آریا بانو

آخرين مطالب

22 ساعت کار در 70 سالگی! روانشناسي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
22 ساعت کار در 70 سالگی!
١١٥
٠
خراسان / شاید کتاب‌های «دانیل استیل»، نتوانند چیزهای زیادی به ما یاد بدهند اما سبک کار او برای بعضی از ما آموزنده است
22 ساعت کار در 70 سالگی!
اگر اهل خواندن رمان باشید، به احتمال زیاد نام «دانیل استیل» را هم شنیده‌اید. نویسنده‌ای با بیش از 170 عنوان کتاب با قصه‌هایی عاشقانه. او که این روزها 71 ساله است، هنوز خودش را بازنشسته نکرده و همچنان مشغول نوشتن است. به مدد فروش بالای کتاب‌ها، ثروت او را بیش از 350 میلیون دلار تخمین می‌زنند. در ایران نیز تا به امروز ده‌ها عنوان کتابش منتشر شده است. کتاب‌های او در زیر مجموعه ادبیات عامه‌پسند قرار گرفته و از این منظر، منتقدان ادبی و طرفداران جدی ادبیات داستانی، کمتر به کتاب‌هایش توجه نشان داده‌اند. برخلاف داستان‌هایش اما هر زمان حرف از سبک کار و نوشتن او شده، توجه بسیاری از مردم عادی تا متخصصان حوزه‌های مختلف، به این موضوع جلب شده است. در این مطلب می‌خواهیم به روش کار او نگاهی بیندازیم چراکه به نظر می‌رسد هر چند نمی‌توانیم از کتاب‌هایش درس بگیریم اما از روش کار او می‌توانیم نکات مهمی را یاد بگیریم.

صدای دهل شنیدن از دور خوش است!
شهرت و ثروت «دانیل استیل» برای بسیاری وسوسه‌برانگیز است اما شاید بسیاری از افرادی که از دور به زندگی او نگاه می‌کنند، ندانند روش کار او به چه صورت است و او چطور توانسته به چنین عملکرد خارق‌العاده‌ای در نوشتن و انتشار کتاب دست پیدا کند. بگذارید برای توصیف روش کارش از وبلاگ شخصی‌اش کمک بگیریم. او حدود 10 سال پیش (2009) روش خود را این طور توصیف کرده: «من در لباس راحتی و پشت میزم می‌نویسم. در زمانی که درگیر نوشتن هستم، هیچ فردی را نمی‌بینم، برای چند هفته حتی موهایم را شانه نمی‌کنم. تنها توجه من در این زمان درخصوص مسائل زیبایی، به مصرف صابون و خمیردندان محدود می‌شود. می‌توانم بگویم تا وقتی در حال روایت قصه‌ام هستم، اصلا خودم وجود ندارم... در این مدت با فردی حرف نمی‌زنم (تنها استثنا فرزندانم هستند، آن هم اگر آن‌ها تماس بگیرند). تماس‌های دیگر را پاسخ نمی‌دهم. کسی را ملاقات نکرده و خانه را ترک نمی‌کنم. تنها مسیری که در این زمان طی می‌کنم، فاصله بین تخت خواب و میز کارم است. بین 20 تا 22 ساعت در روز کار می کنم و بین 3 تا 4 ساعت می‌خوابم. می‌توانم بگویم از این‌که در شب‌ها ناچارم کار را متوقف کنم، می‌ترسم. می‌ترسم روند قصه را فراموش کنم؛ اتفاقی که البته نمی‌افتد...». روش کار «دانیل استیل»، روشی غریب و غیرقابل تصور برای بسیاری از ماست؛ ساعات طولانی کار، محدود کردن شدید روابط، حذف کردن تفریح و به نوعی از تعادل خارج کردن زندگی. اما جدای از غریب بودن این روش، نکته عجیب‌تری که وجود دارد واکنش افرادی است که وقتی از موفقیت‌های این نویسنده و ثروت و شهرت‌اش حرف زده می‌شود، آهی می‌کشند و می‌گویند: «ما در زندگی شانس هم نداشتیم!» انگار که دانیل استیل به واسطه شانس به چنین ثروت و جایگاهی رسیده است! حالا اما حداقل شما می‌دانید که موفقیت خانم استیل بیش از هر چیز به پشتکار و تلاش مداوم و البته قربانی کردن بخش‌های دیگر زندگی‌اش ربط دارد و داستان خوش‌شانسی و بودن در مکان و زمان مناسب و ... در این باره چندان کارایی ندارد. اما پیش از این‌که برخی تصمیم بگیرند از همین فردا، روش کار خانم استیل را نعل به نعل پیاده کنند، بگذارید به سوال مهم دیگری بپردازیم؛ آیا اگر ما هم به این شکل کار کنیم، به همین میزان موفق خواهیم بود؟
آیا جزو یک درصد مردم دنیا هستید؟
این اواخر با طرح دوباره ساعات کاری «استیل» در یک مصاحبه، بحث‌ها درباره سلامت این روش در رسانه‌ها بالا گرفت؛ این‌که آیا نداشتن تعادل بین کار و سایر بخش‌های زندگی، انتخاب درستی است؟ و در کنار این سوال قابل تامل، برخی رسانه‌ها به سوال مهم دیگری پرداخته‌اند؛ آیا خوابیدن برای چنین ساعات کمی در بازه‌های زمانی طولانی امکان‌پذیر است و عوارضی ندارد؟ اگر از متخصصان حوزه سلامت خواب بپرسید، همگی متفق‌القول به شما خواهند گفت که میزان خواب توصیه شده برای یک فرد بالغ، بین 7 تا 9 ساعت است و با افزایش سن، این میزان تنها اندکی کاهش می‌یابد. نداشتن خواب کافی به ویژه در طولانی مدت عوارض متعددی دارد، از جمله ایجاد مشکلات متعدد در حافظه و عملکرد شناختی فرد. حالا بیایید دوباره به سبک زندگی خانم استیل نگاهی بیندازیم. استیل می‌گوید بعد از بزرگ شدن فرزندانش، به جز تعطیلات تابستانی و کریسمس، باقی سال را به این شکل کار می‌کند. پیش از آن نیز زمانی که فرزندی در خانه داشته، هر چند کمتر کار می‌کرده اما باز میزان خواب او کم و زیر 5 ساعت بوده است. این در شرایطی است که کار خانم استیل نیاز شدیدی به تمرکز بالا دارد. آیا درباره ساعت خواب و روش کار او اغراق شده یا داستان دیگری در کار است؟ بسیاری معتقدند دانیل استیل جزو اقلیتی از افراد است که بدون این که کار خاصی انجام بدهند، بدن‌شان توان انطباق با خواب کم را دارد. این افراد که کمتر از یک درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند، نیاز به خواب کمتری دارند و با کم خوابیدن دچار اختلال در حافظه و تمرکز نمی‌شوند.
الهام بگیرید اما مقایسه نکنید
دیدن موفقیت و عملکرد افراد از دور، می‌تواند بسیاری از ما را دچار سوءبرداشت کند؛ گاهی از میزان تلاش‌های خاص یک فرد اطلاعی نداریم و گاهی از ویژگی‌های خاص او بی‌خبریم. بر همین مبنا هم توصیه می‌شود از ویژگی‌های مثبت دیگران (مانند پشتکار دانیل استیل) الهام بگیرید اما خودتان را به صورت کلی با دیگران مقایسه نکنید و در پی تکرار چشم‌بسته روش زندگی دیگران نباشید.
نویسنده : نرگس عزیزی | کارشناس ارشد علوم اعصاب‌شناختی

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/176354/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!