آریا بانو

آخرين مطالب

برگزاری رویدادهای فناورانه کارآفرینی برای دختران دبیرستان‌های دولتی؛

تصمیم داریم دنیای دختران را عوض کنیم اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- اگر تا همین چند سال قبل از هر دختر و پسر دبیرستانی درباره شغل آینده‌اش می‌پرسیدی، معمولا انتخاب‌های‌شان بین پزشکی، مهندسی و معلمی بود. اما گره خوردن دنیای فناوری و کسب و کار به یکدیگر، نگاه آن‌ها را به زندگی شغلی‌شان عوض کرده است.

کتایون سپهری مدیر شتابدهنده «منش» نیز از آن دست افرادی است که این روزها با کمک همکارانش برای دختران و ورودشان به دنیای IT و ICT تلاش می‌کند. بخشی از زندگی‌اش مدتهاست با دغدغه‌های این دختران تلفیق شده و درباره روحیات آن ها در حوزه کسب و کار چیزهای زیادی می‌داند.
او صبح روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، از فعالیت‌هایی گفت که جهت برگزاری رویدادهای فناورانه کارآفرینی برای دختران دبیرستان‌های دولتی با همکاری دیگر نهادهای فعال در این بخش انجام داده است.
او با اشاره به این که تلاش زیادی برای جای دادن این رویدادها در دل مدارس صورت گرفته است، گفت: تقریبا 10سال قبل در دوره‌های آموزش کارآفرینی (Know About Business) برای مدارس شرکت کردم. دوره‌ای که سازمان بین المللی کار برای مدارس و در راستای تغییر نگرش دانش آموزان به مبحث کسب و کار برگزار می‌کند.
وی در ادامه گفت: پس از این که من و تعدادی از دوستان این دوره را گذراندیم، تلاش کردیم آن‌ها را در مدارس برگزار کنیم. طرح را به مجلس بردیم، نیمه کاره ماند. به آموزش و پرورش رفتیم نتیجه‌ای نگرفتیم، تنها توانستیم در یک مدرسه غیرانتفاعی که در این زمینه‌ها پیشگام بود، یک دوره را برگزار کنیم.
سختی رسیدن به هدفی که در ذهن سپهری و دوستانش می‌گذشت، باعث نشد آن‌ها پا پس بکشند و تلاش‌شان را همچنان ادامه دادند: مدتی از این ماجرا گذشت که مفاهیمی مانند مدل‌های جدید کسب و کار وارد ایران شد که از مدل‌های قبلی راحت تر بودند. به همین دلیل به سرعت بین مردم جا افتادند و با آن آشنا شدند.
صائبه سلوکی و کتایون سپهری که هر دو در انجمن زنان کارآفرین عضویت دارند، سعی کردند این استارتاپ ویکندها را در مدارس دولتی نیز برگزار کنند. همین مسئله باعث شد «فرحناز مینایی پور» مدیر کل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش که خود نیز به این کار علاقه داشت، به یاری‌شان بیاید تا به هدفی که مدنظرشان بود جامه عمل بپوشانند: با کمک فرحناز مینایی‌پور، آموزش و پرورش با ما همراه شد تا کارمان را در دبیرستان های دخترانه آغاز کنیم. از سوی دیگر صائبه سلوکی نیز نظام صنفی رایانه ای و سازمان فناوری اطلاعات را با پروژه همراه کرد. افرادی نیز از معاونت عملی ریاست جمهوری برای همکاری با ما اعلام آمادگی کردند. به این شکل بود که پروژه‌ای چند جانبه به شکل جدی در دبیرستان‌ها اجرایی شد.
وی در خصوص نحوه و تعداد برگزاری استارتاپ ویکند فناورانه دبیرستان‌های دولتی ایران که با حمایت آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات شکل گرفته است، گفت: چند روز قبل سومین دوره از این رویداد کارآفرینی با نام تینوتک را در ساوه برگزار کردیم. زمانی که دختران برای ارائه پروژه‌های خودشان روی صحنه می‌آیند، اغلب منتورها و داورها اذعان دارند که کارشان حتی از برخی دانشجویان نیز بهتر است. همین اشتیاقی که به یادگیری دارند ما را برای ادامه این پروژه مصمم‌تر از قبل می‌کند.
به محض برگزاری رویدادهای کارآفرینی، اولین سوالی که مطرح می شود این است که خب خروجی‎‌‎اش چه شد؟ سپهری اعتقاد دارد نمی‌توان با برگزاری یک رویداد دو روزه، توانمندی افراد را به حدی رساند که کسب و کار خودشان را راه بیندازند: نتیجه، برنامه و هدف رویداد کارآفرینی با مدل استارتاپ ویکند که طی دو تا سه روز برگزار می‌شود چند چیز مشخص است.
افراد در این چند ساعت باید پس از خلق ایده آن را به مرحله اجرا نزدیک کنند، کار تیمی انجام بدهند و کار کردن در شرایط سخت را یاد بگیرند. بدانند تنها پول نیست که برای شروع کسب و کار نیاز دارند، مسئله اصلی در حال حاضر ایده و خلاقیت است.
بچه‌ها در این رویدادها می‌آموزند که برای ایجاد یک کار خوب باید ایده داشته باشند، ایده‌شان را بسنجند و بعد مشتری‌شان را پیدا کنند. نیت اول ما از برگزاری رویدادهای کارآفرینی در دبیرستان‌های دخترانه این است که آن‌ها شبکه‌سازی کنند و کار تیمی را یاد بگیرند.
سپهری و دیگر دوستانش هدف دیگری نیز از برگزاری این رویدادها دارند: نیت دوم این رویدادها تغییر نگرش جوانان کشور است که بدانند برای آینده‌شان به جز معلم، مهندس و پزشک مشاغل دیگری نیز وجود دارد.
برگزاری استارتاپ ویکند این نگاه‌ها را تغییر می‌دهد. ما در دنیا بیشترین آمار فارغ التحصیل بیکار را داریم. خصوصا در همین رشته‌های پزشکی. ما این آمار را در استارتاپ ویکندها با بچه‌ها در میان می‌گذاریم. بعد، از آن‌ها می‌خواهیم یک مشکل را در اطراف خود شناسایی کنند، برای حل آن ایده خلق کنند و به مرحله اجرا برسانند. این بحث باعث می‌شود نگرششان نسبت به آینده شغلی‌شان عوض شود.
مسائلی که سپهری به آن‌ها اشاره کرد، خروجی رویدادهای کارآفرینی است. اگر منتظر هستیم بچه‌ها با پشت سر گذاشتن یک دوره سه روزه بتوانند برای خودشان کسب و کار راه بیندازند، توقع زیادی داریم.
سپهری با اشاره به این مسئله می‌گوید: در دنیا، استارتاپ‌هایی که از دل استارتاپ ویکندها بیرون می آیند،10درصد است در ایران با حمایت دانشگاه‌ها، منتورها و فضایی که در اختیار نیروهای جوان قرار می‌گیرد ما توانسته‌ایم به آمار بهتری دست پیدا کنیم.
او درباره ادامه برگزاری این رویدادها گفت: پکیجی که ما به دنبال اجرای آن هستیم شامل برگزاری 15رویداد در شهرهای مختلف کشور مانند ایلام، چابهار و... است. بعد از برگزار رویداد، برای دختران یک کمپ تابستانی برگزار می‌شود که روی ویژگی های شخصیتی، مهارت زندگی و ... تمرکز دارد.
پس از آن در ماه مهر، دوره های برنامه ریزی برگزار می‌شود. البته ما در این رویدادها دخترانی را داشتیم که توانستند در دوره آموزشی‌شان یک سایت بالا بیاورند که جای خوشحالی زیادی داشت.
او در پایان گفت: هدف‌مان این بود که با برگزاری این رویدادها به دختران دبیرستانی بگوییم دنیای کسب و کار متفاوت از چیزی است که در فکرشان می‌گذرد. دوست داشتیم بدانند فکر کردن به ایده‌ها و مدل‌های کسب و کار چگونه است؟ بعد از برگزاری این استارتاپ ها با چشم خودمان دیدیم که نظر دختران به دنیای کسب و کار عوض شد و این یعنی توانستیم به هدفی که در ذهن داشتیم و کار را به خاطر آن آغاز کرده بودیم، دست پیدا کنیم.
علمی **9207**1485

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/153962/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

ترکیب تیم مسعود شجاعی برای دربی کوچک

پیش بینی عجیب و غریب مایکا ریچاردز از یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان

رودیگر خطاب به دوربین بعد از برد در بازی دیشب؛ الله اکبر

رقابت ستاره‌های لیگ برای کسب 3 عنوان

ترکیب رضا عنایتی برای تقابل خاص

ترجیح می‌دهم وینیسیوس در تیمم باشد تا هالند

اتفاقات شائبه برانگیز در لیگ دو

آشنایی با اولین گلزن ایران در جام ملت‌های 2024 تایلند

درخشش پسر دهه هشتادی شمسایی

حضور مربی تیم ملی در ورزشگاه دستگردی

تغییر شیوه برگزاری بازی‌های جام حذفی انگلیس از فصل آینده

من افسار زدم به خواستگارت!

اسلحه مادری ماجرای یک عشق مادرانه است

بیننده نماهنگ "به حکم عشق" کاری از گروه همخوانی محمد رسول الله باشید

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

داستانک/ ماجرای مرد ساعت ساز

منارجنبان یکی از آثار تاریخی اصفهان

سقوط یک تریلی از روی پل در چین

عملیات نجات دلفین از کانال آبیاری

دستور چند خوراکی خوش‌رنگ‌و‌بو باشاه‌میوه فصل‌بهار

درمان سنتی عفونت لثه از نگاه طب سنتی

نقش سلبریتی‌ها و فضای مجازی در موج گرایش به جراحی‌ها و خدمات زیبایی

برگزاری قرعه کشی رقابت‌های کسب سهمیه المپیک کشتی

افتخار ابدی برای چهار ستاره رئال مادرید

خلاصه فوتسال ایران 3 - افغانستان 1

پیش‌بینی هری کین از تقابل با ستاره رئال؛ جنگ جذاب

در ستایش سیتی؛ تیم فوتبالی که هندبال بازی می‌کند

زنوزی: سرمربی جدید تراکتور خارجی خواهد بود

نساجی چشم انتظار پیروزی پرسپولیس

دومین پیروزی تیم هاکی روی یخ آیس باکس در کاپ آزاد ترکمنستان

چهار ستاره ملی‌ پوش در قلاب تراکتور

دختره و نشونیاشو تو زندگیم میبینم

شده از اعتمادت به آدما ضربه بخوری؟

بازی دیدنی امیر آقایی در "بدون تاریخ بدون امضا"

توضیحات امیرعلی نبویان در اتباط با ادامه دادن ارتش سری

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

چرا صدام پیشرفته‌ترین جنگنده‌های عراق را در خاک دفن کرده بود؟

خلاقیت منحصر بفرد بانوی سالمند ترک در بافت لباس های فوق العاده زیبا با تزیین گل برای عروسک / آفرین به این خلاقیت

آتش سوزی در شرق تهران با 6 کشته

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک

راه آهن زیبای سیستان بلوچستان

گوناگون/ عجیب‌ترین اسکناس‌های دنیا را بشناسید

ورود هولناک سیلاب به داخل فروشگاه ها در دبی

بهار زیبای هورامان در استان کردستان

بگو ببینم رو نمازت غیرت داری؟

کیسه هوا موتورسوارها چگونه عمل می کند؟

آبشار اسکوگافوس؛ جاذبه اصلی روستای اسکوگار در ایسلند

حکمت/ حق را به باطل نفروشید