از گروه همخوانی محمد رسول الله

اجرای بی‌نظیری که همه را به وجد آورد

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

حق پرخاش نداری!

قرمز شدن آب دریا با بارش باران در جزیره هرمز

تصادف با یک خودروی اسپرت

با این نوشیدنی 8 کیلو کاهش وزن را تجربه کنید

منظور از تاب‌آوری زنانه چیست؟

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

ترکیب تیم مسعود شجاعی برای دربی کوچک