آریا بانو

آخرين مطالب

سنت‌های جالبی که فقط ایرانی‌ها درک می‌کنند گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
سنت‌های جالبی که فقط ایرانی‌ها درک می‌کنند 9
١٣٧
٠
کجارو / ایرانی‌ها سنت‌های جالبی دارند که مطمئناً برای گردشگران خارجی جالب به‌نظر می‌رسد. این سنت‌ها خاص ایران است و تنها یک ایرانی ان را کاملا درک می‌کند.
هر کشوری آداب‌ورسوم و سنت‌های ویژه‌ی خود را دارد که ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست، عاداتی هرچند کوچک که نسل به نسل منتقل می‌شوند. بااینکه برخی از سنت‌های مهم ایرانی ریشه در ایران باستان و مذهب زرتشت دارند؛ اما برخی دیگر ماهیت پیچیده‌ی شخصیت امروزی ایران را نشان می‌دهند. با ما همراه باشید تا تعدادی از سنت‌های جالبی را به شما بگوییم که مختص ایرانی‌ها است.
فراموش نکنید که کجارو علاوه بر معرفی جاذبه‌های گردشگری مقاصد داخلی و خارجی و معرفی رستوران‌ها و راهنمای سفر، به معرفی برترین تورهای مسافرتی نیز پرداخته است. اگر تمایل دارید که سفری برنامه‌ریزی شده و راحت داشته باشید، می‌توانید از میان فهرست تورهای ده‌ها آژانس معتبر، بهترین تورها را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه و در نهایت ارزان‌ترین تور ایرانگردی را انتخاب کنید.
تعارف
تعارف جزو اصلی‌ترین رفتار اجتماعی ایرانی‌ها به‌حساب می‌آید. به زبان ساده، تعارف یک نوع احترام‌گذاشتن به طرف مقابل است که می‌تواند واقعی یا از روی تظاهر باشد، درهرصورت فرد احساس واقعی خود را نشان نمی‌دهد. تعارف بسیار پیچیده و گسترده است، هرچند موراد مشخصی وجود دارد که در اینجا به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. زمانی‌که چیزی را برای شما می‌آورند، قبل از پذیرش حداقل باید سه بار آن را رد کنید، درغیراین‌صورت گستاخ و پررو به‌نظر می‌رسید. به‌همین‌ترتیب هنگام سرو یا ارائه‌ی چیزی باید سه بار تعارف کنید. هنگام پرداخت پول، مرسوم است که ابتدا آن را نمی‌پذیرند و می‌گویند «قابلی ندارد»، هرچند این شاید غیرصادقانه‌ترین نوع تعارف باشد؛ زیرا همزمان با تعارف‌کردن، پول را از شما می‌گیرند! تعارف را هنگام احوالپرسی نیز می‌توان مشاهده کرد و از عباراتی مثل «قربونت برم یا فدات بشم» استفاده می‌کنند. این همه تعارف برای کسانی که به آن عادت یا آشنایی ندارند، دیوانه‌کننده به‌نظر می‌رسد، هرچند چاره‌ای جز تحمل آن ندارند.
بدرقه مسافر
زمانی‌که عضوی از خانواده قصد مسافرت دارند، سایر اعضای خانواده سینی‌ای آماده می‌کنند که یک قرآن و یک کاسه آب در آن است. مسافران با بوسیدن قرآن و سه‌بار ردشدن از زیر آن، راهی سفر می‌شوند. پس از آنکه مسافر از خانه خارج شد،‌ کاسه‌ی آب را پشت سر او می‌ریزند تا سفری امن و بی‌خطر داشته باشد و زود از سفر برگردد.
شب یلدا
شب یلدا ریشه در مذهب زرتشتی دارد که در بلندترین شب سال، غلبه‌ی نور بر تاریکی و خیر بر شر جشن گرفته می‌شود. خانواده‌های ایرانی تا دیروقت دور هم جمع می‌شوند و اشعاری از حافظ و داستان‌های حماسی شاهنامه را می‌خوانند. خوردن آجیل و میوه‌های قرمزی نظیر انار و هندوانه بخشی از این سنت دیرینه است که نمادی از سرخی سپیده‌دم و تسلط نور هستند.
چهارشنبه سوری
برگزاری سنت چهارشنبه سوری نیز ریشه در مذهب زرتشتی دارد و ایرانی‌ها اهمیت زیادی به برگزاری آن می‌دهند. در شب آخرین چهارشنبه سال قبل از نوروز، ایرانی‌های سراسر کشور مشغول آتش‌بازی و پریدن از روی آتش می‌شوند و موقع پریدن می‌گویند «زردی من از تو، سرخی تو از من»، با این امید که هرچه بیماری و محنت و درد است را به آتش بسپارند و نشاط و سرزندگی و انرژی را از آتش بگیرند. برخی از ایرانی‌ها نیز فانوس‌های کاغذی را به امید برآورده‌شدن آرزوهایشان روشن می‌کنند و به آسمان می‌فرستند.
حاجی فیروز
در چند هفته‌ی پیش از نوروز، شخصیت نوستالژیک حاجی فیروز در خیابان‌های شهر ظاهر می‌شود که معمولاً یک لباس قرمز و صورتی سیاه‌شده با زغال دارد. او با تمبکی در دست در سطح شهر می‌چرخد و با خواندن آوازهای کوتاه، شادی را برای مردم به ارمغان می‌آورد. باوجود حرف‌و‌حدیث‌هایی که در سال‌های اخیر درباره‌ی چهره‌ی سیاه حاجی فیروز مطرح شده است، اما گفته می‌شود که کاهنان زرتشتی در زمان‌های قدیم، حاجی فیروز را برای انتشار خبر رسیدن نوروز به میان مردم می‌فرستادند و ازآنجا که او به مردم کمک می‌کرد تا لوازم قدیمی خود را بسوزانند و لوازم نور را جایگزین آن کنند، چهره‌اش از دود سیاه می‌شد. امروزه حاجی فیروز همچنان نویدبخش خبر فرارسیدن نوروز است و شادی را به مردم ایران هدیه می‌دهد.
سفره هفت‌سین
چند هفته قبل از فرارسیدن نوروز، ایرانی‌ها برای مهیاکردن سفره‌ی هفت‌سین دست‌به‌کار می‌شوند. این سفره شامل هفت اقلام گیاهی است که در زبان فارسی با حرف «سین» آغاز و روی یک سفره چیده می‌شوند. هر یک از این اقلام نماد عشق، زیبایی، سلامتی، برکت، صبر، تولد دوباره و حکت هستند. مهم‌ترین سین این سفره مسلماً سبزه است که از پرورش دانه‌های عدس یا گندم به‌دست می‌آید و انرژی منفی انباشته‌شده در خانه را جذب می‌کند. تخم‌مرغ‌های رنگی، شمع، گل سنبل، ماهی قرمز، شیرینی و دیوان حافظ از دیگر مواردی است که در کنار هفت‌سین می‌گذارند. خانواده‌های ایرانی در آخرین دقایق مانده به لحظه‌ی سال تحویل، دور این سفر جمع می‌شوند.
سیزده به‌در
در سیزدهمین روز از نوروز که به آن سیزه به‌در گفته می‌شود، ایرانی‌ها به دامن طبیعت می‌روند. درواقع آن‌ها معتقدند که انجام‌ندادن این کار بدشانسی می‌آورد. به‌این‌ترتیب، پارک‌ها مملو از خانواده‌هایی می‌شود که مشغول بازی بدمینتون، درست‌کردن کباب، پختن آش و البته نوشیدن مقدار زیادی چای هستند. در این روز که به‌عنوان روز طبیعت نیز شناخته می‌شود، زوج‌های جوان سبزه‌های هفت‌سین را گره می‌زنند تا پیوندشان محکم‌ باقی‌بماند و دختران جوان به امید یافتن همسر در طول سال جدید، سبزه گره می‌زنند.
اسپند دودکردن
ایرانی‌ها به چشم بد اعتقاد دارند و برای چشم‌نخوردن، اسپند دود می‌کنند و دود آن را روی سر طرف موردنظر می‌چرخانند و می‌گویند که «چشم حسود بترکد» و اسپندهایی که می‌سوزند، به‌نوعی همان چشم حسود هستند. معمولاً وقتی کسی خانه‌ای می‌خرد یا تعریف و تمجیدی می‌شنود، به‌سراغ اسپند می‌رود و با این کار چشم بد را دور می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/165093/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برای خوب شدن سرفه آنتی‌بیوتیک بخوریم؟

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن