آریا بانو

آخرين مطالب

ترین ها/ بزرگ‌ترین جزایر جهان! گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
ترین ها/ بزرگ‌ترین جزایر جهان! 9
٣٠
٠
عجیب ترین / به طور کل جزیره یعنی جایی که با آب احاطه شده باشد. مکان‌هایی که از نظر گیاهی و جانوری، آب و هوا و جغرافی غنی و منحصربه‌فرد هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا 10 تا از بزرگ‌ترین جزایر دنیا را بشناسید.
جزیره‌ها از نظر آب و هوایی اغلب مرطوب و بارانی و از نظر حیات گیاهی و حیوانی اغلب بسیار غنی هستند. این مکان‌ها معمولاً طبیعتی منحصربه‌فرد دارند و از نظر گردشگری نیز مشهور و محبوب هستند.
10- جزیرهٔ الزمیر
این جزیره بخشی از استان نوناووت کانادا است و در فهرست بزرگ‌ترین‌های جهان رتبهٔ دهم را دارد و بین جزایر کانادا سومین جزیرهٔ بزرگ است. مساحت آن 196٫235 کیلومتر مربع و طول آن 820 کیلومتر است. الزمیر پوشیده از کوه است و از این نظر یک جزیرهٔ کوهستانی محسوب می‌شود که بلندترین قلهٔ آن با نام باربو، 2616 متر ارتفاع دارد. در رابطه با این جزیره نکات جالب و ویژه‌ای وجود دارد، مثل اینکه گفته می‌شود سنگ‌های رسوبی شمال آن 100٫000 سال قدمت دارند و تنها گونهٔ گیاهی این‌جا که چوب دارد بید قطبی است.
9- بریتانیای بزرگ
بریتانیای بزرگ یا همان بریتانیا، بزرگ‌ترین جزیرهٔ قارهٔ اروپا بوده و در بخش شمالی اقیانوس اطلس واقع شده است. مساحت این جزیره 209٫331 کیلومتر مربع است و جمعیتی برابر با 60٫800٫000 دارد.
از نظر جمعیتی بریتانیا سومین جزیره بعد از جاوا و هونشو است و 1000 جزیرهٔ کوچک دارد که ایرلند هم یکی از آن‌ها است. اسکاتلند، ولز و انگلیس سه سرزمین بزرگ بریتانیا هستند که بخش اعظمی از این جزیره را تشکیل می‌دهند. لندن نیز بزرگ‌ترین شهر این جزیره است. دو دریای انگلیس و شمال، این جزیره را از خاک اصلی اروپا جدا کرده‌اند و باعث شده‌اند که آب و هوای این جزیرهٔ بزرگ در تمام سال بسیار مطبوع باشد.
8- جزیرهٔ ویکتوریا
جزیرهٔ ویکتوریا در مجمع‌الجزایر قطبی کانادا واقع شده و با نوناووت و سرزمین‌های شمال غربی کانادا هم مرز است.
مساحت این جزیره 217٫291 کیلومتر مربع بوده و نامش را از نام ملکه ویکتوریا قرض گرفته است. مرتفع‌ترین نقطهٔ جزیره در منطقهٔ کوهستانی شالر واقع شده است و بزرگ‌ترین دریاچهٔ آن با مساحت 562 کیلومتر مربع با نام فرگوسن شناخته می‌شود.
7- جزیرهٔ هونشو
هونشو بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین جزیرهٔ ژاپن است. این‌جا از نظر جمعیتی نیز در رتبهٔ دوم بین جزایر دنیا می‌ایستد. مساحت هونشو 227٫962 کیلومتر مربع است و در سرشماری سال 2005 جمعیت آن 103 میلیون نفر اعلام شد.
جالب است بدانید که بسیاری از شهرهای این جزیره مثل کیوتو، کاماکوترا و نارا در قدیم پایتخت ژاپن بوده‌اند. از نظر گردشگری هونشو مناطق بسیار جذابی دارد. این جزیره از طریق تونل و پل به سه جزیرهٔ اصلی دیگر متصل می‌شود و آب و هوای آن به واسطهٔ جغرافیایی که دارد در تمام طول سال مرطوب است.
6- جزیرهٔ سوماترا
سوماترا بزرگ‌ترین جزیره‌ای است که به طور کامل در اندونزی قرار گرفته است. ستون فقرات این جزیره کوه‌های بوکیت باریسان هستند که تعدادی کوه آتشفشان فعال هم دارند. بخش شمال شرقی محیطی کاملاً متفاوت و پست دارد که رودخانه و مرداب‌های زیادی را شامل می‌شود و از نظر پوشش گیاهی نیز پوشیده از مانگرو است. به دلیل تفاوت جغرافیایی، آب و هوای این جزیره در حالت‌های مرطوب، خشک و گرم متغیر است.
5- جزیرهٔ بافین
بافین بزرگ‌ترین جزیرهٔ کانادا و بخشی از استان نوناووت است. نام بافین به خاطر نام ویلیام بافین سیاح انگلیسی انتخاب شده است. البته این جزیره به طور کل در بین سیاحان و کاشفانی از ایسلند و گرین‌لند نیز مشهور است. بلندترین نقطهٔ این جزیره کوه اودین نامیده می‌شود.
4- جزیرهٔ ماداگاسکار
جزیرهٔ ماداگاسکار در واقع جمهوری ماداگاسکار بوده که کشوری در اقیانوس هند است. این کشور از خود جزیرهٔ ماداگاسکار و چندین جزیرهٔ کوچک دیگر تشکیل شده است. با مساحت 587٫041 کیلومتر مربع چهارمین جزیرهٔ بزرگ دنیا است. مردم این‌جا به دو زبان فرانسوی و مالاگاسی صحبت می‌کنند و جزیره را به حیات وحش بسیار غنی و منحصربه‌فردش می‌شناسند. به گونه‌ای که 90 درصد حیواناتی که در این‌جا زندگی می‌کنند در هیچ کجای دنیا دیده نمی‌شوند، هرچند متاسفانه به دلیل رشد جمعیت اکوسیستم و حیات وحش این منطقه در معرض خطر قرار گرفته است. آب و هوای اینجا بین سرد و بارانی متغیر است.
3- بورنئو
بورنئو بین آب‌های جنوب شرقی آسیا و اندونزی واقع شده است. از نظر سیاسی این‌جا به دو قسمت اندونزیایی در جنوب و بورنئی و مالزیایی در قسمت شمال تقسیم می‌شود. از نظر مساحت بورنئو 73٫330 کیلومتر مربع است و 73 درصد آن مرتبط به بخش اندونزیایی، 26 درصد آن به بخش مالزیایی و تنها 1 درصد آن مرتبط به بورنئی می‌شود. این جزیره از نظر تنوع گیاهی و جانوری غنی است. اینجا 3000 نوع درخت، 15000 نوع گل، 221 نوع پستاندار، 420 نوع پرنده و 440 نوع آبزی یافت می‌شود.
2- گینهٔ نو
گینهٔ نو در قدیم با نام ایریان شناخته می‌شد، جزیره‌ای با مساحت 785٫753 کیلومتر مربع که شامل اندونزی و پاپوآ گینهٔ نو می‌شود. شکل این جزیره شبیه به یک پرنده است، از این رو دو جناح آن را با نام‌های سر پرنده و دم پرنده هم می‌شناسند. جمعیت این‌جا سال 2014 یازده میلیون اعلام شده است.
1- گرین‌لند
گرین‌لند بین دو اقیانوس منجمد شمالی و اطلس واقع شده است و شامل دانمارک و بخشی از قارهٔ آمریکای شمالی نیز می‌شود. البته از نظر فرهنگی و سیاسی این جزیره متعلق به دانمارک و نروژ است. از مساحت 2٫166٫086 کیلومتر مربعی این جزیره، سه چهارم آن با یخ پوشیده شده است. جالب است بدانید که با این مساحت و جمعیت 56480 نفری، این منطقه در سال 2013 به عنوان کم‌جمعیت‌ترین کشور دنیا معرفی شده است. آب و هوای این‌جا اغلب سرد بوده و دمای هوا بین 8- تا 7 درجهٔ سانتیگراد متغیر است. بزرگ‌ترین پارک ملی دنیا نیز متعلق به گرین‌لند بوده و این‌جا خانهٔ بزرگ‌ترین آبدرهٔ یخی دنیا با نام ایلولیسات نیز است. شغل اصلی مردم گرین‌لند ماهی‌گیری، آب‌بندی و صید نهنگ است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/152576/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نروژ بزرگترین کشتی‌های هیدروژنی جهان را می‌سازد

تمجید گواردیولا از لیورپول

آخرین وضعیت کشتی آزاد برای المپیک

قرقیزستان از شکست برابر تاجیکستان گریخت

مدیرروستا: منافع برخی کشیدن ترمز پیشرفت لیگ است

اتفاق عجیب برای ژیمناست تاریخ‌ساز ایران

واکنش‌های برتر مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا

ستاره بارسلونا تهدید به مرگ شد!

کشتی ایران رکورد تاریخش را در مسابقات قهرمانی آسیا شکست

داوران هفته 28 لیگ دسته اول مشخص شدند

عالیشاه بازی آلومینیوم را از دست داد

بچه بال مگسی رو واکس زده!

چرا «گناه فرشته» نظر مخاطب را جلب نکرد؟

رابطه تازه سحر دولتشاهی و پیمان معادی صدای برخی‌ها را درآورد!

اجرایی زیبا و جذاب در برنامه «صداتو»

آزار و قتل زن جوان توسط مرد همسایه؛ متهم: جسد مقتول را به آتش کشیدم

آمار نهایی داوطلبان نوبت دوم کنکور اعلام شد

دره انجیرک تا مرخیل؛ تصاویری زیبا از بکرترین نقاط زاگرس

نسبت به ادامه زندگی تا ابدیت چه آمادگی باید داشته باشیم؟

شگفت‌زدگی جالب یک بلاگر خارجی بعد از دیدن شیراز

دمنوش خوشمزه‌ای که روز شما را متفاوت می‌کند

تشخیص بیماری مرگبار از روی دست‌ها

غربالگری بیماری SMA از امسال با کیت تشخیصی ایرانی

ترفند آویزان کردن شلوار

اصلا حوصله کارکردن در این روزهای بهاری را ندارم

احتمال افزایش 25 درصدی اعتبار طرح امنیت غذایی کودکان

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

روشی برای نقشه‌برداری از نانوحفره‌های روی غشاء ارائه شد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

روایتی متفاوت از دیدار سپاهان و ذوب‌آهن

دبل شهاب زاهدی در بازی امروز آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

فیلم کوتاه تغییر چهره با حضور کریستیانو رونالدو

تصمیمات احساسی و ذوب شدن آهسته فولاد

احتمال لغو سفر ملی‌پوشان ووشو به چین

سرمربی سابق تیم ملی ولز در آستانه حضور در تراکتور

زمان حضور بازیکن پرسپولیس در کمیته انضباطی مشخص شد

تصاویری از لحظات خداحافظی جیدن کاکس از تشک کشتی

فیلم شهرک در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی «کازابلانکا»

چهره ها/ شوخی جالب شاهرخ استخری با بازپخش سریال هایش

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

سینی غذای خوشمزه یک ساندویچ رژیمی از نگار فرهمند همسر پژمان جمشیدی +ویدیو / برای یک دورهمی دوستانه

ست روسری و کیف فوق العاده جذاب و سنتی المیرا شریفی مقدم / خانم مجری قوانین طلایی ست کردن رو بلده

فیلم موزیک «آمده ام تو به داد دلم برسی» با صدای علیرضا قربانی

ارسلان کامکار: خودمان را با پررویی تحمیل کرده‌ایم؛ ما را نمی‌خواهند!

لحظه انفجار مهیب بر اثر نشت گاز

جزئیاتی تازه درباره حذف اسم پدر و مادر از کارت ملی

دستگیری روانشناس روانی که با اسلحه و بی‌سیم از زنان اخاذی می‌کرد!

رقص زیبای ماهی های کوچولوی آبی

مناظر خیره کننده از دریاچه قلبی شکل

طرز تهیه کیک صورتی دخترونه