آریا بانو

آخرين مطالب

همراهی بانوان با یار مهربان اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- هفتمین روز سی و دومین دوره برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب، امروز در حالی آغاز شد که حضور پررنگ بانوان و دختران جوان بسیار چشمگیر بود. به گونه ای که در همه غرفه ها، بانوان بیشتر به چشم می خورند و در برخی غرفه ها حتی دختران جوان و دخترکان دبستانی، مجالی برای مردان باقی نگذاشته اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، امروز بانوانی به همراه کودکان خود به این نمایشگاه آمده بودند که جای تعجب داشت که چرا این زنان اول صبح نوزاد خود را از خواب شیرین بیدار کرده و راهی نمایشگاه شده اند که وقتی از یکی از آنها سوال کردم چرا انقدر زود به نمایشگاه آمده ای، می گوید: به خاطر اینکه بعدازظهر نمایشگاه شلوغ می شود و حتی جای سوزن انداختن نیست.
وی ادامه می دهد: برای نمایشگاه هم مجبورم ساعت ها وقت صرف کنم تا شاید کتاب های مورد نیاز را خریداری کنم که بهترین فرصت همان اول صبح است که راحت بتوانم در غرفه هایی نه چندان شلوغ این کتاب ها را خریداری کنم.
شلوغی که امروز دیدم شاید بعدازظهر به حجم مراجعان آن هم افزوده شود، چون اکنون بسیاری از غرفه های این نمایشگاه به ویژه در بخش کودکان و نوجوان از همان اول صبح به حدی شلوغ بود که نمی توان از کنار آنها رد شد. امروز بسیاری از دختران و پسران دانش آموز هم به نمایشگاه آمده اند.
مادر جوانی که خود را فاطمه معرفی کرد، اظهار داشت: چند روزی است که فرزند 10 ساله ام من را برای آوردن به نمایشگاه در واقع کلافه کرده است، دلش می خواهد غرفه کودک و نوجوان برود تا تعدادی کتاب به کتابخانه اش که اغلب آنها کتاب داستان است، اضافه کند اما من به خاطر مشغله کاری، بعد از هفت روز موفق شدم که به نمایشگاه بیایم.
از او پرسیدم که تا حالا از نمایشگاه هم کتابی خریده ای، که در جواب می گوید: خیلی دلم می خواهد برای فرزندم که بسیار مشتاق خواندن است، کتاب بخرم اما در این شرایط اقتصادی فکر کنم فقط تعداد محدودی کتاب بتوانم خریداری کنم. ناگفته نماند که مجبورم کتاب های رمانی که خودم دوست دارم قیدشان را بزنم. چون دیگه پولی برایم باقی نمی ماند.
به محوطه پشت شبستان که سری بزنید متوجه حضور پررنگ بانوان و دختران دبستانی و نوجوان می شویم. آیا همه آنها برای خرید کتاب آمده اند؟ فکر نمی کنم چون اگر هر کدام از آنها چند جلد کتاب بخرند و مطالعه داشته باشند، سرانه مطالعه کتاب روندی افزایشی خواهد داشت. به همین خاطر به سراغ برخی از این دختران رفتم.
کیمیا دختری که کلاس سوم ابتدایی است با مقنعه ای سفید و روپوشی ارغوانی رنگ بر تن، قدم های کوچکش را به سمت بخش کودک و نوجوان برمی دارد و می گوید: من خیلی دوست داشتم به نمایشگاه بیام اما پدر و مادرم فرصت این کار را نداشتند و وقتی مدرسه به ما گفت قرار است روز سه شنبه به صورت دسته جمعی شما را به نمایشگاه ببریم، از خوشحالی دیشب را تا صبح نخوابیدم.
وی که دست یکی از دوستانش را محکم گرفته بود، ادامه می دهد: چون وقتی با همکلاسی هایمان جایی می رویم (بعد با خنده می گوید) نمی خواهم بگویم با پدر و مادرمان خوش نمی گذرد اما با دوستان بیشتر بهمون خوش می گذره که ناگهان یکی از دوستانش که او را پارمیدا صدا می زدند، می گوید وای اگه مامانت اینو بفهمه.
دنیای کودکی است و دنیایی که جز شادی، نشاط و جنب و جوش چیزی در آن گنجانده نشده است. فقط حس و حال همان لحظه را می فهمند. که این حس را در حرکت های پرشی را که این دخترکان در محوطه مصلی تهران انجام می دهند، به خوبی می توان مشاهده کرد. حس و حال کودکی بر آنها غلبه کرده و شیطنت های آنها اینجا هم نمایان است.
بانوی دیگری که استاد یکی از دانشگاه های تهران است، می گوید: به نظرم یکی از لذت بخش ترین موضوعات در زندگی شخصی ام، خواندن کتاب است. این یار مهربان را همیشه آموخته ام، دل به خواندن کتاب داده ام و واقعا یاری مهربان است.
وی در میان صحبت هایش که به زبان می آورد، تالیف چند جلد کتاب و چندین مقاله «آی اس آی» را از جمله افتخارات خود به خاطر مطالعه فراوانش می داند و می گوید: شاید اغراق باشد اما من روزانه بین چهار تا پنج ساعت مفید کتاب می خوانم چون بهترین لذت در زندگی ام کتاب خواندن است.
با خنده به او گفتم پس چه زمانی فرصت آشپزی، همسرداری، تربیت فرزند و استادی در دانشگاه را داری که در جواب می گوید: هر چیزی جای خودش را دارد. خواندن کتاب از نیازهای روزانه من است.
وی دوباره پاسخ می دهد: امروز هم از اول صبح آمده ام تا قبل از ناهار به عنوان غذای جسم، غذای روحم را بخرم. اگرچه بسیاری از مردم تمایل چندانی به کتاب ندارند و فضای مجازی جای همه کتاب های نداشته های آنها را گرفته است.
این استاد دانشگاه که پس از چند بار پرسیدن نامش در پایان مصاحبه پاسخ می دهد که من را زهرا صدا بزنید، ادامه می دهد: نمی گویم فضای مجازی خوب نیست اما نباید همه زندگی ما وابسته به اینترنت باشد. چون هم هزینه های زندگی را افزایش می دهد و هم وقت زیادی مجبوریم در فضای مجازی سیر کنیم و فرصت مطالعه را از همه می گیرد.
وی در پایان همچنین از من خواست که در مصاحبه هایی که از مردم می گیرم حتما آنها را به خواندن کتاب تشویق کنم. کتابی که همچنان باید یار مهربان زندگی همه ما باشد. یاری که از کودکی با ما بوده و باید تا آخر عمر از آن استفاده کنیم. چون باید «ز گهواره تا گور دانش بجوی» در جامعه نهادینه شود.
یکی دیگر از بانوان به نام بهار که با کالسکه کودک خردسالش را به نمایشگاه آورده بود، می گوید: من زیاد فرصت کتاب خواندن ندارم اما هر ساله برای بازدید از نمایشگاه می آیم و هر بار هم چندین جلد کتاب خریداری می کنم.
وی که خانه دار هم هست، ادامه می دهد: کتاب هایی که می خرم شاید مدت های زیادی در کتابخانه ام خاک بخورد و پس از اینکه خبر افتتاح نمایشگاه در سال های بعد را می شنوم، سری به کتابخانه می زنم و باعث می شود چند ساعتی به کتابخوانی مشغول شوم.
بهار اضافه می کند: می دانم کارم درست نیست ولی واقعیت زندگی همینه چون فضای مجازی فرصت مطالعه کتاب را از من گرفته و باعث شده من هر اطلاعاتی درباره هر چیزی را بخواهم از فضای مجازی دریافت کنم. چون بیشتر در دسترس است.
وی معتقد است باید کتاب های الکترونیکی در حوزه های مختلف افزایش یابد تا ما بانوان که زمان بیشتری در منزل هستیم، از طریق فضای مجازی و اینترنت این کتاب ها را در دسترس داشته باشیم. من واقعا کتاب خواندن را دوست دارم اما زمان ندارم.
بهار می گوید: البته خیلی دوست دارم فرزندم که هنوز به یک سالگی نرسیده است، کتابخوان باشد به همین دلیل هر شب با وجود اینکه هنوز چیزی از خواندن، قصه و شعر نمی داند، قبل از خواب کتابی برایش زمزمه می کنم تا در آینده اشتیاقی به کتاب داشته باشد. چون بسیاری از بچه ها از کودکی با کتاب انس می گیرند و حس و حال کتاب خوانی در آنها بیشتر می شود.
امسال در غرفه های مختلف نمایشگاه بین المللی کتاب حضور بانوان بسیار چشمگیر است و این نشان می دهد که بانوان در این زمینه هم گوی سبقت را از مردان ربوده اند و شاید فقط برای بازدید چند ساعتی از نمایشگاه آمده باشند اما در آخر تعدادی کتاب را با خود به منزل خواهند برد.
به گزارش ایرنا، سی‌ودومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن توانستن است» با حضور سه هزار و 200 ناشر با حدود 437 هزار کتاب شامل 2 هزار و 400 ناشر داخلی با 300 هزار عنوان کتاب و حدود 800 ناشر خارجی از 30 کشور جهان با 137 هزار عنوان کتاب از چهارم تا 14 اردیبهشت از ساعت 10 تا 20 در مصلای امام خمینی (ره) برپاست.
چین به عنوان میهمان ویژه این دوره نمایشگاه کتاب، 94 ناشر را با چهار هزار عنوان و 15 هزار جلد کتاب به نمایشگاه آورده است. همچنین قرار است 20 نویسنده، پژوهشگر، تصویرگر و 50 مدیر فروش حق تالیف کتاب، امسال در غرفه میهمان ویژه (چین) حضوری فعال داشته باشند.
در بخش ناشران عمومی ححدود 14 هزار متر مربع فضا برای حضور 988 ناشر تدارک دیده شده است که 141هزار و 861 عنوان کتاب را عرضه خواهند کرد.
در بخش کودک و نوجوان نیز 251 ناشر در فضایی به وسعت حدود 6 هزار متر مربع، 24هزار و 13 عنوان کتاب را عرضه می کنند. در بخش دانشگاهی نیز 428 ناشر در فضایی بیش از 6 هزار و 235 متر مربع، 60 هزار و13عنوان کتاب را در سالن های کاملا مسقف زیر چادر به نمایش و فروش گذاشته اند.
در سالن‌های آموزشی نیز 97 ناشر در فضای حدود سه هزار و 231 متر مربع به ارائه 17 هزار و 445 عنوان کتاب می پردازند.
گزارش از مهناز بیرانوند
* 7268*1834

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/153905/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن