آریا بانو

آخرين مطالب

باب شدن کلاهبرداری جدید با پیامک احتمالات! اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
باب شدن کلاهبرداری جدید با پیامک احتمالات!
k ٤
٠
تابناک / به تازگی شماری از مشترکان تلفن همراه از دریافت پیامک‌هایی خبر می‌دهند که ظاهرا پیامک‌های اشتباهی هستند که قرار بوده به فرد دیگری برسد، اما یک اشتباه موجب شده به دست ایشان برسد؛ خطایی که ممکن است از خودمان هم سر زده باشد، اما برخی عامدانه رقمش می‌زنند تا ...
به تازگی کلاهبرداری جدیدی در کشورمان باب شده که شاید در جهان بی مثل و مانند باشد؛ سودجویی با تکیه بر احتمالات ریاضی!
به گزارش «تابناک»، به تازگی شماری از مشترکان تلفن همراه از دریافت پیامک‌هایی خبر می‌دهند که ظاهرا پیامک‌های اشتباهی هستند که قرار بوده به فرد دیگری برسد، اما یک اشتباه موجب شده به دست ایشان برسد؛ خطایی که ممکن است از خودمان هم سر زده باشد.
البته این اتفاق بر خلاف خطا‌هایی که گهگاه از خودمان یا دور و اطرافیانمان سر می‌زند، عامدانه است. پیامکی که عمدا به دست ما و شما می‌رسد و غرض پنهان شده پشتش با تکرار این پیامک آشکار و به کشف کلاهبرداری جدید منجر شده است.
در این پیامک‌ها که از شماره‌های واقعی تلفن همراه ارسال شده اند، فردی ضمن سلام، خواسته تا پول را به شماره کارتی که ارسال کرده واریز نمایید. شماره کارتی که آن هم واقعی است و نام مالک کارت و حساب هم به آن ضمیمه شده است. اما کدام پول؟
راز ماجرا در همین نکته نهفته است. اینکه این پیامک ممکن است برای خیلی هایمان بی معنی باشد و در زمره پیامک‌های اشتباهی دسته بندی اش کرده و یا در واکنش به آن پیامک داده یا حتی زنگ بزنیم و یا از کنارش عبور نماییم، اما برای آن‌هایی که قصد جابجایی پول را دارند، این گونه نیست.
به عبارت بهتر، برخی با ارسال پیامک با الگوی اتفاقی در انتخاب مخاطب، بخت شان را برای فریب مردم می‌آزمایند و امیدوارند که برخی از خیل مردمی که پیامک‌های ایشان را دریافت می‌کنند، از زمره کسانی باشند که قصد جابجایی پول را دارند و به این وسیله فریفته شوند.
فریبی که می‌تواند مبالغی بین چند ده هزار تومان تا 3 میلیون به حساب این کلاهبرداران سرازیر نماید که در قیاس با آن، هزینه اندک ارسال پیامک قابل چشم پوشی است. شیوه‌ای جدید از کلاهبرداری که ظاهرا بسیار موفق هم بوده است؛ این را می‌شود از افزایش شمار این دست پیامک‌ها دریافت.
به این گزاره، گزارش‌های مقامات و مسئولان در این خصوص را هم می‌توان افزود که حکایت از رونق این کلاهبرداری در کشورمان دارد، از جمله گزارشی که اخیرا معاون دادستانی کل کشور در امور فضای مجازی در این خصوص ارائه داده و با تکیه به آن، از مردم خواسته که در مورد پیامک‌هایی که مربوط به واریز مبالغ است خیلی دقت کرده و پیش از تحقیق در خصوص صحت آن کاری نکنند.
یادآوری این نکته بدیهی که اگر قصد جابجایی پول به حساب کسی را دارید و به ناگهان پیامکی دریافت کردید که تاکید دارد پول را به حساب دیگری، به نام فرد دیگی واریز نمایید، ضروری است در این خصوص تحقیق و بررسی کرده و پیش از اطمینان از صحت و سقم این پیامک، به پیامک‌های دریافتی اعتنا نکرده و اقدام به واریز وجه نکنید.
این نکته هرچند بدیهی به نظر می‌رسد، مرور برخی پرونده‌های گشوده شده در این خصوص نشان می‌دهد که نیازمند یادآوری آن به عموم مردم هستیم. گوشزد این نکته کلیدی که کلاهبرداران در کمین تراکنش‌های مالی پرشمار در جامعه نشسته اند و بسان ضرب المثل «سنگ مفت، گنجشک مفت»، زمان‌های زیادی از شبانه روز را صرف ارسال پیامکی تکراری به مردم می‌کنند.
کلاهبردارانی که جاویدنیا، معاون دادستان تاکید دارد شمار پرونده‌های تشکیل شده توسط شان رو به افزایش است و بر این اساس توصیه‌هایی به مردم کرده است؛ اینکه مثلا شماره ثابت متعلق به بانک که پیامک‌های تراکنش‌ها را ارسال می‌کند را ذخیره کنند تا اگر از شماره دیگر و جدیدی پیامک واصل شد، بتوانند تشخیص دهند متعلق به بانک است یا خیر. یا این توصیه که حتی پیامک دریافتی از اقوام را هم باور نکنند، چون ممکن است گوشی شان به سرقت رفته باشد.
سلسله مراقبت‌هایی برای دوری جستن از خطر کلاهبرداران اتفاقی؛ کلاهبردارانی که ظاهرا خیالشان راحت است هیچ نهاد و مرجعی نیست که مردم پیامک‌های دریافتی از ایشان را برای پیشگیری در اختیارشان بگذارند تا اقداماتی مانند مسدودی شماره تلفن یا شماره حساب را برایشان به ارمغان بیاورد و با خیال راحت به ارسال پیامک‌های انبوه کلاهبرداری مشغولند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/176469/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

در خدمت و خیانت قوام؛ معمای یک نخست‌وزیر مرموز

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

چگونه از آخرین افزایش قیمت ارز دیجیتال بهره ‌برداری کنیم؟

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

گل سالم الدوساری به العین

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

صحنه جنجالی دربی لندن؛ چطور اخراج نشد!

بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان

استقبال اسطوره هلندی از گزینه جدید لیورپول

نماهنگ زیبای بهاری با تصاویر گلهای زیبا و طبیعت

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

برای چند کار عجله کنید...

چرا جن‌ها دیده نمی‌شوند؟

نومید نشو! بهاری خواهد آمد

طرز تهیه ماکارونی با لوبیا چیتی

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

5 عادت رایج صبحگاهی که مخفیانه نابودت میکنه

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

ای بیخبران چه جای خواب است مرا