آریا بانو

آخرين مطالب

کهن‌ترین کشور‌های دنیا گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
اولین شکل تمدن‌ها میلیون‌ها سال پس از حیات انسان روی زمین آغاز شد. حدود 6500 سال قبل از میلاد بود که انسان‌های از کوچ‌نشینی به یکجانشینی روی آوردند.
به گزارش برترین ها، اولین شکل تمدن‌ها میلیون‌ها سال پس از حیات انسان روی زمین آغاز شد. حدود 6500 سال قبل از میلاد بود که انسان‌های از کوچ‌نشینی به یکجانشینی روی آوردند. به این ترتیب دانش و انرژی آن‌ها در یک جا جمع شد و توانستند پیشرفت کنند و شهر‌ها را به وجود آورند. درحالی که مردم حول این مراکز گروه تشکیل می‌دادند، ایده کشور‌ها و مرز‌بندی سرزمین‌ها به وجود آمد.
امروزه مفهوم کشور و ملت برای همه ما آشناست. در نهایت، همه قاره‌ها به جز قطب شمال و استرالیا ب ه مرز‌های متعددی تقسیم شدند. اما اولین کشور‌هایی که شکل گرفتند کدام بودند؟
7. ایران
بیایید با کم‌قدمت‌ترین کشور شروع کنیم: ایران باستان. ایران حدود 550 سال قبل از میلاد تحت حکومت هخامنشیان تاسیس شد. قبل از اینکه این امپراتوری قدرتمند تشکیل شود، ماد‌ها و ایلامی‌ها در این سرزمین می‌زیستند. ایلامی‌ها در مناطق غرب و جنوب‌غربی ایران امروز سکونت داشتند و مادها کنترل تقریبا همه ایران را تا قبول از ورود پارس‌ها داشتند.
امپراتوری هخامنشیان 550 سال قبل از میلاد توسط کوروش کبیر تاسیس شد که بعدا کنترل ایران را به دست گرفت. تا قرن بیستم میلادی پادشاهان متعددی بر ایران حکومت کردند؛ از هخامنشیان تا سلسله قاجار.
6. ژاپن

اولین امپراتوری ژاپن را امپراتور جیمو در سال 660 قبل از میلاد تاسیس کرد. پیدایش ژاپن در تاریخ آنقدر دور است که اولین امپراتور‌های ژاپن را یک افسانه می‌دانند، چون شواهد کمی از آن‌ها وجود دارد. با این حال در ژاپن 11 فوریه، روز ملی تاسیس ژاپن توسط امپراتور جیمو را جشن می‌گیرند. چه اولین امپراتور‌های ژاپن افسانه باشند چه نباشند، قطعا انسان‌ها 13هزار سال قبل از میلاد به ژاپن مهاجرت کردند. اما اولین مستندات از تاریخ ژاپن در دوره کوفون بوده که از سال 250 تا 538 میلادی بوده است.
5. یونان

چنین لیستی بدون نام یونان کامل نخواهد شد. پایه‌های تمدن مدرن غربی به لطف یونان باستان و دوران کلاسیک بنا شد. یونان در عصر تاریکی حدود 800 سال قبل از میلاد ظهور کرد و اندیشه‌های بسیاری را بسط داد که منحصر به این بخش از جهان بودند. مردم یونان زندگی در پولیس یا دولت‌شهر‌ها را آغاز کردند. بسیاری از این شهرها در قلمروی یونان امروزی ظاهر شدند و زندگی سیاسی یونان را تا صدها سال تعریف کردند. این کشور باشکوه آثار زیادی در زمینه هنر، شعر، علم و سیاست به جای گذاشت که کاملا نشان می‌دهد این کشور یکی از قدیمی‌ترین کشور‌های جهان است.
4. اتیوپی

احتمالا انتظار نداشتید نام اتیوپی را اینجا ببینید. با این حال، اکتشافات متعدد نشان می‌دهد که شکلی از موجوات شبه‌میمون (که ممکن است اجداد ما باشند) در اتیوپی پیدا شدند که تصور می‌شود 3.4 تا 2.9 میلیون سال قدمت داشته باشند. با گذشت زمان، انسان‌ها در جوامع پیچیده‌ای متمرکز شدند و یکی از اولین پادشاهی‌ها را تشکیل داد. این حدود 980 تا 400 سال قبل از میلاد اتفاق افتاد. بررسی‌های بی‌شمار نشان می‌دهد کسانی که در این قلمرو زندگی می‌کردند کاملا پیشرفته بودند. آن‌ها برنامه‌ آبیاری داشتند، از گاوآهن استفاده می‌کردند و ابزار و سلاح‌های آهنی می‌ساختند.
3. هند

به نظر می‌رسد آسیا ریشه‌های بسیار دیرینه‌ای در تاریخ دارد. شبه‌قاره هند سکونتگاه مردمی بوده که 3300 سال قبل از میلاد می‌زیسته‌اند، یعنی زمانی که اولین تمدن در دره رود سند ظاهر شد. اگرچه آن‌ها یکی از اولین تمدن‌های شهری جهان هستند، پیدایش هندوستان به عنوان یک کشور در دوره ودایی اتفاق افتاده که از 1500 سال قبل از میلاد آغاز شد و تا سال 600 قبل از میلاد ادامه داشت.
این دوره با متون ودایی شناخته می‌شود که پایه‌های هندوئیسم، سانسکریت و فرهنگ ودایی بودند. وقتی دوره ودایی به پایان رسید، آئین هندو، جین و بودایی در هند گسترش یافت.
2. چین

تاریخ مستند چین به 1600 سال قبل از میلاد بازمی‌گردد، زمانی که سلسله شانگ بر امپراتوری چین رهبری می‌کرد. اما اخیرا مورخان ثابت کرده اند که قدمت کشور چین به سلسله شیا می‌رسد که 2070 سال قبل از میلاد ظاهر شد و تا سال 1600 قبل از میلاد ادامه داشت. قبل از اکتشافات مهم در دهه 1960 و 1970، افراد زیادی باور داشتند که سلسله شیا فقط یک افسانه است.
1. مصر

قدیمی‌ترین کشور که ریشه‌های آن به 3100 سال قبل از میلاد می‌رسد مصر است. پیدایش تمدن مصر حتی از این هم قدیمی‌تر و حدود 6000 سال قبل از میلاد بود، یعنی زمانی که شکارچیان در دره رود نیل ساکن شدند. پادشاهی مصر زمانی به وجود آمد که شاه مِنِس بالا و پایین مصر را به شکل یک پادشاهی واحد متحد کرد. او توانست کل قلمروی امتداد رود نیل را تحت کنترل خود درآورد و ممفیس را به پایتختی برگزید. سلسله شاه منس اولین سلسله‌ای بود که بیش از 3هزار سال حکمرانی کرد تا اینکه اسکندر کبیر در سال 332 مصر را فتح کرد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/173167/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نشانه های جسمی افسردگی را بشناسید

چگونه منتقد درونی خود را ساکت کنیم؟

شما یک درونگرای مضطرب هستید!

6 ویژگی محیط کاری ناسالم

چرا آدم‌های باهوش کمتر می‌توانند شاد باشند؟

دیگر نیازی به سحرخیزی نیست!

نکات کلیدی در هنر عذرخواهی

چیز‌های عجیبی که باعث اضطراب می‌شوند

غم و اندوه با بدن‌تان چه می‌کند؟

یک تمرین ساده و رایگان برای تقویت خلاقیت

چرا گاهی فراموشکار می‌شویم؟

احساس تنهایی از تنها زندگی کردن خطرناک‌تر است

این سرنخ‌های ظریف افسردگی را نادیده نگیرید

مجردها خوشبخت واقعی هستند یا متاهل ها؟ واقعیت کدام است؟

خودکشی در افرادی با این نشانه ها زیاد است

چرا دچار افسردگی صبحگاهی می‌شویم؟

6 مهارت که موفقیت شغلی تان را برای همیشه تضمین می کند!

خانواده پر استرس دارای چه نشانه هایی است؟

عشق از نگاه بچه ها

استرس مزمن و راه‌های غلبه بر آن

چرا دست از دروغ گفتن بر نمی‌داریم؟

روان آزار کیست و اکثراً چه شغلی دارد؟

6 سبک شخصیتی مسافران هواپیما؛ شما کدام یک هستید؟

3 تمرین تنفس برای کاهش اضطراب

استرس روانی با از دست دادن بینایی مرتبط است

گوشه گیری و انزوا طلبی چیست؟

با آدم‌های منفی، چگونه رفتار کنیم؟

روانشناسی رنگ ها: 4 رنگ اصلی چه تاثیری بر شما می گذارند؟

استرس واگیر دارد، چطور آن را نگیریم؟!

عادت‌های مضر برای هوش و حافظه

آیا بدون ازدواج خوشحال‌تریم؟

کشف نوع جدیدی از افسردگی توسط دانشمندان ژاپنی

خشکاندن ریشه های افسردگی با غذای سالم

چرا بی‌دلیل عصبانی می‌شویم؟

چرا دلمان تنگ می‌شود؟

اثرات استرس بر جسم و روح شما

خانواده و بحران های نوجوانی

چرا بداخلاق و حساس می‌شویم؟

افراد مذهبی عمری طولانی تر دارند چرا؟

غصه چاقتان می‌کند یا لاغر؟

افکار وسواسی: یکی از نشانه‌های متداول اضطراب

چرا امروز و فردا می‌کنیم؟

احساس تنهایی چه خطراتی برای سلامتی دارد؟

چگونه با افسردگی بعد از سوگ مقابله کنیم؟

6 قضاوتی که دیگران در نگاه اول درباره ما می کنند

چگونه خلاقیت نهفته‌تان را پدیدار کنید؟

دوست‌ داشتنی بودن در اجتماع را با 12 مهارت تجربه کنید

کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی چیست؟

از افسردگی تا بدبینی؛ افکار منفی دقیقا چه تأثیری بر بدن دارند؟

شایع‌ترین علائم جسمیِ افسردگی