آریا بانو

آخرين مطالب

سیلی سیل بر دستان خالی زنان اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- شاید اتفاقات زیادی برای همه رخ داده باشد اما برخی از آنها غیرقابل تحمل است. مواردی که انسان همه دارایی اش را از دست می دهد و دیگر با دست خالی نمی تواند تاب بیاورد. موضوعی که تبدیل به خواب آشفته ای برای بانوان سیل زده شده، زنانی که با دستانی خالی روزگار سختی را تجربه می کنند.

به گزارش ایرنا، بانوانی که شب و روزشان یکی شده و تاریکی بر زندگی شان سایه افکنده است. دستانی خالی اما قلبی آکنده از امید دارند تا زندگی را خوب ببینند، اما زمانی می توانند خوبی های زندگی را ببینند که بتوانند زیر سقف خانه شان باز هم آرامش و سکوت را حس کنند.
سختی هایی که یک زن در زندگی باید تحمل کند قابل مقایسه با مردان نیست، حتی نیازهایی که زنان و مردان دارند با هم بسیار متفاوت است، حال چه برسد به روزی که زندگی در بحران باشد که هم این نیازها چند برابر می شود و هم تامین آنها زمان زیادی را می طلبد.
با همه این سختی ها زنانی را می بینیم که پا به پای مردان برای جنگیدن با این شرایط سخت زندگی، تلاش می کنند و هنوز امید به آینده دارند. همه زندگی شان را آب برده اما بازهم می خندند و می گویند درست است که چیزی از زندگی مان باقی نمانده اما هنگامی که هموطنانمان را می بینیم که برای ماندن ما تلاش می کنند، چرا نخندیم، اینها همه به ما امید می دهد. اما می دانیم که شرایط زندگی آنها بسیار دشوار است، دشوارتر از آنچه که ما می بینیم. باید در میان آنها باشیم تا بدانیم چه شرایط دردناکی را پس از سیل تجربه می کنند.
سیل، زلزله و هر بحران دیگری که یک منطقه را فرامی گیرد، نیازهای اجتماعی، فردی و فرهنگی افراد گرفتار دوچندان می شود، اگر یک زن باردار یا یک مادر با بچه شیرخوار در آن منطقه زندگی کند، مشکلات بسیار متفاوت تر می شود. اکنون که سیل بسیاری از مناطق کشور را دربرگرفته است، زنان و دختران زیادی وجود دارند که نیازهای فردی دارند و تامین آنها در این شرایط بسیار دشوار است.
بانویی که کودک چهار یا پنج ماهه اش را بدون پدر، بزرگ می کند، در شرایطی که سیل وارد محل زندگی آنها شده است، به گونه ای امید به زندگی دارد که گویی اصلا زندگی آنها هیچ واقعه ای را ندیده است، اما با این وجود گرفتاری های زیادی دارد، یک زن تنها با کودکی خردسال که هر لحظه نیازهایش بیشتر می شود، در زیر چادر چگونه باید زندگی اش را بگذرانند.
وی که مهمترین نیاز را سرپناهی برای زندگی اش می داند، می گوید: به دلیل نداشتن خانه و بوی متعفن بیرون، پشه ها و مگس های زیادی فضای چادر ما را می گیرند، به همین دلیل کودک خردسالم هر لحظه دچار مشکل است و تمام بدنش را سوراخ سوراخ کرده اند و کودکم شب ها به راحتی نمی خوابد.
* زنان سرپرست خانوار را دریابیم
این مادر سیل زده که در خوزستان زندگی می کند، سیل را عاملی ویرانگر می داند و می گوید: ویرانگری این سیل به گونه ای بوده که من سرپرست خانوار هیچ چیز ندارم، همه وجودم کودک خردسالی است که در بغل دارم، انتظار همدلی از مسئولان و مردم را دارم. امروز ما گرفتاریم فردا ممکن است دیاری دیگر نیاز به یاری داشته باشند.
ما زنان سرپرست خانوار هیچ سرپناهی جز آسمان خدا نداریم، دلمان به همدلی و همراهی مردم و مسئولان گرم است تا کودکانمان هم در این چتری که گسترده است، بزرگ شوند. دلمان فقط سرپناهی هرچند کوچک اما به دور از هرگونه مشکل می خواهد.
معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری می گوید: توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در استان های آسیب دیده از سیل به عنوان یکی از برنامه های اولویت دار این معاونت است، به همین منظور برای کارآفرینی زنان سرپرست خانوار، طرح ‌هایی را با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دنبال می‌ کنیم که در حال حاضر اعتبارات آنها تامین شده است.
وی ادامه می دهد: قرار است به طور خاص توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار استان‌ های آسیب دیده لرستان، گلستان و خوزستان اجرایی شود و این افراد به این منظور باید خود را به استانداری معرفی کنند و از این طریق وارد طرح شوند و مورد حمایت قرار گیرند.
بر اساس آمارها، حدود سه میلیون و 500 هزار زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارند اما از تعداد زنان سرپرست خانواری که در سیل آسیب دیده اند، آمار دقیقی در دست نیست.
* زنان باردار نیازمند مراقبت های بهداشتی
طبق بررسی ها و آمارها، زنان همیشه بیشتر از مردان در هنگام وقوع حوادث و بلایای طبیعی در معرض خطر قرار می گیرند، به همین دلیل نیازهای واقعی آنها که سرویس بهداشتی، حمام، مواد شوینده و بهداشتی است کمتر در دسترس آنها قرار می گیرد، به طور یقین کمبود هر کدام از آنها مشکلات جدی برای بانوان به وجود می آورد.
