آریا بانو

آخرين مطالب

آواها و نواهایی که گم شده‌اند / بررسی آئین‌های موسیقی رمضان از نگاه پژوهش‌گران فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - حاتم عسگری، هوشنگ جاوید، بهروز وجدانی، فواد توحیدی و پژوهشگران موسیقی به تشریح آئین‌های موسیقی رمضان پرداختند.


سرویس موسیقی هنرآنلاین: موسیقی زبان گویای اقوام ایرانی است و موسیقی نواحی همواره توانسته است در راستای معرفی فرهنگ و آداب و رسوم استان‌های مختلف در مقاطع مختلف تاریخی گام بردارد، در همین راستا مناسبت‌های مذهبی یکی از مهم‌ترین بسترهای ساخت آیتم‌های موسیقایی بشمار می‌روند و در طول تاریخ شاهد بوده‌ایم که بر اساس مولفه‌های فرهنگی، دینی و قومی شکلی از موسیقی سر از بطن خرده‌فرهنگ‌ها مختلف بر آورده است. ماه رمضان که یکی از اصلی‌ترین پایگاه‌های دینی ماست در میان خرده‌فرهنگ‌های داخل ایران از جایگاه والایی برخوردار بوده و بر اساس آن نواها و آواهای مختلفی در طول تاریخ شکل گرفته است، به همین بهانه با برخی از اهالی موسیقی و پژوهش‌گران این حوزه در رابطه با موسیقی رمضان در میان فرهنگ‌های مختلف ایران گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:
موسیقی رمضان در حال منسوخ شدن است
حاتم عسگری، پژوهشگر موسیقی در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین درباره موسیقی رمضان گفت: موسیقی رمضان در حال منسوخ شدن است، در گذشته این موسیقی با ضرباهنگ خاصی اجرا می‌شد، افراد به بالای پشت‌بام‌ها می‌رفتند و زمان باقی مانده تا وقت دعا و اذان سحر را اعلام می‌کردند و در انتها یک بخش کوتاه داشت که ریتم آن به هم ریخته بود و مردم با شنیدن آن متوجه می‌شدند که زمان کوتاهی به اذان مانده است. این موسیقی در مازندران پیش‌نمازی و در کردستان آوروغان نام داشت.
عسگری در ادامه افزود: نواختن دهل و نقاره در زمان اذان صبح و اذان مغرب در نقاره‌خانه‌ها و یا مکان‌های خاصی صورت می‌گرفت و پس از اجرای این موسیقی، توپ خاصی به نام زنبورک (شمخال) به صدا در می‌آمد.
حاتم عسگری خاطرنشان کرد: جوانان بر اساس اعتقاد مردمی و به خاطر یمن این شب‌ها و هدیه گرفتن از ساکنان منازل در کوچه‌ها و محله‌ها به راه افتاده و آوازهایی را در دستگاه‌های ماهور و یا نوا می‌خواندند و مومنان نیز با پرداخت وجه نقد یا خشکبار آنان را تشویق می‌کردند.
عسگری گفت: در شب نوزدهم تا بیست وسوم ماه رمضان متاثر از شب‌های قدر و ایام شهادت مولای متقیان، تغییرات زیبایی در نغمه‌ها و منظوم‌های شعری پدید می‌آید و حزن و اندوه و حالت تضرع در آن فزونی می‌یابد.
حاتم عسگری بیان کرد: مرثیه‌خوانی ویژه مولا علی(ع) در این شب‌ها رواج بسیار می‌یافت به همین سبب از لحاظ تنوع نغمگی، دارای اقسام خاصی می‌شد که امروز فقط در مناطقی چون یزد، اصفهان، خراسان، کرمانشاه، مرکزی و شهر ری می‌توان شاهد نمونه‌هایی از آن بود.
این پژوهشگر موسیقی افزود: در روز عید فطر نیز مجالس شادی برپا می‌شد و اغلب به صورت ریزه‌خوانی چند تن از خوش صدایان قوم یا خانواده، اشعاری را به شادباش فرا رسیدن عید فطر می‌خواندند که در اصطلاح به آن قطره‌خوانی می‌گفتند.
اکنون نشانی از نوای رمضان به گوش نمی رسد
هوشنگ جاوید نویسنده و پژوهشگر موسیقی در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین درباره موسیقی رمضان گفت: ایرانیان مسلمان بنا بر یک رسم کهن در هنگام سحر، یک ساعت به اذان مانده، به بام خانه خود رفته یا در بسیاری از جاها در گلدسته مسجد، مناجات سحر را با آداب خاصی می‌خواندند و این کار دعوت مردم به فرستادن صلوات بود.
جاوید در ادامه افزود: در برخی از نقاط به این افراد "چاووش سحری" می‌گفتند و همواره شعر شاعران ایران توسط آنان قرائت می‌شد.
این پژوهشگر تاکید کرد: ایرانیان برای به موقع بیدار کردن مومنین در گذشته از تنوع موسیقایی بهره‌گیری می‌کردند و هر منطقه بسته به باورهای خاص قومی قبیله‌ای و عرفی به شکلی زیبا آن را انجام می‌دادند.
جاوید افزود: نغمات ماه رمضان در هر منطقه نام خاصی داشت که مناجات‌خوانی، مناجات سحری، شب خوانی رمضان، سحر آوازی و … بود.
این پژوهشگر موسیقی در ادامه بیان کرد: حسن مصطفی‌پور نوازنده دوزله در مهاباد، عبدالله شریعتی نوازنده سرنا در سنندج، گنجعلی سلمانی‌زاده نوازنده کرنا در ایل قشقایی، علی مهدی‌پور نوازنده کرنا و سرنا، کاکاخان در فارس و مرحوم شامیرزاد مرادی نوازنده سرنا در درود لرستان به عنوان استادان به نام بودند و آنان نوای سحری را با مهارت به اجرا در می‌آورند اما اکنون ردی و نشانی از نوای رمضان آنان به گوش نمی‌رسد.
جاوید گفت: آوازهای رمضان با عنوان مرحبا رمضان، رمضانیه‌خوانی، الوداع، چونان و ….. اجرا می‌شد و در تکریم و استقبال و در پایان ماه درخواست قبولی طاعات به درگاه خداوند بود.
جاوید در پایان گفت: دهل‌زنی یا نقاره‌زنی نیز از جمله برنامه‌هایی بود که همه روز در 2 نوبت سحر و افطار و هر بار به مدت ده دقیقه تا یک ربع ساعت اجرا می‌شد.
پیوند گسترده و دیرینه نغمه‌های فراموش نشدنی موسیقی رمضان
بهروز وجدانی پژوهشگر موسیقی درباره موسیقی در ماه رمضان گفت: موسیقی رمضان در واقع بخش مهم و قابل توجهی از موسیقی مذهبی و آیینی ایران را به خود اختصاص داده و بیشتر در قالب نغمه‌های آوازی در طول این ماه در بین مومنان و در خانه‌ها و مساجد اجرا می‌شود.
او ادامه داد: کشور پهناور ما به سبب برخورداری از تنوع فرهنگی و اقوام گوناگون انواع نغمه‌های دلنشین و به گوش آشنا و بسیار متنوع دراین حوزه است. البته در برخی موارد مثل آیین‌های مرتبط با سحرخوانی و افطار ابزار موسیقی کوبه‌ای مثل دهل و بادی مثل سرنا و کرنا به دلیل صدای پرحجم که بتواند مومنان را تا مسافت زیاد از شروع سحر و آغاز زمان شرعی افطار آگاه کند نیز در بیشتر مناطق ایلی و روستایی و شهرهای کم جمعیت و سنتی رواج دارد.
وجدانی همچنین گفت: انواع شاخص‌های شناخته شده موسیقی مذهبی مردم مسلمان ایران را که برخی از آنها هنوز در آیین‌های ماه رمضان در گوشه و کنار کشور اجرا می‌شوند شامل اذان، مناجات، صوت قرآن، تعزیه، نوحه‌خوانی، مداحی و چاووشی خوانی است.
این پژوهشگر موسیقی تصریح کرد: پیوند گسترده و دیرینه نغمه‌های فراموش نشدنی موسیقی رمضان با نغمه‌های دلنشین و شناخته شده موسیقی ردیف دستگاهی ایران به عنوان مهم‌ترین عنصر فرهنگی سازنده هویت فرهنگی و میراث فرهنگی ناملموس، قابل اعتنا و بحث است.
کرمان سرشار از فرهنگ، خرده فرهنگ و آداب و رسوم است
فواد توحیدی یکی دیگر از پژوهشگرهای موسیقی درباره آیین موسیقایی در شهر خود در ماه رمضان گفت: کرمان به عنوان پهناورترین استان ایران سرشار از فرهنگ، خرده فرهنگ و آداب و رسوم است. سحر خوانی یکی از آئین‌های موسیقی کرمان است که آن را در پشت‌بام‌ها یا تپه‌های مشرف به روستاها می‌خوانند. قنبرخوانی از دیگر این آئین‌هاست که در شب ضربت خوردن حضرت علی (ع) اجرا می‌شود.
او ادامه داد: قنبر خوانی نوعی آئین نمایشی است و همانطور که می‌دانید قنبر نام غلام حضرت علی (ع) بوده است. در این آئین شخصیت‌هایی را درست می‌کنند و در کنار آن موسیقی اجرا می‌کنند. نوحه‌خوانی معمولا شب 21 ماه رمضان انجام می‌شود طبل‌خوانی‌ هم از دیگر آئین‌های ما است به گونه‌ای که قبل از سحر خوانی، تبل نوازی انجام می‌شود.
توحیدی اضافه کرد: در کرمان محلی به نام امام زاده زید وجود دارد که از قدیم نقاره‌زنی در آنجا انجام می‌شده و هیچ وقت قطع نشده است. این مراسم طلوع و غروب آفتاب هر روز انجام می‌شود. سفید مهره زنی در زمان صفویه وارد ایران شده و یک ساز اعلانی بوده است. این ساز بسیار قدیمی است و در امام‌زاده نگهداری می‌شود، چرا که برای اهالی جنبه تقدسی دارد و اگر کسی هم در روستا فوت کند، سه بار در سفید مهره می‌دمند و به مردم خبر می‌دهند که کسی فوت کرده است.
این پژوهشگر در پایان هم گفت: کلید زنی یکی از آئین‌های موسیقایی است که بیشتر بانوان به انجام آن می‌پردازند.
دولت باید مدیون افرادی باشد که موسیقی رمضان اجرا می‌کنند
محسن شریفیان نوازنده و سرپرست گروه لیان هم در پاسخ به آیین شهر خود در این ماه گفت: "دم دم سحری" از آئین‌های موسیقایی بوشهر در ماه رمضان است. هنگام سحر دو نفر در کوچه‌ها به راه می‌افتادند و شروع به دمام زدن و خواندن می‌کردند، البته اجرای این آئین بیشتر به قشر تهی دست اختصاص داشت چرا که بعد از عید فطر هدایایی از طرف مردم دریافت می‌کردند.
او ادامه داد: این رسم پیشینه تاریخی زیادی دارد و در دوره پیش از اسلام نیز اجرا می‌شده است. این آئین حتی در زمان ساسانیان نیز اجرا می‌شدند. البته به گفته مردم بومی بوشهر این آئین در گذشته با دمام اجرا نمی‌شده است و با در زدن خانه‌ها همراه بوده تا اینکه شخصی به نام ابراهیم از بحرین می‌آید و این آئین را با دمام اجرا می‌کند. جالب است بدانید که پیش از این دمام نواختن ممنوع بوده است. چرا که این موضوع به زمان رضا شاه برمی‌گردد که با ممنوعیت عزاداری همراه بوده است.
محسن شریفیان در پایان سخنانش تاکید کرد: دولت باید مدیون افرادی باشد که موسیقی رمضان اجرا می‌کنند و باید از آنها تقدیر کند. این بخش از موسیقی مورد بی‌مهری قرار گرفته است .

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/160546/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

رونمایی سیدحسین حسینی دروازه بان استقلال از چهره عروسکی دخترش / این کوچولوی ریزه میزه ماشاالله داره

ماجرای عمل جراحی رهبر انقلاب بدون بیهوشی عمومی و آخرین وضعیت سلامتی ایشان | رهبر انقلاب رژیم غذایی خاصی دارند؟

بهترین راه برای داشتن همسری بهتر: نگاهی به تجربه‌ی یک زن ایرانی

10 نکته برای بهبود کیفیت خواب

پاتوق معتادان متجاهر در عمق 10 متری زمین در تهران

جدیدترین عکس منتشر شده از محمدرضا گلزار و همسرش آیسان آقاخانی بعد از ازدواج!

رفع تیرگی زانو، آرنج و قوزک پا با 5 روش موثر خانگی ارزان قیمت!

قانون فرزندآوری با آن همه بودجه و اعتبار و اصرار شکست خورد

از کجا بفهمیم آب مروارید داریم؟

رژیم تخم مرغ، یک رژیم سریع و آسان برای لاغری

جلوگیری از چین و چروک دور لب با چند پیشنهاد ساده

اثبات یک رابطه میان سدیم و بیماری های قلبی و عروقی

واکنش جالب و متفاوت ژیلا صادقی مجری مشهور به حمله سپاه پاسداران به اسرائیل

تعطیلی پنجشنبه ها قطعی شد؟ | خبر مهم و جدید درباره کاهش ساعت کاری ادارات

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

افشاگری مجری جنجالی زن تلویزیون: شهروند آمریکا هستم!

شیطنت‌های دختر با نمک سروش رفیعی در تمرین پرسپولیس / روزمو ساختی عمر بابا

تصویر تازه نوه ی اکبر عبدی که مثل پدر بزرگش بانمک و توپوله / ماشالا به هردوشون

رونمایی از چهره جدید هانده ارچل «کیمیا خاتون» فیلم مست عشق در ژاپن

نیوشا ضیغمی از بزرگترین راز زندگی اش پرده برداشت / دلنوشته تلخ بازیگر معروف 2 سال بعد از جدایی همسرش

خرید شیرخشک بدون تغییر قیمت از داروخانه ها

آیا تهوع و استفراغ شدید در دوران بارداری مضر است؟

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

چند روز آینده آب و هوای این استان ها رویایی می شود

چطور وام فرزندآوری بگیریم؟

عکس بهاری و زیبای میترا رفیع بانوی خوش استایل گیلدخت نگاه ها را خیره کرد

تولد ایلیا عامری پسر مو فرفری و خوشتیپ کمند امیر سلیمانی/ بهش نمیاد پسر به این بزرگی داشته باشه

تبریک تولد مارال فرجاد به خواهرش مونا با انتشار عکس های سفر خواهرش به بوداپست

اختلال در سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک تا 24 ساعت آینده برطرف خواهد شد

آیا زمان دور انداختن «مسواک» فرا رسیده است؟

افزایش 35 درصدی تعرفه های پزشکی؛ ویزیت پزشکان عمومی، 126000 تومان

جهیزیه و مهریه معاف از مالیات است؟

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

جزئیات جدید از تعطیلی پنجشنبه ها

خبرهای جدید و مهم بانک مرکزی برای متقاضیان انواع وام‌های بانکی در سال جدید

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

سلفی خاص و عجیب منوچهر هادی در مراسم سی و نهمین سالگرد پدرش

حمید معصومی‌نژاد خبرنگار ایرانی مقیم ایتالیا وارد دنیای سینما شد

ژست هندی و خنده دار عموپورنگ و مادرش / عاشقانه جداب مادر و پسری در خانه اش

واریاسیون چیست؟ چگونه در رنگ مو از آن استفاده کنیم؟

اجرای فوق العاده دلنشین امیرحسین مدرس و پسرش در برنامه صداتو / رونمایی از پسر مجری و بازیگر