آریا بانو

آخرين مطالب

خطرات و مضرات خوابین با آرایش اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
خطرات و مضرات خوابین با آرایش
٠
٠
منودلیار / همه ما در مورد مضرات خوابیدن با آرایش شنیده ایم و مطمئناً همه ما تجربه این را داریم که مادر یا یکی از دوستان مان، شبی که خیلی خسته بوده ایم و حوصله نداشته ایم آرایش صورتمان را پاک کنیم، به ما گفته اند که داریم با دست های خودمان پوست نازنین مان را خراب می کنیم! آیا این داستان ها که در مورد مضرات خوابیدن با آرایش شنیده ایم درست هستند؟ چرا خوابیدن با آرایش ضرر دارد؟ اصلاً این کار چه خطرات و مضراتی دارد؟ آیا به جز پوست صورت، خوابیدن با آرایش ممکن است سلامت سایر اعضای بدن را هم تهدید کند؟ در این مقاله قصد داریم در مورد این موضوع خیلی دقیق صحبت کنیم و به این سؤالات پاسخ هایی کارشناسانه بدهیم. اگر تو هم در مورد مضرات خوابیدن با آرایش سؤالی داری، بهتر است در این مقاله همراه من باشی!
نیازی نیست متخصص پوست باشی تا بدانی که خوابیدن با آرایش یکی از آسیب زننده ترین کارها برای پوست صورت است. همانطور که مادران ما این حرف را به ما می گویند و از تجربیات ساده شان استفاده می کنند. فکر کنی بخواهی با ماسک به خواب بروی! آرایش کردن به معنای پوشاندن پوست صورت با انواع چربی و پودر است که آلودگی را به خود جذب می کنند. تصور کن در طول روز چه آلودگی ها، غبارها و میکروب هایی که روی مواد آرایشی صورت ما نشسته اند! شاید با خودت بگویی دیر وقت است، خسته ام، وقت کافی برای خوابیدن ندارم و عیب ندارد اگر یک شب با آرایش بخوابم! اما وقتی بدون پاک کردن آرایش به خواب می روی، تمام این آلودگی ها و چربی ها در طول شب روی پوست صورت باقی می مانند و این مسأله بسیار به پوست آسیب می رساند. به عنوان مثال یکی از خطراتی که خوابیدن با آرایش به دنبال دارد، تغییر رنگدانه ها و تجزیه کلاژن است. همچنین این کار باعث بروز آکنه و جوش می شود و منافذ پوست را می بندد.
مهم ترین مضرات خوابیدن با آرایش برای پوست:
بسته شدن منافذ پوست:
خوابیدن با آرایش قاتل منافذ پوست تو خواهد بود! این کار باعث بسته شدن منافذ پوست می شود؛ چرا که محتویاتی که در مواد آرایشی به کار می روند، مثل سیلیکون ها، به شدت پوشاننده هستند. متخصصان پوست معتقدند وقتی منافذ پوست بسته شوند، پوست ناهموار به نظر می رسد و صافی، طراوت و سلامت آن از بین می رود. این موضوع در ادامه منجر به جوش و آکنه خواهد شد.
آکنه زدن:
حقیقت این است که پوست هم مانند سایر اندام های بدن ما هیچ وقت از کار نمی افتد و مثل قلب، در طول خواب هم فعالیت دارد. پوست از آب، پروتئین، لیپیدها و مواد معدنی ساخته شده و برای سلامت خود به این موارد نیاز دارد. همچنین سطح پوست پوشیده از منافذ و غددی است که سبوم یا چربی تولید می کنند. سبوم نوعی روان کننده و مرطوب کننده طبیعی پوست تست که سلول های مرده پوست را از بین می برد و با تحریک های پوستی مبارزه می کند. وقتی آرایش می کنی، پوشانندگی مواد آرایشی باعث بسته شدن این منافذ می شود که در تخلیه سبوم ها اختلال ایجاد می کند و این می تواند منجر به بزرگ شدن منافذ پوست و آکنه به مرور زمان شود. فشاری که خوابیدن روی بالش به پوست صورت وارد می کند، می تواند لوازم آرایشی را به فولیکول های مو صورت بچسباند و این موضوع هم باعث تحریک پوست و منافذ آن به جوش زدن می شود.
آسیب سلول های پوست:
سلول های پوست به مرور زمان و در اثر خوابیدن با آرایش تخریب خواهند شد. به گفته متخصصان پوست، مواد آرایشی تمام آلودگی ها و رادیکال های آزاد محیط را در طول روز به خود جذب می کنند و این به شدت برای سلول های پوست و به ویژه کلاژن آسیب زننده است. تخریب سلول های پوست در دراز مدت منجر به پیری زودرس می شود.
خشکی پوست:
خوابیدن با آرایش باعث پوسته پوسته شدن، خشکی و زبری پوست می شود. وقتی پیش از خواب آرایش را پاک می کنی، باید از کرم های مرطوب کننده و تقویتی استفاده کنی تا آنچه پوست از دست داده جبران شود و رطوبت و طراوت آن بازگردد. بهتر است از کرم ها و روغن های طبیعی استفاده کنی که به روند بازسازی پوست کمک کنند و مواد مورد نیاز آن را تأمین کنند. خشکی پوست به معنای از دست دادن الاستیسیته و خاصیت ارتجاعی آن است که منجر به پیری زودرس پوست هم می شود.
از بین رفتن طراوت پوست:
پوست سالم، صاف، درخشان و نرم است و همه ما آرزو داریم که چنین پوستی داشته باشیم! اما پوستی که طراوتش را از دست داده، پف کرده و ملتهب به نظر می رسد، هیچ زیبایی و نشانه ای از سلامتی ندارد. استفاده از لوازم آرایشی مانند کانسیلر یا فاندیشن، به پوست ما رنگ و لعاب تازه ای می دهد و می تواند ناهمواری های سطح آن را بپوشاند و این خیلی هم خوب و دوست داشتنی است! اما خوابیدن با این مواد دقیقاً تأثیر متضاد با این موارد را دارد! پوست بزرگ ترین اندام بدن است که مثل سایر بخش ها، وظایف خاصی را به عهده دارد. ترشح عرق، دفع چربی ها، برطرف کردن زخم ها و آسیب های سطحی و تنظیم دما، بخشی از وظایف پوست هستند. این وظایف در صورتی انجام می شوند که پوست سالم باشد و بتواند از پس این کارها بربیاید. به همین دلیل نظافت و پاکسازی آن به طور منظم ضرورت دارد و یکی از اصول اولیه آن، نخوابیدن با آرایش است. منافذ بسته و جوش های سر سیاه، زمانی به وجود می آیند که سلول های مرده، چربی و مواد آرایشی، سطح منافذ پوست را بپوشانند. همین منافذ بسته یکی از مهم ترین عوامل ایجاد آکنه هستند و با وجود آن ها پوست ناهموار، بی طراوت و خسته به نظر می رسد.
دخالت در روند بازسازی پوست:
تمام اعضای یدن ما برای سلامتی نیاز به بازسازی دارند و باید استراحت کنند. یکی از مسائل مهم برای سلامتی پوست، ترمیم آن در طول شب است. وقتی با آرایش به خواب می روی، شانس ترمیم و بازسازی شبانه را از بین می بری و این فرصت طلایی به هدر می رود. در نتیجه پوست خشک، بی روح و حتی پر از چروک ریز خواهد شد. در طول شب، سبوم ها فرصت ترشح چربی را پیدا می کنند و رطوبت و چربی مورد نیاز پوست را تأمین می کنند که از آن در برابر رادیکال های آزاد و آلودگی ها مراقبت می کنند. در زمان خواب تعادل پوست باز می گردد. بنابراین خوابیدن با آرایش این روند را مختل می کند. وقتی منافذ پوست بسته باشند پوست نمی تواند نفس بکشد و همین باعث می شود که ترمیم نشود. چربی ها در منافذ باقی می مانند و به صورت باکتری و آلودگی تغییر پیدا می کنند. همین باعث بروز مشکلات و بیماری های پوستی می شود. اگر یک شب با آرایش بخوابی و روند ترمیم پوست تو در طول خواب انجام نشود، یک هفته زمان نیاز است تا این نقص جبران شود و تعادل پوست دوباره به آن بازگردد.
تسریع روند پیری زودرس پوست:
یکی دیگر از مضرات خوابیدن با آرایش این است که این عادت روند پیری زودرس پوست را تسریع می کند. بسته شدن منافذ پوست منجر به تجزیه سلول ها و خشکی پوست می شود که قرمزی و التهاب را به دنبال دارد و چین و چروک های ریز را روی آن به وجود می آورد. خوابیدن با آرایش مثل آن است که به صورتت کیک چسبیده باشد! به همین وحشتناکی! از بین رفتن کلاژن ها و تولید نشدن آن ها به مرور زمان منجر به بالا رفت سن پوست می شود و چین و چروک های ریزی روی آن به وجود می آورد که نتیجه خشکی هستند.
تحریک چشم ها:
چشم های پف کرده و حساس یکی از مضرات خوابیدن با آرایش است. آرایش چشم مانند سایه، ریمل و خط چشم باید هر شب پیش از خواب به خوبی پاک شود؛ چرا که خوابیدن با این مواد باعث پف و تورم چشم می شود. این مواد آرایشی چربی زیادی دارند و آلودگی ها را به خود جلب می کنند. به همین دلیل برای چشم بسیار مضر هستند. یکی دیگر از مضرات خوابیدن با آرایش، آسیب به مژه ها است که می تواند منجر به شکنندگی و حتی ریزش مژه شود. حساسیت پوست پلک هم از دیگر مضرات این کار برای چشم است.
آیا بعضی از مواد آرایشی از بقیه بی خطر تر هستند؟
اگر هنوز هم آنقدر جسور هستی که فکر می کنی خوابیدن با آرایش آنقدر ترسناک نیست و می ارزد که بعضی شب ها به خاطر خستگی، بدون پاک کردن مواد آرایشی به خواب بروی، شاید این سؤال برایت پیش بیاید که کدام مواد آرایشی نسبت به بقیه کم خطرتر هستند؟
متخصصان پوست معتقدند که فاندیشن ها و تمام زیر شاخه های آن ها مانند پودرها، کانسیلرها و…، عموماً برای پوشش پوست بسیار ضخیم هستند. وقتی از این مواد آرایشی در طول روز برای پوشاندن لایه سطحی پوست استفاده می کنی، پوست دی هیدراته و خشک می شود، گردش خون در سطح آن کاهش پیدا می کند، کلاژن های آن تجزیه می شود و تمام این ها منجر به التهاب پوست و بسته شدن منافذ آن خواهد شد.
اما خوابیدن با مواد آرایشی مثل ریمل چطور؟ آیا داستان در مورد آن ها فرق می کند؟
متأسفانه خیر! خوابیدن با ریمل هم یکی دیگر از مواردی است که توصیه شده به شدت از آن پرهیز شود. حالت چسبنده ای که در اغلب ریمل ها وجود دارد، باعث می شود باکتری ها و آلودگی های فراوانی به آن جذب شوند و این موضوع به شدت برای چشم ها خطرناک است. همچنین ریمل می تواند برای فولیکول های مژه بسیار تحریک کننده باشد و باعث بسته شدن منافذ سطحی پوست مژه ها و التهاب پلک ها شود. ریمل مژه ها را خشک می کند و تحمل آن ها در برابر شکنندگی را کم می کند. با همه این ها پزشکان معتقدند که لوازم آرایشی که در آن ها از مواد معدنی به جای مواد شیمیایی استفاده شده، خطر کمتری دارند. لوازم آرایشی پایه معدنی نسبت به لوازم آرایشی پایه چربی مانند پرایمرها و فاندیشن ها، بی خطر تر هستند. خوابیدن با برق لب کم خطر تر از رژ لب است، چرا که چسبندگی رژ لب در طول شب باعث خشکی لب ها می شود. اما لب ها به زودی بازسازی می شوند و نباید زیاد نگران آن ها باشی.