وقتی یک بانوی باردار هیچکدام از این نیازهای اولیه را نداشته باشد، خطراتی که این فرد را تهدید می کند، ممکن است روی جنین هم تاثیر بگذارد، حال که آنها در شرایط بحرانی قرار دارند، نیازمند یاری مردم و مسئولان هستند تا بتوانند حداقل های زندگی را داشته باشند.
سیمین مادری که در یکی از مناطق سیل زده پلدختر زندگی می کند، دوقلو باردار است، نیاز به مراقبت های بارداری خاص دارد که با شرایط پیش آمده امکان انجام آزمایش ها، غربالگری و مراقبت ها دیگر وجود ندارد. این نیازها اولیه است که در شرایط کنونی باید به داد آنها رسید.
این مادر باردار مجبور است روزها در شرایط بسیار گرم و شب ها با شرایطی بحرانی تر به دلیل وجود انواع حشرات و گزنده ها زیر چادر زندگی کند. به طور یقین بخش عمده ای از مشکلات این زن، با ایجاد سرپناه حل می شود اما ناگفته نماند که نیازهای بهداشتی آنها به دست مهربان و یاریگر مردم و مسئولان تامین می شود زیرا تا سقفی بالای سرشان داشته باشد، زمان زیادی نیاز دارد.
فاطمه یکی دیگر از بانوان سیل زده، نبود البسه و محصولات بهداشتی را مهمترین نیاز خود می داند و می گوید: زمانی که سیل آمد چون طبق شنیده ها در 50 تا 60 سال گذشته وجود چنین سیل و سیلابی در لرستان سابقه نداشته است، هیچ وقت باور نمی کردیم که همه زندگی مان را با خود ببرد. به همین دلیل هیچ وسیله ای را از منزل خارج نکردیم، اما تا سقف خانه هایمان گِل و آب آمده بود.
وی ادامه می دهد: اکنون که غم بر زندگی ما سایه افکنده و شادی پرکشیده است، نبود سایه ای بر سرمان بزرگترین مشکل ما سیل زده ها است، داشتن یک خانه برای آنان که حتی سیل زمین شان را هم با خود برد، آرزو شده است، اینکه تعدادی از روستاها باید تخلیه شوند و در جایی دیگر ساخته شود برای همه سخت است، چون همه مجبوریم خاطرات مان را جا بگذاریم و زندگی را در جایی دیگر شروع کنیم.
وی معتقد است نیازهای بانوان به ویژه زنان باردار و شیرده بسیار بیشتر است، اما این کمک هایی که برای غذا، اسکان، بردن گِل و لای از منزل توسط مردم و نیروهای نظامی و انتظامی می شود، دردی از ما دوا نمی کند، چون اینها نیازهای روزانه ماست، باید فکری به حال آینده این همه سیل زده کرد چون پس از پاکسازی شهرها و روستاها، تازه نیازهای مردم بیشتر و بیشتر می شود.
مینو اصلانی رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور نیز پیشتر به خبرنگار ایرنا گفته بود که در حال حاضر بیش از 200 گروه جهادی بانوان بسیجی در مناطق سیل زده به مردم این مناطق به ویژه زنان خدمات مختلفی از جمله مشاوره، خدمات پزشکی و اجتماعی ارائه می دهند.
وی با بیان اینکه به افرادی که در سیل اخیر از نظر روحی دچار بحران شده اند، مشاوره داده می شود، ادامه می دهد: تاکنون چهار میلیارد تومان از کمک های نقدی و غیرنقدی مردمی جمع آوری شده است که با تهیه اقلام مورد نیاز در مناطق سیل زده توزیع می شود. همچنین 10 هزار بسته بهداشتی مختص بانوان، شیرخشک، البسه بانوان جزو این اقلام توزیعی بوده است. البته آرایشگاه های زنانه نیز در این مکان ها در نظر گرفته شده است.
سارا رضایی مسئول هماهنگی نیازهای بهداشتی و پزشکی کمیته پزشکی جمعیت امام علی (ع) نیز می گوید: عمده ترین مشکل زنان سیل زده احساس افسردگی، استرس و داشتن آینده ای نامعلوم است که در کنار انواع نیازهای بهداشتی و زنانگی خودنمایی می کند.
وی ادامه می دهد: از آنجا که حواس کسی به چیزی جز نجات جانش نبوده است، حالا به شدت از نظر لباس برای بانوان دچار کمبود هستیم.
مسئول کمیته پزشکی جمعیت امام علی (ع) در بخشی دیگر از سخنان خود به خشک شدن شیر مادران در اثر شوک ناگهانی سیل اشاره می کند و می گوید: نکته دیگری که شاید کمتر به آن توجه می شود این است که مادرانی که فرزند نوزاد یا شیرخوار دارند، با خشک شدن شیر خود مواجه شدند و از لحاظ روحی روانی کاملا به هم ریخته هستند. همین امر لزوم ارسال شیرخشک و مایحتاج خوراکی این کودکان سیل زده را دوچندان کرده است.
رضایی اظهار می کند: همچنین باید گروه مشاوران و روانشناسان در این مناطق حضور یابند تا با روان درمانی شوک زنان را که شاهد از دست رفتن تمام زندگی در عرض پنج دقیقه بودند، برطرف کنند.
سیل همدلی از سوی بسیاری از مردم در مناطق سیل زده به راه افتاده است، به طور یقین با همکاری و همراهی مردم و مسئولان مناطق سیل زده را دوباره خواهند ساخت تا مردم آسیب دیده به ویژه بانوان در آرزوی سرپناهی نمانند و کانون گرم خانواده هایشان بار دیگر در زیرسقف خانه های جدید به زندگی شان گرما ببخشد.
گزارش از مهناز بیرانوند
* 7268*1834

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/153523/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن