آریا بانو

آخرين مطالب

آیا رشد فروش در سینمای ایران متوقف شده است؟ فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
سینماها در فصل بهار فروش خوبی را از سر گذراندند.
اگرچه توزیع فروش میان فیلم‌های روی پرده، همچون سال‌های گذشته نابرابر بود و اختلاف زیادی داشت، اما میانگین فروش فیلم‌ها در مقایسه با سال‌های گذشته رشد قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. از ابتدای امسال تا پایان خرداد ماه در مجموع 19 فیلم روی پرده سینماها رفته است که این تعداد فیلم در مدت سه ماه از مجموع اکرانشان 113 میلیارد و 26میلیون و 997 هزار و 547 تومان فروخته‌اند.
این رقم فروش از سامانه آنلاین گزارش‌گیری در تارنمای سینمای شهر گزارش شده است. اگرچه به روشنی معلوم نیست که چرا رقم فروش عدد 47 تومان هم در شمارش آمده است و چه نسبتی با بهای بلیت‌ها دارد، اما به‌طور کلی می‌توان فروش فصل بهار را 113میلیارد تومان در نظر گرفت. این رقم فروش نشان می‌دهد که بهار امسال 9 میلیون و 750 هزار و 832 نفر بلیت خریده‌اند و به سینما رفته‌اند. با این حساب بهای میانگین بلیت سینماها در ایران حدودا باید 11 هزار و 600 تومان باشد.
فروش نابرابر فیلم‌ها
بیش از نیمی از رقم فروش 113 میلیارد تومانی امسال تنها در کیسه سه فیلم است. فیلم‌های «متری شیش و نیم» با فروش 7/ 26 میلیارد تومانی، «رحمان 1400» با فروش 5/ 22 میلیارد تومانی و «تگزاس» با فروش 2/ 17 میلیارد تومانی در مجموع 4/ 66 میلیارد تومان فروش داشته‌اند. البته هنوز بازار برخی فیلم‌ها به راه است و در حال اکران به سر می‌برند. با وجود این، به نظر نمی‌رسد فیلم‌های روی پرده بتوانند رکوردهای فروش بهار را جابه‌جا کنند. اگرچه فیلم‌های «سرخپوست»، «شبی که ماه کامل شد» و «ما همه با هم هستیم» فروش‌های خوبی داشته‌اند و فیلم سینمایی «زهرمار» نیز افتتاحیه موفق 300 میلیون تومانی را در دو روز تجربه کرده است، اما دور از باور است که هیچ یک از این فیلم‌ها بتوانند به فروشی بیش از 20 میلیارد تومان برسند.
مقایسه با سال‌های گذشته
سینماهای ایران در بهار سال گذشته حدود 85 میلیارد تومان فروش داشتند و سال پیش از آن یعنی سال 96 نیز سینماها با رقم 58 میلیارد تومانی، دخل بهاره را بستند. در نگاه اول می‌توان دریافت که فروش سینماها در بهار 98 در مقایسه با هر دو سال گذشته، افزایش قابل‌توجهی پیدا کرده است. اما برای این موضوع باید محتاط بود. پیش از آن به بررسی یک موضوع می‌پردازیم. در سال 97 سینماها با رشد فروش 46درصدی خود نسبت به سال 96 بهاری پررونق‌ را پشت سر گذاشتند. کارشناسان یکی از عوامل موثر دررشد فروش فیلم‌ها را نوسازی و افتتاح چندین پردیس سینمایی مجهز برمی‌شمردند.
گرچه با افزایش نسبی قیمت بلیت سینماها احتمال می‌رفت اکران بهار به ویژه اکران نوروزی با ریزش مخاطب همراه باشد، اما مقایسه آمار نشان می‌دهد سینماها در بهار 97 با 9 میلیون و ٨27 هزار مخاطب توانسته‌اند تعداد مخاطبان خود را حدود 2 میلیون و ٨00 هزار نفر افزایش دهند و در زمینه جذب مخاطب نسبت به بهار 96 به رشدی بالغ بر 40 درصد برسند که عدد قابل‌توجهی‌ است.
برآوردها نشان می‌دهد که در بهار سال 97 میانگین بهای بلیت سینماها 8 هزار و 600 تومان بوده است. همین بلیت در سال 96 هم قیمتش 8هزار و 200 تومان بوده است. در واقع میانگین نرخ بلیت سینماها در فاصله سال 96 تا 97 تنها 400تومان بوده است. یعنی کمتر از 5درصد افزایش قیمت داشته ‌است. اما همان‌طور که پیش‌تر هم خواندید، قیمت بلیت سینماها در سال 98 به‌طور میانگین 11 هزار و 600تومان شده است. یعنی سه هزار تومان گران‌تر از بهار سال قبل. یعنی حدودا 30درصد افزایش قیمت. با این اوصاف می‌توان حدس زد که فروش 113 میلیارد تومانی سینماها در بهار امسال بیشتر به دلیل افزایش قیمت بلیت سینماها بوده است، نه الزاما افزایش تعداد مخاطبان. آمار مخاطبان سینماها در سه ماه گذشته در مقایسه با سال قبل نشان می‌دهد که حدود 70 هزار نفر کمتر به سینما رفته‌اند.
پایان‌بندی
آیا فروش سینمای ایران به بن‌بست رسیده است؟ آیا دوره فیلم‌های کمدی سر آمده است؟ این گزاره‌ها را به سادگی نمی‌توان مطرح کرد. اگرچه به نظر می‌رسد فروش فیلم‌های غیر‌کمدی مانند متری شیش و نیم، شبی که ماه کامل شد و سرخپوست قابل‌توجه بوده و شانه به شانه فیلم‌های کمدی حرکت کرده است. از سوی دیگر نیز آمارها نشان می‌دهد که مردم برای خرید بلیت 11 هزار تومانی فیلم‌ها رغبت چندانی ندارند، باز هم با تردید می‌توان از دوره ایستایی فروش در سینماها حرف زد.
با وجود همه این مقدمات، می‌توان گفت که زنگ خطر فروش سینماها به صدا درآمده است و مخاطبان سینما نیز دارند فاصله خود را با چیدمان فیلم‌های روی پرده حفظ می‌کنند. آیا مخاطبان سینما در ایران همچنان برای فیلم‌های روی پرده مجاب به پرداخت هزینه بلیت خواهند بود و رونق فروش ادامه خواهد داشت یا آرام آرام، با کاهش تعداد مخاطبان، سینماها با صندلی‌های خالی بیشتری پروژکتورهایشان را روشن می‌کنند.
دنیای اقتصاد

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/171116/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکرار این جملات تاکیدی، جادو می کند

ترس از آمپول زدن

با آدم‌های بی‌ادب چطور رفتار کنیم؟

بر سر دوراهی انتخاب روان‌پزشک یا روان‌شناس؟

علت و علایم اعتماد به نفس پایین و راهکارهای افزایش اعتماد به نفس

از بهداشت روانی در محیط کار چه می دانید؟!!

باورهای غلط در مورد افسردگی

پس از پیشرفت‌، با همکاران حسودمان چه کنیم؟

اُتیسم بیماری نیست!

با این ماده معدنی افسردگی را از پا در آورید

چطور در کار گروهی موفق باشیم؟

چگونه زنی جذاب و زیبا باشیم؟

زنان دو برابر مردان دچار آلزایمر می شوند، چرا؟

اشتباهات رایج در یک رابطه عاطفی

افراد موفق قادرند بیشتر به چیزهایی که دارند توجه کنند تا چیزهایی که ندارند

همه چیز درباره اضطراب و بدبینی

تاثیر شادی بر روی ژن ها

مدیریت زمان در محل کار با چند توصیه کاربردی

تفکر نقادانه؛ مهارتی که خیلی ها ندارند

در این ساعت خلق و خوی آقایان تغییر می‌کند!

نشانه های «اعتماد به نفس پایین» و راه حل آن

معجزه ابراز احساسات!

بی سوادی عاطفی چیست؟ نشانه های آن را بشناسید

دوست بد شما این نشانه ها را دارد!!

روش‌های تقویت حافظه

پارانویا و افسردگی، عوارض خاموش کم خوابی

گوشه‌گیری نوجوانان را جدی بگیرید

اگر از دنده‌ی چپ بلند شدید، چه بکنید؟

صدماتی که وسواس داشتن به روح و روان خانم‌ها می‌زند

اغلب اختلالات روان قبل از 14 سالگی آغاز می شوند

افسردگی نتیجه فرار از زندگی رنگی

چرا نمی‌توانم از تو بگذرم؟

افسردگی فصلی چگونه روی ما تاثیر می گذارد؟

این علائم نشان می دهند، در یک خانواده‌ی سمی بزرگ شده‌اید

بهترین روش‌های رفع استرس و اضطراب

غلبه بر افسردگی، چگونه یک مدیر را قوی‌تر کرد؟

چگونه خشم خود را در خیابان کنترل کنیم؟

دروغ گویی موجب بیماری های جسمی هم می شود

نشخوار ذهنی تلفنی مطلقا ممنوع

چرا ایرانیان از رنگ های شاد استفاده نمی کنند؟

چگونه عادت‌های بد را ترک کنیم؟

چگونه رفتارمان پُر از اعتماد به نفس باشد؟

دلیل همیشه دیرکردن افراد چیست؟

اگر افسردگی و اضطراب دارید این خوراکی‌ها را نخورید

بیماری های روانی که قدرت فوق العاده ای به مغز شما می بخشند

اضطراب و دلهره پاییزی واقعی و قابل درمان است!!

با 10 راهکار عالی برای مقابله با احساسات منفی آشنا شوید

این موارد را هرگز در شبکه های اجتماعی به اشتراک نگذارید!!

رفتارهایی که از پدر و مادر به ارث می بریم

چرا بعد از یک روز پراسترس نمی توانیم شب راحت بخوابیم؟