آریا بانو

آخرين مطالب

خانواده های ناتنی چه مسائلی دارند؟ اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
خانواده های ناتنی چه مسائلی دارند؟
٥٧
٠
هنر زندگی / خانواده های ترکیبی یا ناتنی چه تفاوتی با خانواده معمولی دارند؟ خانواده‌های ترکیبی از پدر و یا مادری ناتنی تشکیل می‌شوند. در چنین خانواده‌هایی تمام اعضای خانواده با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه می‌شوند که نیاز به بررسی و شناسایی دارند تا بتوانید به راحتی برای آن‌ها راه‌حل‌هایی پیدا کنید و به سمت ایجاد خانواده‌ سالم حرکت کنید. در چنین خانواده‌هایی ممکن است کودکان ضربه روحی فراوانی بخورند؛ به همین دلیل پدر و مادر باید توجهات کافی نسبت به آنها داشته باشند. البته نباید محبت و توجه والدین به گونه ای باشد که کودک موقعیت‌اش سو استفاده کند. علاوه بر تمام مشکلات خانواده های ترکیبی مزیت‌هایی را نیز دارا هستند که در ادامه به آنها پرداخته‌ایم. برای کسب آگاهی بیشتر از مشکلات خانواده‌های ترکیبی با ما همراه باشید. برای مشورت در این زمینه می‌توانید از مشاوره خانواده کمک بگیرید.
خانواده های ترکیبی (ناتنی) چگونه خانواده‌ای است؟
خانواده های ترکیبی به خانواده‌هایی گفته می‌شود که در آنها یک یا چند نفر از اعضای خانواده، ناتنی هستند. مانند پدر، مادر و یا خواهر و برادر ناتنی. امروزه با افزایش آمار طلاق، آمار خانواده‌های ترکیبی (ناتنی) نیز افزایش یافته. زن و مردی که تجدید فراش می کنند ممکن است خانواده‌ای با اعضای ناتنی تشکیل دهند که متشکل از فرزند همسر فعلی خود و فرزندانی از ازدواجی دیگر باشد. چنین خانواده‌هایی معمولا با چالش‌هایی در زندگی روبرو می‌شوند و ممکن است فرزندان نتوانند با یکدیگر و به ویژه با پدر یا مادر ناتنی سازگار شوند. برای ایجاد تعامل بهتر میان اعضای خانواده ترکیبی، بهتر است حتماً به مشاورخانواده باتجربه مراجعه نمایید.
مشکلاتی که در خانواده های ناتنی به وجود می‌آید
تربیت و کنار آمدن با فرزند همسر احتمالا بسیار مسئله ساز خواهد شد. از طرفی اغلب کودکان یا نوجوانان تا مدت ها نمی‌توانند با والد ناتنی خود سازگار شوند با آن‌ها بداخلاقی می کنند و او را عضوی اضافه در خانواده می‌پندارند. خیلی از آنها نسبت به پدر یا مادر واقعی خود کینه به دل می‌گیرند چرا که تصور می‌کنند شخص دیگری را به جای مادر یا پدرشان جایگزین کرده‌اند. در این زمان مشکلات و چالش‌های فرزندپروری سخت‌تر می‌شود. می‌توانید در این زمینه مقالۀ سبک های فرزندپروری را بخوانید. مهمترین مشکلی که خانواده های ترکیبی با آن دست و پنجه نرم می کنند تلاش برای ایجاد هماهنگی بین اعضای خانواده و تبدیل شدن به خانواده‌ای عادی است.
خانواده‌های ناتنی : مشکلات پیش روی زن و مرد
رفتار والدین با فرزندان در خانواده‌های ترکیبی باید مطابق با اصول روانشناسی کودک باشد. خانواده‌ها و والدین با مشکلاتی همچون جانبداری، تعارضات، بروز مشکلات در وظیفه‌شناسی و ... مواجه می شوند. والدین بین خواسته‌های همسر خود، فرزندان و حتی همسر قبلیشان گیر می افتند و دچار تناقض می شوند. حتی اگر والد ناتنی قدرت و اختیار لازم جهت تربیت فرزندان و ادارۀ امور خانه را داشته باشد فرزندان ممکن است این موضوع را نپذیرند و مقاومت کنند و بعد از مدتی سبب حس سرخوردگی و افسردگی در والد ناتنی شوند. هرگاه فرزندان دعوا، تنش و یا خلائی را بین والدین احساس کنند از این فرصتها سواستفاده می کنند تا در برابر والد ناتنی یا خواهر برادر ناتنی خود کسب قدرت کنند. مخصوصا اگر این مشکلات در رابطه با نظم و ترتیب یا قوانین و مقررات باشد.
خانواده های ترکیبی : مشکلات فرزندان
_ کودک ممکن است موقعیت خود را در خانواده از دست بدهد.
_ برخی از کودکان که به تنهایی عادت کرده اند، اما پس از اضافه شدن خواهر و برادر ناتنی مجبور می‌شوند اتاق خود را با آنها به اشتراک بگذارند؛ همین مسئله شروع مشکلات، دعواها و اختلافات را رقم می‌زند.
_ به اشتراک گذاشته شدن پدر یا مادر با دیگر بچه‌ها، از جمله چالش های فرزندان خانوادهای ترکیبی است.
_ بسیاری از خانواده‌ها با ورود اعضای جدید نقل مکان می‌کنند که این به معنای جدا شدن کودک از دوستان و مدرسه است. کودکان تغییرات را سخت می پذیرند.
امتیازات خانواده های ترکیبی
در این خانواده ها پدر و مادر از رابطۀ جدید خود رضایت بیشتری دارند و زندگی به محیط گرمتری تبدیل می‌شود. علاوه بر این اگر والد ناتنی مهربان و دلسوز باشد فرزندان کمتر کمبود مادر یا پدر واقعی خود را حس می‌کنند و مراقبان بیشتری در اختیار آنهاست. فرزندان دارای خواهر و برادر می‌شوند و همانطور که برخی کودکان حاضر نیستند کسی تنهایی آنها را برهم بزند، برخی کودکان تنها نیز از داشتن خواهر و برادر تازه ای که با او بازی کنند و تنهاییشان را پر کنند احساس لذت می کنند و برایشان خوشایند است. حتی داشتن خواهر و برادر جدید در روابط اجتماعی آنها در آینده تاثیر می گذارد.
برای کاهش مشکلات در خانواده های ترکیبی چه باید کرد؟
به یاد داشته باشید که به هر حال شما باید با کودکی که متعلق به همسرتان است به عنوان یک بزرگسال کنار بیایید. بنابراین بهتر است او را درک کنید. زیرا این کودک علاوه بر اینکه یکی از والدین خود را از دست داده، ناچار است شما را به عنوان مادر یا پدر خود بپذیرد. در خانواده های ترکیبی باید همه چیز حتی تعطیلات، ساعت خواب، کارهای روزمره و بسیاری مقررات با همکاری تمام اعضای خانواده و به ویژه فرزندان دوباره شکل بگیرند. برای اطلاع از قانونگذاری در خانواده می توانید از مقالۀ وضع قوانین در خانه بهره ببرید. فرزندان در زندگی خود نیاز به ثبات دارند. خانواده جدید باید این نیاز کودک را با دقت و توجه برطرف نماید. سعی کنید به جای در نظر گرفتن راه حل های کوتاه مدت به فکر راه حل های ریشه‌ای و بلندمدت بگردید.
دریافت کمک از یک مشاور متخصص در این زمینه نیز بسیار می تواند راه گشا باشد. قبل از اینکه خانوادۀ جدیدی تشکیل دهید برای حل مشکلات با یکدیگر گفتگو و همفکری کنید. خانواده های ترکیبی می توانند با شکیبایی و صرف وقت به خانواده‌ای عادی و موفق تبدیل شوند. فرزندان را جهت بروز دادن احساساتشان تشویق کنید. سعی کنید با کودکان ارتباط برقرار کنید اما نخواهید که این کار را به سرعت انجام دهید بلکه به آنها فرصت دهید تا با شما کنار بیایند. برای هر یک از کودکانتان تک به تک وقت بگذارید و به آنها نشان دهید که دوستشان دارید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/178666/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

