آریا بانو

آخرين مطالب

تحریم‌هایی که اجازه مبارزه با مواد مخدر به ایران نمی‌دهد اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری‌اش، آخرین اقدامات انجام شده در حوزه مواد مخدر را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، سردار اسکندر مومنی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه در آستانه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر قرار داریم اظهار کرد: برای سالروز مبارزه با مواد مخدر برنامه‌های مختلفی در استان‌ها تدارک دیده شده است که تقدیر از تلاشگران حوزه مبارزه با مواد مخدر، تببین اقدامات جمهوری اسلامی در 40 سال گذشته و اعلام برنامه‌های آتی در نشست‌های خبری از جمله آنهاست.
وی افزود: یک اراده و خواست عمومی در جامعه در حال شکل گیری است و دارد به موضوعی اجتماعی بدل می‌شود و مقام معظم رهبری نیز موکدات ویژه‌ای پیرامون مبارزه با مواد مخدر دارند.
کشف 75 درصد تریاک جهان توسط ایران
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به آمارهای اعلامی از سوی سازمان ملل در سال 2017 اشاره کرد و گفت: 75 درصد کشفیات تریاک جهان، 61 درصد مورفین جهان، 17 درصد هرویین جهان توسط جمهوری اسلامی کشف می‌شود.
مومنی ادامه داد: در سال 2017، ایران 21 تن هرویین کشف کرد در حالی که کل اروپا 4 تن هرویین کشف کرده بود. در کشور مبدأ یعنی افغانستان تولیدات مواد مخدر از 200 تن در سال 2000 به 9 تا 10 هزار تن رسید این در حالی است که میزان کشفیات در مبدأ کمتر از 300تن است، ولی ایران سالانه 800 تن کشفیات مواد مخدر دارد.
تحریم‌ها اجازه مبارزه با مواد مخدر را به ایران نمی‌دهد
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه بیش از 8000 کیلومتر مرز داریم گفت:جمهوری اسلامی قصد مبارزه با مواد مخدر دارد اما تحریم های ظالمانه اجازه نمی دهد. در مواقعی محموله هایی را کشف می کنیم که مقصد آن کشورهای اروپایی است، به آنها اطلاع می دهیم که چنین محموله هایی قرار است عبور کند و به آنجا برسد اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد.
مومنی افزود: کشفیات مواد مخدر بدون تجهیزات روز ممکن نیست. این سوال مطرح است که چرا باید میزان کشفیات در کشور مبدا این اندازه پایین باشد؟ علت این است که نمی خواهند این کار را انجام دهند. ما احتیاجی به تشویق و تشکر نداریم اما بدانند ما به نمایندگی از جهان در توزیع مواد مخدر مبارزه می کنیم و کشورهای دیگر باید سهم خود را ادا کنند. بیش از 2000 کیلومتر انسداد مرز انجام دادیم که هزینه‌های بسیاری دربرداشته است.
انسداد بیش از 2000 کیلومتر از مرزهای شرقی با هزینه‌های بالا
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه طی 30 سال گذشته 41 هزار عملیات صورت گرفت ادامه داد: همچنین در این راه 12 هزار تن موادمخدر کشف و 3814 شهید و 12 هزار جانباز و مجروح تقدیم شد. بیش از 2000 کیلومتر از مرزهای شرقی با هزینه های بالا مسدود شد.
وی در ادامه مقایسه‌ای میان امریکا و ایران داشت و گفت: 5 درصد جمعیت جهان و 20 درصد زندانیان جهان در آمریکا هستند که 47 درصد آن ها مستقیم با مواد مخدر ارتباط دارد. زندانیان ایران حدود 70 درصد ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با مواد دارند.
مرگ سالانه بیش از 3600 ایرانی بدلیل مصرف مواد مخدر
وی افزود: حداقل 20 میلیون آمریکایی سابقه یک بار مصرف مواد مخدر را دارند و طبق آمار موسسه‌ای در سال 2017،سالانه 70 هزار نفر بر اثر این مواد فوت می‌کنند که این آمار در ایران در سال 97 حدود 3672 نفر بوده است. جمهوری اسلامی هم برای خودش و هم برای دنیا مبارزه می‌کند.
راه‌اندازی 10 اردوگاه ترک اعتیاد و اشتغالزایی بهبودیافتگان ظرف ماه های آینده
وی در ادامه مروری بر اقدامات انجام شده در این حوزه داشت و گفت: ظرفیت‌های خالی که وجود داشت استفاده و تا کنون دو اردوگاه راه‌اندازی شد و 10 اردوگاه دیگر در حوزه درمان، اشتغال زایی، مهارتی و... در چند ماه آینده راه اندازی می‌شود. نقاط آلوده پاکسازی و زندگی در آنها جریان پیدا کرد و معتادان متجاهر جمع آوری و در مراکز، نگهداری و درمان شده و مهارت می آموزند.
مومنی اضافه کرد: تلاش می‌شود حتما بعد از اتمام دوره، حرفه و شغلی داشته باشند. برای تعدادی در خود مراکز هم شغلی فراهم شده و در آنجا مشغول شده‌اند. از نیروی انتظامی تا وزارت اطلاعات، بهزیستی، وزارت بهداشت، استانداری ها، وزارت کشور و... که برای به ثمر نشستن این توفیقات کمک کردند باید تقدیر کرد.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: افزایش بهره گیری از سازمان‌های مردم نهاد را شاهد بودیم، 88 درصد مراکز درمانی و کاهش آسیب توسط سمن‌ها اداره می‌شود و توسعه کمی و کیفی مراکز درمانی در دستور کار است.
مومنی با بیان اینکه از هر سه نفر معتاد یک نفر پذیرش می‌شود گفت: برای 380 هزار نفر مهارت آموزی توسط سازمان فنی و حرفه ای انجام شد و 23 درصد دانش آموزان گروه هدف تحت آموزش قرار گرفتند.
وی جزییات طرح یاری‌گران را تشریح کرد و گفت: این طرح در راستای پیشگیری و اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر است که تلاش می کنیم در قالب آن از ظرفیت همه دستگاه‌ها و آحاد مردم استفاده کنیم. در همین راستا توافقات خوبی نیز با آموزش و پرورش داشتیم که قطعا در تغییر و تحولات جدید نیز با کمک دکتر حسینی آن را با قدرت ادامه خواهیم داد.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه 5 میلیون نفر از خانواده‌ها مستقیم در مدارس و دیگر اماکن تحت پوشش آموزش های پیشگیرانه قرار گرفتند گفت: آموزش و پرورش از نقاط تمرکز ما برای امر پیشگیری است. امیدواریم با گسترش طرح یاریگران کاهش عرضه و تقاضا را توامان در بازه زمانی پنج ساله پیش ببریم.
545 عملیات و درگیری/رشد 155 درصدی کشته‌های اشرار
به گزارش ایسنا، مومنی آمار کشفیات و مبارزه با مواد مخدر در دو ماه قبل را اعلام کرد و گفت: در دو ماه اول سال 143 تن مواد مخدر کشف شد که نسبت به مدت مشابه خود 4 درصد بیشتر است. در همین دو ماهه 545 عملیات و درگیری صورت گرفته که 107درصد رشد داشته است. 155 درصد رشد در کشته‌های اشرار داشتیم و یک نفر شهید داده‌ایم. 5677 دستگاه خودرو مکشوفه با 55 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشتیم و در حوزه سلاح مکشوفه نیز کاهش کشفیات داشته‌ایم.
رشد بیش از 1000 درصدی کشفیات شیشه در سال جاری
وی در پاسخ به پرسشی درباره قیمت «شیشه» گفت: کشفیات دوماهه امسال شیشه 1145 درصد نسبت به دو ماهه اول سال گذشته رشد داشته است. دو ماهه اول سال گذشته 323 کیلوگرم کشفیات داشتیم کهامسال به بیش از 4144 تن رسیده است که طبیعی است روی قیمت‌ها اثرگذار باشد.
پیگیری وزارت بهداشت برای راه‌اندازی مراکز ویژه معتادان دارای بیماری‌های خاص
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به پرسشی درباره نارضایتی مردم از جمع آوری معتادان متجاهر گفت: مطالبه بحق مردم است ولی وضعیت نسبت به چند ماه قبل قابل قیاس نیست. آمار و ارقام هم نشان می‌دهد اکنون60 هزار معتاد متجاهر در کشور و 15 هزار نفر در تهران در حال نگه داری هستند. حتما باید توسعه مراکز درمانی و راه‌اندازی مراکز جدید بویژه برای معتادانی که بیماری‌های خاص دارند تسریع شود که وزارت بهداشت هم پیگیر است.
ادامه دارد

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/167464/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گفت و گوی خبرنگاران با امیررضا معصومی در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران

اهدای جایزه برترین فدراسیون سال به فدراسیون کشتی و علیرضا دبیر

صحبت های علی نادری سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی پس از انتخاب به عنوان برترین سرمربی سال 1402

تجلیل از حسین عبدی، سرمربی تیم ملی جوانان و شوخی های پیمان یوسفی

گل اول اورتون به لیورپول توسط جارد برنثویت در دقیقه 27

خطر از بغل گوش ستاره آرژانتینی گذشت

ستاره رئال در انتظار بایرن مونیخ پرستاره!

تاج و کافا قدرت‌ اول فوتسال آسیا

آخرین خبر در مورد حضور یحیی در تراکتور

رفتار عجیب از رییس فدراسیون کشتی؛ دبیر با پیمان یوسفی دست نداد!

ژاوی در بارسلونا می‌ماند

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

دوره ما اینطوری نبود!

ادعای جنجالی یکی از عمو‌های فیتیله‌ای علیه مجید قناد!

چهره ها/ سلفی متفاوت المیرا شریفی‌مقدم در برنامه تلویزیون

مادرشوهر و عروس چه دعوایی کردن

چهره ها/ عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

موزیک ویدئوی تماشایی با ساز خوش صدای «ویولنسل»

تنبیه یک شامپانزه توسط مادرش به دلیل سنگ زدن به مردم!

محاصره پلنگ ایرانی توسط چند قلاده سگ‌ در شاهرود

حمله ناکام و دردناک پلنگ به خانواده جوجه تیغی ها

شکوفه های زیبا در کره جنوبی

کباب انگشتی با سس گوجه خوشمزه

شاورما یکی از خوشمزه ترین ساندویچ‌هاست

عوامل موثر در زایمان زودرس

اگر زن شاغل است حساب مشترک باز کنید

رژلب‌ها حاوی فلزات سنگین و مواد سمی هستند

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

هرروز یک سری مشکل هست!

اولین قهرمانی لیگ به حزباوی رسید

نشست خبری محرم نویدکیا سرمربی مس رفسنجان قبل از دیدار با پیکان

رضا عنایتی در کنفرانس قبل از بازی پیکان - مس رفسنجان شرکت نکرد

رییس صداوسیما: در ورزش ستاره بودن کافی نیست

ترکیب اصلی اورتون-لیورپول؛ نبرد برای بقا و قهرمانی

رییس صداوسیما: از ورزشکارانی که از حضور مقابل نماینده‌های رژیم صهیونیستی امتناع می‌ورزند تقدیر می‌کنیم

ناهید کیانی به عنوان بانوی ورزش ایران در سال 1402 انتخاب شد

علی نادری به عنوان برترین سرمربی سال انتخاب شد

برترین صحنه ورزشی سال؛ پیروزی تیم ملی برابر ژاپن

گفتگوی جالب علیرضا دبیر با ورزشکار کودک ورزش‌های زورخانه‌ای

عصبانیت "نقی" از تیپ پایتختی‌ها در سفر خارج

یه زخم گردن باعث سوءتفاهم شد!

روایت سخنگوی انجمن سینماداران از یک رکورد شکنی

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی به نقل از وکیلش

با «مثبت آموزش» به روز باشید

فیلم سینمایی "شیفت شب"؛ فردا شب از آی‌فیلم

چهره ها/ پست عاشقانه نوید محمدزاده برای تولد همسرش

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیل

آغاز بالن سواری تاریخی پایتختی‌ها