آریا بانو

آخرين مطالب

نگاهی سایکودرام به نمایش تنسی ویلیامز / روایت کامبیز بنان از نمایش "نمی‌دونم فردا چی میشه؟" گفتگو

نگاهی سایکودرام به نمایش تنسی ویلیامز / روایت کامبیز بنان از نمایش "نمی‌دونم فردا چی میشه؟"

  بزرگنمايي:

آریا بانو - کامبیز بنان گفت: روابط، اتفاقات و هویت‌ دو نفر شخصیت نمایش "نمی‌دونم فردا چی میشه؟" من را در اجرا به سمت تکنیک‎های سایکودرام سوق داد.


سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "نمی‌دونم فردا چی میشه؟" اثر تنسی ویلیامز با ترجمه بابک تبرایی، دراماتورژی پریزاد سیف و کارگردانی کامبیز بنان از 10 تیرماه ساعت 21:30 در سالن شماره دو خانه نمایش مهرگان روی صحنه است و بازیگران این نمایش پریزاد سیف و کامبیز بنان هستند.
کامبیز بنان در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "نمی‌دونم فردا چی میشه؟" گفت: از دو، سه سال پیش قصد داشتم تا نمایشنامه "پیراهنی جامانده در باد" نوشته سید مهرداد ضیایی که طراح اولیه آن خودم هستم و قبلاً آن را نمایشنامه‌خوانی کرده‌ام و به این اثر تعلق خاطر بسیاری دارم را به صحنه آورم. از آن زمان ذهنم درگیر آن اثر بود و تابستان سال گذشته در پی ارسال پیامکی از سوی مجموعه تئاترشهر مبنی بر اینکه درخواست اجرای‌مان را به این مجموعه ارائه کنیم، آن نمایشنامه را به تئاترشهر دادم، اما از آن زمان با وجود پیگیری‌های بسیار تاکنون هیچ پاسخی به ما ندادند که می‌توانیم آن نمایش را اجرا کنیم یا خیر. پس از این، بر آن شدم تا اثری را در یک تماشاخانه خصوصی روی صحنه آورم اما از آنجا که این نمایشنامه مدنظرم، بسیار پر پرسوناژ بود و توجیه اقتصادی نداشت که آن را در تالار نمایشی خصوصی روی صحنه آورم، تصمیم به اجرای نمایشنامه دیگری گرفتم.
او همچنین در ادامه افزود: براین اساس به دنبال اثری کم پرسوناژ بودم که نمایشنامه "نمی‌دونم فردا چی میشه؟" از سوی خانم پریزاد سیف به من پیشنهاد شد. ابتدا آن را در قالب پروژه عصری با نمایش در خانه نمایش مهرگان نمایشنامه‌خوانی کردیم و پس از آن تصمیم به اجرای صحنه‌ای این اثر گرفتم.
این بازیگر و کارگردان درباره دلایل انتخاب این نمایشنامه از تنسی ویلیامز عنوان کرد: این نمایشنامه را ابتدا به دلیل کاراکتر نویسنده آن‌ که آثار در خور توجهی در زمینه فیلم و نمایشنامه دارد و بسیاری از ما با آن‌ها خاطره داریم، انتخاب کردم. در وهله دوم آثار این نویسنده به دلیل دارا بودن درونمایه‌هایی مرا به شدت به خود جذب می‌کند چراکه شخصیت‌های آثار ویلیامز در همه ادوار مشترک هستند. روابط، کاراکترها و وجه روانشناسانه آثار این نویسنده لایه‌های درونی و بیرونی دارد که دست کارگردان و بازیگر را باز می‌گذارد.
بنان درباره موضوع و مضمون نمایش خاطرنشان کرد: این اثر نمایشی درباره ارتباط زن و مردی است که مانند دیگران هرکدام درگیر جهان خودخواسته ذهنی خودشان هستند. زن و مرد اسرار عجیب و غریبی دارند که آن‌ها را اسیر چارچوب این جهان خودخواسته کرده است. در بیرون این زن و مرد، کشمکش عجیبی دیده می‌شود که هرکدام می‌خواهند حرف خود را به کرسی بنشانند...
او همچنین در ادامه اضافه کرد: در حالی‌که این اثر در دهه‌های 50 میلادی نوشته شده است؛ اما نمونه بارز این موضوع در آدم‌های امروز هم دیده می‌شود. براین اساس روابط، اتفاقات و هویت‌ این دو نفر من را در اجرا به سمت تکنیک‎های سایکودرام سوق داد.
کامبیز بنان درباره استفاده از تکنیک‌های سایکودرام در این اثر نمایشی یادآور شد: خانم سیما محقق سایکودراماتیست هستند که در اجرای نمایشنامه‌خوانی این اثر، برحسب اتفاق به تماشای آن نشستند، پیشنهاد دادند که در صورتی‌که قصد داشتیم این نمایش را در قالب این تکنیک به صحنه آوریم به ما کمک کنند که خوشبختانه حضورشان بسیار مثمرثمر بود.
او با بیان اینکه روایت نمایش بسیار ساده و رئال است، درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "نمی‌دونم فردا چی میشه؟" اظهار کرد: اساساً معتقد به تئاتر قصه‌گو هستم و با کارهای عجیب و غریب بر روی صحنه به شدت مخالفم. در این نمایش نیز در نظر نداشتم تا تکنیک‌ها و فضاهای عجیبی را وارد نمایش کنم و قصدم این بود تا مخاطب شاهد یک موقعیت نمایشی از ابتدا تا انتها باشد و آن را دریافت کند. تلاش‌‌ام بر این بود تا با دکور و المان‌های صحنه تماشاگر را درگیر مفهوم و انتزاع کنم.
کارگردان نمایش "جمعه‌کشی" درباره طراحی صحنه این اثر نمایشی گفت: با توجه به محدودیت‌های سالن‌‌های خصوصی و کوچکی، گروه‌ها امکان آن را ندارند تا آنچه را که در ذهن دارند اجرا کنند چراکه به دلیل چند اجرا بودن این تماشاخانه‌ها، دکور نمایش‌ها باید خلاصه و مینی‌مال باشد. در این نمایش نیز تاجایی که امکان داشت سعی کردیم با المان‌ها فضایی را ایجاد کنیم تا تماشاگر را به فکر واداریم. طراحی صحنه نمایش مینی‌مال و مفهومی و با استفاده از آکسسوار است.
او درباره موسیقی این اثر نمایشی گفت: در نمایشنامه‌خوانی این اثر، اردوان کاویانی‌فرد موسیقی زنده می‌نواخت اما از آنجا که در اجرای این جنس از نمایش موسیقی زنده کاربردی ندارد، در آن از دو قطعه انتخابی استفاده شده است.
کامبیز بنان در پایان صحبت‌هایش گفت: امیدوارم در فضای تئاترجریانی راه بیفتاد تا همه از هم حمایت کنیم. متاسفانه برخی هنر نمایش را هنری رایگان می‌دانند. در صورتی‌که به منظور تماشای نمایشی از دوستان و آشنایان دعوت نشود دلخور می‌شوند در حالی‌که تئاتر برای ما شغل است و از آن درآمد داریم. مگر می‌شود به رستوران و یا کافه دوستی برویم و هزینه میزمان را پرداخت نکنیم؟ اما همین دوستان و آشنایان انتظار دارند که مجانی به تماشای تئاتر بنشینند که امیدوارم این نگاه عوض شود.
دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: سایکودراماتیست: سیما محقق، مدیر اجرایی: سعید محبی، گروه کارگردانی: بهنوش ثابت‌قدم، مریم محبی، حسین بنان و ایلیا بنان، عکس، اجرای پوستر، بروشور و تیزر: پرهام شکیبایی و با حمایت: برند قهوه سیاح به مدیریت مانی اسدیان.
علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

