آریا بانو

آخرين مطالب

سیل سوال «چگونگی دستگیری معتادان» از خط ملی اعتیاد اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی با بیان اینکه پرسش در مورد ماده مخدر «شیشه» در رتبه اول تماس‌ها با خط ملی اعتیاد در سال گذشته بوده است، از افزایش تماس‌های مرتبط با مصرف «الکل» خبر داد.

ماریت قازاریان در گفت‌وگو با ایسنا، آخرین گزارش از وضعیت تماس با خط ملی اعتیاد در سال گذشته را تشریح کرد و گفت: سال گذشته در مجموع 420 هزار نفر تماس موفق با خط ملی اعتیاد برقرار کردند.
وی در ادامه از پاسخگویی 99 درصدی به تماس‌های برقرار شده خبر داد و گفت: یک درصد باقی مانده هم به دلیل قطع شدن تماس، پشت خط ماندن افراد و… مانع پاسخگویی شده است.
به گفته رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی، به طور میانگین در طول سال گذشته زنان 83 درصد از تماس گیرندگان بوده و عمدتاً مادر یا همسر افراد معتاد بوده‌اند.
قازاریان با بیان اینکه ماده مخدر «شیشه» در رتبه اول پرسش‌های تماس گیرندگان قرار داشته است، اظهار کرد: ماده مخدر «گل» نیز در رتبه بعدی قرار دارد. از آنجایی که سال گذشته سازمان بهزیستی در چندین نوبت کارزارهای رسانه‌ای و اطلاع رسانی در خصوص ماده مخدر گل را به راه انداخت، موجب افزایش حساسیت مردم نسبت به این ماده مصرفی و افزایش پرسش‌های آنان شد. به ویژه در نیمه دوم سال گذشته تماس‌های زیادی در این خصوص با خط ملی اعتیاد برقرار شد.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته با جمع آوری معتادان متجاهر، سیل عظیمی از تماس‌های مرتبط با این موضوع با خط ملی اعتیاد برقرار شد، تصریح کرد: این تماس گیرندگانه سوالاتی از قبیل چگونگی دستگیری یک معتاد و … را مطرح می‌کردند. در واقع مردم تقاضای دستگیری معتادان را داشتند که باید این موضوع را مدیریت کنیم.
رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی در ادامه توضیح داد: درباره "اشتغال" معتادان نیز در گذشته تماس‌های خیلی کمی برقرار می‌شد، اما طی ماه‌های اخیر به تماس‌های مرتبط با حوزه اشتغال و مسکن معتادان که بیشتر جنبه‌های حمایتی دارد، افزوده شده است. درخواست نشانی مراکز هم از دیگر موضوعات مطرح شده است. امسال نشانی‌ها کاملاً به روز رسانی شده است چراکه همیشه از استان‌های این اطلاعات را می‌گرفتیم، اما امسال تک تک آنها را از نظر نشانی و شماره تماس چک کردیم.
قازاریان در ادامه از افزایش تماس‌ها مرتبط با مصرف الکل با خط ملی اعتیاد خبر داد و گفت: در مورد مصرف الکل هم تماس‌ها نسبت به سال قبل بیشتر شده است. سال‌هایی بود که اصلاً تماسی در این مورد نداشتیم اما سال گذشته تماس‌های این حوزه افزایش یافت. از آنجایی که مراکز درمان الکل در کشور وجود ندارد ناچار هستیم تا آنها را به بیمارستان‌ها، اورژانس یا افرادی که در بخش درمان اعتیاد فعال هستند ارجاع دهیم، البته اگر ساز وکاری فراهم شود که بتوانیم مردم را بهتر راهنمایی کنیم، مناسب‌تر است.
رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی ادامه داد: خط ملّی اعتیاد دارای بانک اطلاعاتی از مراکز دارای مجوز از سازمان بهزیستی و وزرات بهداشت است که با توجه به شرایط اقلیمی، استانی و همچنین نزدیکی به محل سکونت یا کار افراد و… مناسب‌ترین مرکز را به تماس‌گیرندگان معرفی می‌کند. همچنین این خط به افراد مبتلا به اعتیادی که خودشان با مرکز تماس گرفته و در ارتباط با شیوه و فرآیند درمان و مراکز معتبر، اطلاعاتی می‌خواهند، خدمات ارائه می‌دهد.
قازاریان در ادامه با اعلام اینکه خط ملی اعتیاد با شماره 09628 بدون کد هر روز (حتی روزهای تعطیل) از 8 صبح تا 8 شب پاسخگوی تماس‌هاست، در ارتباط با خدمات این خط نیز گفت: در حوزه پیشگیری و راهنمایی به آن دسته از افرادی که مبتلا به اعتیاد نیستند اما نگرانی‌هایی در این باره دارند راهنمایی و خدمات ارائه می‌شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/155701/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کاردرمانی ذهنی چیست و کاربرد های آن کدامند؟

مدیتیشن چیست و انواع مدیتیشن کدامند؟

آنچه در مورد اریتروفوبیا (ترس از سرخ شدن) باید بدانید

انواع هدف چیست و داشتن هدف در زندگی چه اهمیتی دارد؟

تجسم خلاق چیست ؟

ماتریس بوستون چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

مهارت رهبری چیست ؟

هوش هیجانی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

دلایل اختلال خواب نوجوانان چیست و راههای درمان آن کدامند؟

پارانویا چیست و چه علائمی دارد؟

ماندالا چیست و چه کاربردی دارد؟

اختلال وسواس جبری چیست؟

استرس در دختران نوجوان

ویژگی های افراد خجالتی و چگونگی ترک خجالت

5 راهکار برای تقویت حافظه

افسردگی چیست؟

چگونه نه بگوییم؟

نوروسایکولوژی کیست؟

4 دمنوش گیاهی برای آرامش اعصاب

اختلال وحشت خواب: تعریف، علل، علائم و درمان

بحران سی سالگی

10 راهکار عملی برای کنترل خشم

گوش دادن فعال چیست و چه مزایایی دارد؟

اختلال مبدل پوشی

خشونت خانگی چیست و انواع آن کدامند؟

تاثیر گرما بر خلق و خو و پرخاشگری

با مزاحمت خیابانی چگونه برخورد کنیم؟

علت ایجاد حس تنفر از فرزند

تابو چیست؟ اهداف تابو کدامند؟

عقده ادیپ چیست؟ انواع و راه های درمان عقده ادیپ

سوگیری شناختی چیست و چه مسائلی باعث سوگیری می‌شوند؟

چطور با یک فرد معلول رفتار کنیم؟

بیش فعالی چیست ؟ علائم ، دلایل و درمان آن کدامند؟

عقدهٔ الکترا چیست و چگونه حل می شود؟

راه های تقویت بهره ی هوشی

قانون باور چیست و آیا می توان آن را تغییر داد؟

سندروم دیوژن چیست و چگونه درمان می شود؟

اختلال حافظه تکرار پنداری

تکنیک ای اف تی چیست و مراحل آن کدامند؟

سندرم استکهلم چیست و چگونه درمان می شود؟

توهم کوتارد چیست و علائم و درمان آن چه چیزی است؟

علائم و روش های درمان سندروم استندال یا سندرم فلورانس

ضد افسردگی های سه حلقه ای

توهم کاپگراس چیست؟

سایکومتریست چگونه کار می کند؟

رفتار تکانشی چیست و چگونه درمان می شود؟

فروپاشی عصبی چیست و چه علائمی دارد؟

اختلال دیس تایمی یا افسرده خویی چیست ؟ علل ، علائم و درمان آن

با بیمار در حال مرگ چگونه باید رفتار کرد؟

درباره اتانازی چه می دانید؟