آریا بانو

آخرين مطالب

بیماری‌های مزمن تنفسی چهارمین علت مرگ و میر در جهان پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
بیماری‌های مزمن تنفسی چهارمین علت مرگ و میر در جهان
٥٠
٠
باشگاه خبرنگاران / مهدی نجمی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت در نشستی که صبح امروز در بیمارستان مرکز طبی کودکان برگزار شد، اظهار کرد: در بسیاری از کشور‌ها از جمله کشور ما چهار بیماری غیرواگیر بیشترین علل مرگ و میر را شامل می‌شوند که یکی از آن‌ها بیماری‌های مزمن تنفسی است.
20 درصد جمعیت دنیا درگیر بیماری‌های مزمن تنفسی
وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود 20 درصد از جمعیت دنیا با بیماری‌های مزمن تنفسی درگیر هستند که انواعی مختلف دارد و از جمله آن‌ها می‌توانیم به آلرژی‌ها، انسداد ریه، آسم و غیر اشاره کنیم، به طور کلی چیزی حدود یک و نیم میلیارد نفر با مشکلات ریوی و چیزی حدود 350 میلیون نفر با بیماری آسم درگیر هستند.
نجمی گفت: در چند سال گذشته از بیماری‌های مزمن تنفسی چهارمین علت مرگ و میر در بین بیماری‌های غیرواگیر بودند و پیش بینی‌ها بیان می‌کرد تا افق 2025 یا 2030 بیماری به سومین علت مرگ و میر تبدیل می‌شود، اما امروز شاهد هستیم که بنابر گزارشات سازمان بهداشت جهانی پیش از پیش‌بینی‌های انجام شده این بیماری جایگاه سوم را کسب کرده است.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت بیان کرد: متاسفانه شیوع بیماری‌های غیر واگیر به خصوص اختلالات تنفسی در حال افزایش ست و علت اصلی آن عواملی مثل درگیر بودن با آلودگی هوا که در کلان‌شهر‌ها، آلرژی‌ها، استفاده از دخانیات، آلودگی‌های محیطی چه در منزل و چه در محیط کار و ... است؛ متاسفانه امروزه شاهد هستیم که مصرف سیگار و قلیان در جامعه به خصوص در خانم‌ها نوجوانان و جوانان افزایش چشمگیری پیدا کرده است.
وی افزود: از حدود 4 سال پیش پیمایشی توسط وزارت بهداشت و مرکز تحقیقات آسم و آلرژی انجام شد که نشان می‌داد در حال حاظر علائم آسم حدود 9 درصد در بین بالغین و حدود 11 درصد در بین کودکان شیوع دارد. این بررسی بر پایه پرسشنامه‌های استاندارد و بین‌المللی انجام گرفت و نتایجی کاملا معتبر و استاندارد دارد. در این تحقیق شاهد بودیم که این اختلال در بین نوجوانان بالاترین شیوع را دارد و سنین 12 و 13 سال بیشترین درگیری را با چنین اختلالاتی پیدا می‌کنند.
نجمی درباره اقدامات وزارت بهداشت برای کنترل اختلالات تنفسی تصریح کرد: مهمترین اقدامی که پیش از این انجام شده و در آینده باید بیشتر به آن انجام شود بحث آموزش است، افزایش آگاهی مردم نسبت به ماهیت و عوامل موثر بر بیماری باعث کنترل آن می‌شود؛ اگر همه بدانند که چطور می‌توانند بیماری را کنترل کنند و باید با بیماران مبتلا به آسم برخورد شود تاثیر چشمگیر را در جامعه شاهد خواهیم بود.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: داشتن اطلاعات کافی چه برای سیاست‌گذاران و چه برای خانواده‌ها و اطرافیان بیماران بر کنترل بیماری و کاهش حملات آسم موثر است، تمامی کشور‌هایی که این بیماری را کنترل کرده‌اند اقداماتی بر پایه آموزش و افزایش سطح اطلاعات عمومی انجام داده‌اند.
وی بیان کرد: با همکاری اساتید و افراد صاحب نظر در این حوزه پکیج‌های آموزشی را برای گروه‌های مختلف جامعه آماده کرده‌ایم، بخشی از آن‌ها به ارائه مطالبی برای عموم جامعه می‌پردازد و آنچه را که همه باید دریابند درباره آسم بدانند پوشش می‌دهد و برخی از آن‌ها صرفا برای بیماران و افراد درگیر با این بیماری تنظیم شده است، فیلم‌ها و بسته‌های آموزشی دیگری هم تهیه شده که در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز مراقبت و درمان قرار خواهد گرفت همچنین از دانشگاه‌های علوم پزشکی درخواست کردیم تا از طریق رسانه‌ها صدا و سیما و ... اطلاعات لازم را در اختیار جامعه به خصوص گروه‌های در معرض خر قرار دهند، مسئولان صنایع، مربیان بهداشت مدارس و ... از جمله کسانی هستند که باید تحت آموزش برای این موضوع قرار بگیرند.
نجمی گفت: یکی از اقدامات خوبی که در سطح تهران توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شد ارائه آموزش به مربیان بهداشت تمام مربیان تهران بود و بنا داریم تا بازآموزی این م طالب به صورت مداوم ادامه داشته باشد.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت بیان کرد: بیماران و خانواده‌ها نقش مهمی در کنترل این بیماری دارند، بیماران مبتلا به آسم باید مثل بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون همواره مراقبت‌های لازم را در زندگی روزمره اعمال کنند همچنین آن‌ها می‌توانند با استفاده از دستگاهی بیماری خود را کنترل و از حملات آن جلوگیری کنند.
وی اظهار کرد: مشکل اصلی ما در بیماری‌های مزمن تنفسی در جامعه ناشناخته بودن آن است همچنین گاهی با مواردی مواجه هستیم که بیماری آن‌ها تشخیص داده شده، اما درمان مناسبی دریافت نکرده‌اند یا حتی بیمار علی‌رقم دریافت درمان مناسب مراقبت‌های پس از درمان را دریافت نکرده و به عبارتی دیگر رها می‌شود، یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که امروزه با آن مواجه هستیم استفاده نادرست بیمار از اسپری‌های دارویی است که نیاز به آموزش دارد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/153888/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گوشت چروکیده؛ مردی که 3 قرن را به چشم دید!

بهترین زمان برای نوشیدن قهوه جهت افزایش تمرکز

برای خوب شدن سرفه آنتی‌بیوتیک بخوریم؟

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه