آریا بانو

آخرين مطالب

بی هویتی کودکان با مادر ایرانی و پدر خارجی پایان می یابد اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- طرح تابعیت فرزندان با مادران ایرانی و پدران خارجی امروز یکشنبه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید؛ در صورت تایید نهایی این طرح کودکانی که تاکنون به دلیل داشتن این شرایط بی هویت بودند، می توانند شناسنامه بگیرند و از بی هویتی خارج شوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 188 رای موافق، 20 رای مخالف و 3 رای ممتنع از 226 نماینده مردم در مجلس با کلیات لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی موافقت کردند.
معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری نیز در این باره گفته بود: تابعیت ایرانی برای فرزندان با پدران خارجی یک حق و مطالبه است. دولت باید شرایط را فراهم کند که این کار انجام شده و امیدوارم مجلس شورای اسلامی با نظر مثبت به این مساله ورود کند.
عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه در موافقت با کلیات این لایحه اظهار می کند: ما گرفتار ماده 976 قانون مدنی شده ایم؛ قانون مدنی تابعیت ذاتی را صرفا از پدر نقل می کند، در صورتی که این قانون مغایر آیه شریفه قرآن است که می فرماید ما شما را از زن و مرد آفریدیم. ما تاکنون تابعیت را به حضور مرد تلقی کردیم در صورتی که تولد یک نوزاد به دست یک زن و مرد است، باید در این مورد تجدیدنظر کنیم.
لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهوری نیز درباره این لایحه می گوید: اعطای تابعیت به فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی یک نیاز جدی است که نباید در آن تردید کرد. این لایحه سه چهارسالی است که در دولت مورد بحث است، زنان ایرانی چه کسانی که در داخل ایران هستند و چه کسانی که خارج از ایران زندگی می کنند از حق انتخابی که خداوند و قانون به آنها داده است، می توانند استفاده کنند و با مردان غیرایرانی ازدواج کنند که فرزندان آنها ممکن است در خارج یا داخل کشور متولد شوند.
وی با بیان اینکه زنان ایرانی می خواهند از عشق به هویت ایرانی استفاده کنند، اظهار می کند: مریم میرزاخانی نابغه ایرانی ریاضیات تا آخرین لحظه عمرش به دنبال این بود که فرزندش هویت ایرانی داشته باشد.
جنیدی می گوید: جمعیتی در ایران از مادر ایرانی متولد می شوند ما آنها را ایرانی نمی دانیم این افراد احساس تبعیض جدی خواهند کرد و به مرور زمان در برابر نظم اجتماعی خواهند ایستاد و می توانند برای کشور خطر امنیتی ایجاد کنند پس نیاز جدی در این زمینه وجود دارد که نباید در این نیاز تردید کنیم.
وی با اشاره به قوانین و مباحث حقوقی در این زمینه تصریح می کند: بخشی از قانون مدنی ما از فقه امامیه است، بخش هایی نیز از فقه امامیه نیست و بخشی از آن هم از نظام های حقوقی مانند حقوق فرانسه گرفته شده است. این نظام ها صد سال پیش اعطای تابعیت از طریق پدر را به رسمیت می شناختند اما این نظام ها با گذشت یک قرن تغییر الگو دادند و قبول دارند که تابعیت هم از جانب مادر و هم از جانب پدر منتقل می شود.
جنیدی ادامه می دهد: اگر ما اعطای تابعیت از جانب مادر را بپذیریم اولا هیچ دولتی اراده خود را به دلیل امکان تابعیت مضاعف معطوف به اراده دولت خارجی نمی کند. اینکه هم اکنون ما در سیستم تابعیت از جانب پدر تابعیت خود به خودی برای نسل های متوالی را داریم یعنی 10 نسل از پدر ایرانی که ممکن است در ایران زندگی نکرده باشند تابعیت ایرانی بگیرند، به این افراد اجازه می دهیم و بسیاری مواقع به فرزندانی که از مادر اما با پدر خارجی متولد شده اند، تابعیت اعطا نمی کنیم.
معاون حقوقی رئیس جمهوری می گوید: ممکن است فردی با یک خارجی ازدواج کند، فرزند این فرد از طرف مادر دارای یک تابعیت می شود و از طرف پدر نیز دارای یک تابعیت است و ممکن است در کشور سومی زندگی کند که تابعیت سوم به او تعلق گیرد اما باز از جانب مادر ما به او تابعیت می دهیم.
جنیدی اظهار می کند: مسائل امنیتی در این مورد موضوعیت ندارد و ما نباید در مورد فرزندان زیر 18 سال نگرانی امنیتی داشته باشیم.
طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز می گوید: با اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از مادر ایرانی و پدر خارجی موافقت کردند و این تبعیض نژادی - جنسیتی را ملغا کردند. طبعا این مهم، بدون مطالبه‌گری نهادهای مدنی و دانشگاهی رخ نمی ‌داد.
فاطمه حسینی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز می گوید: لایحه اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از مادر ایرانی و پدر خارجی اکنون در مجلس تصویب شد. در صورت تایید شورای نگهبان، فرزندان مادر ایرانی می‌توانند تقاضای تابعیت ایرانی دهند. این اقدامی است در راستای حمایت از حقوق انسان‌ها و به رسمیت شناختن یکی از حقوق حقه زنان ایرانی.
شهربانو امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران اعطای تابعیت و شناسنامه به کودکانی که مادر ایرانی دارند، یک مساله سیاسی یا امنیتی نیست، یک مساله انسانی است، نمی‌توان هزاران کودک بی شناسنامه در کشور را نادیده گرفت. امیدوارم مجلس نیز این مساله را نادیده نگیرد.
معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز پیشتر گفته بود که بر اساس آمار وزارت کار، حدود 50 هزار کودک بدون شناسنامه در کشور هستند که با تصویب لایحه دولت در مجلس شناسنامه می گیرند البته آمار غیررسمی بیش از این است و بسیاری از کودکان بازمانده از تحصیل نیز این مشکل را دارند.
وی ادامه می دهد: مشکل کودکان بدون شناسنامه و بی هویت، با تصویب اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر خارجی حل می شود. با این قانون، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تا 18 سالگی به درخواست مادر و پس از 18سالگی می توانند تقاضای تابعیت و دریافت شناسنامه ایرانی کنند.
ابتکار اضافه می کند: مدتی قبل این مساله مطرح بود که واقعا چرا فرزندان زنان ایرانی که با مردان خارجی ازدواج می کنند، نمی توانند تابعیت ایرانی را تا قبل از 18 سالگی دریافت کنند، این موضوع باعث شده که کودکان بدون شناسنامه و هویت زیادی در کشور داشته باشیم، به ویژه فرزندانی که علاقه مند به ایران هستند و تمایل دارند در ایران بمانند.
وی با بیان اینکه این موضوع به انسجام خانواده کمک می کند، اظهار می کند: در خانواده ای که فرزند شناسنامه نداشته باشد، مشکل هویتی پیدا می کند و اکنون این مساله در برخی از شهرستان ها مشکل پیش آورده است. تا پیش از این، حس دوگانگی و تبعیض بین زنان و مردان ایجاد شده بود که چرا آقایان می توانند ولی خانم ها نمی توانستند برای فرزندان خودشان تابعیت بگیرند که با مصوبه دولت این تفاوت ها برطرف شده است و با تصویب آن در مجلس، زنان می توانند برای فرزندان زیر 18 سال خود تابعیت ایرانی بگیرند.
* 7268*1834

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/157233/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دارالترجمه رسمی چیست و چه کاری انجام می دهد؟

با 7 مرحله آلزایمر آشنا شوید؛ از تغییرات خاموش تا فراموشی کامل

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

کبد سالم با مصرف این ویتامین ها

ورم و پف در نقاط مختلف بدن چه دلایلی دارد؟

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل

خلاقیت منحصر بفرد عاشقان باغ ارکیده در جزیره مالدیو / نفیسه روشن رونمایی کرد

حرف های دلی و عاشقانه بازیگر سریال پدر پسری برای همسرش در سالروز تولدش / به هر تپش قلبم جون دادی

امید اسماعیل خانی پسر گوهر خیراندیش و همسر در خانه ابدی پدرش با رونمایی از سنگ قبر بازیگر معروف

علایم افسردگی در سن یائسگی به چه شکل است؟

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

اسرائیلی‌ها به میزان خسارت خود پس از حمله پهپادی_موشکی سپاه ایران اعتراف کردند!

اولین واکنش ژیلا صادقی به ماجرای ممنوع الکار بودنش در برنامه تلویزیونی برمودا!

پیش بینی جدید درباره قیمت مسکن در سال 1403| تا آخرسال قیمت آپارتمان به این اعداد می‌رسد!

جشن تولد نیلوفر پارسا بیتای آوای باران در 33 سالگی / رونمایی از بارداری دوقلوهایش

خاطرات ناصرالدین‌شاه؛ خرس‌ها ول می‌شدند می‌رفتند توی مردم؛ خنده داشت

استایل جدید و متفاوت بهنوش طباطبایی بازیگر سینما و تلویزیون با شعری معنادار

دابسمش زیبای الهه حصاری کیمیا زخم کاری و دوستش با آهنگ چاوشی در خودروی لاکچری اش

لو رفتن اسم واقعی سیدجواد هاشمی در برنامه «صداتو»/ محسن کیایی افشاگری کرد

چهره جدید نیکا فرقانی دختر نقی و همای پایتخت در شهربازی استکهلم

رونمایی از تغییرات جدید چهره بهنوش طباطبایی خانم بازیگر همیشه خوشتیپ در آسانسور

دورهمی دوستانداران عارف لرستانی در سالگردش / بازیگر طنزی که در بهار مرگی تلخ داشت

فلزات سنگین تهدید جدی رژ لب های تقلبی

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

رونمایی سیدحسین حسینی دروازه بان استقلال از چهره عروسکی دخترش / این کوچولوی ریزه میزه ماشاالله داره

ماجرای عمل جراحی رهبر انقلاب بدون بیهوشی عمومی و آخرین وضعیت سلامتی ایشان | رهبر انقلاب رژیم غذایی خاصی دارند؟

بهترین راه برای داشتن همسری بهتر: نگاهی به تجربه‌ی یک زن ایرانی

10 نکته برای بهبود کیفیت خواب

پاتوق معتادان متجاهر در عمق 10 متری زمین در تهران

جدیدترین عکس منتشر شده از محمدرضا گلزار و همسرش آیسان آقاخانی بعد از ازدواج!

رفع تیرگی زانو، آرنج و قوزک پا با 5 روش موثر خانگی ارزان قیمت!

قانون فرزندآوری با آن همه بودجه و اعتبار و اصرار شکست خورد

از کجا بفهمیم آب مروارید داریم؟

رژیم تخم مرغ، یک رژیم سریع و آسان برای لاغری

جلوگیری از چین و چروک دور لب با چند پیشنهاد ساده

اثبات یک رابطه میان سدیم و بیماری های قلبی و عروقی

واکنش جالب و متفاوت ژیلا صادقی مجری مشهور به حمله سپاه پاسداران به اسرائیل

تعطیلی پنجشنبه ها قطعی شد؟ | خبر مهم و جدید درباره کاهش ساعت کاری ادارات

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

افشاگری مجری جنجالی زن تلویزیون: شهروند آمریکا هستم!

شیطنت‌های دختر با نمک سروش رفیعی در تمرین پرسپولیس / روزمو ساختی عمر بابا