آریا بانو

آخرين مطالب

«دل‌دار» ورود به‌ مصایب‌ جوانان فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
«دل‌دار» ورود به‌ مصایب‌ جوانان
٣٣٢
٠
صبح نو / سریال «دل‌دار» مجموعه رمضانی شبکه دو سیماست که در فضایی جدی و بعضا تلخ، به‌سمت بررسی معضلات جوانان پیش رفته است.
«دل‌دار» تازه‌ترین سریال سیما با محوریت نسل جوان است که به‌مناسبت ماه مبارک رمضان از شبکه دو پخش می‌شود. این ملودرام اجتماعی را نوید و جمشید محمودی، دو برادر فیلمساز مهاجر افغانستانی ساخته‌اند. داستان این سریال با در‌هم‌آمیزی روابط خانوادگی، عاشقانه، موضوعات و مشکلات مرتبط با جامعه شکل گرفته است.
روایت‌«دل‌دار»
برادران محمودی پس از تجربه موفق «سایه‌بان»، در کار جدیدشان نیز به بخشی مسائل امروز نسل جدید پرداخته‌اند. البته، برخی از مضامین و گروه بازیگران «دل‌دار» شباهت زیادی به کار قبلی این دو کارگردان دارد؛ اما به‌طورجدی به ترکیب تیم‌شان دست نزده‌اند. حال‌وهوای سریال تازگی دارد و مثلا برخلاف «سایه‌بان» که بیشتر در فضاهای کارگری و کارگاه‌ها می‌گذشت، این سریال در فضاهایی جدیدتر و درباره مشاغلی است که نسل تحصیلکرده امروز هم با آن‌ها بیشتر در ارتباط هستند. «دل‌دار» عنوانی ایهام‌دار و با معنایی دو پهلوست؛ هم به ماجراهای عاطفی این سریال اشاره می‌کند و هم کنایه‌ای است از جوانانی که برای رسیدن به اهداف خود شجاعت و تهور به خرج می‌دهند. شخصیت اصلی سریال، «آرش» جوانی از قشر کم‌درآمد است که نرم‌افزاری طراحی کرده و قصد دارد با اجرای طرح خود، زندگی‌اش را متحول سازد؛ اما موانع متعددی سر راهش قرار می‌گیرد. در طرف دیگر، «پژمان» قرار دارد و مدیر ماهی‌سراست. وی سخت مشغول کار و نگهداری از پدر کهنسال و بیمارش است و از زندگی و تشکیل خانواده غافل شده و اینک سراغ عشقی قدیمی رفته است. بااین‌حال، او نیز به‌خاطر اتفاقاتی که پدرش در گذشته درگیرش بوده، قربانی انتقام‌گیری می‌شود. سایر جوانانِ این سریال نیز هریک به‌نوعی گرفتاری‌های خاصی دارند؛ اما ازدواج و اشتغال، وجه مشترک آن‌هاست. «دل‌دار» از درامی ملتهب برخوردار است: وجود چند جوان که هرکدام‌شان به‌نوعی در دورانی بحرانی به‌سر می‌برند و همچنین اتفاقات و حوادث پی‌درپی باعث شده‌اند متن این سریال پربار باشد؛ زیرا یکی از انتقادات وارده به برخی از مجموعه‌های تلویزیونی، این بود که از رویدادهای دراماتیک خالی هستند و به‌اصطلاح به روایت آن‌ها آب بسته می‌شود. باوجوداین، «دل‌دار» از این نظر، کاری استاندارد محسوب می‌شود؛ چون همان‌طورکه گفته شد، هم داستانی چندخطی و پر از شخصیت‌های متصل با حوادث دارد و هم اینکه در هر قسمت، اتفاقات غافل‌گیر‌کننده و تکان‌دهنده‌ای رخ می‌دهد؛ اتفاقاتی که قدرت برانگیختن کنجکاوی مخاطب را دارند و تماشاگر را به دنبال‌کردن ادامه قصه ترغیب می‌کند.
نقداجتماعی
یکی از اتفاقاتی که در «دل‌دار» درخورملاحظه است، بازشدن بیش‌از‌پیش فضای سیما برای بازنمایی و نقد معضلات و واقعیت‌های اجتماعی است. به‌طور مثال در این سریال، فارغ‌التحصیل ممتاز دانشگاهی (آرش) را مشاهده می‌کنیم که به‌دلیل بیکاری و نداشتن فرصتی برای نشان‌دادن توانمندی‌های خود، به مسافرکشی با موتور روی آورده است. هرچند امید هم روی دیگر محتوای این سریال است و در آن می‌بینیم با روش‌های خلاقانه و حمایت و اعتماد بزرگ‌ترها به جوانان، می‌توان جایی برای بروز و شکوفایی استعداد چنین افرادی بازکرد. یکی از کارکردهای مجموعه‌های تلویزیونی، «آموزش» است؛ یعنی سریال‌ها می‌توانند درکنار سرگرمی و جذابیت، آگاهی و اطلاعاتی هم به مخاطب منتقل کنند. «دل‌دار» از این نظر نیز کم‌وبیش امتیازاتی دارد؛ چون برخی نکات حقوقی و اجتماعی کاربردی برای عموم مردم و تأثیر مهم آن‌ها بر زندگی آدم‌ها را یادآور می‌شود؛ مسائلی مثل اهمیت حفظ اسرار در محیط کار، نقش مهریه در زندگی زناشویی، تعهدات کاری، اهمیت تحقیق درباره هویت و شخصیت واقعی افراد قبل از آشنایی برای ازدواج و... . ترکیبی از بازیگران قدیمی و جوان به تنوع ویترین سریال «دل‌دار» کمک کرده است: در یک طرف، چهره‌های باتجربه‌ای چون خانم‌ها مریم بابونی و پریوش نظریه و آقایان بهزاد فراهانی، علی اوسیوند و همایون ارشادی حضور دارند و در طرف دیگر، جوانانی نظیر آقایان محمدرضا غفاری، نیما رئیسی و حسام محمودی و خانم الناز حبیبی هستند. همچنین، این سریال چند بازیگر جدید که اولین‌بار نقش‌آفرینی در مجموعه‌ای تلویزیونی را تجربه می‌کنند، به عرصه فرهنگ و هنر کشورمان معرفی کرده است. افزون‌براین، آقای محسن چاوشی نیز بازهم به‌عنوان خواننده تیتراژ پایانی یک سریال به تلویزیون آمده است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/163232/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اگر کودکتان مدام می گوید حوصله ام سر رفت!

تفاوت کابوس و هراس شبانه در کودکان

نیازهای روانشناختی کودکان زیر 7 سال چیست؟

چگونه فرزندمان را به خوب حرف زدن تشویق کنیم؟

تک فرزندی با روان فرزند شما چه کار می کند؟

راهکاری برای درمان کودک خجالتی شما

چرا کودک من زیاد سوال می پرسد؟

دلایل دیر حرف زدن کودک چیست؟

اوتیسم سراغ چه کسانی می‌رود؟

با رعایت این موارد کودک شما در مدرسه موفق تر خواهد بود!

4 اسباب‌بازی مفید برای رشد ذهنی و جسمی کودک

تفاوت های خلقی در کودکان

کشف مهارت و استعدادهای کودکان

دلایل هراس کودکان از مدرسه چیست؟

بازی با کودک نوپا

دانش آموزانی که تکالیفشان را انجام نمی دهند!

مشکلات یادگیری و آموزشی در کودکان

خانواده هایی که می خواهند «ای کیو سان» داشته باشند

مراحل رشد جنسی کودک خود را بشناسید!

رابطه آموزش و بازی را جدی بگیرید

با کودکان حواس پرت چه کنیم؟

بازی مناسب ماههای اول زندگی

قدرت یادگیری دخترها بیشتر است یا پسرها؟

قصه گویی چه تاثیری در زندگی کودک دارد؟

چگونگی پرورش و تربیت کودک خردمند

کابوسهای کودکانه

زمانبندی برای تماشای تلویزیون توسط کودک

وسواس در کودکان

تقویت حافظه کودک از دوران نوزادی

نوازش‌ها، بوسه‌ها و محبت‌ها چه تاثیری در رشد و پرورش کودک دارند؟

مکیدن انگشت در کودکان + راههای درمان

برای اطمینان از سلامت روانی دختران چه می‌توانیم بکنیم؟

علت و درمان تیک عصبی در کودکان

حرف زدن کودکان در خواب + راههای درمان

آیا فعالیت‌های فرزندتان در مدرسه نا امید کننده است؟

مهر و محبت خود به فرزندان‌تان نشان دهید !

درمان جویدن ناخن در کودکان

نشانه های کودکان مبتلا به اوتیسم را بشناسیم!

تفسیر نقاشی های کودکان

یرای تقویت اعتماد به نفس کودک چه کنیم؟

عوارض ناشى از مکیدن انگشت در کودکان

در تعطیلات نوروز چگونه کودک مان را سرگرم کنیم؟

از ترس های کودکان چه می دانید؟

اجازه دهید کودکانتان، کودکی کنند

پرخاشگری در کودکان نوپا

هر کودکی نیازمند شنیدن این 8 کلمه است

نشانه‌های استرس در کودکان

برای پاسخ به سوالات کودکان در مورد خدا،چه جوابی دارید؟

آیا کودک شما لجباز است؟

با این بازی ها کمرویی کودکان را درمان کنید!