آریا بانو

آخرين مطالب

پایان موعد اولتیماتوم نهایی فیفا

سایه تعلیق دوباره روی سر فوتبال ایران ورزشي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - روز گذشته با حذف اتفاقی نام ایران از لیست AFC شایعه شد که عدم صدور مجوز حضور زنان به ورزشگاه سبب شده تا در نهایت فوتبال ایران معلق شود.

داستان حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال دیگر به قدری کش آمده که واقعا از حوصله بخش اعظم جامعه خارج شده‌است. مبارزه‌ای عقیم که هنوز هم به سرانجام نرسیده و اهالی فوتبال و فوتبال‌دوستان به خوبی می‌دانند که اگر فشارهای فیفا بیشتر نشود، در ادامه راه هم اتفاقی نخواهدافتاد.
حضور زنان سیر پر فراز و نشیبی داشته و چنان قفلی روی آن قرار دارد که گویا قرار نیست هیچ‌یک از روسای جمهور هم از پس باز کردن آن برآیند. نه احمدی‌نژاد اصولگرا که وعده باز کردن در ورزشگاه به روی بانوان را در سال‌های نخست حضور در مسند ریاست‌جمهوری داده‌بود و نه روحانی که قرار بود کلیدش هر قفلی را باز کند، هیچ‌کدام در برابر آنهایی که مخالف حضور زنان در استادیوم‌ها هستند، موفق نشدند راه به جایی ببرند.
مردم چه می‌گویند؟
شاید تنها موضوعی که بتوان به آن استناد کرد تا نظر مردم نسبت به حضور یا عدم حضور زنان در ورزشگاه‌ها را سنجید، نظرسنجی سال 1396 ایسپا باشد. مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) که یکی از مراکز پژوهشی معتبر کشور به شمار می‌رود ٢١ شهریورماه 96 یک نظرسنجی ملی انجام داده است. مطابق نظرسنجی اخیر ایسپا؛ 61.1 درصد مردم ایران موافق حضور زنان در ورزشگاه‌ها هستند. نکته جالب توجه درباره ترکیب پاسخگویان این نظرسنجی است. در این پژوهش با حجم نمونه یک‌هزار و ٣١ نفر انجام گرفته، 51.6 درصد پاسخگویان مرد و 48.4 درصد زن بوده‌اند. همچنین 37.9 درصد پاسخگویان دارای تحصیلات دانشگاهی و 62.1 درصد دارای تحصیلات غیردانشگاهی بوده‌اند. نشانه‌های تغییر نگاه جامعه درباره تحقق حق حضور زنان در وزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات ورزشی رفته رفته هویدا می‌شود. شاید که مراکز تصمیم‌گیری این نشانه‌ها را خوب درک کرده باشند. تصمیم‌های هفته آینده در شورای فرهنگی اجتماعی زنان که ذیل نهاد مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد و همین طور تصمیم نمایندگان مجلس می‌تواند گویای این نکته باشد که چقدر مسوولان اجرایی و قانونگذاری در کشور اهمیت موضوع و ابعاد اجتماعی آن را درک کرده‌اند.

تجربیاتی خوب که ادامه پیدا نکرد
جالب اینکه هر بار زنان وارد ورزشگاه شدند، هیچ مشکلی هم به وجود نیامد اما دقیقا مشخص نیست چرا تک اتفاق باقی می‌ماند و به رویه تبدیل نمی‌شود! نخستین حضور زنان در ورزشگاه آزادی در سال 1377 و در جریان استقبال از بازیکنان تیم ملی که توانسته بودند به جام جهانی 1998 صعود کنند اتفاق افتاد. با وجود آنکه از زنان برای این حضور دعوت نشده بود اما آنان با حضور خود توانستند در ورزشگاه حاضر شوند. نخستین حضور زنان در هنگام یک بازی فوتبال در جریان بازی ایران و ایرلند در سال 1381 اتفاق افتاد که تعدد محدودی از زنان ایرلندی توانستند وارد ورزشگاه آزادی شوند. این امر با اعتراض فعالان جنبش زنان ایران مواجه شد چرا که معتقد بودند ممنوعیت حضور زنان فقط برای زنان ایرانی است. حضور زنان خارجی بعدها بارها و بارها در هنگامه برگزاری بازی‌های بین‌المللی تیم ملی ایران تکرار شد و زنان کره‌ای، ژاپنی، چینی و سوری توانستند وارد ورزشگاه آزادی بشوند اما حضور زنان ایرانی همچنان ممنوع است.
آخرین باری که با مجوز و بدون نیاز به گریم مردانه، زنان ایرانی موفق شدند وارد ورزشگاه آزادی شوند، دیدار فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا بین پرسپولیس و کاشیماآنتلرز ژاپن بود و پس از آن با اینکه همه چیز به نظر مهیا می‌رسید تا طلسم شکسته شود اما دوباره اتفاقاتی عجیب مانع از این موضوع شد.

کجای دنیا مثل ایران؟
گرچه دادستان کل کشور در خصوص حضور زنان در ورزشگاه گفته‌‎بود: «حضور زنان در ورزشگاه آزادی یک آسیب است و هیچ توجیه شرعی ندارد، اگر بخواهد ادامه پیدا کند برخورد می کنیم»، اما حالا باید منتظر باشیم و ببینیم با توجه به پایان مهلت فیفا به ایران، چه تصمیمی از سوی مقامات برای فرار از بحران محرومیت و حتی تعلیق گرفته می‌شود. پیش از این هم سابقه داشته که مقامی در ایران مخالفتی با موضوعی در خصوص فوتبال داشته اما با توجه به احتمال محرومیت توسط فیفا، در نهایت تصمیمی به نفع فوتبال اتخاذ شده‌باشد.

هرچند برگزاری دیدار خانگی ایران مقابل کره جنوبی ، با تاسوعای حسینی همزمان شده‌بود و در ابتدا آیت‌الله یزدی، رییس پیشین قوه قضاییه و عضو فعلی شورای نگهبان، با برگزاری دیدار مخالفت کرده‌بود، اما در نهایت این دیدار با رعایت مسائل مذهبی برگزار شد و هیچ اتفاق تلخی برای فوتبال و جامعه رخ نداد. این دیدار در شرایطی برگزار شد که رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به زمان برگزاری دیدار ایران و کره جنوبی(روز تاسوعا)، گفته‌بود: «ممکن است گفته شود که بازی نکردن ما برای ما هزینه‌هایی خواهد داشت ولی باید همه این هزینه‌ها را داد تا این حرمت‌ها حفظ شود.»
همانطور که در این خصوص در نهایت هم حرمت‌ها حفظ شد هم هزینه بی دلیلی به فوتبال تحمیل نشد، باید امیدوار بود با اتخاذ یک تصمیم منطقی در نهایت در ورزشگاه‌ها به روی بانوان باز شود، به ویژه اینکه باید در نظر داشته‌باشیم، ضرب الاجلی که اینفانتینو، رییس فیفا برای فوتبال ایران به تاریخ 24 تیر (روز گذشته) مشخص کرده بود، به پایان رسیده و پس از این تاریخ، در همه بازی‌های باشگاهی و تیم ملی در ورزشگاه‌های ایران باید زنان به راحتی بتوانند به ورزشگاه بروند. اتفاقی که در دیدار شاگردان ویلموتس برابر تیم ملی امید رخ نداد و این ممنوعیت ادامه پیدا کرد.

به نظر می‌رسد اکنون و با پایان مهلت فیفا، چالش بزرگی پیش روی مدیران فوتبال است علیرغم قول‌های مسئولان در گذشته عملاً قدم مشخصی برای تدارک حضور زنان در ورزشگاه برداشته نشده است؛ موضوعی که هنوز هم ممنوعیت‌های قانونی و حساسیت‌های زیادی دارد و اگر تدبیری برای آن اندیشه نشود می‌تواند "چشم اسفندیار" فوتبال ایران در زمان حساس برگزاری مقدماتی‌های جام جهانی باشد.
نکته جالب توجه اینکه حتی در کشورهایی مثل افغانستان و عربستان که پیش از این امکان حضور زنان در ورزشگاه وجود نداشت، با اصلاحاتی که صورت دادند، این مورد را حل کردند، اما اینجا مشخص نیست دقیقا چه بر سر فوتبال ایران خواهدآمد؟
شروین رمضانی

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/174869/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برای خوب شدن سرفه آنتی‌بیوتیک بخوریم؟

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن