آریا بانو

آخرين مطالب

نظرات موافقان و مخالفان لایحه اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - کلیات لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در شرایطی تصویب شد که مخالفان آن معتقد بودند که این لایحه ابعاد امنیتی دارد اما موافقان تاکید کردند که این لایحه صدمه‌ای به امنیت و تمامیت ارزی کشور وارد نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، نادر قاضی پور در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس به عنوان مخالف کلیات لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصله از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی گفت: تابعیت به خون و پدر و خاک است که در این لایحه محدودیت قائل نمی‌شود. مشخص نیست که شرایط ازدواج زن ایرانی با کدام مرد خارجی است که قرار است فرزندش تابعیت ایرانی گرفته شود. آیا قرار است در کل جهان هر دختری که با هر خارجی ازدواج کند به فرزندان آنها شناسنامه ایرانی دهیم. حداقل باید نام کشورها مشخص شود. با این کار بنیان امنیتی کشور متزلزل شده و به افراد موهوم، ناشناس و جاسوس اعطای تابعیت و شهروندی ایران داده می‌شود.
این نماینده اصولگرای مجلس افزود: از آن طرف اگر مرد خارجی دختر ایرانی را طلاق دهد چطور قرار است حقوق آن دختر را از خارجی طلب کنیم؟ اگر طلاق گرفت و به کشورش برگشت تکلیف این زن با بچه‌هایش چه می‌شود؟ بهتر است قبل از تصویب این قانون سپاه و نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات گزارش جدیدی از خیانت و جاسوسی افراد چند تابعیتی بدهد. کسانی که به کشورشان عشق و علاقه‌ای ندارند ولی ما می‌خواهیم به آنها تابعیت ایرانی دهیم. اصلاً چرا باید بی حساب و کتاب به هر خارجی تابعیت ایرانی داده شود؟
وی خطاب به نمایندگان گفت: آیا به آسانی می‌خواهید نام ایرانی عزیزمان که ناموس و عشق و علاقه ما هستند را به خارجی‌ها بدهید که بعد از مدتی آنها رها شده و به کشور برگردانده و بی سرپرست شوند؟ از کجا معلوم که آن فرد خارجی بت پرست نباشد؟ اینها همه باید مشخص شود.
جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده اصلاح طلب مجلس به عنوان موافق کلیات گفت: کسانی که می‌گویند مادر به فرزند خونی را منتقل نمی‌کند به زندگی حضرت فاطمه (س) به عنوان افتخار بشریت، انسانیت و ما مسلمانان نگاه کنند. سلسله سادات از طریق حضرت فاطمه زهرا (س) تا به امروز پایدار مانده است و به برکت اسلام و اهل بیت (ع) و وحدت مسلمانان حول اهل بیت (ع) به خاطر وجود مبارک و نازنین حضرت زهرا (س) است. پس چه کسی می‌گوید که تنها تابعیت از طریق پدر منتقل می‌شود و ارتباطی به مادر ندارد؟
وی با بیان اینکه امروز مجلس در یک موقعیت تاریخی قرار گرفته است گفت: در سال 1313 یعنی در زمان رضا خان و دوره‌ای که زن جایگاهی نداشت قانونی تصویب شد که تنها تابعیت از طریق پدر منتقل شود اما امروز زن به کرامت و جایگاه رسیده و بالاترین پست‌ها را دارد. پس ندادن تابعیت از طریق مادر ایرانی چه توجیهی دارد؟ اکنون دولت و مجلس و طیف‌های سیاسی مختلف معتقد به دادن تابعیت هستند. کما این که تنها 6 کشور جهان وجود دارد که چنین کاری را انجام نمی‌دهند.
این عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس گفت: این کار عزت بزرگی به زنان ایرانی می‌دهد فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی با مرد خارجی حق داشتن تابعیت ایرانی را ندارند و توجیهی نداشته که آنها هویت ایرانی نداشته باشند و به عزت و هویت ایرانی افتخار نکنند.
فرهاد تجری نماینده قصر شیرین و نماینده اصولگرای مجلس به عنوان دومین مخالف کلیات این لایحه گفت: ما با داشتن قانون اعطای تابعیت خلاء قانونی نداریم. در این مدت افراد زیادی کسب تابعیت کردند و شهروند جمهوری اسلامی ایران شدند. حرف ما این است که کشور ما اکنون با مشکلات بسیاری بخصوص در مورد اشتغال جوانان مواجه است. این که بخواهیم درهای کشور را باز کنیم و به افراد زیادی تابعیت دهیم تنها مشکلاتمان را زیاد می‌کند. کسانی که تابعیت چندگانه دارند و از این به بعد به راحتی می‌توانند وارد کشور شوند.
وی ادامه داد: از طرف دیگر چطور دستگاه‌های امنیتی می‌تواند ظرف سه ماه صلاحیت امنیتی حدود یک میلیون نفر را بررسی کند؟ کسانی که بخواهند تابعیت کسب کنند زیاد هستند. کما این که تاکنون هم برخی از آنها توانستند تابعیت بگیرند. با هیچ منطقی و عقل سازگار نیست که در شرایط فعلی ما این کار را انجام دهیم.
به گفته‌ی وی، در حال حاضر هم محدودیتی برای دادن تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج پدر ایرانی با زن خارجی هم وجود دارد. باید در این مورد منافع و امنیت ملی لحاظ شود. اکنون ما برای دو تابعیتی‌ها روند سخت گیرانه‌ای داشته و حقوق اجتماعی آنها را محدود می‌کنیم پس چطور می‌خواهیم ظرف سه ماه درهای کشور را برای چند تابعیتی‌ها باز کنیم؟
عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه و نماینده اصولگرای مجلس به عنوان موافق کلیات گفت: ما گرفتار ماده 976 قانون مدنی شدیم که تابعیت ذاتی را از پدر منتسب می‌کند که این مغایر آیه‌ی قانونی است که خداوند می‌فرماید شما را زن و مرد خلق کرده است. باید در این موضوع تجدید نظر شود.
وی افزود: کشور ما بی در و پیکر نیست که هر کسی خواست به راحتی وارد کشور شود قطعاً برای این کار هم فیلترهایی وجود دارد اما وقتی در جریان جنگ تحمیلی کسانی که از ظلم صدام به ایران آمدند و جنگیدند و زندگی تشکیل دادند اکنون با ازدواجشان با زنان ایرانی فرزندانی بدون هویت ایرانی دارند آیا این فرزندان حق داشتن هویت ایرانی ندارند؟ آنها ازدواج شرعی کرده و مشکلی نداشته و تنها ظلم متوجه بچه‌هایشان می‌شود که هویت و شناسنامه ندارند؟ این فرزندان بی هویتی را با خود تا بزرگسالی دنبال می‌کنند که در آینده این موضوع مشکلاتی را برای جامعه به وجود می‌آورد و حتی ممکن است آنها بخواهند این بی هویتی را تلافی کنند.
به گفته‌ی وی نرخ طلاق در این ازدواج‌ها حدود 9 درصد است و 81 درصد نرخ پایداری ازدواج می‌باشد. بحث امروز ما این است که این بچه‌ها به خواسته خودشان در ایران به دنیا نیامدند؛ آنها حق دارند که هویت ایرانی داشته باشند.
مصطفی کواکبیان نماینده اصلاح طلب مجلس به عنوان مخالف کلیات گفت: قطعاً باید برای ارتقا و منزلت زن ایرانی برنامه ریزی دقیق شود. مخالفت بنده مشروط است. بحث این است که نباید این کار بدون برنامه ریزی و حساب و کتاب باشد. در این موضوع بحث شرعی وجود ندارد کما این که بسیاری از روحانیون مجلس هم موافق این لایحه هستند. صحبت ما بر این موضوع است که دغدغه نیروی انتظامی و وزارت خارجه در این لایحه برطرف شود.
وی توضیح داد: برای دادن تابعیت باید دستورالعمل را وزارت خارجه بنویسد تا کارها با برنامه ریزی صورت گیرد.
بهمن طاهرخانی نماینده تاکستان نیز به عنوان آخرین موافق کلیات این لایحه گفت: با توجه به پیشرفت جوامع لازم است که این تابعیت داده شود؛ چون در غیر این صورت ناهنجاری اجتماعی ایجاد می‌کند. فرزندان این افراد باید هویت و شخصیت داشته باشد تا در آینده منشأ ناهنجاری برای کشور نباشد. این لایحه صدمه‌ای به امنیت و تمامیت ارزی وارد نمی‌کند.
به گزارش ایسنا، در نهایت کلیات این لایحه به تصویب مجلس رسید.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/157179/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خطر ناباروری با این نوع از رژیم های لاغری

دارالترجمه رسمی چیست و چه کاری انجام می دهد؟

با 7 مرحله آلزایمر آشنا شوید؛ از تغییرات خاموش تا فراموشی کامل

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

کبد سالم با مصرف این ویتامین ها

ورم و پف در نقاط مختلف بدن چه دلایلی دارد؟

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل

خلاقیت منحصر بفرد عاشقان باغ ارکیده در جزیره مالدیو / نفیسه روشن رونمایی کرد

حرف های دلی و عاشقانه بازیگر سریال پدر پسری برای همسرش در سالروز تولدش / به هر تپش قلبم جون دادی

امید اسماعیل خانی پسر گوهر خیراندیش و همسر در خانه ابدی پدرش با رونمایی از سنگ قبر بازیگر معروف

علایم افسردگی در سن یائسگی به چه شکل است؟

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

اسرائیلی‌ها به میزان خسارت خود پس از حمله پهپادی_موشکی سپاه ایران اعتراف کردند!

اولین واکنش ژیلا صادقی به ماجرای ممنوع الکار بودنش در برنامه تلویزیونی برمودا!

پیش بینی جدید درباره قیمت مسکن در سال 1403| تا آخرسال قیمت آپارتمان به این اعداد می‌رسد!

جشن تولد نیلوفر پارسا بیتای آوای باران در 33 سالگی / رونمایی از بارداری دوقلوهایش

خاطرات ناصرالدین‌شاه؛ خرس‌ها ول می‌شدند می‌رفتند توی مردم؛ خنده داشت

استایل جدید و متفاوت بهنوش طباطبایی بازیگر سینما و تلویزیون با شعری معنادار

دابسمش زیبای الهه حصاری کیمیا زخم کاری و دوستش با آهنگ چاوشی در خودروی لاکچری اش

لو رفتن اسم واقعی سیدجواد هاشمی در برنامه «صداتو»/ محسن کیایی افشاگری کرد

چهره جدید نیکا فرقانی دختر نقی و همای پایتخت در شهربازی استکهلم

رونمایی از تغییرات جدید چهره بهنوش طباطبایی خانم بازیگر همیشه خوشتیپ در آسانسور

دورهمی دوستانداران عارف لرستانی در سالگردش / بازیگر طنزی که در بهار مرگی تلخ داشت

فلزات سنگین تهدید جدی رژ لب های تقلبی

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

رونمایی سیدحسین حسینی دروازه بان استقلال از چهره عروسکی دخترش / این کوچولوی ریزه میزه ماشاالله داره

ماجرای عمل جراحی رهبر انقلاب بدون بیهوشی عمومی و آخرین وضعیت سلامتی ایشان | رهبر انقلاب رژیم غذایی خاصی دارند؟

بهترین راه برای داشتن همسری بهتر: نگاهی به تجربه‌ی یک زن ایرانی

10 نکته برای بهبود کیفیت خواب

پاتوق معتادان متجاهر در عمق 10 متری زمین در تهران

جدیدترین عکس منتشر شده از محمدرضا گلزار و همسرش آیسان آقاخانی بعد از ازدواج!

رفع تیرگی زانو، آرنج و قوزک پا با 5 روش موثر خانگی ارزان قیمت!

قانون فرزندآوری با آن همه بودجه و اعتبار و اصرار شکست خورد

از کجا بفهمیم آب مروارید داریم؟

رژیم تخم مرغ، یک رژیم سریع و آسان برای لاغری

جلوگیری از چین و چروک دور لب با چند پیشنهاد ساده

اثبات یک رابطه میان سدیم و بیماری های قلبی و عروقی

واکنش جالب و متفاوت ژیلا صادقی مجری مشهور به حمله سپاه پاسداران به اسرائیل

تعطیلی پنجشنبه ها قطعی شد؟ | خبر مهم و جدید درباره کاهش ساعت کاری ادارات

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

افشاگری مجری جنجالی زن تلویزیون: شهروند آمریکا هستم!