واکنش میلاد تقوی به عدم حضور سه بازیکن در اردوی تیم ملی والیبال

مهدی میرجلیلی: ما بدون حواله خودرو هم قهرمان میشیم

نساجی: ساکت باشید، ساکت حرف می‌زند

چلسی دیگر تحمل پوچتینو را ندارد؛ تحقیرمان کردی!‏

در لیگ برتر داوران صدرنشین جدول امتیازات هستند!

حریف ایران در نیمه نهایی مشخص شد

آرائوخو دلگیر است؛ به خاطر یک اشتباه نفروشیدم!‏

ازبکستان امید سه کشور را ناامید نکرد!

نصرتی با تراکتور ادامه می‌دهد

ازبکستان 2 - 1 ویتنام؛ چهارمین سهمیه جام جهانی

سانسور ابراز عشق شوهر به همسرش در تلویزیون!

دوست آن است که گیرد دست دوست!

ساناز سماواتی و حضور در نقشی کوتاه اما متفاوت در «نون خ»

دست خودم نیست برف میبینم دیوانه میشم!

"حمید لولایی" به دنبال گنج

دوست داری فنی باشی اما هیچی سردرنمیاری

آهنگ جدید/ تک آهنگ «جاذبه» از ماکان بند منتشر شد

گردنه «تته» کردستان پس از 5 ماه بازگشایی شد

دادستان کل کشور: طرح نور با همین جدیت و قاطعیت استمرار خواهد داشت

تصاویری از تخریب و ریزش چند خانه بر اثر آبگرفتگی در کاشان

مزارع گل‌های نموفیلای آبی در ژاپن

قصه‌ی نگفته را خوب میدانی امام رضا (ع) با نوای احد سبزی

فضائل امیرالمؤمنین صلوات الله علیه چطور بدست ما رسیده است؟

مرغ سرخ شده با قارچ و هویج

با این یخ ها از مهمانان پذیرایی کنید

ایده ای برای تزئین ژله با طالبی

مدت زمان عمل لازک چشم

خوردن میوه‌ به در بارداری و خواص آن

مراحل فر کردن موهای ظریف در خانه مانند یک حرفه ای

ستاره هایی که درآسمان میبینیم چه اندازه ای هستند؟

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

ابهام در میزبانی استقلال در لیگ دسته اول

نقش‌ اول جنجال ال‌کلاسیکو؛ توپ از خط رد نشد!‏

حزباوی جلوی چشم ابراهیمی جشن می‌گیرد

الهلال از سبیل متنفر است؛ تا اطلاع ثانوی

شکست تلخ، یاران قربانی در نزدیکی سقوط

فتح‌الله‌زاده نمی‌خواست ساپینتو روی نیمکت بنشیند

امروز بگو و بخند، فردا جنگ و جدل!

لحظه اعلام گل آفساید اولسان توسط فغانی

تشویق ایسلندی فوتسالیست‌ها بعد از صعود به نیمه‌نهایی

گل اول ازبکستان به ویتنام در جام ملت‌های فوتسال آسیا

اخلال در بازار ارز؟!

این فقط اهل کثافت‌ کاری‌های جمع و جور و زود بازده است!

وقتی کلی پول کلاس دف دادم!

سلبریتی‌ها و سندروم فتوشاپ سازی/ در حاشیۀ بیماری ترانه علیدوستی

بخش هایی از کنسرت پرانرژی امید حاجیلی

توماج صالحی به اعدام محکوم شد

دستگیری اراذل و اوباش شمشیر به دست تهرانپارس