آریا بانو

آخرين مطالب

مدیریت زنان بر بحران ها فراتر از ذهنیت ها سياسي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - شیراز- سیل فروردین ماه 98 در نقاط مختلف کشور مسبب مشکلات بسیار شد؛ اما آنچه در این میان ستادهای مدیریت بحران را تغییر داد، حضور زنان برای نخستین بار در این ستاد‌ها و اثربخشی بانوان برای غلبه بر بحران ها بود.

به گزارش ایرنا، مدیران کل امور بانوان و خانواده استانداری‌ها بنا به دستور وزیر کشور در دی‌ ماه 1397 به عضویت ستاد مدیریت بحران استان‌ها در آمدند؛ آن‌ها همچنین مجوز شرکت در جلسات شورای برنامه ریزی و توسعه را به دست آوردند. این دو رویداد را می توان دستاورد بزرگ سال گذشته در حوزه زنان دانست.
کسی گمان نمی‌کرد سال 1398 با بروز سیلاب هایی چنان وسیع آغاز شود، بنابراین مسئولان با پیش بینی خردمندانه، در‌های مدیریت ستاد بحران را بر روی زنان باز کردند؛ هرچند در این میانه برخی در سطوح عالی استانداری ها هنوز هم زنان را به اتاق فکر بحران راه نمی‌دهند.
حضور زنان در این جلسات باعث شد به تجربیات جدیدی از مشکلات و معضلات و آسیب‌های بانوان و خانواده پی برده شود و البته برای برخی مسائل نیز برای نخستین بار راهکار‌هایی اندیشیده شد.
مسائلی همچون ضرورت تهیه اقلام بسته های بهداشتی برای زنان و کودکان و نیز ارسال اسباب ‌بازی برای کودکان یا ضرورت تقسیم کمک‌ها بنا بر جنسیت و فرهنگ که برای بحران سیل در مناطق مختلف کشور بسیار راهگشا بود.
مشاور وزیر کشور در امور بانوان که چهارشنبه 11 اردیبهشت 98 برای شرکت در اجلاس مدیران کل دفاتر امور بانوان و خانواده استانداری های سراسر کشوردر شیراز حضور یافته بود ، درباره حضور زنان در سیل عنوان کرد: بحران اخیر سیل در ایران غم انگیز و دردناک بود که خاطر همه را مکدر کرد.
فریبا نظری پورکیایی با اشاره به آغاز سیل در استان گلستان و امتداد آن در دیگر استان ها همچون فارس گفت: با وقوع بحران اخیر شاهد تبلور انسجام اجتماعی نظیر آنچه در زمان جنگ رخ داد، بودیم.
وی بیان کرد: تلاش دغدغه‌ مند و مسئولانه مدیران کل امور بانوان استانداری ها به گونه ای بود که گویی سیل در سراسر ایران رخ داده است.
** امید را با اشاعه کذب از مردم نگیریم
نظری پورکیایی با اشاره به اینکه امروز دچار بحران در زمینه اشاعه کذب و ناامیدی در دل مردم ایران هستیم، گفت: شعار این دولت امید بوده است و نباید سخنانی رانده شود که امید را از دل مردم بگیرد.
وی بیان داشت: اگر برخی خود را دلسوز کشور می‌دانند، می‌توانند از دولت انتقاد کنند اما مسیر را به جاده خاکی و بیراهه نکشانند.
** برخی ، زنان را بحران نامیدند
مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده با انتقاد از عملکرد برخی مقامات عالی استان ها در سیل که مانع از حضور و مشارکت مدیران کل بانوان در ستاد بحران شدند، گفت: بارها این عبارت را شنیدیم که به مدیران کل امور بانوان گفته شد "شما خود، عین بحران هستید"، ما در فضایی فعالیت می‌کنیم که متاسفانه برخی نمایندگان عالی در استان ها این عبارت را بیان می‌کنند.
وی ادامه داد: عباراتی که به جنسیت، اقوام، اقلیت ها و کودکان مطرح می‌شود، شوخی بردار نیست و برخی مسائل را نباید در تعابیر روزمره استفاده کرد.
وی اظهار کرد: حضور مدیران کل امور بانوان در جلسات ستاد بحران از آن رو اهمیت دارد که 80درصد از بحران زدگان زنان و کودکان هستند و متولیان این زنان مدیران کل امور بانوان هستند.
مشاور امور بانوان وزیر کشور بیان کرد: مصوبه وزارت کشور برای عضویت بانوان در ستاد بحران تا زمان سیل به صورت مبنایی صورت نگرفت؛ اما در ششم فروردین 98 نامه‌ای پیرو این مصوبه ارسال شد و از مدیران خواسته شد از درهای بسته ستاد بحران عبور کنند.
نظری پورکیایی با نام بردن از چند استان گفت: در این استان ها هنوز مدیران کل امور بانوان استانداری به جلسات ستاد بحران دعوت نشده اند که دلایل این مسأله پیگیری می‌شود.
** زنان باید در سیاست گذاری ها و تصمیم گیری های ستاد مدیریت بحران شرکت کنند
این مقام مسئول بیان کرد: مدیران کل امور بانوان باید به عنوان سفیر بانوان تلاش کنند که این تصورات نادرست را از بین ببرند و عملکردشان در ستاد بحران به خدمات رسانی به کودکان و زنان تقلیل نیابد، بلکه زنان باید در سیاست گذاری ها و تصمیم گیری های این ستاد مشارکت کنند.
مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده گفت: تلاش های بسیاری از مدیران امور بانوان استان ها برای حضور مستمر و مثمر که پیش از این حضورشان در جلسات ستاد بحران معنا نداشته و هنوز هم در برخی استان ها جا نیفتاده است، ستودنی است.
وی ادامه داد: برای نخستین بار در جلسه استانداران قرار است دستور حوزه زنان و بانوان مطرح شود؛ البته وقتی کشور در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم وجود دارد، طبیعی است دستور اقتصادی در اولویت باشد یا وقتی یا بحران مواجه می‌شویم، بحران دستور اول باشد؛ اما باید تلاش کنیم که حضور زنان در این جلسات مهم محقق شود.
** نیازهای بهداشتی زنان در سیل مغفول مانده بود
وی با اشاره به اینکه براساس گزارش‌های رسیده در بسیاری از اقلام کمکی سیل لوازم بهداشتی زنان و کودکان نادیده گرفته شده بود، افزود: مدیران کل امور بانوان با حضوری که در ستادهای بحران داشتند کاستی ها را بموقع تشخیص دادند و به آن رسیدگی کردند.
** بازتوانی اجتماعی پس از بحران ، حاصل تلاش بانوان است
مشاور امور بانوان و خانواده وزیر کشور پس از استماع عملکرد استان های سیل زده نقاط قوت عملکرد امور بانوان استانداری این استان‌ها را اعتماد اجتماعی، بهره‌مندی کامل از سمن‌های و دستگاه‌های اجرایی، ارائه خدمات فرهنگی و اعزام مشاوران عنوان کرد.
نظری پورکیایی اضافه کرد: براساس تجربیات حاصله، طرح بازتوانی اجتماعی پس از بحران که حاصل حضور بانوان در سیل اخیر بوده است، به عنوان مصوبه ابلاغ می‌شود و باید به دلیل شدت سیل، اجرایی شدن این مصوبه در استان‌های خوزستان، لرستان، گلستان، ایلام، مازندران، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد پیگیری شود.
** کمک‌ها در سیل اخیر برای اولین بار دسته‌بندی شد
وی گفت: در بحران اخیر حضور بانوان باعث شد جزو معدود کشورهایی باشیم که کمک ها را براساس گروه سنی و جنسی و قومیت ارائه دادیم.
مشاور امور بانوان و خانواده وزیر کشور بیان کرد: مصوبه دیگر این جلسه که باید تا پایان سال 1398 عملی شود، این است که استان های سیل زده و کمک رسان باید گزارش و تجربیات خود را مستندسازی و به وزارت کشور ارسال کنند.
** فراسوی ذهنیت ها وارد کارزار شدیم
مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری فارس نیز در این زمینه بیان داشت: از بدو وقوع سیل برای حضور در جلسات ستاد بحران استاندری از ما برای حضور دعوت شد.
سیده معصومه دستغیب افزود: آنچه دریافتیم آن بود که مدیران، حضور بانوان را در ساماندهی و مدیریت بحران بسیار کمرنگ می‌دیدند.
وی ابراز داشت: مدیران گمان می‌کنند در بحران همه نقش‌ها بر عهده آنان است و به صورت جدی متوجه نقش اساسی زنان در کنترل و کاهش آسیب‌ها در این حوزه نیستند؛ از همین رو، به نظر می‌رسد در این‌باره نیازمند توجه بسیار هستیم.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس که در جریان سیل شیراز در جمع تشکل‌های مردمی حاضر شده بود،‌ گفت: تلاش مردم بدون تکیه بر کمک‌های دولتی و اداره کردن امور مختلف نشان از تشکیل یک شبکه عظیم مردمی در سیل داشت.
وی اضافه کرد: این تجربه‌ای بسیار مهم محسوب می‌شود که مردم بدون دعوت از طریق بخشنامه یا سازمان‌های دولتی، خود وارد این عرصه شده بودند.
** لزوم نهادینه تر شدن تشکل های مردم نهاد
البته دستغیب بر این نکته نیز تاکید کرد که فاصله‌ای جدی بین فعالیت‌های دولتی و تشکل‌های مردم‌نهاد است و افزود:باید به این شکاف پرداخته شود و تعریفی برای تشکل‌های غیردولتی داشته باشیم که بیشتر از این بتوانیم از نقش آن‌ها در کاهش آسیب‌ها برخوردار شویم.
در ادامه این جلسه مدیران کل امور بانوان استان‌های خوزستان، گلستان، لرستان و ایلام از تجربه حضور در سیل سخن گفتند و بر ضرورت مستندسازی آن‌ها تأکید کردند؛ همچنین استان‌های معین خراسان رضوی، تهران، یزد و همدان درباره نحوه کمک‌رسانی به استانهای سیل زده توضیح دادند.
آنان در حاشیه این جلسه بر ضرورت استفاده از تجربیات زنان در بحران تأکید کردند و از شناسایی نیاز کودکان به اسباب بازی و تنقلات، ضرورت توجه به نیازهای بهداشتی زنان به عنوان نیاز اساسی، توجه به آسیب‌های کمپ‌های موقت و زندگی در چادر، شیوع بیماری های زنان و جانمایی مناسب امکانات بهداشتی در کمپ های موقت و نیز اهمیت رسیدگی به وضعیت روحی و روانی آسیب‌دیدگان سخن گفتند.
7375 / 1876

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/154332/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ابداع روش جدیدی برای نابودی سرطان

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

ژاوی: براوو رئال، این صعود حلالشان باشد

انریکه: اول دورتموند را ببریم، به رئال هم می‌رسیم

تمدید قرارداد دی‌جورجی با ایتالیا

کناره‌گیری ویتالی هاینن از هدایت ژرمن‌ها در آستانه لیگ ملت‌ها

تاج: امروز آماری دادند که هزار و 8 نفر در لیگ ثبت نام شده‌ و 548 نفر داخل زمین رفته‌اند.

نام پتروشیمی‌های خریدار باشگاه استقلال مشخص شد

تاج : امیدوارم بتوانیم از کشور چین VAR را خریداری کنیم.

تاج: واگذاری باشگاه‌ها (استقلال و پرسپولیس) روز دوشنبه انجام می‌شود

پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین روز سینمایی فروردین 1403

دوست داشتی شوهرت گرگ بود یا بره؟!

بررسی چالش‌های رژیم صهیونیستی با مستندهای افق

چه هوای دل‌انگیزی دارد این خانه!

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

الزام تزریق واکسن های روتاویروس و پنوموکوک در کشور

تلفات بارندگی و سیل در پاکستان به حدود 100 تن رسید

وقتی در لاین خودت رانندگی نمی کنی!

هدفش اینکه ببینه چند نفر زنده میان بیرون

حرکت خفن این راننده کامیون پربازدید شد

طرز تهیه ترشی بادمجان

فکت های بامزه درباره غذا

میکروپلاستیک ها از روده به سایر اندام حرکت می کنند

شش اشتباه رایج درباره واکسن اچ‌پی‌وی/ واکسن گارداسیل را فقط زنان باید دریافت کنند؟

همسرم برای بیرون رفتن مرا محدود می کند!

‏از جمله ماجراهای دوقلوی همسان داشتن

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

انیمیشن دیدنی ناسا از قمر سیاره مشتری

یک لرزه‌سنج مسافر ماه می‌شود!

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

اعلام برنامه بازی‌های شهرداری گرگان در فینال بسکتبال غرب آسیا

تارتار: کسی فکر نمی‌کرد ملوان روزی با سپاهان رقابت کند

معرفی کادر فنی تیم ملی دارت برای قهرمانی آسیا

گل سعید واسعی به فولاد بوی انتقام می‌داد!

بیانیه هیات مدیره باشگاه تراکتور

تصمیم سخت ستاره چلسی؛ تردید برای جراحی

10 سال از یکی از سوپرگل‌های دیمیتار برباتوف با پیراهن موناکو گذشت

پس از یک سال؛ ستاره ناکام لیورپول جدا می‌شود

آنچلوتی: اگر نیاز باشد با 7 مدافع و دو گلر بازی می‌کنیم

آمار نیما کار پیام برای بازگشت را سخت کرد

سروش رفیعی: حاشیه ندارم چون فیلم بازی نمی‌کنم!

فصل سوم «پدرخوانده» ابوطالب آماده پخش شد

تیزر جدید شب‌آهنگی با حضور بازیگر زن جوان

ترفندهای بچه برای درآمدزایی!

تولد هجده سالگی دختر تام کروز در غیاب پدرش / شباهت باور نکردنی سوری به مادرش کیتی هولمز

نیم قرن از عمر مهران احمدی بازیگر نقش بهبود پایتخت گذشت/ پنجاه سالگی ات مبارک

دورهمی دوستانه مهرانه مهین ترابی و رابعه اسکویی بعد از مدت ها | تعطیلات آخر هفته دلچسب بازیگران

آوازی از استاد شجریان بر شعر سعدی