چطور آرایش را پاک کنیم؟
گرچه هر کدام از ما روش مخصوص خودمان را برای پاک کردن آرایش داریم و پای مراقبت از پوست که به میان بیاید، همه مان صاحب نظر هستیم، اما به نظر متخصصان بهترین کار این است که یک روش روتین و روزانه برای پاک کردن آرایش داشته باشیم که به عادت ما تبدیل شود. برای اینکه مطمئن شوی تمام مواد آرایشی را از پوستت پاک کرده ای و می توانی با خیال راحت و صورت پاک و پاکیزه به خواب بروی، کار را با یک پاک کننده لوازم آرایش آغاز کن. تکه ای پنبه را به این پاک کننده آغشته کن و آن را مدتی روی پلک هایت بگذار تا ریمل را خیس کند و پاک کردن آن از روی مژه ها راحت تر و کم خطرتر شود. سعی کن این پنبه را روی مژه هایت نکشی و آن ها را به خاطر پاک کردن ریمل از جا نکنی! این کار می تواند پلک چشم هایت را هم تحریک کند و باعث پاره شدن مویرگ های ریز روی پلک ها شود.
بعد از اینکه با آرایش پاک کن تمام پوستت را خوب پاک کردی، وقت آن است که صورتت را بشوری. برای این کار به یک شوینده ملایم احتیاج داری که مناسب پوست تو باشد. اگر پوست صورت تو خشک یا چرب است، باید از شوینده های مخصوص خودش استفاده کنی. یادت باشد انتخاب صابون های قالبی یا شوینده های دست برای این کار بدترین گزینه است. صابون ها برای پوست بسیار سخت هستند و علاوه بر اینکه آن را خشک می کنند، با تخلیه تمام مواد مفید سطح پوست، باعث تحریک آن خواهند شد. بعد از شست و شو دقیق صورت، باید آن را مرطوب کنی تا دوباره با طراوات و سرحال شود. متخصصان معتقدند بهترین انتخاب برای مرطوب کردن پوست صورت، روغن نارگیل است که سرشار از ویتامین ای و اسیدهای چرب است. به ویژه اگر پوست تو خشک است، روغن نارگیل می تواند با خشکی ها مبارزه کند. البته که انواع روغن طبیعی برای سلامت پوست فوق العاده اند. انواع کرم مرطوب کننده شیمیایی هم می تواند انتخاب تو باشد.
با همه این ها اگر فکر می کنی بعد از یک روز طولانی آنقدر خسته ای که توان انجام تمام این مراحل را نداری، نگران نباش. آخرین راهکار این است که یک بسته دستمال پاک کننده آرایش کنار تخت بگذاری و در همان حال که خمیازه می کشی و لبه تخت نشسته ای، کورمال کورمال یک دستمال بیرون بکشی و آرایش را با آن پاک کنی! از این ساده تر؟ دیگر چه بهانه ای داری که دست و پای تو را برای پاک کردن آرایش قبل از خواب ببندد؟ یادت باشد پوست تو یکی از مهم ترین اعضای بدنت است که گاهی به سادگی آن را نادیده می گیری! شاید مهم ترین نکته در زیبایی صورت، داشتن پوست سالم و سرحال است که همین بی توجهی ساده می تواند به آن آسیب برساند. حواست به سلامتی و زیبایی ات باشد!

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/174189/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برای خوب شدن سرفه آنتی‌بیوتیک بخوریم؟

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن