آریا بانو

آخرين مطالب

بعد از طلاق چه اتفاقی برای بچه‌ها می‌افتد؟ اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
بعد از طلاق چه اتفاقی برای بچه‌ها می‌افتد؟
٩٨
٠
آرمان امروز / رشد طلاق در سال‌های اخیر به افزایش تعداد فرزندان طلاق انجامیده است. فرزندانی که مسائل و مشکلاتشان از دید بسیاری پنهان مانده است. جدایی والدین بی‌شک برای اکثر فرزندان، پدیده‌ای سهمگین به شمار می‌آید. تحقیقات صورت گرفته در این مورد نشان می‌دهد که این کودکان در طول زندگی خود با آسیب‌های روانی و اجتماعی فراوانی مواجه‌اند. وضعیت فرزندان طلاق در مقایسه با فرزندان یتیم و عادی نامطلوب‌تر است. کودکانی که در محیط پرتشنج بزرگ می‌شوند ممکن است نسبت به ازدواج و ایجاد یک رابطه عاطفی پایدار دچار شک و تردید شوند یا اعتماد به نفس‌شان در این زمینه کم باشد. همچنین چگونگی شکل‌گیری هویت نوجوانان می‌تواند بر رفتار آنها در بزرگسالی تاثیر داشته باشد. بنابراین اتخاذ یک رفتار صحیح با نوجوان با توجه به اینکه جدایی صورت گرفته سخت‌تر از دیگر والدین خواهد بود. سالانه آمارهای متفاوتی در رابطه با میزان طلاق در کشور منتشر می‌شود، همیشه در پس اعلام این آمارها به تبعات از جدایی‌ها بر زندگی زن و مرد پرداخته می‌شود و هر چقدر آمار طلاق بالاتر برود این توجه به مردان و زنان مطلقه و سرنوشت آنها پررنگ‌تر می‌شود ولی در این میان فرزندانی نیز وجود دارند که با افزایش آمار جدایی‌ها ؛ بالا رفتن تعداد فرزندان خانواده‌های طلاق نیز رقم می‌خورد.
حال این سوال مطرح می‌شود که جامعه‌ای که تعداد فرزندان طلاق آن کم نیست؛ آینده‌اش چگونه خواهد بود . در این خصوص کتایون افروزه فعال اجتماعی و مددکار جمعیت امام علی (ع) در رابطه با اینکه طلاق چه تاثیراتی بر روی زندگی فرزندان خواهد داشت به برنا چنین گفت: طلاق زندگی فرزندان را تحت الشعاع قرار می‌دهد و آنها را در معرض آسیب‌های مختلف اجتماعی در مدرسه، محیط زندگی و اجتماعی قرار می‌دهد. وی ادامه داد: برای مثال، چون این فرزندان به صورت همزمان تحت تربیت والدین قرار نمی‌گیرند دچار بحران هویت خواهند شد و چندگانگی تربیتی به صورت محسوس در زندگی او به وجود خواهد آمد. همچنین شیوه‌های دیگر تربیتی که از سوی ناپدری یا نامادری برای این فرزندان در نظر گرفته می‌شود به عنوان اصلی ترین عاملی خواهد بود که زندگی فرزندان طلاق را تحت الشعاع قرار می‌دهد و تناقضات فراوانی را در تربیت فرزندان به وجود می‌آورد که آن‌ها را در معرض آسیب‌های فراوانی قرار می‌دهد و در روند زندگی آن‌ها و درکی که باید از محیط پیرامون و اطراف داشته باشند اختلال ایجاد می‌کند. افروزه در ادامه نیز در رابطه با این موضوع که تعدد فرزندان طلاق چه تاثیری را بر روی آینده یک کشور خواهد داشت نیز گفت:این فرزندان که ماحصل طلاق هستند نیز مانند باقی کودکانی که در جامعه و در درون خانواده‌ها وجود دارند رشد می‌کنند و از لحاظ جسمی و روانی بزرگ خواهند شد و حتی شاید دارای مقام و مسئولیتی شوند و مدیریت سازمان یا ارگانی را به عهده بگیرند و در نمونه کوچکتر مدیریت یک خانواده را در اختیار داشته باشند ، اما تفاوت‌هایی را نسبت به باقی افراد عادی خواهند داشت.این تفاوت‌ها در موارد مختلف قابل بحث و بررسی است و می‌توان به مسائلی مانند مشاجره، دعوا و خشونت که در درون این افراد بیشتر به چشم می‌خورد اشاره داشت که تمامی فضای زندگی و خانواده و حتی کار افراد را درگیر خود خواهد کرد که این رفتارها حتی بر روی باقی نسل‌ها اثرگذار خواهد بود.
جامعه‌ای عصبی و افسرده
وی خاطر نشان کرد: حتی در مواردی نگاه این نوع افراد نسبت به خانواده و استحکامی که باید در بین خانواده وجود داشته باشد متفاوت است و در زندگی مشترک و نوع رفتار با فرزندان خود نیز دچار مشکلات عدیده‌ای خواهد شد و نمی‌تواند الگوی مناسبی برای همسر و یا فرزندان در درون زندگی مشترک باشد. افروزه با تاکید بر اینکه اگر در جامعه‌ای افزایش طلاق شکل بگیرد در آینده با نسلی از افراد روبه‌رو خواهند شد که نمی‌توانند مدیریتی صحیح و درست را نسبت به مسائلی که پیش رویشان اتفاق خواهد افتاد داشته باشند گفت: باید انتظار جامعه‌ای عصبی و پرخاشگر و افسرده با ذهن‌های کمتر متمرکز را داشته باشد که چرخه ترقی آن کشور را نیز کند می‌کند. وی در پایان نیز افزود: باید راهکارهایی مناسب در رابطه با کاهش میزان طلاق در بین خانواده‌های ایرانی ارائه شود تا به مرحله اجرا برسد و به صورت عینی شاهد کاهش آن در درون جامعه باشیم و اجازه ندهیم جامعه و نسل‌های آینده به سوی عصبانیت و پرخاشگری هرچه بیشتر حرکت کنند.
طلاق ، آسیب بزرگ اجتماعی
امان ا...قرایی مقدم، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه از طلاق به عنوان آسیب بزرگ اجتماعی نام برد که تشعشعات آن تمام جامعه را دربرمی‌گیرد و فرزندان این خانواده‌های از هم گسسته، در فرورفتن به منجلاب آسیب‌های اجتماعی از قبیل اعتیاد، فرار از خانه و انواع جرایم دیگر آسیب پذیر‌تر هستند. از نگاه این آسیب‌شناس اجتماعی، شخصیت اساسی فرد در خانواده شکل می‌گیرد بنابراین وقتی طلاق عامل از هم پاشیده شدن این پیوند می‌شود، فرزندان به دلیل این از هم پاشیدگی، هرگز آن وابستگی و پیوستگی به جامعه را نخواهند داشت و به دلیل دلمردگی نمی‌توانند مانند سایر افراد در جامعه حضور پیدا کنند. آنان از نظر شخصیتی و رفتاری با مشکلات بزرگی رو به رو هستند و در اُفت تحصیلی و ترک تحصیل هم گوی سبقت را از دیگران می‌ربایند. باید این نکته را مورد توجه جدی قرار داد که این کودکان بیشتر از سایر اعضای جامعه در برابر تهدید‌ها و آسیب‌های اجتماعی ضربه پذیر هستند و به علت مشکلات گوناگون در بافت کلی زندگی آنان، خیلی سریع‌تر از دیگران گرفتار باندهای قاچاق موادمخدر، سرقت و دیگر بزهکاری‌های اجتماعی می‌شوند. قرایی مقدم با تقسیم خانواده‌ها به سه دسته خانواده سالم، تک سرپرست یا بی‌سرپرست و خانواده بدسرپرست اظهار کرد: آسیب رسانی خانواده بدسرپرست که پدر و مادر به طور دایم با هم در تضاد و اختلاف هستند و به اصطلاح طلاق عاطفی بر سر این خانواده سایه افکنده است، بیش از آسیب‌های طلاق و جدایی کامل است و خانواده‌هایی که فرزندان آنها همیشه در نگرانی و اضطراب بسر می‌برند از سلامت روحی و روانی برخوردار نیستند. تحلیلگران اجتماعی و روان‌شناسان معتقدند طلاق زمانی کمترین پیامدهای منفی را روی فرزندان به جای خواهد گذاشت که والدین با آگاهی از موقعیت خود و فرزندانشان به طور توافقی و آگاهانه از آسیب زدن به سلامت روحی اعضای خانواده متلاشی شده بپرهیزند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/172168/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دارالترجمه رسمی چیست و چه کاری انجام می دهد؟

با 7 مرحله آلزایمر آشنا شوید؛ از تغییرات خاموش تا فراموشی کامل

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

کبد سالم با مصرف این ویتامین ها

ورم و پف در نقاط مختلف بدن چه دلایلی دارد؟

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل

خلاقیت منحصر بفرد عاشقان باغ ارکیده در جزیره مالدیو / نفیسه روشن رونمایی کرد

حرف های دلی و عاشقانه بازیگر سریال پدر پسری برای همسرش در سالروز تولدش / به هر تپش قلبم جون دادی

امید اسماعیل خانی پسر گوهر خیراندیش و همسر در خانه ابدی پدرش با رونمایی از سنگ قبر بازیگر معروف

علایم افسردگی در سن یائسگی به چه شکل است؟

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

اسرائیلی‌ها به میزان خسارت خود پس از حمله پهپادی_موشکی سپاه ایران اعتراف کردند!

اولین واکنش ژیلا صادقی به ماجرای ممنوع الکار بودنش در برنامه تلویزیونی برمودا!

پیش بینی جدید درباره قیمت مسکن در سال 1403| تا آخرسال قیمت آپارتمان به این اعداد می‌رسد!

جشن تولد نیلوفر پارسا بیتای آوای باران در 33 سالگی / رونمایی از بارداری دوقلوهایش

خاطرات ناصرالدین‌شاه؛ خرس‌ها ول می‌شدند می‌رفتند توی مردم؛ خنده داشت

استایل جدید و متفاوت بهنوش طباطبایی بازیگر سینما و تلویزیون با شعری معنادار

دابسمش زیبای الهه حصاری کیمیا زخم کاری و دوستش با آهنگ چاوشی در خودروی لاکچری اش

لو رفتن اسم واقعی سیدجواد هاشمی در برنامه «صداتو»/ محسن کیایی افشاگری کرد

چهره جدید نیکا فرقانی دختر نقی و همای پایتخت در شهربازی استکهلم

رونمایی از تغییرات جدید چهره بهنوش طباطبایی خانم بازیگر همیشه خوشتیپ در آسانسور

دورهمی دوستانداران عارف لرستانی در سالگردش / بازیگر طنزی که در بهار مرگی تلخ داشت

فلزات سنگین تهدید جدی رژ لب های تقلبی

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

رونمایی سیدحسین حسینی دروازه بان استقلال از چهره عروسکی دخترش / این کوچولوی ریزه میزه ماشاالله داره

ماجرای عمل جراحی رهبر انقلاب بدون بیهوشی عمومی و آخرین وضعیت سلامتی ایشان | رهبر انقلاب رژیم غذایی خاصی دارند؟

بهترین راه برای داشتن همسری بهتر: نگاهی به تجربه‌ی یک زن ایرانی

10 نکته برای بهبود کیفیت خواب

پاتوق معتادان متجاهر در عمق 10 متری زمین در تهران

جدیدترین عکس منتشر شده از محمدرضا گلزار و همسرش آیسان آقاخانی بعد از ازدواج!

رفع تیرگی زانو، آرنج و قوزک پا با 5 روش موثر خانگی ارزان قیمت!

قانون فرزندآوری با آن همه بودجه و اعتبار و اصرار شکست خورد

از کجا بفهمیم آب مروارید داریم؟

رژیم تخم مرغ، یک رژیم سریع و آسان برای لاغری

جلوگیری از چین و چروک دور لب با چند پیشنهاد ساده

اثبات یک رابطه میان سدیم و بیماری های قلبی و عروقی

واکنش جالب و متفاوت ژیلا صادقی مجری مشهور به حمله سپاه پاسداران به اسرائیل

تعطیلی پنجشنبه ها قطعی شد؟ | خبر مهم و جدید درباره کاهش ساعت کاری ادارات

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

افشاگری مجری جنجالی زن تلویزیون: شهروند آمریکا هستم!

شیطنت‌های دختر با نمک سروش رفیعی در تمرین پرسپولیس / روزمو ساختی عمر بابا