دستمزد ترانه علیدوستی در سریال شهرزاد باید پس داده شود !!!

دستمزد بازیگران «شهرزاد» از نظر قانونی چه حکمی دارد؟

دوچرخه‌ سواری زنان و موضع قوه قضائیه درباره آن!

جامعه نسبت به فرزندان طلاق سوگیری غلطی دارد

18 تا 25 درصد بیماران با خطای پزشکی مواجه می‌شوند

چه کسانی گرفتار شانه های یخ زده می شوند؟

کبدِ چرب حاملگی چیست؟

سخنگوی سازمان انتقال خون: 4 هزار نمونه خون بند ناف ذخیره شده است

کشور در تامین داروهای اساسی کمبودی ندارد

امید صالحی عکاس سال سینمای ایران شد / تقدیر از حسین ملکی / معتمدآریا: بهتر است حرکت عکاسان سینما در پیگیری امنیت شغلی را با جان و دل بپذیریم

رد پای موسیقی‌ خاطره‌انگیز دهه‌های پیشین در یک اجرا / روایت سهراب کاشف و بهرام دهقانیار از کنسرت "شب خاطره‌ها برای بچه‌های ایران‌زمین"

حسین ایمانی جاجرمی: جدایی‌گزینی طبقاتی در محلات به چند پاره شدن جامعه می‌انجامد / شهرسازی و معماری نادرست مردم را به انزوا سوق می‌دهد

اجرایی بسیار زیبا و دراماتیک / نگاهی به نمایش "کریم لوژی" به نویسندگی مجید رحمتی و مهران رنجبر و به کارگردانی رضا بهرامی

آغاز بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استانی صداوسیما / دارابی: اقبال مخاطبان به شبکه‌های استانی رو به افزایش است

فرزاد فرجی: تعدادی از هنرمندان نقش سفال و سرامیک را در هنرهای تجسمی پررنگ کرده‌اند / نمایشگاه پیشکسوتان سفال و سرامیک ایران سالانه برگزار می‌شود

فرار احمدشاه به رخت‌شورخانه دربار / روایت علی یدالهی از نمایش "رخت‌شور شاه" در جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی

رهگذر: نوجوانان در سینمای ما نادیده گرفته شده‌اند / "آخرین داستان" پاییز اکران می‌شود

متامدرن نه مبهم است و نه جدید / دیدگاه انتقادی محمد آزرم نسبت به مانیفست "متامدرنیسم"

"بی‌سر" در مراحل پایانی تولید است / "زالاوا" به دنبال جذب سرمایه

مرضیه برومند: متولی سینمای کودک باید کانون پرورش فکری کودکان باشد

راضیه ابراهیمیان: حمایت از برندسازی یا کارآفرینی به شکل اصولی و حرفه‌ای انجام نمی‌شود

سیدحسین ملکی: خط تحریری در زندگی روزمره مردم قابل استفاده است / از ابداع خط ترنم تا اقتصاد هنر خوشنویسی

سعید خاقانی: معماری ما فضای تجربه درست نداشت که بخواهد سالم بماند / هویت امری ارجاعی و بیرونی نیست

لازم نیست دستتان را محکم روی دف بکوبید / تئوری موسیقی از نان شب هم واجب‌تر است / توصیه‌های داوران به شرکت‌کنندگان جشنواره ملی موسیقی جوان

محمدعلی سجادی: "سودابه" ادامه سینمای داستانی من است

رادیو سوینا آغاز به کار کرد / شهاب حسینی: حضور جامعه محترم نابینایان در سالن‌های سینما خبر خوبی است

مرادیان: ضرورت ساخت مجسمه در جامعه نابه سامان امروز بیش از گذشته احساس می‌شود / تبدیل درختان خشکیده تهران به مجسمه توسط بخش خصوصی

اثر نمایشی برگرفته از آئین و سنت‌های استان بوشهر / روایت حسین اسدی از اجرای نمایش "آبگوشت زهرماری" در جشنواره آئینی و سنتی

فعال مدنی درحوزه زنان وخانواده:امنیت مهمترین اولویت و دغدغه زنان شهری است

زنانه شدن سالمندی در آینده جدی است

مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران: داروی جدید دفرازیروکس در داروخانه‌ها وجود ندارد

تلفن همراه حریم خصوصی کودکان نیست

انجام ماموگرافی سبب ابتلا به سرطان سینه می‌شود؟

دلایل جامعه شناختی کودک همسری

فرآیند کار مراکز مشاوره قبل «ازدواج»

معیارهای جوانان امروزی برای ازدواج

گفت‌وگو با مَلِک‌آرا رحیمی، زنی که احمد پسربچه افغان را جهانی کرد

«ازدواج»؛ هندوانه‌ای که دیگر در بسته نیست

چرا آمار اشتغال زنان پایین است؟

مسعود کیمیایی: فیلم‌ها ده‌ها میلیارد می‌فروشند اما برای من و مهرجویی سرمایه‌گذار نیست

اقبال واحدی: خودم را مجری نمی‌دانم من یک بسیجی‌ام!

رضا کیانیان خطاب به رضا رشیدپور: دوستت دارم اما شفاف بگو کی پول کثیف آورده سینما؟

منصوره ثابت‌زاده: من خادم فرهنگ هستم / برای نخستین بار موسیقی حرکتی ایران را آنالیز و طبقه‌بندی کردم / موسیقی می‌تواند در زبان تاثیر بسزایی بگذارد

بهار ایلچی: هدف گروه پلاریس ارتباط با همه مردم در هر جغرافیای دنیاست

رامتین لوافی: "هت تریک" در شرایط متعادل می‌توانست پرفروش شود

گفت و گوی اعضای خانواده یک مسئولیت زنانه نیست

لیلا کردبچه: می‌توان از روی شعر برخی شاعران تقویم تهیه کرد / صنایع ادبی ما نیاز مبرم به نوسازی دارند

علیرضا صفاری: برندسازی وابسته به رفتار مصرف است / اگر پول اولویت بود تمام برندهای پوشاک در ایران تعطیل می‌شدند

ضعف شناخت و به کارگیری ناآگاهانه تکنولوژی تأثیر مخربی بر معماری دارد / احصاء و یکپارچگی از مهم‌ترین اصول مرمت است / پول نفت باعث شد تا درست زندگی کردن را فراموش کنیم / روایت سجاد موذن از مرمت در سامرا تا خانه‌های تاریخی ایران

کارگردان «قدیس»: فقط 20 درصد نقدها علیه شاملو را گفتم!